July 10 2020 20:44:21
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Pelles TII gatlegal banleksak
Chefen
Fortsätter historien om min just nu (igen) älskade FC
Jag monterade en fjäder till i WG:n och

borde då fått ca 1bar men fick 0,7 -08. Verkar som pulserna slår upp wg:n innan man hunnit få upp laddtrycket med bara en fjäder med nya grenröret.

Hursom så är

0,7-08 alldeles lämpligt som grundladd och jag lastade bilen för en färd ner till Gzon i katrineholm.
Väl där så börjar de med lite dataproblem men de löste sig

rätt snabbt och sen började Martin göra sitt. Visade sig att MotorNords mapp inte va nåt vidare att ens börja med...
På några timmar hade iaf nästan 450hk med fint

register hittat hem! Grin
Vi ansåg att de va lämpligt att ge sig där för att inte riskera några fler missöden och jag lastade bilen. Märkte genast att bilen började

bete sig som den skulle igen även på låglast.

Tack Gzon för ett utmärkt jobb!


Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
Igår va de så dags att testa bilen (äntligen) mot Timeattacknu.se gänget och få känna hur bilen skulle kännas med den nya

mappningen.
Hade barat testat några varv runt mittsverige sedan jag plockade ihop motorn sit och då kändes den inte alls nåt vidare Sad

Körde iaf ut i första

kvalet och jädrar va trevligt de va ny igen Smile
började hitta runt hyfsat lämpligt till slutet av passet och när jag kom in så konstaterades att jag låg på 3:e plats

efter första omgången.
Ställde om lite hjulvinkar innan andra kvalet då jag gått ner från 40profil till 35 på däcken men tappade bara tid på den justeringen, körde

inte riktigt hela passet heller då min Map-sensor behövdes på en bil under nästa pass.
Fick en glad nyhet ändå då de visade sig att en av dom bilarna som var före

mig hörde till pro-klassen och jag alltså hade 2:a kvalplatsen.
Till finalen ändrade jag tillbaka lite i framvagnen och hittade en dryg halvsekund trots några

småmissar, tyvärr så gjorde Porschen som va snabbare också det så ja fick nöja mig med 2:a platsen. Smile
Rikigt nöjd efter helgen speciellt då de känns som de finns

tid kvar att hämta på övning och justering!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Combat
Grattis

räsermannen.
Kuligt att det funkade så bra efter dina motgångar tidigare i årSmile

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
nrx
Grattis mannen!!!

Visst var Ni på Gelleråsen och timeattackade? Vad är en bra tid där?
Rikard Niva Luleå
Rx7

FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
 
neiphlim
Gött!!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Chefen
Tackar! Jo de kändes rktigt bra efter alla missöden tidigare!
Vet inte riktigt vad som är bra och inte supramannen körde under 1,05 och de va visst snudd på

rekord mot TTA STCC osv!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
http://youtu.be/n...
YouTube video

Redigerat av Combat den 14-08-2014 00:54
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Wolf
ser fint ut... en pt 6766

tyckte ja gzon sa du hade? vad för ladd o när spoolar den?
själv beställt en 6266 nu till min FD få se vad den kan frambringa Grin
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Chefen
6266 åker jag med och den

klarar nog en del till! Laddar 1,1 nu
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Wolf
åfan tyckte gzon sa 67... när

börjar d spola osv då? siktar på o mappa till 1,4 sen vrida ner till lagom Pfft
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Chefen
börjar ladda runt 2.000, fullt ladd ca 4.000. Väldigt lågt

mottryck med denna Smile
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Wolf
oki vad för du för avgashus då?

=)

blir t4 divides 1.00 på min... o sen vet ja inte hur portad din motor är, men fått för mig d är generellt mer flöde i REW motorn? vi får se helt enkelt



funderade på turblown tdx61r turbo annars, garrett lagerdel med billet kompressor, liknandes garretts gtx serie men ändå inte... ska va motsvarande 6266an
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Chefen
Kör T3 singel så de borde ju inte bli sämre flöde i T4 iaf
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Wolf
oki vilken storlek på avgashuset då?
kikat filmklippen o ja d verkar ju

finnas ös i turbon iaf Grin

hoppas på o få ihop lite cash o kunna ställa upp i TA nästa år med Cool
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Chefen
Största huset med T3 tror det är 0,82 om jag inte minns fel.
Gör de, de

vore kul med fler wanklar vi är ju inte så många
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
Här var de dåligt med uppdateringar! Shock

Har iaf kört timeattack på kinnekulle och det gick skitdåligt enligt mig... Tränade på kvällen före med slitna 245 kumho på blöt och kall bana och körde då 1.01,2 trots att jag kanppt hittade runt banan så det kändes väldigt lovande!
La på nya 265or till tävlingensdagenoch dessutom så blev det soligt och närmare 20grader så det kändes hoppfullt att komma ner mot 58sek iaf.
Tyvärr så trivdes inte alls bilen med 265or och det bara gled och jag fick kämpa rejält för att ens komma ner på träningstiderna Sad Sad dessutom säger reglerna att man inte får byta däck under tävling så jag kunde inte slänga på¨245orna heller även om det kändes lockande!
Pressade iaf mer och mer under dagen men klarade inte bättre än strax under minuten vilket bara blev en 11:e plats Angry

Senare under somaren blev det iaf (som vanligt) Sommertreff på ACR och även där tyckte jag det va halkigt även om jag satte personbästa och va snabbast på banan, tyvärr så brände jag också sönder mitt nästan nybyggda grenrör så jag missade både Mantorp och Gälleråsens timeattacktävlingar.
Fick iaf tillslut tag på ett gjutet greddyrör med v-bandsfläns och ett nytt avgashus så jag hann precis få ihop och provköra på sista onsdagsbuset i Härnösand. Bilen gick fint men värmen från grenröret fick bromsvätskan att koka i ABSen.

