Tegheims hembyggda 26B 4rotor-vev
Tegheim
Publicerat 12-05-2010 21:08
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
Några utav er kanske har sett att jag gett min in i vevaxelbranschen och
försöker mig nu på att tillverka en egen 4rotor-vev. Och
förhoppningsvis en motor då till slut kanske
Om det inte lyckas, så har man ju lärt sig en hel
del på vägen iaf! Tex, så har jag aldrig CNC-svarvat tidigare, så de har ju varit lite klurande
att bli kompis med den oxå
Jag kom på att jag inte delat
med mig utav detta här, och det är ju faktiskt här på SWR den hör hemma!
Här kommer en bunt bilder på tillverkningen, men inte
alla, de är MÅNGA...
64kg utav SS2541-03 material:
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-03-25004-30.jpg
[/IMG]
Sedan borrade jag dubbhål för att kunna hitta alla excentrar
[IMG]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My
%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-03-
25010-30.jpg[/img] is not a valid Image.
Grovsvarvat
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My
%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-03-27006-30.jpg[/img] is not a valid Image.
De två
mittersta excentrarna klara och övrigt grovsvarvat
En utav de små
excentrarna mellan dubbar
Färdigsvarvade diametrar och kona inför slipning. Alla mått är +0.5mm
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My
%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-04-16002-
30.jpg[/img] is not a valid Image.
Borrning av oljekhål
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo
%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-005-05002-30.jpg[/img] is not a valid Image.
Veven i
svarven för finbearbetning
Veven finsvarvad, bara
längden på de små kvar
De små delarna färdigsvarvade
oxå, och här står vi idag
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-
build/Wolvo142-26B-2010-05-12002-30.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-05-
12001-30.jpg[/IMG]
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo
%20142/My%204rotor-build/Wolvo142-26B-2010-05-12003-30.jpg[/img] is not a valid Image.
Får väl fylla på med bilder allt eftersom.
Fler bilder finns på: [url]http://s815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My
%20Wolvo%20142/My%204rotor-
build/?start=all[/url]
Trevlig helg!
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
Tha_MaazA
Publicerat 12-05-2010 21:12
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
Fan vad fint! Hoppas du bygger en 4-rotor en dag med överladd!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
FredrikH
Publicerat 12-05-2010 21:28
Användare
Inlägg: 109
Registrerad: 28.08.09
Får man fråga varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur
fäster
du de där sen?
/Fredrik
Playpold
Publicerat 12-05-2010 21:33
Användare
Inlägg: 163
Registrerad: 13.12.08
Älskar ditt projekt har följt det med spänning
på zatzy.
Ska bli spännande att se och höra video klipp på motorn när den väl är igång
magnusrx7
Publicerat 12-05-2010 22:14
Moderator
Inlägg: 532
Registrerad: 16.10.07
FredrikH skrev:
Får man fråga
varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur fäster du
de där sen?
/Fredrik
Ganska simpelt, det går helt enkelt inte att montera ihop motorn om dom är fasta.
/ magnus
Magnus Berglund, Gränna
Rx5 77 x 2
X Rx7 81 Mariah Mode 1
X Rx7 83
X Rx7 83
X Rx3 73
FredrikH
Publicerat 12-05-2010 22:17
Användare
Inlägg: 109
Registrerad: 28.08.09
magnusrx7 skrev:
FredrikH
skrev:
Får man fråga varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur fäster du de där sen?
/Fredrik
Ganska
simpelt,
det går helt enkelt inte att montera ihop motorn om dom är fasta.
/ magnus
Misstänkte att det var så. Tack för svaret!
/Fredrik
Lennart
Publicerat 12-05-2010 23:24
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
FredrikH skrev:
magnusrx7 skrev:
FredrikH skrev:
Får man fråga varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur
fäster du de där sen?
/Fredrik
Ganska simpelt, det går helt enkelt inte att montera ihop motorn om dom är fasta.
/ magnus
Misstänkte att det var så. Tack för svaret!
/Fredrik
Som motorn är konstruerad idag ja.
Redigerat av Lennart den 12-05-2010 23:25
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
jantore
Publicerat 12-05-2010 23:38
Användare
Inlägg: 77
Registrerad: 31.10.07
Jeg
lurte også på hvordan du skal feste eksenterene. For jeg ser ingen Kile som de går ned i på veven som holder de fast.
På mitt 4 rotor kitt fra Jeff Bruce så
er det det.
JT
jantore
Publicerat 12-05-2010 23:42
Användare
Inlägg: 77
Registrerad: 31.10.07
sånn fester eksenterne på min
[img]
http://i249.photobucket.com/albums/gg207/jantorep/DSC07104.jpg[/img]
wankelmats
Publicerat 13-05-2010 01:25
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
magnusrx7 skrev:
FredrikH skrev:
Får man fråga
varför de små excentrarna inte sitter fast på vevaxeln? Hur fäster du de där sen?
/Fredrik
Ganska
simpelt, det går helt enkelt inte att montera ihop motorn om dom är fasta.
/ magnus
Att få en perfekt splines skulle inte jag kalla simpelt, men Tony
har i och för sig tillgång till bättre verkstadsmaskiner än de flesta av oss vanliga dödliga
Helt riktigt
är att Mercedes motorer hade en stel axel, och
klöv stationärdreven istället, men om den konstruktionslösningen håller eller inte är det nog inte många som vet....
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
Mr Wankeltrim
Publicerat 13-05-2010 08:17
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
jantore skrev:
Jeg lurte også
på hvordan du skal feste eksenterene. For jeg ser ingen Kile som de går ned i på veven som holder de
fast.
