Sedan var det dags att förbereda bilen för operation rostlagning, så det var till att börja skrapa bort Tectyl under bilen och asfaltmattor eller vad det nu var inne i kupén. Ger mig f-n på att bilen rostade friskt medans jag höll på, ny rost dök upp varhelst jag skrapade. Jag blev lite blasé först.
Sedan blev jag rosenrasande förbannad!
Då lugnade jag ner mig genom att tänka på min dotter.
När jag lugnat ner mig och förträngt tankarna på att köra skiten till skroten återgick jag till att skrapa fram "öh" mera rost. Plötsligt var det söndag, sista dagen som jag reserverat åt RX-4: an. Då dök fassan PLÖTSLIGT upp i lekstugan med kap- och slipmaskiner samt svets och verktyg.
Föga stabil japansk plåt a 70-tal kapades raskt bort.
Sedan liknade bilen en Sweiserost och ändå är inte all rostinfekterad plåt bortkapad, måste ju ha något att fästa den nya plåten i annars säckar skiten ihop.
Bilen var som sagt rostskyddsbehandlad, men av någon outgrundlig anledning så fanns det inga spår utav detta inne i balkarna, där fanns bara en massa lösa rostflagor som nu ligger i en industridammsugare.
Framvagnsbalkens utsida efter att korrupt svårt infekterad plåt avlägsnats.
Sedan var det dags för insida utav samma före detta balk.
Därefter styrde fassan iväg och hämtade ny prima SVENSK plåt (tror den var svensk i vart fall) och började återskapa framvagnsbalken.
Här skymtar en del av MR Wankeltrims ansikte.
Finns nog hopp för bilen, bilen ska snarast få sin hjulupphängning åter så att vi kan rulla ner den till Blennows Bil. Fassan tyckte det var tråkigt att släpa med sig nödvändigheter till lekstugan, allt skulle gå att göra snabbare och effektivare apropå rostlagning om det sköttes där alla grejor redan fanns. Apropå motor i bilen så är det nu klart att det blir en portad sexportsmotor med liggande Weberförgasare.
060522 UPPDATERING DEL 3
Operation, temporary on wheels!
Börjar med att be om ursäkt för de usla bilderna, tagna med mobil igen och i ännu sämre ljus än förra gången.
En stressig helg! Parkerade tjänstebilen vid halv sju på fredagsmorgonen, hem och sova ett par timmar. Därefter ner till Skåne för att på fredagskvällen fira Hampus 6-årsdag, Hampus är för övrigt son till en icke helt okänd karl som kallar sig för MR Wankeltrim. Sedan sova igen och upp kl 05:44, dra i sig ett gäng muggar med kaffe och iväg till LEKSTUGAN.
Denna gång var det tänkt att det skulle bli riktigt kul och det blev det verkligen. Istället för att kämpa och plocka isär delar som tycker att de ska sitta där de skruvades fast på Mazdas fabrik 1976 så var det dags för lite MONTERING! Förvisso rör det sig om en högst temporär montering men ändå en skön känsla att få skruva tillbaka lite uppfräschade prylar. Målet denna helg var att få på fram-och bakvagn för att få ner bilen ifrån "the ugly pallbocks" så att den ska gå att transportera till en mer lämplig lokal för den återstående rostlagningen.
Bakaxeln på plats.
Riktigt kämpigt var det då jag inte hade med mig några verktyg ner, fick improvisera likt McGywer, nåja lånade en hylsnyckelsats av farsan men i övrigt var det ren improvisation. Inte alls kul att kämpa på när bladfjädrarna hade en annan åsikt än mig om huruvida de skulle på plats eller ej. Fast envis vinner, denna gång var jag den som var mest envis.
Framvagnen på gång.
Sedan var det dags att tänka på nästa födelsedag, farsgubben firade sina 60 år på planeten under lördagskvällen. Bland annat fick han en schyssssst grundplåt för att kunna åka till USA och kolla in SEVENSTOCK, alla wankelbögars stooora event. Jag låter gärna farsgubben åka dit, bara han svetsar rosten på min RX-4 först.
En härligt blanksvart pryl som går från en sida av motorrummet till den andra.
Nästan klart!
Bromskivor ej monterade då det förmodligen ska monteras ventilerade skivor, plus att en del dåliga gummidetaljer ska bytas ut.
Här står en annan fattig svensk i motorrummet och avslutar montering av styrsnäckan, blev lite borrning i vänster framvagnsbalk då hålen täckts över med ny fräsch plåt.
Bilen äntligen återförenad med golvet, inga äckliga pallbockar som ger mig kväljningar.
Sen var det hem till Göteborg igen, längtar redan tillbaka! Vaksamma läsare noterar att både jag och farsan är iklädda NISSAN-overaller, det var många år sedan Blennows Bil krängde Mazda. Nu är det Nissan som gäller, tyvärr. Fast de har sålt en himla massa såna där 350Z eller vad de heter, fast de är ju felmotoriserade. En tanke som slår mig nu apropå födelsedagar, denna sommar SKA bilen köras även om det yttre är skabbigt, men till vintern fyller JAG 40, gissa om ett önskemål om NY lack i samma färg är en stark önskan i födelsedagspresent när man nu fyller jämnt. Värt att nämna är att farsgubben köpt sig en riktigt trevlig 60-årspresent, ännu så länge kan jag bara säga följande: femtiotal, V8, cab, Ford. Så fort den egeninköpta presenten landat hemma i byn avslöjar jag mer. Just nu är det lite småhemligt av förklarliga skäl.
060606 UPPDATERING DEL 4
Miniuppdatering, sjuk för närvarande och orkar inte skriva speciellt mycket!
Rostlagning äntligen avslutad, förvisso finns det mer rost men den prioriterade rosten är nu fixad. Bilen lastades på släp och togs till de tidigare nämnda mer ändamålsenliga lokalerna. Då blev det fart på farsgubben, på två dagar fixades den rost som skulle fixas och lite till. Jag ägnade mig bland annat åt att montera nya p-ändar i framvagnen, demonterade även delar av bakvagnen för att komma åt rost i balkar just där länkarmar sitter monterade. Därefter monterades bakvagnen fast seriöst, inte en skruv saknas och allt är väl åtdraget denna gång. Nu ska bromssystemet och några smådetaljer i framvagnen ses över.