March 28 2024 22:57:17
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Jockes rääser FC3S TII-88!
jocket2
Efter att ha ägt bilen ca 1 månad anser jag det

dags att slänga upp en projekttråd!
Detta är Mr Tegheims gammla projekt som jag blåst liv i, bilen kommer byggas för att med

mindre modifikationer klara en

besiktning (läs byta turbo/ic/montera katalysator).

Bilen skall byggas för:
1. Bana/TA osv
2. Drifting
3. Strippen
4. Gatan (ja den kommer att vara



besiktad och rastas på stockholms gator imellanåt)

Bilen kommer INTE byggas för:
Komfort
Multimedia
Daily driver osv

Modifikationer i

skrivande stund:


Kaross:


-Fullt BOMEX kit
-Igenspacklade lister
-LED-blinkers på backspeglarna
-LED-nummerplåtsbelysning (man gör vad

man kan för den stackars 70A generatorn ><Wink
-S5-Backlysen

(beställda ej monterade)
-2st momo stolar
-Batteri i skuffen
-Spolarvätska i

skuffen
-Rensad på asfaltsmatta osv

Chassi:
-Hårda bussningar i fram och bakvagn
-DTSS

eliminators
-Hårdare diffbussningar och en

"pinion snubber" (stavning?)
-Bromscylinder från icke ABS och således är allt relaterat med ABS bortplockat (mycket vikt)
-Styrsnäcka

från en

FC utan servo, allt servorelaterat bortplockat (mycket vikt)
-18" fälgar för gata, 16" FD fälgar för lek
-AC bortplockad (vikt igen)
-Rensad på

högtalare, larm,

centrallås osv.

Motor:
-Nyrenoverad motor (Rotary performance) dock helt standardblock.
-3" avgas hela vägen
-Greddy

clone FMIC (anländer i veckan)
-Relästyrd walbro 255lph

med nya kablar och slangar
-Öppet filter med 3" TID
-Linjär BTR
-Rtek 1.8 denna sommar

med 4*720cc spridare, borde räcka för org turbo
-Bredbandslambda
-Orginalturbo denna

sommar med maxportad wastgate.
-Alla onödiga emmissions borttagna

och ersatta med Block-off plattor.
-Blåa silikonslangar överallt
-Samco kylarslangar
-Spal Heavy duty elfläkt
-

Baffelplåt
-85psi

oljetrycksregulator
-Solid Oil Thermal pellet
-Dubbelremshjul till generator
-Bortplockad luftpump
-Throttelbodymod
-6-puckad sinter
-Nya oljor och

filter

överallt

Hoppas på ca 250hk i sommar på hyfsat lätt chassie. Kommer att besiktas i detta skede.
Sedan:

I sensommar/höst/vinter

(2012)
1-Coilovers modell värsting
2-

Eftermarknads-sprut (haltech eller link g4-rx med tändsteg och LS1 spolar)
3-Garrett gt35r eller t04r med

tillhörande grenrör och 50mm wastegate, 1000/1680 spridare
4-kylare modell monster



?-Bur/båge inte bestämt än
?-Kolfiberhuv

Då kör vi så mycket

som orginalblock orkar, kommer vid detta laget att skaffa en komplett S5 motor redo som kommer att portas förstärkas

osv....funderar på halv bridgeport då jag

ändå kommer att ha en besiktningsmotor och endast begränsat med körtid på gatan.

