April 23 2024 08:49:15
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Tegheims hembyggda 26B 4rotor-vev
Tegheim
Några utav er kanske har sett att jag gett min in i vevaxelbranschen och

försöker mig nu på att tillverka en egen 4rotor-vev. Och

förhoppningsvis en motor då till slut kanske Smile
Om det inte lyckas, så har man ju lärt sig en hel

del på vägen iaf! Tex, så har jag aldrig CNC-svarvat tidigare, så de har ju varit lite klurande

att bli kompis med den oxå Smile
Jag kom på att jag inte delat

med mig utav detta här, och det är ju faktiskt här på SWR den hör hemma!
Här kommer en bunt bilder på tillverkningen, men inte

alla, de är MÅNGA...



64kg utav SS2541-03 material:
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-03-25004-30.jpg



[/IMG]

Sedan borrade jag dubbhål för att kunna hitta alla excentrar
[IMG]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My

%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-03-

25010-30.jpg[/img] is not a valid Image.

Grovsvarvat
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My

%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-03-27006-30.jpg[/img] is not a valid Image.

De två

mittersta excentrarna klara och övrigt grovsvarvat



i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-04-05003-30.jpg



En utav de små

excentrarna mellan dubbar

i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-04-10018-30.jpg






Färdigsvarvade diametrar och kona inför slipning. Alla mått är +0.5mm

[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My

%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-04-16002-

30.jpg[/img] is not a valid Image.

Borrning av oljekhål
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo

%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-005-05002-30.jpg[/img] is not a valid Image.

Veven i

svarven för finbearbetning



i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-05-09014-30.jpg

Veven finsvarvad, bara



längden på de små kvar

i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-05-09017-30.jpg



De små delarna färdigsvarvade

oxå, och här står vi idag

[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-

build/Wolvo142-26B-2010-05-12002-30.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-05-

12001-30.jpg[/IMG]
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo

%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-05-12003-30.jpg[/img] is not a valid Image.




Får väl fylla på med bilder allt eftersom.
Fler bilder finns på: [url]http://s815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My

%20Wolvo%20142/My%204rotor-

build/?start=all[/url]
Trevlig helg!
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Tha_MaazA
Fan vad fint! Hoppas du bygger en 4-rotor en dag med överladd! Grin
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
FredrikH
Får man fråga varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur

fäster

du de där sen?

/Fredrik
 
Playpold
Älskar ditt projekt har följt det med spänning

på zatzy.

Ska bli spännande att se och höra video klipp på motorn när den väl är igång Smile
 
magnusrx7
FredrikH skrev:
Får man fråga

varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur fäster du

de där sen?

/Fredrik


Ganska simpelt, det går helt enkelt inte att montera ihop motorn om dom är fasta.



/ magnus
Magnus Berglund, Gränna
Rx5 77 x 2


X Rx7 81 Mariah Mode 1
X Rx7 83
X Rx7 83
X Rx3 73
 
FredrikH


magnusrx7 skrev:

FredrikH

skrev:

Får man fråga varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur fäster du de där sen?

/Fredrik


Ganska

simpelt,

det går helt enkelt inte att montera ihop motorn om dom är fasta.
/ magnus


Misstänkte att det var så. Tack för svaret!

/Fredrik
 
Lennart


FredrikH skrev:
magnusrx7 skrev:
FredrikH skrev:
Får man fråga varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur

fäster du de där sen?



/Fredrik


Ganska simpelt, det går helt enkelt inte att montera ihop motorn om dom är fasta.
/ magnus




Misstänkte att det var så. Tack för svaret!




/Fredrik


Som motorn är konstruerad idag ja.
Redigerat av Lennart den 12-05-2010 23:25
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
jantore
Jeg




lurte også på hvordan du skal feste eksenterene. For jeg ser ingen Kile som de går ned i på veven som holder de fast.

På mitt 4 rotor kitt fra Jeff Bruce så

er det det.

JT
 
jantore
sånn fester eksenterne på min



i249.photobucket.com/albums/gg207/jantorep/DSC07105.jpg
[img]

http://i249.photobucket.com/albums/gg207/jantorep/DSC07104.jpg[/img]
 
wankelmats
magnusrx7 skrev:


FredrikH skrev:
Får man fråga

varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur fäster du de där sen?

/Fredrik


Ganska

simpelt, det går helt enkelt inte att montera ihop motorn om dom är fasta.



/ magnus
Att få en perfekt splines skulle inte jag kalla simpelt, men Tony

har i och för sig tillgång till bättre verkstadsmaskiner än de flesta av oss vanliga dödliga Smile
Helt riktigt

är att Mercedes motorer hade en stel axel, och

klöv stationärdreven istället, men om den konstruktionslösningen håller eller inte är det nog inte många som vet....
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Mr Wankeltrim
jantore skrev:
Jeg lurte også

på hvordan du skal feste eksenterene. For jeg ser ingen Kile som de går ned i på veven som holder de

fast.

På mitt 4 rotor kitt fra Jeff Bruce så er det det.

