Så kom då den dagen då det tänkta bromskylningsprojektet tog fart.
Började med att borra ett 65mm hål i bromsskölden.
Kapade till ett rör och svetsade fast två öron. Borrade två hål i skölden och fäste rörets öron i skölden.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-09-02-18-57-54_img_3421.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-09-02-18-56-15_img_3422.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-09-02-19-09-56_img_3424.jpg[/img] is not a valid Image.
Längst ner i originalfronten finns ett hål på varje sida med en luftkanal bakåt. I slutet av denna kanal fästes ett 65mm rör som kapats på "diagonalen". Sedan fästes en 65mm värmepelletsslang mellan de två rören.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-09-02-19-02-14_img_3426.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-09-02-19-03-41_img_3427.jpg[/img] is not a valid Image.
3-4cm mellan däcket och slangen vid fullt rattutslag och hjulen på backen.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-09-02-19-05-10_img_3430.jpg[/img] is not a valid Image.
Så var fjärde och sista deltävlingen i årets TimeAttackNU-säsong avslutad.
Oskar och jag lämnade hemmet 06:00 och var framme lagom till förarmötet 08:15. Banan lång dränkt i dimma, men när solen tittat fram en stund försvann den kvickt.
I första kvalet på förmiddagen tog jag mig runt och kände på banan. Det var trots allt många år sedan bilen och jag besökte Knutstorp, trots att det inte är så långt att åka. Jag ville testa hur bromsarna kändes efter att bromskylningen monterats, och den fungerade, faktiskt, riktigt bra. Varvtiden på 1.13.8 var inget att hänga i julgranen direkt då det placerade mig på sista plats av 17 startande.
Men jag var glad ändå och kände att det fanns mycket att hämta i nästa kval efter lunch.
I andra kvalet började jag flytta fram bromspunkterna och började få till hårnålen, Idioten, något så där. Det är lätt att det går för fort in i kurvan till följd av understyrt ut ur kurvan. Kurvan Liton var inte heller särskilt lätt. På tvåans växel låg jag för högt i varv och på treans växel för lågt. Tacka veta jag Kinnekulle som är perfekt för min utväxling.
Sista varvet blev också mitt bästa, som slutade på 1.12.5 och gav mig plats 15 av 17.
YouTube video
En otroligt varm, skön och kul dag på Sveriges Nürburgring
Redigerat av Marcus den 11-09-2016 15:29
Äntligen har jag varit på Falkenberg Motorbana. Märkligt att jag inte kört där tidigare då det trots allt är hemmabanan.
Här är mina tre bästa varav, där det bästa blev 53.51. Jag hade svårt för Esset, så där finns mycket tid att hämta YouTube video
Bromsarna fungerade åter igen bra, så nu känner jag att jag kan lita på dem igen.
På fredag åker jag till Gzon Tuning, vinnaren av TimeAttackNU i klassen Pro Street, för att mappa om motorn och antagligen ett ombygge till icke-sekventiella parallella turbos.
Redigerat av Marcus den 08-10-2016 19:41
Nu har jag äntligen funnit orsaken till varför jag haft ojämnt laddtryck. Jag fick låna en begagnad Apexi Power FC-styrbox och begav mig till Gzon Tuning i Katrineholm för att försöka hitta felet. Vi bytte styrboxen och vips så var laddtrycket stabilt.
YouTube video
Jag passade även på att testa att köra turbona icke-sekventiellt i parallelläge, men det gav inte så mycket mer på mellanregistret, och, som väntat, för lite på låga varv. Röd graf är sekventiell och blå och grön är icke-sekventiell. Streckad linje är laddtrycket.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-10-09-18-31-58_seq_vs_non-seq.jpg[/img] is not a valid Image.
Vid 1.0 bars laddtryck levererade motorn 375 hk och 325 hk på hjulen.
:racesmile
Dessutom bytte jag ut original wastegate-solenoid mot en MAC 3-vägs ventil, vilket medförde att övergången till parallelläge vid 4500 rpm blev lite rappare. :up:
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-10-09-18-34-17_seq_final_run.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-10-09-18-41-00_marcusvit.jpg[/img] is not a valid Image.
Sista semesterveckan lades på Gotland och då var jag ju tvungen att ta med RX-7:an och bege mig till Gotland Ring.
Tyvärr mådde jag lite illa hela dagen så det blev korta pass på 3-4 varv i stöten. Första gången jag kört på Gotland Ring, så varvtid och panpositon blev därefter...
Samma här, när jag använder Google Chrome. Med Microsoft Edge fungerar det som vanligt.
Så jag gissar Google gjort någon förändring som inte gagnar videofunktionen här, jag har inte gjort några förändringar av sidan.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,