Re-
Speed framvagn FB -85
|
Arvika |
Publicerat 16-04-2012 10:37
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Bygger om min
framvagn efter att den legat på hyllan några år...
Lägger ut bilder
eftersom arbetet framskrider.
Väntar nu på en bussningssats från USA, och hoppas ha den innan helgen.
Jag vet inte om
jag slarvat bort den, eller om den
levereras utan bussningar till länk/bärarmar.
Ni kommer senare att se att det går åt två likadana satser som den jag monterat i länkarmen.
Billy på Re-Speed
som konstruerat kitet från början har varit riktigt klurig!
Jävlades lite vid monteringen, då stålhylsan i bussningen var 1,2mm för lång.
Så jag fick
svarva av dom lite för att få plats med
den i framvagnsbalken. nu ligger den 0,2mm kortare i längd än vad avståndet i mellan plåtarna i balken är. Gissar att
den precisionen är fullt tillräcklig...
Har monterat länkarmarna med nya
spindelleder, kuggstången från Mustang med utväxling 1:15 och även de nya
styrarmarna i aluminium. Och som synes så är det också ett nytt motorfäste inkluderat i satsen.
Alla bussningar är av
Powerflextypen, så den kommer att bli
lite stadigare än originalet.
För er som är uppmärksamma... Länkarmarna sitter nu på motsatt sida mot original. Varför kommer jag att förklara senare!
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524386_3611081286450_1253066114_n.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-
ash3/576654_3612290716685_1556282975_3031578_1907804198_n.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-
ak-snc7/575508_3612306837088_1556282975_3031581_581179894_n.jpg
[/img]
Redigerat av Arvika den 17-11-2012 21:25
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
GL |
Publicerat 16-04-2012 10:53
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Ser finfint ut!
Hur blir ackerman med kittet? tycker styrarmarna ser helt raka ut? sen tycker jag att
mustang växeln ser något
bred ut?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 16-04-2012 11:49
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
GL skrev:
Ser finfint ut!
Hur blir ackerman med
kittet? tycker styrarmarna
ser helt raka ut? sen tycker jag att mustang växeln ser något bred ut?
Ackerman är inget problem, då bultarna i fjäderbenet sitter lite förskjutna.
Och
ja, en del av gänggången ska kapas bort, men inte förrän jag har allt monterat på bilen och att den står i "bump".
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 16-04-2012 19:22
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Ett kit som jag lurat på massor...
Så bra att du
kommer testa det så man kan få höra vad du tycker om det...
Samt få se hur
"svårt" det är att få allt och lira
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 18-04-2012 09:31
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Fick fatt i extrasatsen med länkarmsbussningar till slut...
De jag beställde från USA fick jag besked om att dom ville ha minst fem
veckor för att kunna leverera.
KG-trimning av alla ställen hade dom på hyllan.
Inte billigt men dom fanns i Sverige.
Hoppas att dom kommer innan helgen
bara!
Det är ju några dagars
arbete att montera allt enligt andra, men jag tror det går att göra det på en dag.
I helgen ska det skruvas
Redigerat av Arvika den 18-04-2012 09:33
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 18-04-2012 09:48
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Fick fatt i extrasatsen med
länkarmsbussningar till slut...
De jag beställde från USA fick jag besked om att dom ville ha minst fem veckor för att kunna
leverera.
KG-trimning av
alla ställen hade dom på hyllan.
Inte billigt men dom fanns i Sverige.
Hoppas att dom kommer innan helgen bara!
Det är ju några dagars arbete att montera allt
enligt andra, men jag tror det går att göra det på en dag.
I helgen ska det skruvas Ja letade men hittade inte prylarna. KG har jag bra bra
priser hos
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 18-04-2012 09:59
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Arvika skrev:
Fick fatt i extrasatsen med länkarmsbussningar till slut...
De jag beställde från
USA fick jag besked om att dom ville ha minst fem
veckor för att kunna leverera.
KG-trimning av alla ställen hade dom på hyllan.
Inte billigt men dom fanns i Sverige.
Hoppas att dom kommer
innan
helgen bara!
Det är ju några dagars arbete att montera allt enligt andra, men jag tror det går att göra det på en dag.
I helgen ska det skruvas Ja
letade men hittade inte
prylarna. KG har jag bra bra priser hos
Haha, ja ni sydlänningar håller väl ihop...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 26-04-2012 00:30
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Så sitter den
då på plats efter 14
timmars jobb i lördags...
Lite montagebilder följer här!
