Pelles TII gatlegal banleksak
|
Johan_K |
Publicerat 22-05-2014 07:59
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Chefen skrev:
De va 6 extra dowels om ja inte
minns fel. Finns tydligen olika gjutningar på S5 gavlarna och detta va ju givetvis den tidigare.
Eg borde man bygga med S6 front och bak gavel.
Fan
har för mig att vi har haft denna diskussion tidigare... Jag hade ju bilderna på datorn så om inte har jag pratat med mig själv om detta:-)
S5 V2 är de som sitter
i min motor så det var kanske därför jag kollade... Den gråa ska jag kolla till helgen men har för mig att de är V1 och de är en 91a...
Så vilka som kom med V2 kan
man ju fråga sig JDM ???
Mvh JK
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 22-05-2014 08:37
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Min trasiga ser ut som S4 på dina bilder och tidiga S5 kunde visst ha de om ja
förstått rätt. Den motorn kom från en 89 (den fina röda jag hade) både min andra motor (från röda racerbygget) och originalmotorn har den där ribban upp mot
oljefiltret men inte grova gjutningen. Båda bilarna -90
Om man hade vetat detta lite tidigare skulle man ju inte kostat på planat och härdat men man lär så länge
man lever sägs de ju
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 22-05-2014 10:04
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Chefen skrev:
Min trasiga ser ut som S4 på dina bilder och tidiga S5 kunde visst ha de om ja förstått rätt. Den motorn kom från en 89 (den fina röda jag hade) både min andra motor
(från röda racerbygget) och originalmotorn har den där ribban upp mot oljefiltret men inte grova gjutningen. Båda bilarna -90
Om man hade vetat detta lite tidigare
skulle man ju inte kostat på planat och härdat men man lär så länge man lever sägs de ju
Lurigt.. S5 ska inte finnas utan ribban vad jag har sett...
Kolla hur den främre ser ut. S4 sticker ju inte förstärkningen ut över rotorhuset men de gör S5 så man ser de ju ganska enkelt... S5 V2 ser i princip lika stark ut som
en REW.
Men S4an är ju känd för att vara ett problem så fort man närmar sig 400hk...
Bara att skicka in en ny gavel och köra hårt... Hade ju varit värre om du
hade knäckt en V2 då finns det ju inget bättre än rew att trycka i
Med tanke på hur du kör så är det ju inte konstigt att "s4a" förstärkningen tyckte
livet var tuft
Tror även Jörgen har ett gäng med S5 gavlar...
// JK
// JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 22-05-2014 11:42
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Fy va trist.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 22-05-2014 12:55
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Har sett bilder på S5 gavlar med den grövre gjutningen som på REW! de är ju såna man skulle haft!
Eller 2st REW gavlar och bara använda
mittgaveln från FCn
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 22-05-2014 13:38
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Chefen skrev:
Har sett bilder
på S5 gavlar med den grövre gjutningen som på REW! de är ju såna man skulle haft!
Eller 2st REW gavlar och bara använda mittgaveln från FCn
Jo precis
S5 V2 verkar ju vara grejen.
Om du sätter på REW gavlar så får du ju lite följdproblem...
Bak har du ju motorfästena på REW gaveln så du får ju ha nytt
tråg...
Fram är det ju en skruv till mot frontkåpan men de borde ju funka...
Så tråget är nog de som blir jobbigast:-)
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 22-05-2014 14:55
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Hur ser RE gavlarna ut tro?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 22-05-2014 20:13
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Rickard behöver din dragbil som du inte behöver när motorn
rasat. Ni bor ju grannar ju!!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 22-05-2014 22:43
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Jo precis, de
är ju en tanke!
Är nog inte ens 30mil
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 22-05-2014 23:47
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
30 mil där uppe är ju nästgårds
ju!!!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 23-05-2014 10:23
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
jo de kör man ju för en kaffe!
OM man har en bil som går förstås...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 23-05-2014 10:24
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Chefen skrev:
jo de kör man ju för en kaffe!
OM man har
en bil som går förstås...
Ta skotern!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 23-05-2014 16:58
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Inlägg 308 fram till detta,
ASGARV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(lol för all junisar)
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 25-05-2014 12:38
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
[img]https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-
9/p417x417/10394478_10152482674255432_5667422616423217646_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Ut me motorn - IGEN
Går fortare för varje gång...
[img]https://scontent-
a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/p417x417/10295727_10152482715320432_8524121494583080944_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Plocka isär å se om de finns några delar som stämmer
hjälpligt!
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-9/10330425_10152482972850432_3182520227723463260_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Å sen ihop
igen!
Bara hoppas de funkar nu då så man får köra till helgen!
Har tyvärr dåligt med tid för att skruva men de ska ju gå fort att stoppa in den igen så de borde
hinnas med under veckan
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 27-05-2014 22:04
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Nu sitter motorn i bilen igen, bara turbon och dp å tryckrör sen prova igen!
Backar bara ner laddtrycket
och sen blir de förhoppningsvis trackattack på lördag!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 31-07-2014 13:09
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Dåligt med updates här måsta jag säga.
Byggde iaf ihop motorn igen men hann bara varmköra och provbelasta lite så sprack nästa gavel
också! WTF!
Inte bra när man har bråttom... visade sig att bultarna hade sträckt sig en hel del och att dovelhylsorna hade gett sig förra gången så dom kunde vicka
i hålen och således bara gjorde saken sämre
Som sagt, man ska ta tid på sig och kolla igenom innan man bygger ihop igen.
Portade iaf till originalgaveln från
motorn som hör till bilen (16.000mil)
och gjorde nya dovels i stål och tjockare gods, köpte och ett studkit från turblown och byggde ihop igen.
Lastade efter en
kort provsväng och for sen till Mo i Rana och ACR för att gasa lite. När jag kommer dit så konstaterar jag rätt omgående att laddtrycket vill skena iväg så jag kopplar
bort laddtryckstyrningen (blir bara fjädertryck då) och shortshiftar 1500-2000 ungefär och kör så.
Hemkommen igen så river jag bort grenröret och ett nytt byggs
med rören till WG:n dragna direkt från motorflänsen.
Provkörde igår på Mittsverige men nu bygger den laddtryck långsamt och får inte upp laddtrycket riktigt som
den ska... ska prova montera en starkare fjäder i WG:n men tycker inte de borde behövas egentligen.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 31-07-2014 13:46
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
vad kör du för laddtrycksstyrning?
3port eller 4 ports solenoid?
äkta
eller kopia wastgate och kör du pulssplit med separata?
med helt separerade runners med separata wastgates och 4ports solenoid kan du köra med 0.4 bars fjäder och
ladda allt mellan 0.4 och 2
bar typ :-)
är det en kopia wastgate så kanske det ligger där? jag hade en sådan på min förra sjua och den kärvade när den blev
varm och fastnade ibland öppen ibland stängd.
hoppas det löser sig för dig!!
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 31-07-2014 21:14
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Kör med
turbosmart WG och original solenoiden med ett bleedhål mellan WG och solenoid.
Har kört med hks kopia förut likadant kopplad men när jag bytte turbo och
uppgraderade avgassystemet så blev de för lite mottryck och laddtrycket började skena. Bytte då till denna WG men de blev inte bättre så därför blev de nytt grenrör.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 11-08-2014 14:14
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Dags att uppdatera med lite gladare nyheter
här?
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 11-08-2014 20:49
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Hehe, kanske måste göra de..
[url]https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10380970_10152647911190432_1585862380033797990_n.jpg?
oh=75e718615c3f6bd1e8b333406d8f210d&oe=545C4992[/url]
[img]https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-
9/10419989_10152647911180432_2870706897812102174_n.jpg?oh=5977f1d2baba100bbbfd384dd551ed17&oe=5468FB04[/img]
Redigerat av Chefen den 09-09-2014 06:37
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|