Fortsätter historien om min just nu (igen) älskade FC
Jag monterade en fjäder till i WG:n och
borde då fått ca 1bar men fick 0,7 -08. Verkar som pulserna slår upp wg:n innan man hunnit få upp laddtrycket med bara en fjäder med nya grenröret.
Hursom så är
0,7-08 alldeles lämpligt som grundladd och jag lastade bilen för en färd ner till Gzon i katrineholm.
Väl där så börjar de med lite dataproblem men de löste sig
rätt snabbt och sen började Martin göra sitt. Visade sig att MotorNords mapp inte va nåt vidare att ens börja med...
På några timmar hade iaf nästan 450hk med fint
register hittat hem!
Vi ansåg att de va lämpligt att ge sig där för att inte riskera några fler missöden och jag lastade bilen. Märkte genast att bilen började
Igår va de så dags att testa bilen (äntligen) mot Timeattacknu.se gänget och få känna hur bilen skulle kännas med den nya
mappningen.
Hade barat testat några varv runt mittsverige sedan jag plockade ihop motorn sit och då kändes den inte alls nåt vidare
Körde iaf ut i första
kvalet och jädrar va trevligt de va ny igen
började hitta runt hyfsat lämpligt till slutet av passet och när jag kom in så konstaterades att jag låg på 3:e plats
efter första omgången.
Ställde om lite hjulvinkar innan andra kvalet då jag gått ner från 40profil till 35 på däcken men tappade bara tid på den justeringen, körde
inte riktigt hela passet heller då min Map-sensor behövdes på en bil under nästa pass.
Fick en glad nyhet ändå då de visade sig att en av dom bilarna som var före
mig hörde till pro-klassen och jag alltså hade 2:a kvalplatsen.
Till finalen ändrade jag tillbaka lite i framvagnen och hittade en dryg halvsekund trots några
småmissar, tyvärr så gjorde Porschen som va snabbare också det så ja fick nöja mig med 2:a platsen.
Rikigt nöjd efter helgen speciellt då de känns som de finns
räsermannen.
Kuligt att det funkade så bra efter dina motgångar tidigare i år
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Tackar! Jo de kändes rktigt bra efter alla missöden tidigare!
Vet inte riktigt vad som är bra och inte supramannen körde under 1,05 och de va visst snudd på
blir t4 divides 1.00 på min... o sen vet ja inte hur portad din motor är, men fått för mig d är generellt mer flöde i REW motorn? vi får se helt enkelt
funderade på turblown tdx61r turbo annars, garrett lagerdel med billet kompressor, liknandes garretts gtx serie men ändå inte... ska va motsvarande 6266an
Har iaf kört timeattack på kinnekulle och det gick skitdåligt enligt mig... Tränade på kvällen före med slitna 245 kumho på blöt och kall bana och körde då 1.01,2 trots att jag kanppt hittade runt banan så det kändes väldigt lovande!
La på nya 265or till tävlingensdagenoch dessutom så blev det soligt och närmare 20grader så det kändes hoppfullt att komma ner mot 58sek iaf.
Tyvärr så trivdes inte alls bilen med 265or och det bara gled och jag fick kämpa rejält för att ens komma ner på träningstiderna dessutom säger reglerna att man inte får byta däck under tävling så jag kunde inte slänga på¨245orna heller även om det kändes lockande!
Pressade iaf mer och mer under dagen men klarade inte bättre än strax under minuten vilket bara blev en 11:e plats
Senare under somaren blev det iaf (som vanligt) Sommertreff på ACR och även där tyckte jag det va halkigt även om jag satte personbästa och va snabbast på banan, tyvärr så brände jag också sönder mitt nästan nybyggda grenrör så jag missade både Mantorp och Gälleråsens timeattacktävlingar.
Fick iaf tillslut tag på ett gjutet greddyrör med v-bandsfläns och ett nytt avgashus så jag hann precis få ihop och provköra på sista onsdagsbuset i Härnösand. Bilen gick fint men värmen från grenröret fick bromsvätskan att koka i ABSen.
