Marcus RX-7 -95
|
Marcus |
Publicerat 25-05-2009 22:36
|

Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Efini RX-7 Type R Bathurst -95
- Mild streetportad 13B-REW 1308cc Twin Turbo med 3mm apextätningar, renoverad av Mr Wankeltrim.
- Banzai Racing oil pan brace.
- Uppborrade sekundärspridare från 850cc till 1300cc. 550cc original primärspridare.
- Kyosan 300L/h bränslepump och kraftigare kabel dragen från batteriet till circuit-reläet.
- 3" downpipe, RE-Amemiya 3" sportkatalysator och catback.
- A'PEXi Power FC och Commander.
- HKS Twin Power tändförstärkare.
- Modifierat Odula V-SPEC V-mount-kit, Koyo N-flow-kylare, RE-Amemiya AST, borttagen AC.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- Portad wastegate av Zebb.
- 314x32mm '99-skivor fram, 314x20 '99-skivor bak, Carbotech XP20 och XP10 bromsbelägg, RBF600 bromsvätska.
- TEIN Mono Flex coilovers.
- Svarta Volk Racing TE37 med Toyo R888R 235x40R17 fram och 255x40R17 bak eller Yokohama 240 slicks runtom.
- Röda Advan Racing V1 med Yokohama A048 245x40R17 fram och 255x40R17 bak.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.
- Halvbur.
- Vita blinkers och sidomarkeringar.
Förutsättningar 2009:
- Originalspridare och original bränslepump.
- Originalkatalysator.
- Tein Mono Flex-coilovers.
- Toyo R888.
- Ommappad av Gzon Tuning.
Förutsättningar 2010:
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc.
- Tändförstärkare.
- Kyosan 300L/h bränslepump.
- RE-Amemiya kattersättare.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.
- Ommappad av Gzon Tuning.
Förutsättningar 2012:
- 99-bromsar med slitsade skivor runt om.
- Bytt växellåda då den gamla rasade på Kinnekulle.
- Rasad tändförstärkare ersatt av två MSD-spolar på leading.
- Yokohama A048.
Förutsättningar 2013:
- Begagnade Yokohama Advan 240-slicks
- Carbotech XP10 och XP8-belägg.
- Andra hjulvinklar med mer camber.
- Halvbur.
- Vita blinkers och sidomarkeringar.
Förutsättningar 2014:
- Problem med laddtryck (spricka i intercoolern).
Förutsättningar 2015:
- Hel intercooler. 
- N3C1 originalturbosar.
- Låda för Odyssey-batteriet.
- En lång kylarslang istället för två skarvade.
Förutsättningar 2016:
- Toyo R888R, 235/40R17 och 255/40R17.
- Medverkande i TimeattackNU.
- Carbotech XP10 runtom som byttes ut till XP20 fram efter halva säsongen.
- HKS Twin Power tändförstärkare istället för trasiga MSD-tändspolar.
- Renoverade bromsok fram efter halva säsongen.
- Bromskylning inför Knutstorp i september.
Förutsättningar 2017:
- Bytt Apexi Power FC
Varvtider:
Anderstorp: 1.51.96 (Yokohama-slicks, 2013), 1.52.79 (Toyo R888, 2011), 1.56.4 (2010)
Falkenberg: 53.51 (Toyo R888R, 2016)
Gelleråsen: 1.18.50 (Toyo R888R, 2016), 1.20.6 (2010)
Kinnekulle: 1.01.2 (Yokohama-slicks, 2013), 1.01.6 (Toyo R888, 2011), 1.02.0 (2010), 1.05 (2009)
Knutstorp: 1.12.48 (Toyo R888R, 2016)
Mantorp: 1.32.1 (Toyo R888R, 2016), 1.35.8 (2009)
Superstage: 1.22.50 (Yokohama-slicks, 2015), 1.24.75 (Dunlop-slicks, 2013), 1.26.72 (Toyo R888, 2013), 1.28.66 (Yokohama A048, 2012)
__________________________________________________
Då HKS Twin Power-tändförstärkaren lagt av sommaren 2012, köptes nya MSD-tändspolar med inbyggda igniters för leading in. MSD-spolarna la av och en begagnad Twin Power-tändförstärkare köptes 2016.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/IMG_2041-s.JPG[/img] is not a valid Image.
Bytt jordkabeln mellan blocket och torpedväggen, som Mazda för många år sedan gick ut med och tipsade om att byta.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/IMG_1966.JPG[/img] is not a valid Image.
Originalkatten och RE-Amemiya-kattersättaren har ersatts av en RE-Amemiya-sportkatalysator.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/IMG_1806-s.JPG[/img] is not a valid Image.
De gamla ärjade Super Advan Racing V1-fälgarna har blästrats och sedan pulverlackats i en mörkröd färg, samt blivit skodda med Yokohama A048 R-däck.
![www.wankelregistret.se/forum/attachments/img_2026[1].jpg](http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/img_2026[1].jpg)
__________________________________________________
Jag hade länge funderat på att dra ny pluskabel till bränslepumpen, men hittade en mycket enklare modifiering som ger samma resultat som att dra en ny kabel hela vägen från batteriet bak till bränslepumpen. Nämligen att mata bränslepumpsreläet i motorrummets säkringslåda med ström direkt via ett oanvänt uttag som redan har en tjock kabel framdragen från fabrik. 
http://www.rx7clu...tcount=127
Before I did this modification, my fuel pump readings were not quite as low as Dale's. But I did get 1.1 volts out of this modification:
