Tonys Type-RZ
|
rovers |
Publicerat 06-06-2014 16:48
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Det är fan det bästa med bilen, stå bredvid och lossas vara
ovetande när folk berättar hur en snurrmotor funkar
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 06-06-2014 17:22
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
Sedär! Folk vet ju vad de snackar om. Min motor ska upp i 17'rpm för att lämna sin effekt
[img]http://s27.postimg.org/jvvunbf37/IMG_3441.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av pawel den 06-06-2014 17:23
A redline per day keeps the carbon away!
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 14-06-2014 10:23
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Jaha dags för update då..
Om vi börjar med Fredagen så kom bilen hem vid ettsnåret. Glad som en ungjäkel
på julafton :lol:
Bytte däck (så frugan fick tillbaka sina sommardäck äntligen)
Tvättade och åkte in och tankade, sen på kvällen blev det tokmekning för att få
dit växellådsbracen..
Sen då?
Lördag morgon bjuder på lovande väder
Lastade på släp för säkerhets skull.
Åkte i god tid för att vara på plats innan start.. Slutade med att vi fick vänta 2,5timme till första start pga
nått strul med ambulansen
Sjuuukt varmt var det och all väntan gav mig huvudvärk.
Körde 3 repor, 2 av dom strulade dom i andra linen innan start och
frustrationen växte..
När vi väl kom iväg fick jag boostcuts på trean så det blev cruis in i mål. jättedåliga 14tider blev det.
Ledsnade och körde hem,
Körde alltså hem bilen..
Nu till ett lite tristare besked.
Vi hade problem med att den rök mkt redan från start i bänken, ett problem som gick över efter
ett tag så vi fortsatte. När jag kom hem från edps fick den stå och svalna, fyllde på en liter kylarvätska. Morgonen efter så var det blött på golvet och det
droppade vid grenröret.
Konstaterade att det var ganska fullt i främre rotorhuset så det är bara att riva
Har inte hittat några skadade kanaler så det är ju possitivt, men dom har
använt sig av Rotary aviations tätningar och efter vad jag läst har det varit problem med dom. Nya oem är redan beställda från Atkins.
Possitivt då?
Ja
jag har fått paket, än en gång levererat av lastbilscentralen Luleå. Lämnade vid garaget och frun skrev på.
Jäättefint skick på lådan
Tur att dom ändå var i renoveringsskick
Jag har alltså lyckats med bedriften att hitta ett till par cv-pros
Dessa var dock bara 9x18tum Men ska nog byta ytterbanan till nått bredare.
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-06-2014 11:34
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
men va? du sköt motorn i bänken hos gzon, vem renoverade? eller köpte du ny maskin? träligt ju vet hur d känns
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 14-06-2014 11:52
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Köpte nybyggd maskin. Köpt i 2a hand byggd av powergains i uk.
Är ganska
van med motgångar så jag tar det ganska bra.
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 14-06-2014 12:20
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Riktigt surt
att behöva riva en nybyggd maskin pga kassa nya tätningar. Skönt att det inte var något värre i alla fall.
Skicka gärna lite bilder på portarna Tony så får
vi kika om de ligger rätt mot oljetätningarna.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 14-06-2014 14:58
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Jag har mailat
dig Martin
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 27-07-2014 22:02
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Jaha, dags för en update här kanske. Har slirat lite med den pga olika saker men here goes!
Smackade ihop skrotet
med nya tätningar. Stötte på patrull då jag lyckats slarva bort wodruffkilen till svänghjulet :mad: Hann inte beställa hem en från japan innan konbanan i boden men
som tur var fanns rädningen i Umeå!
Tack Pelle
Passade på att borra hål för egt-givaren och lossade då på wg:n för att
få bort allt spån, Tur det för dom som monterat den hade för små packningar, kanterna var invikta över tätningsytan mellan ventilen och sätet
SUCK
Nå åtgärdade det oxå.... Brottades som F*N med att koppla lådan till motorn, note to self: skaffa centreringsverktyg till kopplingen...... Så
splinesen på bägge skivorna linar upp!
Resten gick på nån timme,, Börjar bli van detta nu... Fyllde på alla
vätskor och startade....... Rök! nå ganska normalt med nybyggd motor men lite för mkt för att jag skulle va nöjd. Varmkörde och lät den svalna.
Efterfyllde
lite vatten och startade....... Samma skit,,,, Vattnet bara rinner igenom den när den e kall..