Byggde en plåt för att skärma bort värmen och åkte iväg till timeattackfinalen på Ring Knutstorp, hade även skaffa nya däck igen 234or denna gången och i mjuk gummiblandning för att greppa i höstkylan.
Hade aldrig kört banan förut och fick dessutom bassning för ljudet efter bara 5varv under Q1
Gjorde till några böjar bak på bilen som hålborrades och hamrades ihop lite ytterst och sen gick de bra!
Tyvärr fick vi regn i både Q2 och finalen så jag förbättrade inte 1.07 som jag åkte i Q1 men eftersom alla andra åkte långsammare i det dåliga föret så kunde jag trots uteblivna rökartider knipa en 2:a plats och fick dessutom veta att det va bara en hårsmån från guldet...
Nästa gång!!
Hehe, då såg du väl också intervjun som jag inte riktigt va beredd på och dessutom fortfarande förbannad över att de gick för sakta motför vad jag ville...
Får väl uppdatera lite här igen. har ärligt talat inte gjort ett skit på bilen, hade på isdäcken en sväng i vintras och luftade den lite sen har jag bytt till en ny stol (regelkrav) som väger ca 10kg mer
Sedan bar det av söderut, först för att skjutsa en tjej som fyllde 30, detta gjordes på träningsdagen för Nordic timeattack och på anderstorp. Har aldrig kört banan förr så det va ju skoj att testa.
Blev bara ett kort pass för att kolla bansträckning och köra däcken varma först. sen blev det ett längre pass där vi fick upp farten hyfsat bra, körde 1,51 med skjuts och 4år gamla kumhos utan att ladda på alltför hårt.
Sedan fick födelsedagsbarnet provköra och jag satt mest och va livrädd och funderade på om det verkligen va så smart
Gick iaf bra och sen hade vi en vilovecka i Lidköping innan Timeattacknu:s premiärrace på Kinnekulle.
Tränade igen med dom gamla däcken som jag la av innan tävlingen ifjol och lyckades få till en 58,7 med omkörningar på fredagens trackday, provade också dom mjuka hankookdäcken som jag åkte finalen på Knutstorp med och fick ner tiden till 58,3.
Kändes som det fanns bra möjligheter inför söndagens tävling
Passade på att monter Ez-lip kjolar under originalkjolarna också som ett försök att hålla luftströmmarna separerade bättre.
Tyvärr så visade det sig under lördagens shakedownpass (satt på läktaren och tog tider) att var och varannan i klassen också körde 58or så en olustig känsla kom upp i huvet, hur fasiken ska detta gå...
Funderade mest hela natten på hur jag skulle göra med däckval osv, Hankookarna kändes snabbare men då höll dom bara ca 2varv innan dom överhettade medans kumhona behövde 2varv för att komma upp i temp men sedan höll passet ut. Valde iaf Hankook för att spara på bilen som spolar ut olja numer, och satsade på att bara köra några få varv.
Laddade på för kung och fosterlandet redan på första varvet och kände att jag fick med mig farten bra, hoppades att det skulle räcka till en 57:a och blev snudd på chockad när driftboxen sa 56,9. Trodde inte riktigt att det stämde så jag höll i ett varv till men boxen sa fortfarande 56,9 så jag vek in i depå i tron att den hakat upp sig på nåt vis men eftersom jag kände att det va snabba varv hoppades jag att det skulle räcka.
Döm om min förvåning när jag fick höra att det inte bara va sant som driftboxen visade, den hade dessutom avrundat uppåt och jag hade kört 2 nästan identiska varv på 56.8
Detta räckte till 3:e plats i kvalet och eftersom 4:an va närmare 2sek efter så stod jag över andra kvalet och lät däck osv svalna.
Till finalen hade jag kommit ihåg minneskortet till kameran så varsågoda:
YouTube video
Gick inte som jag ville men det gjorde det inte för andra heller så det blev en 2:a plats och jag är skitnöjd!