Galaxi's Projekt tråd Mazda RX-7 FB -84
|
Marcus |
Publicerat 14-07-2009 18:31
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Så lite så, Erik. Hoppas du blir nöjd med motorn
nu när du lagt ner så mycket kosing. Skönt att allt strul med den tidigare versionen av
motorn är borta.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 21-07-2009 22:42
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bara
för att visa att jag inte bara sover kommer
lite bilder.
Eftersom jag får en GRYMT snygg motor så har jag hållt på och fixat till övrigt i motor utrymmet.
Prio var kylaren. Den har varit med om mycke.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200904_kylare_01_re.JPG[/img]
Inte den vackraste.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200904_kylare_02_re.JPG[/img]
Slippade bort det mesta av den
gamla färgen.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200904_kylare_03_re.JPG[/img]
Och efter målning så ser den som ny ut,
kommer matcha nya motorn fint!
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200907_kylare_05_re.JPG[/img]
Sen har
jag förbättrar lite övriga delar, slipat och rost
målat och sen lite fin svart färg.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200904_paint_02_re.JPG[/img]
Detta är bara ett smakprov, har målat om det mesta som var svart.
Har nu
bara två saker kvar att måla,
oljekylaren och plåten under denna.
Kom på att jag har en tredje sak att måla, buren jag köpte. Men denna ligger inte på prio
listan för iår!
På prio listan om tiden räcker till, har jag
en förhoppning om att motorn ska monteras i helgen iaf!
Skulle vara guld om jag kunde
testa kopplingen innan jag åker iväg på semester i tre veckor...
Men till nästa gång.
Wankla
lugnt, NOT
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 25-07-2009 23:23
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Jaha, då har man
tagit sista meka rundan innan semestern.
Planen var
att få i motorn så vi kunde testa kopplingen.
Och måste säga att wankel och Gen1 är en grymt
smidig att ta ur och in motorn
Från att det såg ut så här.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200907_motorin_01_re.JPG
[/img]
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200907_motorin_03_re.JPG[/img]
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200907_motorin_07_re.JPG[/img]
Till så
här gjordes på under två timmar. Gick mycket smidigt.
Men där slutade det roliga.
För när vi testade kopplingen så var det som innan jag rev allt, den ville inte koppla ur!
Så ur med
motorn igen.
Titta, fundera och pilla på kopplingsdelarna.
Vi kom fram till
att vi skulle
förlänga kulan som koppingsarmen sitter på.
La dit två brickor och
skruvade tillbaka allt igen. Tanken var ju att allt kom
närmare tryckplattan.
Och nu kommer nästa grej...
När allt var ihop testade vi koppla ur och tror
du inte att den gjorde det och bilen kunde rullas. En triumf!!!
Vi diskuterade och var
glada, ända som var var att den kopplade ur när pedalen var typ
längst ner.
Och vi pratade om att lufta och se om det gick bättre.
Och gissa vad, innan vi ens testade luftningen... Det går
inte att koppla ur längre.
Vi testade att lufta ur. Funkar ej.
Vi börjar prata om armen som sitter vid kopplingspedalen. Spänner den så den verkligen ligger med tryck mot
"kolv"armen.
Och testar. Nu kopplar den ur igen. Lycka. Och den tar inte lika långt ner eller.
Jag trappar och trappar på kopplingenspedalen,
vi väntar tom nån timme och testar igen. Kopplingen funkar.
Dock.
Måste jag reda ut om våran lösning är korrekt, med att förlänga kulan till
kopplingsarmen?
Samt kan det vara fel på min huvudcylinder, att den tappar tryck?
Slavcylinger köpte
jag ny för två år sen, kan den redan gått sönder?
Ser inga spår av att det läcker olja nånstans, men kan dom vara trasiga iaf?
Osv...
Men jag lämnar bilen nu för semester i en månad...
Så under
den tiden ska vi se vad vi kan luska ut...
En sista bild på alla detaljer jag målat, kommer nog blir fint fint när allt sitter på plats!
Eller vad tror ni?