På mitt 4 rotor kitt fra Jeff Bruce så er det det.
JT
Tony är
inte färdig inu så de löser sig nog
Vevaxeln skall
grovslipas och få kilspår samt splines sen blir det avspänningsglödning och härdning och sist finslipning av alla ytor innan den är klar.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
freeman
Publicerat 13-05-2010 10:13
Användare
Inlägg: 463
Registrerad: 28.12.07
nyfiken fråga.. hur vet du alla vinkar etc....
har du fått en fin ritning?
sen KRÄVER vi mer bilder hela tiden
Redigerat av freeman den 13-05-2010 10:14
Tegheim
Publicerat 13-05-2010 12:47
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
jantore skrev:
Jeg lurte også
på hvordan du skal feste eksenterene. For jeg ser ingen Kile som de
går ned i på veven som holder de fast.
På mitt 4 rotor kitt fra Jeff Bruce så er det det.
JT
Jag
vill inte göra kil-spåren innan
alla mått är färdigslipade. Nu ska hela axeln värmebehandlas så den får lugna sig. Alla material är ju som ni vet levande.
Sen ska de små excentrarna slipas in
emot kona och passning på axeln. Nästa steg är att göra kilspåren.
Sedan ska en motorbyggare som jag fått tag i via mina vänner Koenigsegg få äran att slipa
alla lagerlägen. Det är oxå därför
axeln är något för lång på varje sida. För att han vill ha något att hålla den i.
Sen håller vi tummarna
freeman skrev:
nyfiken fråga.. hur vet du alla vinkar etc....
har du fått en fin ritning?
sen KRÄVER vi mer bilder hela tiden
Alla mått och grejer har jag själv mätt upp och tänkt fram. Det har varit många timmar vid datorn och CADen
för att få ihop alla delar. Har
även fått telefonsupport från Skurup när man behöver förstå vissa konstruktionsdelar. Vi är ju båda nya på ämnet 4rotor, men jag kan ju min dator, och Jörgen kan
wankelmotorns uppbyggnad.
Fick även låna en 20B vev utav honom som jag "snott" visa delar av, vissa grejer är från S5-veven och så vidare.
Ritning finns, och den är oxå
"home-made" alltså
Jag garanterar ju inte att det kommer funka som ni förstår Men provar man inte, så
lär det absolut inte funka!
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
fastlane
Publicerat 13-05-2010 13:07
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
Riktigt ballt, önskar all lycka
i projektet!
Men en sak jag tänkt på nu när du lägger ner sånt fantastiskt jobb på motorn ska du inte satsa på en lite roligare
kaross än en Volvo? jag
vill se en svensk 4rotor 8a =)
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
Tegheim
Publicerat 13-05-2010 13:13
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
fastlane skrev:
Riktigt ballt, önskar all lycka i
projektet!
Men en sak jag tänkt på nu när du lägger ner sånt fantastiskt jobb på motorn ska du inte satsa på
en lite roligare kaross än en Volvo? jag vill se en svensk 4rotor 8a =)
Hur kan en 8a bli roligare än en sleeper-ombyggd 142a med ban-byggt
chassi som en Lotur Elise?
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
fastlane
Publicerat 13-05-2010 13:33
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
Tegheim
skrev:
fastlane skrev:
Riktigt ballt, önskar all lycka i projektet!
Men en sak jag tänkt på nu när du lägger ner sånt fantastiskt jobb
på motorn ska du inte
satsa på en lite roligare kaross än en Volvo? jag vill se en svensk 4rotor 8a =)
Hur kan en 8a bli roligare än en
sleeper-ombyggd 142a med ban-byggt chassi som en Lotur Elise?
Smaken är ju olika, en rx-8 är lite bättre utgångspunkt än en 142.
Det
går fint att bygga om chassie på åttan med
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
Tegheim
Publicerat 13-05-2010 13:58
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
fastlane skrev:
Smaken är ju olika, en rx-8 är lite bättre utgångspunkt än en 142.
Det går fint att bygga om chassie på åttan med
Utgångspunkten är inte densamma som resultatet Haha, men jag förstår vad du menar.
Poängen är dock att jag måste kunna registrera bilen som
amatörbyggt fordon för att överhuvudtaget kunna
använda 4rotorn lagligt i sverige.
Detta kräver att man bygger om bilen ganska rejällt, vilken kanske kan
vara synd på en så förhållandevis dyr bil som Rx8an, när jag kan hålla ner kostnaderna
och göra samma jobb på 142an. Sen är det charmen i 142an som gör det
extra roligt att göra en riktigt väghållningsmaskin med dubbla A-armar och låg-byggt chassi osv.
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
Vin Vendel
Publicerat 13-05-2010 14:08
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
Mäkta häftigt bygge hoppas de går vägen 142 har fräckt stuk oväntat med wankel i den också
fastlane
Publicerat 13-05-2010 14:11
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
Jag är absolut ett fan av sleepers men om jag får välja en 4rotor rx-8 eller
4rotor 142 så skulle det ändå falla på åttan.
Det blir ju en sleeper det med, rx-8an anses ju vara en slö
bil det med.
Sen är ju dyrt en
definitionsfråga, jag tycker rx-8orna är snorbilliga.
Hur som helst det kommer bli ball vilket chassie den än sitter i och det går ju att flytta sen
med.
lycka till =)
Redigerat av fastlane den 13-05-2010 14:11
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
Tegheim
Publicerat 09-09-2011 14:55
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
YouTube video VIDEO
Redigerat av Tegheim den 09-09-2011 14:56
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge