Marcus RX-7 -95
christoffer
Publicerat 27-05-2010 20:28
Användare
Inlägg: 340
Registrerad: 02.04.08
Är det därför effekt kurvorna fladdrar en aning på twinturbo
7or? Har sätt det på vissa bankningspapper.
Har du
monterat växellådsstaget änu? funderar på att skaffa mig ett inom en snar framtid.
Mkt fin bil
för övrigt!
Christoffer Brorsson
Kungsbacka
FD3S type-R -93
Marcus
Publicerat 27-05-2010 22:21
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Vet inte
riktigt vad det kan vara. Kanske är sekundärturbon som börjar ge sig.
Har iofs läst en del på rx7club om avgränsningen i y-röret som många
rekomenderar.
Verkar vara populärt i Japan dessutom.
Ja, staget har jag testat, och det gjorde ifrån sig bra. Blev en hel del resonans då allt ljud från lådan överförs till
chassit. Funderar
på om man skulle sätta något dämpade gummi emellan. Iofs är jag nöjd med hur stabilt det blev med endast de hårdare motorfästena. Kanske kör
utan staget.
Vi får dra ihop en liten träff i
Göteborg tycker jag.
Marcus
Publicerat 04-06-2010 23:58
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Film från gårdagens runt-runt-åkande på Anderstorp:
YouTube video VIDEO
den spännande
fortsättningen...
YouTube video VIDEO
Lennart
Publicerat 05-06-2010 09:49
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
Snyggt jobbat 4.14 - 4.18.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Marcus
Publicerat 05-06-2010 19:54
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Lennart: Vadå då? Missade du regeln om att man var tvungen att åka alternativspåret efter långa rakan minst EN gång under kvällen?
Lennart
Publicerat 05-06-2010 20:20
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
Hhmm!!!!
Det
alternativspår du använder, använde jag flera gånger än en. Sen flyttade jag min bromspunkt
20 meter och vips fick jag ett alternativspår till
alternativspåret som var svart istället för grönt och ljusbrunt.
I första filmen ser man vilken skillnad det är mellan min och din bils
hk när du kör
om mig då vi båda acc. för fult. Jag tror skillnaden är mer än 100 hk.
Redigerat av Lennart den 05-06-2010 20:26
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Marcus
Publicerat 05-06-2010 21:13
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Var inte varvet jag körde om dig på ditt utvarv? Jag kommer nog med lite högre
fart än vad du gör. Ok, vi säger väl att jag har 101hk mer
då.
Lennart
Publicerat 06-06-2010 09:34
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
Sk.t samma. Vi hade båda
tillräkligt för att ta oss runt banan. En del av oss med kylaren riktad åt samma håll
hela tiden. = någon har kört för sakta.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
gzon
Publicerat 07-06-2010 07:18
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
Ja den rör på sig trots det låga laddtrycket.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
Marcus
Publicerat 07-06-2010 14:50
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Jodå, är nöjd med hur den går nu.
Fixade bucklan på bakskärmen och en liten buckla på taket hos www.buckla.se . 500kr var det verkligen värt. Imponerande hur de kan trolla med sina
specialverktyg.
Marcus
Publicerat 12-07-2010 09:39
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Efter över en månads frånvaro från banan var det igår äntligen dags igen.
Denna gången fick sjuan prova på Knutstorp för första gången.
Med 35 grader i luften och över 60 grader i cockpiten klarade bilen det bra, värre var det med
föraren. Vattentemperaturen låg som max på 101 grader och insugstempen på 54 grader.
Bytte
beläggen till Carbotech XP-8 runtom. Körde på XP-8 fram
och AX-6 bak tidigare. Jag hade igår inga problem med bromsarna och är mycket nöjd med hur de funkar. Dock kommer det dras bromskylning till
frambromsarna.
Finns ju redan ducts i originalfrontläppen.
Tycker att beläggen har hållt bra. Bak är hälften kvar, och fram skulle man kunna säga är slut som belägg.
[img]http://macen.nullnet.com/images/mek/IMG_0837.JPG[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Marcus den 09-08-2013 15:25
Marcus
Publicerat 26-07-2010 15:16
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
I fredags bar det av till Kinnekulle. Dagen började i
torrt underlag, men efter någon timme kom regnet, och fram mot
tretiden började det så smått torka upp. R888orna skötte sig bra i regnet. Justerade framdämparna till några snepp mjukare och blev av
med lite understyrning.