Fler byggbilder kommer i veckan Grin
jocket2 bifogade följande bild:bild:
img_0949.jpg

Redigerat av jocket2 den 22-04-2012 23:12
 
jocket2
Framifrån
jocket2 bifogade följande bild:bild:
img_0953.jpg
 
Johan_K
Är det Tegis gamla bil?



varför 4x720 spridare är inte dne

boxen för 550 prim och 720 sek ???
Det räcker mer än vällll på en s5 vilket typ bord evara samma som en s4a Grin
Ska

bli kul att följa FC är fetta som fan !!!
Varför Brige ? Stor SP räcker

ju till otroligt mycket össss typ 500+++++

Kör hårt !!!
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
jocket2
Ja de e tegis gammla, dock ca 40 tim effektivt arbete sedan, rtek

1.7

boxen jag köpte av bounter e gjord för 550/720 men det är bara att byta chipet i den ditlödda sockeln mot ett 1.8 som jag hade liggandes ( detta e min 3e fc) och då

skall man ha 4*720, jag vill

ha GOD marginal.
Efter att ha kollat mkt på amerikanska forum så är min bild att en halv bridge (rätt gjord och med rätt

kringsaker) spoolar bättre och får ett bredare register vilket är precis

det jag vill ha, även ljudet e värt en del!
 
rovers
Den där var riktigt tuff. Ser fram emot fler uppdateringar.
Tony Granbom, BODEN
http://www.garage...ar=226041#
 
jocket2
Idag

kom tomten med:
-4m

siliconslang i olika dimensioner (vacumslang)
-Baffelplåt
-Manuell styrsnäcka
-Icke ABS huvudbromscylinder
-Block off

plattorna

samt att mitt Greddy (clone) FMIC kit ligger hos

UPS och väntar!

I veckan/helgen åker motorn ur! påbörjade lite idag :-)
jocket2 bifogade följande bild:bild:
img_0966[1].jpg

Redigerat av jocket2 den 23-04-2012 21:38
 
jocket2
Baffelplåten Grin
jocket2 bifogade följande bild:bild:
img_0965[1].jpg
 
Johan_K
jocket2 skrev:
Ja de e tegis gammla, dock ca 40 tim effektivt arbete sedan, rtek 1.7 boxen jag köpte av

bounter e gjord för

550/720 men det är bara att byta chipet i den ditlödda sockeln mot ett 1.8 som jag hade liggandes ( detta e min 3e fc) och då skall man ha

4*720, jag vill ha GOD marginal.
Efter att ha kollat

mkt på amerikanska forum så är min bild att en halv bridge (rätt gjord och med rätt kringsaker) spoolar

bättre och får ett bredare register vilket är precis det jag vill ha, även ljudet e värt en

del!



AHA ! Hade missat att det finns ett 1,8

chip... Vad är specen för den ???? Borde den inte vara för en hybridsnurra ???

Fan fick sjukt längtan till bilarna nu......

Fan när går nästa flyg

hemAngry

När jag körde den gråa med S5 RE box 550+720 ca 1bar med s5 så gick den för fett så jag fick backa lite med safcen... Och då tyckte jag att det gick

jävligt bra

! Greddy FMIC luftfilter och raka rör Cool
Orginal kopplingen började att ge sig efter 500 mil (HELT NY )
Så med 4x720 kan du ju vara jäkligt

lungn... Har en dynojet brebandslambda som ligger

och tar plats i en låda i garaget som inte kommer att användas på ett år om du behöver låna för att testa

Smile
Ja om den ens kommer att användas... Autronic har ju en trevlig som står på listan

hehehe....

Kul att se att bilen kommer i bra händer !
Jo

visst är BP häftigt ! Men vi snackar ju äkliga effekter Grin
Kul att det finns folk som siktar högre än mig i en fc Grin Kör

hårt !

Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Tegheim
Min gamla pärla Smile
9år hade vi ihop iaf, men jag kände ingen lust längre.


