Galaxi's Projekt tråd Mazda RX-7 FB -84
|
Galaxi |
Publicerat 30-11-2010 12:36
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Johan_K skrev:
Hej !
Körde du AN-10 till oljan eller ? Den blir ju ganska så jobbig att böja
Har funderat lite över vilka AN som är bäst ? XRP
har jag hört gott om...
Är det inte en Biltema oljetrycksgivare jag ser ?
Ser ju mycket
trevligt ut !
Japp AN-10 kör jag. Dom var inte så böjbara
Ja du vilken som
är bäst är svårt att veta, folk säger ju så olika hela tiden.
Jag kommer ha två olika märken på anslutningarna så vi får väl se vilken som lossnar först.
Japp Biltema är ett stamställe
Har man en budget
plånbok så gillar man biltema, dock är den givaren gräsligt ful....
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 30-11-2010 14:41
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
GL skrev:
Ser bra ut! har
själv tampats med an10 slang då jag gjort om hela mitt oljesystem och vet hur hårda dem är
Kommer
du använda filter på orginalplats också eller endast den externa? I så fall hade jag
personligen satt filtret på returen..
Djälva slangar och
vara hårda
Använder EJ original.
Jag har fått höra lite av båda om vart man ska sätta oljefiltret.
Om jag förståt
det rätt så som det sitter nu så
stoppar jag allt skit från motorn innan det går in i oljekylare och sen in i motorn igen.
Och varför vill du sätta tvärtom? Är nyfiken
All info man
kan få ser jag bara som positivt!
|
|
|
|
GL |
Publicerat 30-11-2010 15:13
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
GL skrev:
Ser bra ut! har själv tampats med an10 slang då jag gjort om hela mitt oljesystem och vet hur
hårda dem är
Kommer du
använda filter på orginalplats också eller endast den externa? I så fall hade jag personligen satt filtret på returen..
Djälva slangar och vara hårda
Använder EJ original.
Jag har fått höra lite av båda om vart man ska sätta oljefiltret.
Om jag förståt det rätt så som det sitter nu så stoppar jag
allt skit från motorn innan det går
in i oljekylare och sen in i motorn igen.
Och varför vill du sätta tvärtom? Är nyfiken
All info man kan få
ser jag bara som positivt!
skulle du ha något skit i din
kyl/slangar så får du ju in det i motorn.. främst motorn du vill skydda!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 30-11-2010 18:55
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
GL skrev:
Galaxi
skrev:
GL
skrev:
Ser bra ut! har själv tampats med an10 slang då jag gjort om hela mitt oljesystem och vet hur hårda dem är
Kommer du använda filter på
orginalplats också eller endast den externa? I så fall hade jag personligen satt filtret på returen..
Djälva slangar och vara hårda
Använder EJ
original.
Jag har fått höra
lite av båda om vart man ska sätta oljefiltret.
Om jag förståt det rätt så som det sitter nu så stoppar jag allt skit från
motorn innan det går in i oljekylare och sen in i motorn igen.
Och varför vill du sätta tvärtom? Är nyfiken
All info man kan få ser jag bara som
positivt!
skulle du ha något skit i din kyl/slangar så får du ju in det i motorn.. främst
motorn du vill skydda!
Då är jag
med... Du utgår från att jag redan har skit i slangar/kylare... Då är jag med! Tack!
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-11-2010 19:32
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Ser bra ut....
MEN du måste flytta på givarna om det skall
fungera/visa rätt.
Givaren till tempmätaren skal sitta
innan termostaten annars kommer den inte visa rätt.
Givaren till fläkten sitter på returen d.v.s
avkylt vatten så du kommer få hög vattentemp innan fläkten startar.
Bästa stället att sätta
givarna på är på baksidan av vattenpumpshuset där det redan
sitter en tempgivare så hamnar dom på hetsidan där vattnet konstant cirkulerar oavsett om termostaten är stängd.
Det var
intressant. Jag följde
vad dom skrev på biltemas sida där jag köpte sakerna.
Då ska alltså tempgivaren sitta på den nedre slangen om jag fattar det rätt?
Tack för påpekandet!
Nope..
Vattentempgivaren skall sitta antingen i blocket på motorn varma sida alt i vattenpumpshuset på varma sidan d.v.s innan termostaten.
Om du sätter den efter termostaten på ex slangen
så kommer den inte börja visa något förrens termostaten öppnar och det blir lite fel. Skulle du sätta givaren
på nedre slangen så mäter du avkylt vatten.
Termogivaren till fläkten skall
sitta på övre slangen alt i vattenpumpshuset på hetvatten sidan.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 30-11-2010 23:49
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Galaxi skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Ser bra ut....
MEN du
måste flytta på
givarna om det skall fungera/visa rätt.
Givaren till tempmätaren skal sitta innan termostaten annars kommer den inte visa rätt.
Givaren till fläkten sitter på
returen d.v.s
avkylt vatten så du kommer få hög vattentemp innan fläkten startar.
Bästa stället att sätta givarna på är på baksidan av vattenpumpshuset
där det redan sitter en tempgivare så hamnar dom på
hetsidan där vattnet konstant cirkulerar oavsett om termostaten är stängd.
Det var
intressant. Jag följde vad dom skrev på biltemas sida där jag köpte sakerna.
Då ska alltså
tempgivaren sitta på den nedre slangen om jag fattar det rätt?
Tack för påpekandet!
Nope..
Vattentempgivaren skall sitta antingen i blocket på motorn varma sida alt i
vattenpumpshuset på varma sidan
d.v.s innan termostaten. Om du sätter den efter termostaten på ex slangen så kommer den inte börja visa något förrens termostaten öppnar och det blir lite fel.