Känns som att det måste vara en spricka mest troligt i främre
gaveln...
Nu blev jag less på riktigt och gjorde som jag gör när jag blir det..... FUCK IT!!! jag gasar tills det rasar.
Provtur på byn med full attack
resulterar i konstigt ljud och inget svar på ladd...
Skjuten tryckslang bara
Dagen efter.. KONBANA
Väntan i linen var olidlig, varmt, motorn fetade, hade avgasläckage men ville inte stänga av eftersom den är grymt svårstartad med vatten i huset
Blev några varv iaf och resultatet efter dagen där 18 bilar med bla rallybilar, driftingbilar, en cobra mm
Så var jag snabbast i min klass!
bakhjulsdrift med och utan överladd.... Satte även det snabbaste varvet av alla!!!!
Sjukt nöjd med tanke på att det var med en vattensjuk bil som boostcuttade i starten, styrservo hade varit nice oxå
Efter denna roliga
dag tänkte jag att jag måste ju lösa detta på nått sätt... Blev en lösning som känns lite sådär men det får fan funka i sommar.. Ska fixa den ordentligt i vinter..
Gjorde som många på andra sidan atlanten gjort och hällde i kylartätning. Trodde faktist inte att det skulle funka men det gjorde fan det.. Har kört nån vecka nu
och ännu funkar det..
Gjorde bilen klar för besiktning, utan vinge och med lite mer mönster bak, 275orna svaldes utan problem.
Fixade en slang till servobehållarn. Har man ingen böj så fixar man.. Rörbit instucken i slangen
For till lule med frun och i en kurva efter en hård gasning så sprutade det vatten på framrutan... määän vafaaaan Ähh dumskalle jag hade pillat på
kylarlocket och inte dragit tillbaka det
Stort tack till dunlap som lånat ut sitt medans jag väntar på mitt från rhd-japan
kommer en update om besiktningen senare för nu fick jag skrivkramp..
Hare
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 27-07-2014 23:07
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
hehe känns lite som min felbyggda motor som knappt kunde starta o allt va sneslitet o paj, o ändå lyckades leverera
480kus... go rotary!! =)
hoppas du får helt ordning på maskin snart!!
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 02-08-2014 20:23
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Haha. dom e inte så ömtåliga
som alla säger
Lyckades lura ut brorsan så han fick polera och lackförsegla skrotet åt mig :cool:
Massa bilder:
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 10-08-2014 19:28
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Jaha, har hunnit med att racea lite oxå.
2 Stegar ute på
basen, bägge mot S2r
Första mot en med slicks och mkt köra med, storstryck såklart
Andra blev lite närmare men jag höll på att tjuvstarta och
bromsade därav den fruktansvärt dåliga starten.
Finns filmer på min youtubekanal
http://www.youtube.com/user/MrTwinner
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 27-09-2014 14:27
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Ja justja skriva i projekttråden var det ja :rolleyes: Har haft rätt fullt upp i sommar plus det att bilen bara jävlats
heeela tiden,,
Men jag var som sagt och besiktade. Gick lite sådär med alla avgasvärdena skyhöga.. Men det mäktiga wankelryktet löste vissa problem, besman 1
tyckte tomgångsvarvet var lite högt 1600rpm,
-Nä du vet den stämmer inte så bra den där varvräknaren :cool:
Besman2 sa när 1 körde ut: Skön tomgång dom har
wanklarna (haha bridgeportad motor med brap brap 1400-1800 rpm)
Hade problem med bränsletrycket, varningslampan tändes när man snöt ur den ordentligt.
Visade sig att det var ett veck på slangen mellan railsen pga den var för lång.
Insugstempen visade konstant 50grader, Har inte hittat varför men det lär vara
glapp nånstans,
Drog en ny kabel så började det funka
Med dessa problem lösta så började den misstända nått kosmiskt.
Bytte stiften och får iväg
på driftingtävling i skellefteå. Tävlar i Northern drifting series
Övnings-sladdade lite före tävlingen,
Resulterade i att däcken tog slut
På med fetsulorna och iväg till skellefteå, körde dit för egen maskin såklart
Luktade rejält bakom foorden
Hittade en skruv i bakdäcket, mellan mönstret såklart men ingen punka
Resultatet i tävlingen är inget att skryta med, mkt pga avsaknad av handbroms och att bilen fortfarande jävlas..... Mindra misständning men varje gång
jag initierade sladd i första böj så boggar den och klipper :mad:
Sen är inte effekten där alls. Men kul var det iaf.
