April 25 2024 05:58:50
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Re- Speed framvagn FB -85
Arvika
Bygger om min

framvagn efter att den legat på hyllan några år...
Lägger ut bilder

eftersom arbetet framskrider.
Väntar nu på en bussningssats från USA, och hoppas ha den innan helgen.
Jag vet inte om

jag slarvat bort den, eller om den

levereras utan bussningar till länk/bärarmar.
Ni kommer senare att se att det går åt två likadana satser som den jag monterat i länkarmen.
Billy på Re-Speed




som konstruerat kitet från början har varit riktigt klurig!
Jävlades lite vid monteringen, då stålhylsan i bussningen var 1,2mm för lång.
Så jag fick

svarva av dom lite för att få plats med

den i framvagnsbalken. nu ligger den 0,2mm kortare i längd än vad avståndet i mellan plåtarna i balken är. Gissar att

den precisionen är fullt tillräcklig...

Har monterat länkarmarna med nya

spindelleder, kuggstången från Mustang med utväxling 1:15 och även de nya

styrarmarna i aluminium. Och som synes så är det också ett nytt motorfäste inkluderat i satsen.
Alla bussningar är av

Powerflextypen, så den kommer att bli

lite stadigare än originalet.
För er som är uppmärksamma... Länkarmarna sitter nu på motsatt sida mot original. Varför kommer jag att förklara senare!





[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524386_3611081286450_1253066114_n.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]https://fbcdn-sphotos-a-

a.akamaihd.net/hphotos-ak-

ash3/576654_3612290716685_1556282975_3031578_1907804198_n.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-

ak-snc7/575508_3612306837088_1556282975_3031581_581179894_n.jpg

[/img]
Redigerat av Arvika den 17-11-2012 21:25
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
GL
Ser finfint ut!

Hur blir ackerman med kittet? tycker styrarmarna ser helt raka ut? sen tycker jag att

mustang växeln ser något

bred ut?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Arvika
GL skrev:
Ser finfint ut!

Hur blir ackerman med

kittet? tycker styrarmarna

ser helt raka ut? sen tycker jag att mustang växeln ser något bred ut?


Ackerman är inget problem, då bultarna i fjäderbenet sitter lite förskjutna.



Och

ja, en del av gänggången ska kapas bort, men inte förrän jag har allt monterat på bilen och att den står i "bump".
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Galaxi
Ett kit som jag lurat på massor...
Så bra att du

kommer testa det så man kan få höra vad du tycker om det...
Samt få se hur

"svårt" det är att få allt och lira Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Arvika
Fick fatt i extrasatsen med länkarmsbussningar till slut...
De jag beställde från USA fick jag besked om att dom ville ha minst fem



veckor för att kunna leverera.
KG-trimning av alla ställen hade dom på hyllan.
Inte billigt men dom fanns i Sverige.
Hoppas att dom kommer innan helgen

bara!
Det är ju några dagars

arbete att montera allt enligt andra, men jag tror det går att göra det på en dag.
I helgen ska det skruvas Grin
Redigerat av Arvika den 18-04-2012 09:33
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Mr Wankeltrim
Arvika skrev:
Fick fatt i extrasatsen med

länkarmsbussningar till slut...
De jag beställde från USA fick jag besked om att dom ville ha minst fem veckor för att kunna

leverera.
KG-trimning av

alla ställen hade dom på hyllan.
Inte billigt men dom fanns i Sverige.
Hoppas att dom kommer innan helgen bara!
Det är ju några dagars arbete att montera allt



enligt andra, men jag tror det går att göra det på en dag.
I helgen ska det skruvas Grin
Ja letade men hittade inte prylarna. KG har jag bra bra

priser hos Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Arvika
Mr Wankeltrim skrev:


Arvika skrev:
Fick fatt i extrasatsen med länkarmsbussningar till slut...
De jag beställde från

USA fick jag besked om att dom ville ha minst fem

veckor för att kunna leverera.
KG-trimning av alla ställen hade dom på hyllan.
Inte billigt men dom fanns i Sverige.
Hoppas att dom kommer

innan

helgen bara!
Det är ju några dagars arbete att montera allt enligt andra, men jag tror det går att göra det på en dag.
I helgen ska det skruvas Grin
Ja

letade men hittade inte

prylarna. KG har jag bra bra priser hos Wink


Haha, ja ni sydlänningar håller väl ihop... Wink
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Arvika
Så sitter den

då på plats efter 14

timmars jobb i lördags...
Lite montagebilder följer här!
Klickar ni på dom så kan ni också se dom i ett större format.

