Marcus RX-7 -95
|
Marcus |
Publicerat 14-07-2016 00:14
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Ja, det måste varit vätskan som kokat. Eftersom att jag inte kände mågra som helat problem i kurvorna innan. Tidigare har jag kunnat känna att bromsarna har fadeat och tagit sämre, men det var med sämre belägg och de mindre och tunnare skivorna.
Ny vätska och bromskylning tror jag är rätt medicin.
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 14-07-2016 08:21
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Bra vätska är alltid en förutsättning.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 14-07-2016 09:04
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Kör RBF600 och bytte som sagt inför Kinnekulle.
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 15-07-2016 22:53
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Jag har faktiskt aldrig kört något värre än vanlig 5.1 vätska som går att köpa på lokala bildelshandeln. Kan till och med hända att det är Biltema vätska i min tävlingsbil.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 17-07-2016 20:10
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Nya bromssköldarna från 99 tar in luft bättre tex då de vinklar in luft framifrån in i centrum på skivan medan de gamla inte har någon sådan funktion alls. Annars luftkylning, se så att ok'en inte fastar så de är fräsha o bra. Vätskan är så ny den kan va, att bromsarna är avkylda efter ett pass så de inte står i depån och kokar upp vätskan inför nästa pass så det går åt helvete då.
RBF600 el bättre, det finns även AP Racing RC4 - 340 C men som sagt det borde vara något fel med den "lilla" effekten borde du inte överhetta. AP racing vätskan är billigaste uppgraderingen jag hittat ovanför RBF600 hur som.
IR-termometer tex biltemas kan vara bra för att kolla tempen på bromsarna så de är väl avkylda efter ett pass så man inte står o kokar i depån, de är även mycket bra för att mäta tempen över däcket så att det är jämn temp för att verifiera hjulvinklarna är ställa bra.
Robert Pettersson
Rönninge
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 17-07-2016 20:20
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Jag tänkte ge mig på att försöka bygga så som Damian har byggt.
http://www.rx7clu...ar-723283/
Har kollat på olika bromsvätskor, och Castrol SRF har betydligt högre våtkokpunkt än vad Motul RBF 600 och AP Racing har. Torrkokpunkt är inte lika intressant som våtkokpunkten.
AP Racing R4 våtkokpunkt 204°C
Motul RBF600 våtkokpunkt 205°C
Castrol SRF våtkokpunkt 270°C
Minga belägg fram är ganska slitna, vilket gör att det bygger upp mer värme i skivan och oken.
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 18-07-2016 00:15
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Nice, jo jag slår mitt huvud när jag ser att jag missade gruppköp på sådan konstruktion i CF på rx7club för några år sedan . Men bygger du den så får du maximal kylning - blir grymt.
För bankörning är enbart torrkokpunkt intressant.
Torr - öppnad ur flarran, ca 2 år senare när den absorberat fukt nog har den ramlat ner hela vägen till våtkokpunkten. Dvs gammal vätska är våtkok, medan torr är nyöppnad i flarra. När du kör bana ska du fräsh vätska i och inte survätska som en gammal, alltså är det torrkokpunkten som är intressant.
Klassiker som någon mekaniker o säga att våt är intressant ... det gäller ju för en standard bil på allmän väg dvs sämsta läget som den uppnår. Så ur den aspekten så stämmer det, dvs på allmän väg. Men inte inom racing.
Robert Pettersson
Rönninge
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 19-07-2016 08:07
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Nu har jag dammsugit bilen undertill och har nu lecakulor i lager för några år framöver
Jag kunde även konstatera att vissa av kolvarna i oken fram har kärvat. Detta har lett till anliggande bromsbelägg, hög temperatur i oket och därmed kokad bromsvätska.
Det förklarade varför jag bara hade 200km/h på rakan, och inte 270km/h som alla andra, samt att jag bara slutade på en sjundeplats.
Får se hur skicket är på kolvarna. Renoveringskit till oken är redan beställda.
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 19-07-2016 11:14
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Trevligt du hittade felet, jag tänkte nästan - med 99 spec skivor och den effekt du har skall du i princip inte kunna överhetta dina bromsar på mantorp. Jag kör med likande spec på mittsverigebanan som är sveriges överlägset mest bromsintensiva bana utan problem med 99 spec bromsarna, carbotechbelägg samt ny RBF600 vätska, och liknande effekt.
Robert Pettersson
Rönninge
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 19-07-2016 12:09
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Vilka Carbotech kör du med?
Behöver köpa nya fram nu och tänkte köra XP12. Har kört med XP10 runtom nu.
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 19-07-2016 23:53
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Kör med carbotech XP8 fram, och AX6 bak. Kände att ABS-systemet var lite i obalans när det var klart sämre belägg bak. Pean rekommenderar ett hack sämre bak på RX-7an för att bak ej skall låsa före fram och få bilen att hamna i obalans inför kurva.
Dock skall jag väl säga att jag slår av på tempot efter 5-10 varv. Därefter kyler jag kort för att ej överhetta något. (dock är det väl mer IC'n som överhettar än bromsarna just nu)
Robert Pettersson
Rönninge
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 20-07-2016 07:55
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Ja, Pean rekommenderade det för många år sedan. Jag har kört XP8 runtom och XP10 runtom och inte märkt att bak låser före fram.
Nu kommer jag iofs köra med nya XP12 fram då beläggen tog slut på Mantorp, och XP10 bak som jag bytte inför Kinnekulle. Ska bli kul att testa den kombinationen!
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 20-07-2016 15:08
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Du får gärna dela med dig av hur dessa känns att köra med
Jag kanske inte smort mina klossar fram då de låter en del i stan dock
Robert Pettersson
Rönninge
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 27-07-2016 21:25
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Skivorna är nu svarvade och renoveringssatsen snart hemma. Nya Carbotech XP20-belägg beställda.
Det återstår att se hur skicket på kolvarna i oket är.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-07-27-21-24-03_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 31-07-2016 13:51
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Kolvarn såg ganska bra ut. Efter en omgång med Autosol tror jag att det kan bli bra. Verkar som att de 15 år gamla packningarna har svällt och gjort att kolvarna kärvat. Kolvarna går fint in i oken utan packningarna.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-07-31-13-49-31_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Marcus den 31-07-2016 21:18
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 01-08-2016 20:34
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Glimrande! Autosol och bromsrengöring gjorde susen.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-08-01-20-33-07_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 01-08-2016 23:56
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Gött att läsa och se
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 02-08-2016 20:49
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Idag har jag påbörjat rengöring av oken. Sen är det dags för nya tätningar och i med kolvarna.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-08-02-20-47-53_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 02-08-2016 23:02
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Ok e okej
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 07-08-2016 12:46
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
O-ringarna och tätningarna från Rhdjapan är nu på plats. XP20-beläggen ligger på posten och väntar.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-08-07-12-45-06_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-08-07-12-45-49_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
|
|
|