Klickar ni på dom så kan ni också se dom i ett större format.
Första
delen var att demontera rattstången.
Här är ratten
borta
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
snc7/581481_3704438820330_1556282975_3067216_1199457437_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Fick kämpa lite med de förhatliga skruvarna som håller
tändningslåset
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/528954_3704440140363_1556282975_3067218_114106858_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Allt demonterat, observera
mätarställningen...
21 000 mil och fortfarande så är motorn oöppnad, Wankel rules!
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
snc7/404998_3704441580399_1556282975_3067220_582259550_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Gamla framvagnen nere och i jämförelse med den nya
[img]https://fbcdn-sphotos-a-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/545005_3704443900457_1556282975_3067224_1255063184_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Snäcka och
hjälpstyrarm tar plats, så här tomt blev det.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/538798_3704444100462_1556282975_3067225_639565881_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Rattstången urtagen
ur
"huset" och underdelen bytt för att passa knutarna som ska dit.
Original så sitter den ihop med någon typ av smältlim, bara att värma ordentligt och dra
isär.
Nya underdelen är
nitat, plus att man lägger en krympslang på skarven.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
ash3/555603_3704446380519_1556282975_3067228_861326071_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Instoppad i
röret igen, och ny bussning i underdelen.
[img]https://fbcdn-sphotos-
a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/531275_3704448060561_1556282975_3067230_779500639_n.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://fbcdn-
sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
ash3/543070_3704448940583_1556282975_3067231_2144810945_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Nya bussningar i casterstaget...
[img]https://fbcdn-sphotos-a-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/528833_3704449660601_1556282975_3067232_1189920657_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Alltihop inklusive nya krängaren på plats
[img]https://fbcdn-sphotos-a-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/546478_3704457780804_1556282975_3067240_1160891306_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Fick kapa av ändarna på
kuggstången från Mustangen lite...
Här sitter allt på plats inklusive
nya spindel och styrleder.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
snc6/156177_3704466701027_1556282975_3067251_1148228077_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Nya fästet till rattstången
[img]
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-
ak-ash3/562124_3704471501147_1556282975_3067257_1148187513_n.jpg[/img]
Ni som var uppmärksamma längre upp såg att gamla hålen till
krängningshämmaren
var tomma.
Den sitter nu i samma fäste som casterstagen...
Här är allt utfjädrat, så vinkeln ser lite konstig ut.
[img]https://fbcdn-sphotos-a-
a.akamaihd.net/hphotos-
ak-ash3/581558_3704461500897_1556282975_3067244_1706584211_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Casterstagens fäste i sin tur sitter i de gamla hålen där
snäcka och hjälpstyrarmen satt.
Här har ni också
anledningen till att man byter sida med länkarmarna.
Man slipper då skära bort de plåtar som används
till ändlägena original.
Bilden är alltså tagen bakifrån!
[img]https://fbcdn-sphotos-
a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
ash3/577910_3704459580849_1556282975_3067242_821521708_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Höger sida bakifrån. Det sitter också ett extra stag mellan dessa fästen.
[img]
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/577740_3704464420970_1556282975_3067249_218788729_n.jpg[/img]
Och framifrån...
[img]https://fbcdn-
sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-
ak-ash3/562596_3704468541073_1556282975_3067253_1006403511_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Lederna mellan rattstång och kuggstång. Inga
billiga saker...
Här var det lite bökigt innan jag fick alla mått att
stämma, mellanbiten ska nämligen kapas i rätt längd!
[img]https://fbcdn-sphotos-a-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/528953_3704452900682_1556282975_3067235_1854652104_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Höger sida
framifrån
[img]https://fbcdn-sphotos-a-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/525919_3704455220740_1556282975_3067238_1774684045_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Slutligen kan jag efter några dagars intensivt
testande
bara älska denna ombyggnad.
Gokartkänsla är nog ett bra sätt att beskriva bilen på, otroligt mycket mer direktstyrd.
Inga glapp och en utväxling på styrväxel som
är 15:1, betydligt
kortare än original.
Gymmet nästa om man ska orka fickparkera...
På krokig landsväg känns annars skillnaden bäst, oerhört distinkt och
med mycket bättre vägkänsla.
Ett annat plus är att
den inte beter sig som en orm på Stockholms spåriga motorvägar.
Tidigare fick man sitta på helspänn
för att inte skutta iväg flera meter i sidled.
Enda nackdelen jag hittat är att det precis
som GL befarade, saknas lite gällande Ackermans vinkel.