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 18-10-2014 21:25
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Just ja, det var ju en dubbeltävling i Kalix oxå. Körde dit på morgonen. Bilen
gick faktist lite bättre
Och nya driftingsulor inhandlades, Klart smalare och slirigare
Detta fick avsluta säsongen 2014, ett år med mest motgångar men
bara bita ihop och satsa på nytt igen.
Har lite motorbyte på bmw:n just nu men sen åker wankeln ut igen.
Bjuder på en bildkavalkad från tävlingen,
Här står den och fryser
Just det, har köpt lite grejer inför nästa säsong.
Bygger ut bränslesystemet, började med en formanpassad catchtank, monteras under bilen ist för
kolkanistern
Köpt lite fler fälgar, dessa blir driftingfälgarna (4st extra bakfälgar
mao)
Har en
sån här till salu
[img]http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20140914_185356.jpg[/img] is not a valid Image.
|
|
|
|
JmLundgren |
Publicerat 19-10-2014 23:41
|
Användare
Inlägg: 41
Registrerad: 25.04.13
|
Rolig projekt tråd måste jag säga, kul att se utvecklingen från att tråden startade och vilket driv en
eloge ska du ha!
Har själv lyckats med en helt problemfri sommar med nya singel konverteringen (förutom ett indraget körkort pga 7'an da...)
Vad sa
besiktningen om effekten på bilen samt allt fränt under huven? Har sjäv tänkt försöka få igenom min men med lättaste WG fjäder och noll mottryck så är det 1,18bar i
ladd och 420hk. Var inte sugen på att skruva tillbaka allt gammalt skit. Funderade på att inhandla en rx8 renesis motorkåpa och modda dit för att dölja undan lite av
det roliga för besiktningens skull samt bygga en ordentlig hasplåt undertill.
Martin Lundgren Umeå Rx7 FD3S
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 22-10-2014 21:32
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Tack, Har man tagit fan i båten får man ro honom iland oxå
Har aldrig varit nått problem på den
punkten vid besiktning. Har inte ställt ner nått heller, men den blir klart slöare med katten på plats
Man har mkt gratis iomed att dom sällan/aldrig ser nån
annan rx7 på bilprovningen här uppe... Jamenar han trodde på allvar att det ska vara sån tomgång i en wankel 1600-1800rpm bridgeportat brapp brapp
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 18-11-2014 16:07
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Och
här händer det grejer..................... NÄ
Haft fullt upp med vinterpulkan så sjuan står ute och myser i snön. Ska snart ta in den för att riva motor/låda
och diff
Har iaf skickat iväg lite volk-centrum till pulverlack.
Och så fick jag tummen ur och köpte nya defrostgaller till
instrumentbrädan. :lol:
|
|
|
|
skorpan |
Publicerat 18-11-2014 21:05
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 12.08.13
|
gött ska också fixa nya såna
Redigerat av skorpan den 18-11-2014 21:21
John Andersson
Alingsås
RX-7 FD3S -94
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 06-12-2014 10:12
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Nu är bmwn klar så äntligen börjar tokerierna igen,
Dubbla kupevärmare under huven ett par timmar gjorde susen och bettan startade.
Liite spännande att köra in den i garaget med sommardäck (ja vi har vinter här, med snö och is.)
Tinad
Varit hemma med sjukt barn så skruvandet har varit sporadiskt,
Sjuan är mkt jobbigare att skruva i än bmwn, men jag börjar vara van nu,
efter ca 3timmar
Här vare tomt Detta måste göras i vinter: Motorn ska
studkittas/vattensjukan botas. Diffen ska schimsas hårdare och växellådan ska renoveras (skorrar när man lägger i fyran)
Motorn packad på pall för en roadtrip till skåne
Köpt mig en svets oxå. Men vad den kommer användas till blir en
surprise
Enkel fix om du har sladdriga växellägen: Bussning av mässing ist för
plast
Har sålt min lambdamätare och mätarhållare, kommer nämligen köra dash
nästa år och kommer därför byta till haltechs egna lambdabox/sond.
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 06-12-2014 14:06
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
kasta AC.n för bövelen =) ser allt dina AC rör i torpeden än
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 06-12-2014 16:11
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
NÄDU!!! Den kastades för länge sedan. Även delen under instrumentbrädan. Det är rören till värmepaketet du ser... Och det behövs vill jag lova
|
|
|