Byggde en plåt för att skärma bort värmen och åkte iväg till timeattackfinalen på Ring Knutstorp, hade även skaffa nya däck igen 234or denna gången och i mjuk gummiblandning för att greppa i höstkylan.
Hade aldrig kört banan förut och fick dessutom bassning för ljudet efter bara 5varv under Q1
Gjorde till några böjar bak på bilen som hålborrades och hamrades ihop lite ytterst och sen gick de bra!
Tyvärr fick vi regn i både Q2 och finalen så jag förbättrade inte 1.07 som jag åkte i Q1 men eftersom alla andra åkte långsammare i det dåliga föret så kunde jag trots uteblivna rökartider knipa en 2:a plats och fick dessutom veta att det va bara en hårsmån från guldet... Smile
Nästa gång!! Pfft

YouTube video

Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
rovers
Grattis Pelle,
såg faktist programmet på viasat och man blir så där löjligt glad så fort man ser wankelbilar Smile
Tony Granbom, BODEN
http://www.garage...ar=226041#
 
Chefen
Hehe, då såg du väl också intervjun som jag inte riktigt va beredd på och dessutom fortfarande förbannad över att de gick för sakta motför vad jag ville...
Wink
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
rovers
Haha,, jag såg den ja Pfft
Tony Granbom, BODEN
http://www.garage...ar=226041#
 
Chefen
Får väl uppdatera lite här igen. har ärligt talat inte gjort ett skit på bilen, hade på isdäcken en sväng i vintras och luftade den lite sen har jag bytt till en ny stol (regelkrav) som väger ca 10kg mer Sad

Sedan bar det av söderut, först för att skjutsa en tjej som fyllde 30, detta gjordes på träningsdagen för Nordic timeattack och på anderstorp. Har aldrig kört banan förr så det va ju skoj att testa.

Blev bara ett kort pass för att kolla bansträckning och köra däcken varma först. sen blev det ett längre pass där vi fick upp farten hyfsat bra, körde 1,51 med skjuts och 4år gamla kumhos utan att ladda på alltför hårt.
Sedan fick födelsedagsbarnet provköra och jag satt mest och va livrädd och funderade på om det verkligen va så smart Shock Shock Shock

Gick iaf bra och sen hade vi en vilovecka i Lidköping innan Timeattacknu:s premiärrace på Kinnekulle.
Tränade igen med dom gamla däcken som jag la av innan tävlingen ifjol och lyckades få till en 58,7 med omkörningar på fredagens trackday, provade också dom mjuka hankookdäcken som jag åkte finalen på Knutstorp med och fick ner tiden till 58,3.
Kändes som det fanns bra möjligheter inför söndagens tävling Grin

Passade på att monter Ez-lip kjolar under originalkjolarna också som ett försök att hålla luftströmmarna separerade bättre.

Tyvärr så visade det sig under lördagens shakedownpass (satt på läktaren och tog tider) att var och varannan i klassen också körde 58or så en olustig känsla kom upp i huvet, hur fasiken ska detta gå...

Funderade mest hela natten på hur jag skulle göra med däckval osv, Hankookarna kändes snabbare men då höll dom bara ca 2varv innan dom överhettade medans kumhona behövde 2varv för att komma upp i temp men sedan höll passet ut. Valde iaf Hankook för att spara på bilen som spolar ut olja numer, och satsade på att bara köra några få varv.
Laddade på för kung och fosterlandet redan på första varvet och kände att jag fick med mig farten bra, hoppades att det skulle räcka till en 57:a och blev snudd på chockad när driftboxen sa 56,9. Cool Trodde inte riktigt att det stämde så jag höll i ett varv till men boxen sa fortfarande 56,9 så jag vek in i depå i tron att den hakat upp sig på nåt vis men eftersom jag kände att det va snabba varv hoppades jag att det skulle räcka.
Döm om min förvåning när jag fick höra att det inte bara va sant som driftboxen visade, den hade dessutom avrundat uppåt och jag hade kört 2 nästan identiska varv på 56.8 Grin Grin

Detta räckte till 3:e plats i kvalet och eftersom 4:an va närmare 2sek efter så stod jag över andra kvalet och lät däck osv svalna.

Till finalen hade jag kommit ihåg minneskortet till kameran så varsågoda:

YouTube video


Gick inte som jag ville men det gjorde det inte för andra heller så det blev en 2:a plats och jag är skitnöjd!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.70 sekunder - 228 Förfrågningar 11,321,965 unika besök