JT

Tony är

inte färdig inu så de löser sig nog Wink
Vevaxeln skall

grovslipas och få kilspår samt splines sen blir det avspänningsglödning och härdning och sist finslipning av alla ytor innan den är klar.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
freeman
nyfiken fråga.. hur vet du alla vinkar etc....

har du fått en fin ritning?




sen KRÄVER vi mer bilder hela tiden Wink
Redigerat av freeman den 13-05-2010 10:14
 
Tegheim
jantore skrev:
Jeg lurte også

på hvordan du skal feste eksenterene. For jeg ser ingen Kile som de

går ned i på veven som holder de fast.

På mitt 4 rotor kitt fra Jeff Bruce så er det det.

JT


Jag

vill inte göra kil-spåren innan

alla mått är färdigslipade. Nu ska hela axeln värmebehandlas så den får lugna sig. Alla material är ju som ni vet levande.
Sen ska de små excentrarna slipas in




emot kona och passning på axeln. Nästa steg är att göra kilspåren.
Sedan ska en motorbyggare som jag fått tag i via mina vänner Koenigsegg få äran att slipa

alla lagerlägen. Det är oxå därför

axeln är något för lång på varje sida. För att han vill ha något att hålla den i.
Sen håller vi tummarna Smile



freeman skrev:
nyfiken fråga.. hur vet du alla vinkar etc....

har du fått en fin ritning?

sen KRÄVER vi mer bilder hela tiden Wink



Alla mått och grejer har jag själv mätt upp och tänkt fram. Det har varit många timmar vid datorn och CADen

för att få ihop alla delar. Har

även fått telefonsupport från Skurup när man behöver förstå vissa konstruktionsdelar. Vi är ju båda nya på ämnet 4rotor, men jag kan ju min dator, och Jörgen kan



wankelmotorns uppbyggnad.
Fick även låna en 20B vev utav honom som jag "snott" visa delar av, vissa grejer är från S5-veven och så vidare.




Ritning finns, och den är oxå

"home-made" alltså Smile

Jag garanterar ju inte att det kommer funka som ni förstår Smile Men provar man inte, så

lär det absolut inte funka! Wink
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
fastlane
Riktigt ballt, önskar all lycka

i projektet!

Men en sak jag tänkt på nu när du lägger ner sånt fantastiskt jobb på motorn ska du inte satsa på en lite roligare

kaross än en Volvo? jag

vill se en svensk 4rotor 8a =)
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Tegheim
fastlane skrev:


Riktigt ballt, önskar all lycka i

projektet!

Men en sak jag tänkt på nu när du lägger ner sånt fantastiskt jobb på motorn ska du inte satsa på

en lite roligare kaross än en Volvo? jag vill se en svensk 4rotor 8a =)



Hur kan en 8a bli roligare än en sleeper-ombyggd 142a med ban-byggt

chassi som en Lotur Elise? Grin
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
fastlane


Tegheim

skrev:

fastlane skrev:
Riktigt ballt, önskar all lycka i projektet!

Men en sak jag tänkt på nu när du lägger ner sånt fantastiskt jobb

på motorn ska du inte

satsa på en lite roligare kaross än en Volvo? jag vill se en svensk 4rotor 8a =)


Hur kan en 8a bli roligare än en

sleeper-ombyggd 142a med ban-byggt chassi som en Lotur Elise? Grin



Smaken är ju olika, en rx-8 är lite bättre utgångspunkt än en 142.

Det

går fint att bygga om chassie på åttan med Wink
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Tegheim


fastlane skrev:

Smaken är ju olika, en rx-8 är lite bättre utgångspunkt än en 142.

Det går fint att bygga om chassie på åttan med Wink







Utgångspunkten är inte densamma som resultatet Smile Haha, men jag förstår vad du menar.
Poängen är dock att jag måste kunna registrera bilen som

amatörbyggt fordon för att överhuvudtaget kunna

använda 4rotorn lagligt i sverige.
Detta kräver att man bygger om bilen ganska rejällt, vilken kanske kan

vara synd på en så förhållandevis dyr bil som Rx8an, när jag kan hålla ner kostnaderna

och göra samma jobb på 142an. Sen är det charmen i 142an som gör det

extra roligt att göra en riktigt väghållningsmaskin med dubbla A-armar och låg-byggt chassi osv.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Vin Vendel
Mäkta häftigt bygge hoppas de går vägen 142 har fräckt stuk oväntat med wankel i den också Smile
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
fastlane
Jag är absolut ett fan av sleepers men om jag får välja en 4rotor rx-8 eller

4rotor 142 så skulle det ändå falla på åttan.

Det blir ju en sleeper det med, rx-8an anses ju vara en slö

bil det med.

Sen är ju dyrt en

definitionsfråga, jag tycker rx-8orna är snorbilliga.

Hur som helst det kommer bli ball vilket chassie den än sitter i och det går ju att flytta sen




med.

lycka till =)
Redigerat av fastlane den 13-05-2010 14:11
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Tegheim
YouTube video

Redigerat av Tegheim den 09-09-2011 14:56
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 2.51 sekunder - 210 Förfrågningar 18,889,649 unika besök