Å
andra sidan så vrider man inte så mycket på ratten i de hastigheter där jag trivs som bäst!
I am so pleased!
Redigerat av Arvika den 17-11-2012 21:28
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 26-04-2012 07:10
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Kul att du tog mycket
bilder och visade installationen!
Synd att
kitet ska vara så fuktansvärt dyrt bara....
Tänker du göra "rätt" och besikta som ombyggt fordon eller räknar du med att
bilprovningen inte
förstår att det är ändrat?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 26-04-2012 08:01
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Läckert, och bra dokumenterat.
Det ser ut som det är förberett att
snabbt växla mellan gatanpassade och bananpassade hjulvinklar genom att flytta
undre bärarmen.
Hur beter sig framvagnen vid hård inbromsning. Någon
skillnad mot original som jag upplevde hade en tendens att flexa lite på min FB.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 26-04-2012 08:24
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Hackman skrev:
Kul att du tog mycket bilder och visade installationen!
Synd att kitet ska vara så fuktansvärt dyrt
bara....
Tänker du göra "rätt" och besikta som ombyggt fordon eller räknar du med att bilprovningen inte förstår att det är ändrat?
Vad hette det? Besiktiga rätt.... Aldrig!
Haha
De besiktningsmän jag träffat i Stockholm ser knappt skillnad på en bil och en gris...
Bo_H skrev:
Läckert, och bra dokumenterat.
Det ser ut som det är
förberett att snabbt växla mellan gatanpassade och bananpassade hjulvinklar
genom att flytta undre bärarmen.
Hur beter sig framvagnen vid hård inbromsning. Någon skillnad mot original som
jag upplevde hade en tendens att flexa
lite på min FB.
Känns riktigt stum och fin!
Å andra sidan så flexar inte original speciellt mycket om man har riktiga bussningar.
Och ja,
den är lätt att ställa om... Nu kör ju inte jag bana, har ju bara 21000 originalmil under huven, men ändå. Man kan ju ändra sig
Redigerat av Arvika den 26-04-2012 08:26
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 26-04-2012 10:33
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Hur menar du att den flexade Bo?
Det satt hårda bussningar överallt i den
och jag kan inte minnas något sånt. Däremot får man ju inte "kuggstångskänsla" i ratten men det är en
annan sak.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 26-04-2012 14:45
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Jag
tyckte gränsen till hjullåsning var väldigt skarp,
kändes lite som hjulen vred till sig. Men det var ju inget som märktes bär man ryckte i framvagn.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
wankeltero |
Publicerat 29-04-2012 17:24
|
Användare
Inlägg: 83
Registrerad: 10.02.08
|
hej det ser bra ut går det att handa än de kittet? |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 29-04-2012 17:39
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
wankeltero skrev:
hej det ser bra ut går
det att handa än de kittet?
Ja, det finns
på Re-Speed
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 30-04-2012 11:35
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Jaha... då är det bara att börja spara pengar då
Tackar för alla bilder och rapporten du la ut, precis vad jag
saknade...
Vet du vad
kalaset kostade samanlagt?
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 30-04-2012 15:49
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
När
jag
köpte var dollarn dyr och jag tog med krängarn och camberstag.
Tror det slutate på i närheten av 18000:- med tull o moms.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 30-04-2012 19:55
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Frågan är om inte man kan lämna bort bilen och få en framvagn byggd för de pengarna..? Nej kanske inte men
dyrt är det tyvärr även när dollarn
är billigare.
Dock förstår jag ju att du valde att göra ändringen, det är bättre med kuggstång. Fast jag har kört mycket
bubbla och Amazon så jag är van och bryr mig inte så mycket
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 30-04-2012 21:08
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Det jag köpte för några år sedan kostar idag ungefär $1700 idag
Det innehöll komplett steg II sats
framvagn. Nya grova
krängningshämmaren. Camberstag till motorrummet, den triangelformade. Den har jag inte monterat då den inte passar med original förgasare.
Och slutligen en komplett bussningssats till bakvagnen.
Problemet nu är ju att fraktpriserna skenat.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 30-04-2012 23:43
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Det jag köpte för några år sedan
kostar idag ungefär $1700 idag
Det innehöll
komplett steg II sats framvagn. Nya grova krängningshämmaren. Camberstag till motorrummet, den
triangelformade. Den har jag inte monterat då den inte passar med original förgasare. Och slutligen en
komplett bussningssats till bakvagnen.
Problemet
nu är ju att fraktpriserna skenat.
Menar du att fraktpriserna har gått upp i pris nu?
|
|
|