March 28 2024 16:36:20
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Marcus RX-7 -95
Marcus
Ja, det måste varit vätskan som kokat. Eftersom att jag inte kände mågra som helat problem i kurvorna innan. Tidigare har jag kunnat känna att bromsarna har fadeat och tagit sämre, men det var med sämre belägg och de mindre och tunnare skivorna.
Ny vätska och bromskylning tror jag är rätt medicin. Smile
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
gzon
Bra vätska är alltid en förutsättning. Smile
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
Marcus
Kör RBF600 och bytte som sagt inför Kinnekulle.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
gzon
Jag har faktiskt aldrig kört något värre än vanlig 5.1 vätska som går att köpa på lokala bildelshandeln. Kan till och med hända att det är Biltema vätska i min tävlingsbil. Pfft
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
EDC
Nya bromssköldarna från 99 tar in luft bättre tex då de vinklar in luft framifrån in i centrum på skivan medan de gamla inte har någon sådan funktion alls. Annars luftkylning, se så att ok'en inte fastar så de är fräsha o bra. Vätskan är så ny den kan va, att bromsarna är avkylda efter ett pass så de inte står i depån och kokar upp vätskan inför nästa pass så det går åt helvete då.

RBF600 el bättre, det finns även AP Racing RC4 - 340 C men som sagt det borde vara något fel med den "lilla" effekten borde du inte överhetta. AP racing vätskan är billigaste uppgraderingen jag hittat ovanför RBF600 hur som.

IR-termometer tex biltemas kan vara bra för att kolla tempen på bromsarna så de är väl avkylda efter ett pass så man inte står o kokar i depån, de är även mycket bra för att mäta tempen över däcket så att det är jämn temp för att verifiera hjulvinklarna är ställa bra.
Robert Pettersson



Rönninge
 
Marcus
Jag tänkte ge mig på att försöka bygga så som Damian har byggt.
http://www.rx7clu...ar-723283/

Har kollat på olika bromsvätskor, och Castrol SRF har betydligt högre våtkokpunkt än vad Motul RBF 600 och AP Racing har. Torrkokpunkt är inte lika intressant som våtkokpunkten.

AP Racing R4 våtkokpunkt 204°C
Motul RBF600 våtkokpunkt 205°C
Castrol SRF våtkokpunkt 270°C

Minga belägg fram är ganska slitna, vilket gör att det bygger upp mer värme i skivan och oken.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
EDC
Nice, jo jag slår mitt huvud när jag ser att jag missade gruppköp på sådan konstruktion i CF på rx7club för några år sedan Sad. Men bygger du den så får du maximal kylning - blir grymt.


För bankörning är enbart torrkokpunkt intressant.

Torr - öppnad ur flarran, ca 2 år senare när den absorberat fukt nog har den ramlat ner hela vägen till våtkokpunkten. Dvs gammal vätska är våtkok, medan torr är nyöppnad i flarra. När du kör bana ska du fräsh vätska i och inte survätska som en gammal, alltså är det torrkokpunkten som är intressant.

Klassiker som någon mekaniker o säga att våt är intressant ... det gäller ju för en standard bil på allmän väg dvs sämsta läget som den uppnår. Så ur den aspekten så stämmer det, dvs på allmän väg. Men inte inom racing.
Robert Pettersson



Rönninge
 
Marcus
Nu har jag dammsugit bilen undertill och har nu lecakulor i lager för några år framöver Smile

Jag kunde även konstatera att vissa av kolvarna i oken fram har kärvat. Detta har lett till anliggande bromsbelägg, hög temperatur i oket och därmed kokad bromsvätska.
Det förklarade varför jag bara hade 200km/h på rakan, och inte 270km/h som alla andra, samt att jag bara slutade på en sjundeplats. Grin

Får se hur skicket är på kolvarna. Renoveringskit till oken är redan beställda.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
EDC
Trevligt du hittade felet, jag tänkte nästan - med 99 spec skivor och den effekt du har skall du i princip inte kunna överhetta dina bromsar på mantorp. Jag kör med likande spec på mittsverigebanan som är sveriges överlägset mest bromsintensiva bana utan problem med 99 spec bromsarna, carbotechbelägg samt ny RBF600 vätska, och liknande effekt. Smile
Robert Pettersson



Rönninge
 
Marcus
Vilka Carbotech kör du med?
Behöver köpa nya fram nu och tänkte köra XP12. Har kört med XP10 runtom nu.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
EDC
Kör med carbotech XP8 fram, och AX6 bak. Kände att ABS-systemet var lite i obalans när det var klart sämre belägg bak. Pean rekommenderar ett hack sämre bak på RX-7an för att bak ej skall låsa före fram och få bilen att hamna i obalans inför kurva.

Dock skall jag väl säga att jag slår av på tempot efter 5-10 varv. Därefter kyler jag kort för att ej överhetta något. (dock är det väl mer IC'n som överhettar än bromsarna just nu)
Robert Pettersson



Rönninge
 
Marcus
Ja, Pean rekommenderade det för många år sedan. Jag har kört XP8 runtom och XP10 runtom och inte märkt att bak låser före fram.
Nu kommer jag iofs köra med nya XP12 fram då beläggen tog slut på Mantorp, och XP10 bak som jag bytte inför Kinnekulle. Ska bli kul att testa den kombinationen!
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
EDC
Du får gärna dela med dig av hur dessa känns att köra med

Jag kanske inte smort mina klossar fram då de låter en del i stan dock Sad
Robert Pettersson



Rönninge
 
Marcus
Skivorna är nu svarvade och renoveringssatsen snart hemma. Nya Carbotech XP20-belägg beställda.

Det återstår att se hur skicket på kolvarna i oket är.

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-07-27-21-24-03_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Kolvarn såg ganska bra ut. Efter en omgång med Autosol tror jag att det kan bli bra. Verkar som att de 15 år gamla packningarna har svällt och gjort att kolvarna kärvat. Kolvarna går fint in i oken utan packningarna.

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-07-31-13-49-31_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Marcus den 31-07-2016 21:18
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Glimrande! Autosol och bromsrengöring gjorde susen. Smile


[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-08-01-20-33-07_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Combat
Gött att läsa och se Smile

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Marcus
Idag har jag påbörjat rengöring av oken. Sen är det dags för nya tätningar och i med kolvarna.

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-08-02-20-47-53_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Combat
Ok e okej Smile

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Marcus
O-ringarna och tätningarna från Rhdjapan är nu på plats. XP20-beläggen ligger på posten och väntar. Smile

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-08-07-12-45-06_image.jpeg[/img] is not a valid Image.

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-08-07-12-45-49_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.68 sekunder - 246 Förfrågningar 18,734,721 unika besök