Tur att Jocke kom och räddade

honom/henne Smile

Edit: Den är godkänd för små regskyltar om du vill byta, står i regbeviset Smile
Redigerat av Tegheim den 24-04-2012 06:57
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
jocket2
Johan_K

skrev:

jocket2 skrev:
Ja de

e tegis gammla, dock ca 40 tim effektivt arbete sedan, rtek 1.7 boxen jag köpte av bounter e gjord för 550/720 men det är bara att byta chipet i

den ditlödda

sockeln mot ett 1.8 som jag hade liggandes ( detta e min 3e fc) och då skall man ha 4*720, jag vill ha GOD marginal.
Efter att ha kollat mkt på amerikanska forum så

är min bild att

en halv bridge (rätt gjord och med rätt kringsaker) spoolar bättre och får ett bredare register vilket är precis det jag vill ha, även ljudet e

värt en del!



AHA ! Hade missat

att det finns ett 1,8 chip... Vad är specen för den ???? Borde den inte vara för en hybridsnurra ???




Fan fick sjukt längtan till bilarna nu...... Fan när går nästa flyg hemAngry

När jag

körde den gråa med S5 RE box 550+720 ca 1bar med s5 så gick den för

fett så jag fick backa lite med safcen... Och då tyckte jag att det gick jävligt bra ! Greddy FMIC luftfilter och raka rör Cool



Orginal kopplingen började

att ge sig efter 500 mil (HELT NY )
Så med 4x720 kan du ju vara jäkligt lungn... Har en dynojet brebandslambda som ligger och tar plats i en låda i garaget som inte



kommer att användas på ett år om du behöver låna för att testa Smile
Ja om den ens kommer att användas... Autronic har ju en trevlig som står på listan

hehehe....

Kul att se att bilen kommer

i bra händer !
Jo visst är BP häftigt ! Men vi snackar ju äkliga effekter Grin
Kul att det finns folk som

siktar högre än mig i en fc Grin Kör hårt !

Mvh JK


1.8 chippet

bottnar du LMM med helt enkelt :-) så visst det klarar mindre hybrider. PM

dig om det blir aktuellt med bredbandaren men funderar på att köpa en faktiskt, dom ligger hyfsat i pris nu :-)



höga effektmål vete tusan men brett

register, hållbarhet (självklart blir ju serviceintervaller tätare och man kanske måste byta tätningar oftare men då är det ju planerat!) sen om man får brap




brap på köpet så , hehe
 
jocket2
Idag var det

Julafton

igen! Intercoolerkittet dök upp :-)

Skillnader mellan riktiga greddy packetet som jag hade i min förra och denna kopia:

-Liiite sämre svetsar i

intercooler-rören, dessa får

jag putsa till (jobb ca 1 tim, kostnad 0kr )
-Saknade 2 st "brackets" som sitter mellan chassie och intercoolerns

påsvetsade fästen (jobb 1tim kostnad 0kr)
-Annan (inte

nödvändigtvis sämre) kvalitet/desigt på slangklämmorna
-Samma som ovan fast med siliconskarvarna



Intercoolern i sig verkar riktigt fin och jag ser ingen skillnad på kopian vs äkta!



4000:- vs 10.000kr+ och jag väljer denna alla dagar i veckan,

får se vad dynon säger i sommar!
jocket2 bifogade följande bild:bild:
img_0976[1].jpg
 
jocket2
Idag smaskade jag dit 720cc spridare på

sekundär/primär samt bytte chip i rtek

1.7 boxen till rtek 1.8 samt monterade boxen, sekundärspridarna är dock lågohmiga och jag hade högohmiga innan så jag

behöver motstånd att löda dit, funkar 20w 10 ohm någon? bara att klippa

pluskabeln till spridaren och löda på är min bild av det hela!?!?
Bytte även ut alla

slangar under insuget mot blåa silikon med slangklämmor på samt tog bort allt oviktigt.
Hoppas man klarar

avgaskraven utan luftpump/egr/katalysator med

3" rör igenom/ACV....gick dock utan problem på min -87 för ett par år sedan.

Upptäckte att orginalturbon hade ett kantstött impellerblad

(jävla

skit) samt att lambda kabeln var av vilket jag kunde löda/krympslanga.

Monterade även samco kylarslangar och måttade lite för FMIC, den verkar gå helt fritt

under BOMEX fronten.