Första

delen var att demontera rattstången.

Här är ratten

borta
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-

snc7/581481_3704438820330_1556282975_3067216_1199457437_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Fick kämpa lite med de förhatliga skruvarna som håller

tändningslåset


[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/528954_3704440140363_1556282975_3067218_114106858_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Allt demonterat, observera

mätarställningen...



21 000 mil och fortfarande så är motorn oöppnad, Wankel rules!
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-

snc7/404998_3704441580399_1556282975_3067220_582259550_n.jpg[/img] is not a valid Image.




Gamla framvagnen nere och i jämförelse med den nya
[img]https://fbcdn-sphotos-a-

a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/545005_3704443900457_1556282975_3067224_1255063184_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Snäcka och

hjälpstyrarm tar plats, så här tomt blev det.


[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/538798_3704444100462_1556282975_3067225_639565881_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Rattstången urtagen

ur

"huset" och underdelen bytt för att passa knutarna som ska dit.
Original så sitter den ihop med någon typ av smältlim, bara att värma ordentligt och dra

isär.
Nya underdelen är

nitat, plus att man lägger en krympslang på skarven.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-

ash3/555603_3704446380519_1556282975_3067228_861326071_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Instoppad i

röret igen, och ny bussning i underdelen.
[img]https://fbcdn-sphotos-

a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/531275_3704448060561_1556282975_3067230_779500639_n.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://fbcdn-

sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-

ash3/543070_3704448940583_1556282975_3067231_2144810945_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Nya bussningar i casterstaget...
[img]https://fbcdn-sphotos-a-




a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/528833_3704449660601_1556282975_3067232_1189920657_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Alltihop inklusive nya krängaren på plats


[img]https://fbcdn-sphotos-a-

a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/546478_3704457780804_1556282975_3067240_1160891306_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Fick kapa av ändarna på

kuggstången från Mustangen lite...
Här sitter allt på plats inklusive

nya spindel och styrleder.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-

snc6/156177_3704466701027_1556282975_3067251_1148228077_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Nya fästet till rattstången
[img]

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-

ak-ash3/562124_3704471501147_1556282975_3067257_1148187513_n.jpg[/img]

Ni som var uppmärksamma längre upp såg att gamla hålen till

krängningshämmaren

var tomma.
Den sitter nu i samma fäste som casterstagen...
Här är allt utfjädrat, så vinkeln ser lite konstig ut.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-

a.akamaihd.net/hphotos-

ak-ash3/581558_3704461500897_1556282975_3067244_1706584211_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Casterstagens fäste i sin tur sitter i de gamla hålen där

snäcka och hjälpstyrarmen satt.
Här har ni också

anledningen till att man byter sida med länkarmarna.
Man slipper då skära bort de plåtar som används

till ändlägena original.
Bilden är alltså tagen bakifrån!
[img]https://fbcdn-sphotos-

a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-

ash3/577910_3704459580849_1556282975_3067242_821521708_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Höger sida bakifrån. Det sitter också ett extra stag mellan dessa fästen.
[img]




https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/577740_3704464420970_1556282975_3067249_218788729_n.jpg[/img]

Och framifrån...
[img]https://fbcdn-

sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-

ak-ash3/562596_3704468541073_1556282975_3067253_1006403511_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Lederna mellan rattstång och kuggstång. Inga

billiga saker...
Här var det lite bökigt innan jag fick alla mått att

stämma, mellanbiten ska nämligen kapas i rätt längd!
[img]https://fbcdn-sphotos-a-

a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/528953_3704452900682_1556282975_3067235_1854652104_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Höger sida

framifrån
[img]https://fbcdn-sphotos-a-

a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/525919_3704455220740_1556282975_3067238_1774684045_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Slutligen kan jag efter några dagars intensivt

testande

bara älska denna ombyggnad.
Gokartkänsla är nog ett bra sätt att beskriva bilen på, otroligt mycket mer direktstyrd.
Inga glapp och en utväxling på styrväxel som

är 15:1, betydligt

kortare än original.
Gymmet nästa om man ska orka fickparkera...
På krokig landsväg känns annars skillnaden bäst, oerhört distinkt och

med mycket bättre vägkänsla.
Ett annat plus är att

den inte beter sig som en orm på Stockholms spåriga motorvägar.
Tidigare fick man sitta på helspänn

för att inte skutta iväg flera meter i sidled.
Enda nackdelen jag hittat är att det precis

som GL befarade, saknas lite gällande Ackermans vinkel.
Å

andra sidan så vrider man inte så mycket på ratten i de hastigheter där jag trivs som bäst!