Bilen kändes riktigt go och styrde in fint.
Låg varv efter varv med en Miata och hade superkul. När man sedan blir omkörd av två Miator som ligger i rejstempo
blir
man ju inte lite knäckt.
YouTube video VIDEO
Lennart
Publicerat 26-07-2010 16:51
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
Snyggt
jobbat och fin film. Äntligen en som sätter kameran en bit ifrån bakspegeln. Bra kört
Marcus.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Marcus
Publicerat 20-08-2010 17:07
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Dags för en liten uppdatering:
Stolen är monterad och även bältet.
Grenselen kommer monteras så småningom. Det bakre fjädernbenstaget ska förstärkas för
att klara av de nya bältena.
[img]http://macen.nullnet.com/images/mek/IMG_0922b.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://macen.nullnet.com/images/mek/IMG_0923b.jpg[/img] is not a valid Image.
I söndags var det äntligen dags för
Superstage. Efter två års
frånvaro kändes det otroligt kul. Tyvärr var det en blöt dag, men till slut höll regnet sig borta och jag fick fem torra varv och
fick till en förbättring av tiden från 1.30 till 1.27.44.
YouTube video VIDEO
Redigerat av Marcus den 07-09-2010 09:49
Lennart
Publicerat 20-08-2010 22:27
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
Jag tycker du är duktig med din 7:a och
vidarutvecklar den till det du vill ha utan att komma på fel sida om "gränsen" då problemen börjar.
Du gör rätt som
tar små steg i taget och har
glädje av bilen under tiden.
Rx-8:an är mycket enklare att mecka med än 7:an. Mazda har verkligen adderat "vakumklockor" och slangar kors och tvärs på
7:an
för att få bilen att funka bra på gata.
På 8:an har vakumklockor minimerats vilket gör meckandet till en dröm jämfört med 7:an.
Som sagt , jag
håller mig nog till 8:an som jag tycker är
enklare och graturerar dig Marcus till en om inte den enda 7:an i Sverige som fungerar bra på gata och bana. Tror
ingenannan 7:a i Sverige har gått så många banmil som din i år. Grattis !!!!!!
Keep up the good work !!!!!!!!!
Redigerat av Lennart den 20-08-2010 22:30
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Galaxi
Publicerat 20-08-2010 23:52
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
Fattar inte att dessa miator kan gå så bra... Snacka om att mazda verkligen har byggt den
"perfekta" allround bilen där...
Förutom din sjua då Mäcen...
Jag fick ju åka i den
innan årets mods och jag tyckte redan då att den gick så
grymt härligt på gatan... Lagom "hård" och motorn gick så jämt...
Ja en kanon bil!!!
Marcus
Publicerat 22-08-2010 20:28
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Tack för de fina orden. Det uppskattas.
Det känns kul att göra lite uppgraderingar då och då som
märks. Sittastillstolen
och bälten gjorde stor skillnad. Nu slipper man sitta och hålla sig i ratten i kurvorna och kan köra mer avslappnat och känna bilen.
Vakuumklockorna och vakuumnästet är det inget fel på så
länge man håller sakerna i bra skick. Jörgen bytte de flesta slangarna när motor renoverades, och
några är bytta av mig själv. Mazda har ju lagt ner många mantimmar på att få ihop ett så fint
sekventiellt turbosystem som möjligt. När det fungerar är det ett
bra system som ger motorn en skön karraktär.
Råttans register känns inte alls lika roligt, utan bara tamt.
Lennart
Publicerat 22-08-2010 22:10
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
Håller med dig men
jag är ingen Urmakare.
Betr. Råttan så med kompressor försvinner tamheten
och den blir lika vild som ............. De du!!
Hade varit bättre om Mazda lagt samma timmar på att reducera
klockor och ändå ha samma fina
sekventiella turbosystem. Jag tror att det är ändrade avgasnormer som gjort att "ormbot" ser ut som det gör.
Du har en jävla fint fungerande Rx-7:a å
den ska du vara rädd om.
Redigerat av Lennart den 22-08-2010 22:11
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Marcus
Publicerat 23-08-2010 11:45
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
Nybesiktigad med fina värden. Tackar Gzon för den fina mappen.
Marcus bifogade följande bild:bild:
kof
Publicerat 23-08-2010 12:09
Användare
Inlägg: 216
Registrerad: 02.08.09
Grattis till de fina värdena läste att du körde med hårdare motorfästen vart
köpte du dom?