Letar med ljus och lyckta efter en sjysst orginalturbo! s4/s5!!
 
Bo_H
jocket2 skrev:



Idag smaskade jag dit 720cc spridare på

sekundär/primär samt bytte chip i rtek 1.7 boxen till rtek 1.8 samt monterade boxen, sekundärspridarna är dock

lågohmiga och jag hade högohmiga innan så jag behöver motstånd att löda dit, funkar

20w 10 ohm någon? bara att klippa pluskabeln till spridaren och löda på är

min bild av det hela!?!?


Om jag fattat rätt har du kvar original kabelmatta?
På min NA sitter det

spridarmotrånd vid luftburken, eller

sitter det inga sådana på turbon? Om det sitter sådna borde de vara förbikopplade och då är det enklaste att koppla in dem igen.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
jocket2
Idag har jag lödit motstånd för spridare samt

gjort klart mitt vacuumslangs/kylarslangs-projekt, efter mkt om och men ´med luftning av kylsystemet blev

det en provtur, lite hög tomgång efter ett jag fixat

2 vacuumläckor som jag hittade när jag bytte slangar (1100rpm va i helvete med bac ställd max in ><Wink

Laddar 10 psi men creepar till

14 med orginal

IC och TID, Bra värden på smalbandslambdan med en bredbandare skall nog beställas i veckan innan man skruvar upp laddet och slänger på FMIC. Går för övrigt MYCKET bra

för att bara ha

chip/spridare/avgas/walbro-pump och 10psi (0,6bar?) ladd!
 
jocket2
Manuell styrsnäcka monterades



ikväll så nu är det bara en TPS, en hjulinställning (med nya styrsnäckan) samt bromsrör till icke abs bromscylindern kvar sedan besiktning!
Sedan börjar det

roliga byggandet :-B
 
jocket2
Fick idag ordning på sista vacumläckan vilkenvar tätningen mellan block och ena primärspridaren... Klippte

till egna distanser av blå siliconslang lite

tjockare än orginal och det funkade perfekt! Stabil tomgång på 750 rpm med full TB-mod gjord :-) dock drar den

bara 10-12 psi vacum på det varvet vilket gör mig konfunderad, nu är det bara 2

bromsrör kvar sen besiktning !!!!
 
jocket2
Dags för stor update!
Bilen är besiktad UA

samt i drift.

FMIC monterad
Pinion snubber monterad
Elfläktar monterade
Bagaget färdiglackar och rensat från

asfaltsmatterester
Remhjul för

dubbla remmar monterade
Innerskärmar monterade
Bromssystem ombyggt till icke abs (behöll dock huvudbromscylindern från abs varianten)
mm mm mm

Koyo




NFLOW kylare kommer på måndag och skall även skaffa någon seriösare lösning på att plugga vacuumrören
(mottager gärna tips på var man kan köpa

"vacuumhattar"Wink

Lite bilder kommer

nedan...
 
jocket2
Ursäkta kvaliten men det fick bli telefonen....
Bagage samt cockpit
jocket2 bifogade följande bild:bild:
img_1071[1].jpg
 
jocket2
Motorutrymme...tog det precis innan jag monterade det nya remmhjulet samt fixade några vacuumslangar men är ungefär såhär det ser ut i

dagsläget
jocket2 bifogade följande bild:bild:
img_1069[1].jpg
 
jocket2
Intercoolern....tog bort krockbalk, kapade bort

"läpparna" på balkarna som krockbalken sitter fast i och flyttade back IC 2cm och upp 4cm, det

gjorde att den fick plats bakom Bomex fronten utan att

jag behövde kapa något alls förutom 1cm på djupet i "bromskanalerna" men det syns inte
jocket2 bifogade följande bild:bild:
img_1060[1].jpg
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.60 sekunder - 168 Förfrågningar 18,735,162 unika besök