I am so pleased!
Redigerat av Arvika den 17-11-2012 21:28
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Hackman
Kul att du tog mycket

bilder och visade installationen!
Synd att

kitet ska vara så fuktansvärt dyrt bara....

Tänker du göra "rätt" och besikta som ombyggt fordon eller räknar du med att

bilprovningen inte

förstår att det är ändrat?
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Läckert, och bra dokumenterat.

Det ser ut som det är förberett att

snabbt växla mellan gatanpassade och bananpassade hjulvinklar genom att flytta

undre bärarmen.

Hur beter sig framvagnen vid hård inbromsning. Någon

skillnad mot original som jag upplevde hade en tendens att flexa lite på min FB.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
Arvika
Hackman skrev:
Kul att du tog mycket bilder och visade installationen!
Synd att kitet ska vara så fuktansvärt dyrt

bara....




Tänker du göra "rätt" och besikta som ombyggt fordon eller räknar du med att bilprovningen inte förstår att det är ändrat?





Vad hette det? Besiktiga rätt.... Aldrig!

Haha
De besiktningsmän jag träffat i Stockholm ser knappt skillnad på en bil och en gris...



Bo_H skrev:
Läckert, och bra dokumenterat.

Det ser ut som det är

förberett att snabbt växla mellan gatanpassade och bananpassade hjulvinklar

genom att flytta undre bärarmen.

Hur beter sig framvagnen vid hård inbromsning. Någon skillnad mot original som

jag upplevde hade en tendens att flexa

lite på min FB.


Känns riktigt stum och fin!
Å andra sidan så flexar inte original speciellt mycket om man har riktiga bussningar.
Och ja,




den är lätt att ställa om... Nu kör ju inte jag bana, har ju bara 21000 originalmil under huven, men ändå. Man kan ju ändra sig
Redigerat av Arvika den 26-04-2012 08:26
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Hackman
Hur menar du att den flexade Bo?
Det satt hårda bussningar överallt i den

och jag kan inte minnas något sånt. Däremot får man ju inte "kuggstångskänsla" i ratten men det är en

annan sak.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Jag

tyckte gränsen till hjullåsning var väldigt skarp,

kändes lite som hjulen vred till sig. Men det var ju inget som märktes bär man ryckte i framvagn.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
wankeltero
hej det ser bra ut går det att handa än de kittet?Smile
 
Arvika
wankeltero skrev:
hej det ser bra ut går

det att handa än de kittet?Smile


Ja, det finns

på Re-Speed
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Galaxi
Jaha... då är det bara att börja spara pengar då Smile

Tackar för alla bilder och rapporten du la ut, precis vad jag

saknade...

Vet du vad

kalaset kostade samanlagt?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Arvika
När

jag

köpte var dollarn dyr och jag tog med krängarn och camberstag.
Tror det slutate på i närheten av 18000:- med tull o moms.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Hackman
Frågan är om inte man kan lämna bort bilen och få en framvagn byggd för de pengarna..? Nej kanske inte men

dyrt är det tyvärr även när dollarn

är billigare.
Dock förstår jag ju att du valde att göra ändringen, det är bättre med kuggstång. Fast jag har kört mycket

bubbla och Amazon så jag är van och bryr mig inte så mycket Smile
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Arvika
Det jag köpte för några år sedan kostar idag ungefär $1700 idag

Det innehöll komplett steg II sats

framvagn. Nya grova

krängningshämmaren. Camberstag till motorrummet, den triangelformade. Den har jag inte monterat då den inte passar med original förgasare.

Och slutligen en komplett bussningssats till bakvagnen.




Problemet nu är ju att fraktpriserna skenat.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Galaxi
Arvika skrev:
Det jag köpte för några år sedan

kostar idag ungefär $1700 idag

Det innehöll

komplett steg II sats framvagn. Nya grova krängningshämmaren. Camberstag till motorrummet, den

triangelformade. Den har jag inte monterat då den inte passar med original förgasare. Och slutligen en

komplett bussningssats till bakvagnen.

Problemet

nu är ju att fraktpriserna skenat.


Menar du att fraktpriserna har gått upp i pris nu?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.89 sekunder - 260 Förfrågningar 18,905,127 unika besök