Skulle du sätta givaren på nedre slangen så mäter du avkylt vatten.
Termogivaren till fläkten skall sitta på övre slangen alt i vattenpumpshuset på hetvatten
sidan.
Tackar!
Då ska jag alltså hitta nån typ av adapter till vattengivaren som passar på baksidan av vattenpumphuset.
Du vet inte vad
det är för gänga/storlek och vart man kanske hittar det?
Lite
trist att jag nu måste köpa en helt ny vattenslang IGEN
Har noterat att det
sitter två givare på tändstiftssidan av motorn. Ena den längst bak är väl till tempmätaren i bilen. Men den
andra, den främre?
Syns på bilden här.
[img]http://tekwar.ath.cx/rx/2009/motorn2009_06_re1.jpg[/img] is not a valid Image.
Nåt man kan använda???
Och när du förklarar allt så låter det så otroligt
logiskt att
man nästan blir förbannad på sig själv att man inte tänkte så långt
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 01-01-2011 22:54
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Jaha...
Nu har dom "bättre böjarna"
kopplingarna kommit till oljeslangarna och nu känns allt bättre!
Testat med kylaren och allt verkar sitta fint. Inga hårda böjar på
slangarna.
Så nu är
det bara hoppas att dessa slangar sitter kvar och inte lossnar som dom gamla!
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2010/201012_oljeslangar002.JPG[/img]
Så fort min snuva och huvud segheten släpper så fortsätter jobbet med att dra
kablar överallt.
Många mätare och
högtalare som ska kopplas in.
Önskar alla som läser denna tråd en god fortsättning och hoppas vi ses på banorna i
sommar!
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 01-01-2011 23:02
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
God
fortsättning själv och vi ses säkert
på banan.
Snyggt jobbat.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 23-01-2011 17:05
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Jaha då är man tillbaka i
garaget...
Och ett nytt år... År nr 3 med bilen ståendes...
Nu har jag gjort om vatten historien.
Har flyttat tempgivaren.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2011/201101_tempgivare_01.JPG[/img]
Tog en gammal givare som inte används idag.
Slet ut gamla givaren som satt i den.
Kanske inte så mycke gängor men borde
funka.
[img]http://www.worlddisease.net/swr/2011/201101_tempgivare_02.JPG
[/img]
[img]http://www.worlddisease.net/swr/2011/201101_tempgivare_03.JPG[/img] is not a valid Image.
Nu får jag vattentempen i
vattenpumphuset.
Och nu återstår inköp av ny vattenslang eftersom jag redan sågat sönder alla slangar jag
har
Sen har jag börjat med dra nya elkablar i bilen.
Var inte nöjd med mitt förra arbete. Kablar hängde överallt och såg inte snygg ut.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2011/201101_kablar_01.JPG[/img]
Så nu använder jag kabelstrumor och samlar ihop kablarna till mätarna.
Inte för att
andra kanske ser dessa när man är klar
Men jag är nöjd nu...
Blir samma historia med kablarna jag drar i motorutrymmet.
Så till nästa
gång.
Wankla lugnt... NOT!!!
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 23-01-2011 18:37
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Det ser ut som att det börjar arta sig
Kom du fram till vad den främre givaren var till?
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 23-01-2011 21:01
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Levinsson skrev:
Det ser ut som att det börjar arta sig
Kom du fram till vad den främre
givaren var till?
Tackar
Nej... Har var lite slö och inte letat info om den eller.
Och några svar från pojkarna här fick jag inte eller.
Men jag hoppas att min
nya
placering kommer funka
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 08-05-2011 16:25
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Hur går det här
då?
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 08-05-2011 18:00
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
OM jag minns rätt...
Den främre givaren är en
temperaturkontakt och hänger ihop med styrningen av magneten till
chokewiren den som gör att choken släpper när motorn är varm.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 09-05-2011 07:17
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H
skrev:
OM jag minns rätt...
Den främre givaren är en temperaturkontakt och hänger ihop
med styrningen av magneten till chokewiren den som gör att choken släpper när motorn är varm.
Lite så där mindre senare... Men jag tackar iaf!
Combat skrev:
Hur går det här då?
Dött...
Väntar på en sista del till motorn.
Sen
har jag gått och köpt ett
nytt hem till sjuan!
Så tiden går just nu till att fixa till hemmet så jag kan flytta över bilen till mina egna ägor...
|
|
|
|
FB |
Publicerat 09-05-2011 20:25
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
När räknar du med premiär, Erik? Skulle va kul att se den på bana efter alla mods.
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 09-05-2011 22:00
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
FB
skrev:
När räknar du
med premiär, Erik? Skulle va kul att se den på bana efter alla mods.
Helt ärligt nästa år... För ban premiär... Ut på gatan i år... troligen av
slutet
av sommaren!
Har fortfarande inte riktigt fått tillbaka lusten att hålla på med den.
Sen just nu händer det allt för mycke saker runt omkring
mej.
Skulle oxå vilja testa den Sen har
jag redan mer mods ligger och väntar
|
|
|
|
FB |
Publicerat 10-05-2011 21:43
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Man ska ju aldrig säga aldrig
Hojta till om du skulle göra ett ryck och
lyckas få till en premiär före nästa år!
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 10-05-2011 22:23
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
FB skrev:
Man ska ju aldrig säga aldrig
Hojta till om du skulle
göra ett ryck och lyckas få till en premiär före nästa år!
Såklart det lär du få vet här
Kanske jag får upp farten när sjuan står i sitt nya hem!
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 29-11-2011 19:20
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Nyhet...
Bilen har bytt
hem...
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 29-11-2011 23:43
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Galaxi skrev:
Nyhet...
Bilen har bytt hem...
Jösses...
Efter alla dessa timmar
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|