before:
WOT / no accessories: FP reading = 12.7 volts
WOT / headlights and AC max: FP reading = 12.5 volts
after:
WOT / no accessories: FP reading = 13.8 volts
WOT / headlights and AC max: FP reading = 13.6 volts
__________________________________________________
Lite byggbilder från monteringen av mitt Odula V-SPEC V-mount-kit, som jag till slut fick modifiera en hel del för att få det som jag ville.
Började med att skicka ac:n till hednamissionen då den inte kylde och jag inte orkade felsöka.
Jag lossade sedan hela styrservokylaren och kapade av den på två ställen med min nya fina Dremel (underbar maskin). 
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0334_tumnagel.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0335_tumnagel.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0338_tumnagel.jpg[/img] is not a valid Image.
Jag använde mig av samtliga upphängningar och fästen jag fick med v-mount-kitet, men valde att modifiera det övre fästet. Genom att vända dem 180 grader, kunde jag montera kylaren (Koyo N-flow) med in- och utgångarna på undersidan och därmed få upp kylaren tillräckligt för att inte komma i konflikt med oljekylarrören. I och med att in- och utgångarna kommer på undersidan, och följaktligen också kylarslangarna, kan jag få det tätare mellan kylaren och intercoolern i "v:et", där de möts.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/DSC_0366_tumnagel.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/DSC_0368_tumnagel.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/DSC_0369_tumnagel.JPG[/img] is not a valid Image.
Undre kylarslangen består av båda originalslangarna. Kapade den kortare och skarvade sedan ihop de båda med en av de medföljande rörskarvarna från v-mount-kitet.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/3lower.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/3top.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com//images/upload/IMG_0474.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0516_tumnagel.jpg[/img] is not a valid Image.
Övre kylarslangen (135° vinkel).
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0475.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0515_tumnagel.jpg[/img] is not a valid Image.
Flyttade säkringslådan så att intercoolern får plats.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/DSC_0380.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/DSC_0381_tumnagel.jpg[/img] is not a valid Image.
Kapade batterihållaren så den fick plats bredvid den nya intercoolern. Dit med det nya Odyssey PC680-batteriet.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0482.jpg[/img] is not a valid Image.
Intercoolern och Greddy Airinx-filtrena på plats.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0514_tumnagel.jpg[/img] is not a valid Image.
Insugstempen (mätt i insugsgrenröret) låg på 21 grader på motorvägen med en utetemp på 13-14 grader. Riktigt nöjd med tanke på att insugstempen låg på runt 45 grader med förra Blitz SMIC-intercoolern.
__________________________________________________
Bytt ut originalbromsarna mot 99 spec bromsar bestående av 314x32mm slitsade skivor, större bromsok och stålomspunna bromsslangar fram, samt andra bromsoksadaptrar med 314x20mm slitsade skivor bak.
Original är skivorna fram 294x22mm och bak 294x20mm.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/marcus/IMG_1390b.jpg[/img] is not a valid Image.
De nya adaptrarna för de bakre bromsoken till vänster.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/marcus/IMG_1391b.jpg[/img] is not a valid Image.
De nya 314x20mm bakskivorna till vänster.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/marcus/IMG_1398b.jpg[/img] is not a valid Image.
De nya större bromsoken till höger.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/marcus/IMG_1392b.jpg[/img] is not a valid Image.
De nya 314x32mm framskivorna till vänster.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/marcus/IMG_1394b.jpg[/img] is not a valid Image.
32mm tjocka framskivor istället för 22mm.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/marcus/IMG_1396b.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/marcus/IMG_1397b.jpg[/img] is not a valid Image.
Monterat, fram.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_1538_tumnagel.JPG[/img] is not a valid Image.
Monterat bak.
__________________________________________________
Treans växel rasade på Kinnekulle hösten 2011. Vid dränering av oljan hittades en bit av ett kugghjul.
Redigerat av Marcus den 09-10-2016 18:25
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 25-05-2009 23:08
|

Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Ruskigt bra temp där du. Just pillat fast Blitz SMIC, och ser kring 45 grader
på motorvägen. Bra att veta att det skiljer ordentligt.
Trevligt motorrum. Allt sitter snyggt på plats.
Nu saknar du bara polerad y-pipe,
kompressiontube o insug nu då + alubatterihållare polerad även den då. Glömde lite färgglada remhjul o slangar här o där.  |
|
|
|
Marcus |
Publicerat 25-05-2009 23:11
|

Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Haha, det är ingen julgran jag tänkt ha under huven. Mer polerat skit blir
det ICKE!
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 26-06-2009 18:38
|

Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Nä håller helt
med, kolfiber ser ju klart bättre ut. Bra tänkt
Redigerat av EDC den 26-06-2009 18:39
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 27-06-2009 00:31
|

Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Hehe. Smaken är som baken.
Har monterat mina Tein Mono Flex-coilovers. Blev kanon! Nu ser den inte ut som en SUV längre.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_0508_tumnagel.jpg[/img] is not a valid Image.
Den långa kylarslangen har jag åter igen byggt om. Köpte en Mazda originalslang (den långa) och kopplade ihop med den gamla, så jag bara får en skarv istället för två.
I helgen blir det mappning så man äntligen kan gasa igen.
Redigerat av Marcus den 23-05-2015 19:57
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 27-06-2009 17:45
|

Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Vill höra utlåtande efter du har mappat!
Kul att det verkar som du får lite
sommar över till att njuta av bilen!
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 27-06-2009 20:10
|

Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Kul att det verkar som du får lite sommar
över till att njuta av bilen!
Får du åsså om du jobbar undan lite

Själv så prioriterade jag om lite i väntan på andra delar och skruvade ihop ditt block 
Resterande fixar jag
i morron om jag hinner
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 27-06-2009 23:14
|

Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Galaxi skrev:
Kul att det verkar som du får lite sommar över till att njuta av bilen!
Får du åsså om du jobbar undan lite

Själv så prioriterade jag om lite i väntan på andra delar och skruvade ihop ditt block 
Resterande fixar jag i morron om jag hinner 
oooohhhh
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 29-06-2009 09:19
|

Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Äntligen mappad! Tack till Gzon för
pillandet i PFC:n. 
Går betydligt jämnare på tomgång nu jämfört med tidigare map.
Insugstemp på
motorvägen 35 grader och vattentemp på 78 grader med en utetemp på 27-28 grader. Ska bli
kul att se vad temperaturerna ligger när man pressar på bana.
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 29-06-2009 09:26
|

Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Varsågod Marcus! Alltid kul att få till mappen så att bilen går
klockrent på alla belastningar och beter sig mer "original" än vad den gör från
fabrik.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 09-07-2009 21:49
|

Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
99-vinge installerad. Tog hem den från Japan. Mazda original, och i toppskick! 
[img]http://macen.nullnet.com/albums/album30/IMG_0524.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://macen.nullnet.com/albums/album30/IMG_0525.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://macen.nullnet.com/albums/album30/IMG_0527.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://macen.nullnet.com/albums/album30/IMG_0530.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://macen.nullnet.com/albums/album30/IMG_0531.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Marcus den 23-05-2015 19:57
|
|
|
|
Blackseven |
Publicerat 09-07-2009 22:44
|

Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 17.03.09
|
Riktigt snygg!
Är det din "riktiga"
regg skylt, eller du har beställt den med som bokstäverna och James bond? |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 09-07-2009 23:41
|

Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Börjar ta sig nu Marus,
riktigt snyggt... Dags att sälja???
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 10-07-2009 07:20
|

Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Vita sjuor är snyggast
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Dille |
Publicerat 10-07-2009 07:22
|

Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Sweet! Gillar
kontrasterna mellan svart och vitt
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 10-07-2009 07:38
|

Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Snyggt jobbat och rätt reg.nr. MR.Bond.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 10-07-2009 12:43
|

Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Tack, grabbar.
Regskylten är Photoshopad
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 10-07-2009 16:17
|

Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Fan va lessen jag blev nu.
Nu får du se till att du
uppfyller photoskåpandet - BASTA.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 24-07-2009 21:49
|

Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Så var maskinen testad på bana med. Vattentempen gick aldrig över 85 grader
(fläktarna går igång vid 85 grader).
Insugestempen gick aldrig över 49 grader.
Detta en solig
sommardag med 24-25 grader i luften. 
Bromsarna
funkar kanon. Ingen tendens till överhettning.
Ska byta växellådsolja nu i veckan. Började få problem med synkningen till fyrans
växel. Hoppas det
hjälper med ny olja.
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 08-08-2009 17:50
|

Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
En rapport från förra helgens
körning på Kinnekulle. Det började med att jag hade något missljud när andra turbon skulle ladda. Oron
för att turbon sagt upp sig var stor, så det blev inte mycket kört under första dagen. Som tur
var hittade jag inga metallspån i tryckrören. På kvällen hissade
jag upp bilen och upptäckte då att båda muttrarna till tryckröret från andra turbon lossnat.
Fixade detta under lördagen och
körde samtlga körpass. 
Vattentemp aldrig över 84 grader och insugstemp aldrig över 40. Detta en solig dag med 22-23 grader i skuggan.
1.05.29 som bästa tid är jag ganska nöjd med. En
förare med mer mod så ska inte 1.03 vara några problem. 
Relälådan, som tidigare satt ivägen i fronten, är nu flyttad till en bättre plats bakom
krockbalken. Fritt flöde in i v:et nu mao.
|
|
|