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/motorrenovation2008_2009/200907_painted_1_re.JPG[/img]
Till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 26-07-2009 00:15
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Fin fin motor! |
|
|
|
Dille |
Publicerat 26-07-2009 10:11
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Det funkar med
att
förlänga armen och det kan läcka invändigt i cylindern utan att det syns utåt. Lycka till med bygget, gillar färgerna på motorn
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
honka |
Publicerat 26-07-2009 10:34
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
ja det finns gott om plats där. snyggt blev det med nya färger, |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 26-07-2009 11:05
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Slavcylindern kan börja läcka om den står för länge helt
stilla.
När jag lyfte tillbaka min motor i min bil så var kopplingen helskum också.. tog ingenting, luftade typ 2liter, tog bara i botten.. höll på i flera timmar innan jag
satt mig i bilen
och började pumpa med pedalen.. pumpade typ 100ggr på pedalen å sakta kom pedaltrycket tillbaka och kopplingen vart mer och mer jämn och bra..
Tillslut så fungerade den som vanligt igen Inte
några mer problem sen dess. Vet dock inte vad felet var.
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 06-09-2009 13:02
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lite
uppdatering...
Det går åtskogen med alla
planer kan man säga.
Våran lösnig med koppling är inte korrekt, bara riva och göra om.
Hitta delar till bilen var inte det enklaste. Går
segt...
Ska
iaf köpa in en ny huvudcylinder och vatteslangar är tanken. Varit i diskution lite om exakt vad jag ska ha tanke på att jag har en 13B istället.
Sen råga på
allt går en
släkting och dör, så nu måste jag åka tillbaka till jämtland och tappar ännu mer tid.
Gör inte så mycke i slutänden för jag saknar fortfarande
vitala delar för att ens kunna starta och provköra
bilen.
Nä usch... Detta år blev inget som planerat...
/En mycket trött wankel ägare!!!
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 12-10-2009 02:48
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Och
dum som man är så slutar man inte mikla med bilen utan jobbar stenhård till man tar livet av sig!
Har nu tagit bort brickorna till kopplingsarmen och
skruvat ihop motor och växellåda igen.
Så nu har jag lite smått börjat med åter monteringen av allt jag rivit.
Dock passade jag på att
byta "idler
arm" när motorn ändå var borta.
Storleksskillnaden är ganska stor på
original(t.h) och
mazdatrix(t.v) "förbättrade" idler arm.
På
plats, se om man ens märker nån skillnad!
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2009/200909_Idlearm_07_resize.JPG[/img]
Sen har jag slitit bort alla
sladdar jag har dragit i bilen under åren.
Tanken är att dra nya och göra det snyggt
och dölja så mycke jag kan.
Och så kommer en massa av mina mätare
och lampor flyttas så då passar bra att börja om från början.
Det första jag började med var oljetryckslampan.
Den gamla
jag hade var för liten och pga
att jag tappat oljetrycket(slang) två gånger så var det prio på detta.
Fick en tanke att slänga bort klockan som ändå inte funkar och sätta in en stor lampa där.
Blir ett
fint hål bakom klockan.
Bokade till en aluminium plåt så att lampan skulle komma lite längre in för
att på sätt passa perfekt utan behöva såga sönder mittkonsolen.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2009/200909_oljetrycklampa_006_resize.JPG[/img]
Passade perfekt!
Borde se nu om jag förlorar oljetrycket! Och snyggt blev det oxå.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2009/200909_oljetrycklampa_012_resize.JPG[/img]
Samt ska jag byta elfläkt till en mindre, smidigare och snyggare
installation.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2009/200909_elflakt2_02_resize.JPG[/img]
Just nu jobbar jag vidare på mittkonsolen, Bygger om
platsen för mätarna som jag aldrig blev nöjd med förut.
Och
har börjar kolla på hur jag ska få in buren samt vart jag ska fästa den.
Har fortfarande inte
delarna att starta upp motorn. Men har lite kvar innan uppstarten iaf!
Till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT
|
|
|
|
honka |
Publicerat 12-10-2009 18:53
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
trökigt när allt bara tar tid, väntar själv på
rotor hus till min 12A innan jag kan gå vidare med den.... kämpa på bara |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 12-10-2009 20:06
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
honka skrev:
trökigt när allt bara
tar tid, väntar själv på rotor hus till min 12A innan jag kan gå vidare med den.... kämpa på bara
Jo kämpar gör man allt för mycket... Sen har man ju andra intressen oxå, så tiden är
en bristvara...
