April 19 2024 16:52:43
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Artiklar rangordning
Artiklar huvudsida » Bra att veta. » Portning
Portning

Portningsnivåer

Hur trimmade man wankelmotorer innan överladdning såsom turbo eller kompressor förenat med avancerade datoriserade styrsystem kom till motorernas hjälp? Jo, genom gammal hederlig portning. Givetvis portas motorerna än idag, finns ingen anledning att sluta om man är på jakt efter effekt. Portning och överladdning i en eller annan form är därtill förenligt. I huvudsak är det insugskanalen och dess porttid som justeras, även avgaskanalen brukar få en omgång utav slipstiftet. Dock är regeln att ju värre portning som tillämpas desto mindre körbar till vardags blir motorn. Det finns en uppsjö av portningsvariationer, de flesta baseras dock på de som presenteras här. Portningen sträcker sig ifrån mild portning upp till periferiporten, de flesta går att förena med överladdning, det är bara en kostnadsfråga och därtill en fråga om hur kunnig och envis du själv är.

Denna guide visar olika portningstyper och vad du vinner samt givetvis vad du förlorar.

Vänligen använd denna guide som enbart en guide och vill du tillämpa det som skrivs här så bör du konsultera en specialist.
Förutom insugsportens utformning som nämns här så kräver själva insugskanalen också en del arbete för att det ska fungera optimalt.

Notera: Informationen på denna sida är hämtad ifrån: http://www.mazdarotary.net/porting.htm som i sin tur lånat ifrån: David Morris' (http://www.dmrh.com.au/) artikel i Fast Fours and Rotaries magazine.

STANDARDPORT

Standadporten är vanligen förekommande i de äldre versionerna av Mazdas wankelmodeller upp tilll RX-7 FB, porten är densamma både i 12A och 13B motorn. I 12A är varianten god för runt 130hk. Med insugs och avgasmodifiering kan motorn lämna upp till 180 hk med utmärkt körbarhet och bränsleekonomi.
 

FÖRDEL: Normal körbarhet och bränslekonomi.
KONSEKVENS: Begränsade möjlighet att hämta effekt ur motorn.

STREETPORT

Mildport

En mildport är första steget i att porta en wankel. Denna version har justerats lite lätt med slipstift i insugsportens ovankant för att förlänga porttiden och därmed öka möjligheten för luft/bränsleblandningen att komma in i motorn. Denna enkla portning passar motorns ordinartie kringutrustning, motorn går bättre och påverkar inte körbarhet och bränsleekonomi nämnbart mycket. 200 hk kan uppnås i detta stadie och är vanligt förekommande hos de som vill ha en motor som går något bättre utan att motorns ursprungliga karaktär går förlorad.

 

FÖRDEL: Fortfarande en trivsam motor att köra lämplig för normal trafik.
KONSEKVENS: Något högre bränsleförbrukning.

 

STREETPORT

Stor Streetport

Den stora streetporten är en större version av föregående och fungerar bäst med förbättrat insugs- och avgassystem. Nu börjar motorns karaktär förändras och själv skulle jag vilja påstå att det börjar bli KUL! En viss förlust av motorns lågvarvsegenskaper upp till 4000 rpm börjar bli märkbar. Å andra sidan blir motorn allt roligare ju högre upp i varv den kommer. Motorn är nu god för 220 hk och är en god kompromiss mellan körbarhet i vanlig trafik och jakt på effekt.

 

FÖRDEL: Bra effektökning med hyfsat bibehållen körbarhet .
KONSEKVENS: Märkbar ökning av bränslekonsumtion och ljudnivå och behovet att anpassa kringsystemen för att få ut förväntad effekt börjar visa sig med tydlighet.