Det är fan att man måste till jobbet
oxå
Hoppas du får dina saker snart oxå, att vänta är inte kul...
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 12-10-2009 20:16
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Ser
bra ut Erik. Hoppas MazdaTrix idler arm hjälper, för mig försvann nästan allt glapp efter bytet.
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 14-10-2009 22:04
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det var kul att se projektet i verkligheten
Lycka till med monteringen av
allt!
Och som jag sade så bör du inte montera en elfläkt som på bilden, det resulterar i att fläkten nästan inte gör någon nytta alls, luften cirkulerar
bara runt-runt-runt, det blir bara
fartvinden som kyler. (Om du inte vill ha en kåpa eller dubbla fläktar så kanske det skulle funka om du på framsidan av
kylarn sätter ett rör rakt framåt som har samma diameter som fläkten, och som
ser till att luften som sugs in genom kylaren kommer utifrån ?)
Redigerat av wankelmats den 14-10-2009 22:32
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 14-10-2009 22:13
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Ja ska bli intressant och se om man märker nåt av
idlearmen!
Tackar för leveransen till dörren Mats! Det är vad man kallar service
Hoppas du får se den när allt är klart oxå! Om man nu blir klar?
hehe...
Sitter redan och skissar på
en annan uppbyggnad av elfläkten!
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 15-10-2009 00:26
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Kul och se att du jobbar på! Inte dumt det där med lampan, kan se stort ut men det lär man inte ha något emot den dagen man
ev. tappar trycket. Skulle
själv säkert behöva en nödraket eller nåt för att fatta, typ
Linus Pettersson - Uppsala
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 15-10-2009 01:32
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
wankelmats skrev:
Det var kul att se projektet i
verkligheten
Lycka till med monteringen av
allt!
Och som jag sade så bör du inte montera en elfläkt som på bilden, det resulterar i att fläkten nästan inte gör någon nytta alls, luften
cirkulerar
bara runt-runt-runt, det blir bara fartvinden som kyler. (Om du inte vill ha en kåpa eller dubbla fläktar så kanske det skulle funka om du på framsidan av kylarn
sätter ett rör rakt
framåt som har samma diameter som fläkten, och som ser till att luften som sugs in genom kylaren kommer utifrån ?)
Förstår
vad du menar... Ska kolla lite på det...
Idéen som jag
fattar är att man ska se till att det inte är öppet precis runt fläkten utan "tvinga" den
ta luft från länge avstånd än precis brevid...
Pettersson skrev:
Kul och
se att du jobbar på! Inte dumt det där med lampan, kan se
stort ut men det lär man inte ha något emot den dagen man ev. tappar trycket. Skulle själv säkert behöva en nödraket eller nåt för att
fatta, typ
Jo jag jobbar på om något för långsamt
Jo exakt, när det gäller oljetryck känns det som överdrivet är bättre än att missa att man tappar oljetrycket!
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 15-10-2009 08:40
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Jo, jag gillar den stora lampan Trodde det var en shiftlight innan jag
började läsa
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 15-10-2009 13:05
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
Jo, jag gillar den stora lampan
Trodde det var en shiftlight
innan jag började läsa
Den sitter andra sidan
Kommer snart bilder på det oxå...
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 16-10-2009 22:15
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Efter fått lite nya saker av wankelmats så satte
jag igång och montera allt för jag var nyfiken på se om jag kunde få kopplingen att funka.
Och svaret är NEJ!!!
Så finns det några
idéer på varför min
koppling inte funkar som alla jag pratar med säger ska funka?
Garaget jag står i står jag redan på övertid så jag måste få kopplingen att funka... Har inte lust
att en
tredje gång frakta bilen eller drar bilen..
Varför funkar inte kopplingen?
Så kom med alla förslag som finns!!!
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 16-10-2009 22:49
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Är du säker på
att luften är borta = är ni 2 när du luftar?? Om du trycker med handen på kopplingsarmen på v-lådan, hur
stort spel har du? Är det just monterat?? Var rädd om
hhhmmm svärfar!!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|