BRIDGEPORT

Bridgeport

Den Bridgeportade motorn har försetts med en smal port som löper parallelt med den vanliga porten. Den nya porten ligger placerad i rotorhusets närhet. Mellan dennna nya port och den gamla har det uppstått en bro därav namnet, denna bro måste finnas kvar för att rotorns hörntätningar ska ha något att vila på då rotorn passerar över insugsområdet. Motorns tomgång börjar bli hög och orolig, insugsljudet börjar också göra sig hörbart. Det förbättrade flödet ökar påtagligt motorns högvarvsegenskaper, däremot förloras motorns normalt så trivsamma mjuka karaktär och körbarheten i vanlig trafik samt bränsleförbrukningen börjar bli detaljer som inte är så kul till vardags. Normalt effektområde med denna portning är 260-280hk (åtminstone en motor i Sverige har med denna portning uppnått 302 hk under gynsamma förhållanden) och val av kringutrsutning såsom insug förgasare, tändsystem och avgassystem börjar bli viktiga faktorer för att uppnå de riktigt höga effekterna. Motorn går som allra bäst ifrån runt 8000 rpm och uppåt. Olyckligtvis för de som vill köra på gatan: snabbare betyder också bullrigare. Det väsnas rejält både ifrån insugssidan och avgassidan. Denna portnings existens härrör troligtvis ifrån det faktum att diverse tävlingsorganistioner ogillade förekomsten av den periferiportade motorn, och då skapades denna portningskonfiguration.

 

FÖRDEL: Mycket god potential för höga effekter.
KONSEKVENS: Dålig körbarhet, hög bränsleförbrukning och framförallt högljudd.

BRIDGEPORT

Bridge J port även kallad Monster Port

Den Bridge J portade motorn (även känd som monster port) är så stor en en som en portning av gavlarna kan bli. Det är i grunden samma design som Bridgeporten men är nu så mycket större att den når förbi rotorhusen vattentätningar. Detta är en extremlösning som kräver specaillösningar för att separera insugskanalen ifrån motorns kylkanaler. Motorns livslängd är högst begränsad, kylvattnet kommer förr eller senare ta sig förbi speciallösningarna som separerar insugskanalen ifrån kylkanalen. Denna port är god för 300 hk. Även denna motorn går som allra bäst ifrån runt 8000 rpm och uppåt.

 

FÖRDEL: Något bättre effekt än vanlig bridge port (5 to 10%).
KONSEKVENS: Kort levnadstid, 6-12 månader / 5,000-10,000 km, Smalt effektområde, i behov av mer eller mindre friflödande ljudligt avgassystem, usel körbarhet.

PERIFERIPORT

Den ultimata formen av portning för en wankelmotor. Istället för att porta de vanliga insugskanaler så fyllls dessa igen med exempelvis kemisk cement. Istället har nu insugskanalen flyttats ut i rotorhuset. Dessa speciella rotorhus finns att köpa ifrån Mazda, exempelvis RACING BEAT har sålt egentillverkade sådan förr om åren. Om RACING BEAT fortfarande säljer dessa hemgjorda PP-rotorhus vet jag inte. Med rätt utrsutsning går det att tillverka sådan rotorhus själv. Motorns effektpotential är en bit över 300 hk men är framtagen för tävlingssammanhang. Även denna motorn går som allra bäst ifrån runt 8000 rpm och uppåt. Risken för läckage av kylvatten såsom i Brige J port motorn existerar inte men motorns livslängd är ändå påstått begränsad, det högre motorvarv som krävs för att få ut förväntad effekt sliter hårt på motorn. Motorns tomgång hamnar runt 2000 rpm . För att köra med denna kungamotor på gatan för en shoppingrunda eller en sväng till korvkiosken så ska du uppfylla följjande kriterier:

DU ska vara oförskämt rik och ha ett eget raffinaderi på bakgården.

DU ska med framgång ha lyckats muta besiktningsmän på Svensk Bilprovning och alla poliser i landet ska vara dina bästa vänner.

FÖRDEL: Den ultimata formen av portning för en wankelmotor som ska ge hög effekt
KONSEKVENS: Högljudd, usel körbarhet och hög bensinförbrukning, smalt effektområde.

Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.15 sekunder - 49 Förfrågningar 18,864,908 unika besök