Här kommer lite matnyttiga tillvägagångssätt när man ska felsöka det sekventiella dubbelturbosystemet.
De flesta har en laddtrycksmätare, och den är till stor hjälp när man ska testa de olika solenoiderna.
För att koppla in sig på en vakuumslang behöver man en t-koppling, och enklast är att ta en som redan finns på bilen, nämligen den till spolarmunstyckena under huven.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/t-koppling.JPG[/img] is not a valid Image.
Tryckkammaren
Tryckkammaren är den svarta plastlådan som ligger horisontellt mellan fjäderbenstaget och insuget. Den får trycket från primärturbon via en backventil.
Ett enkelt test att kontrollera om tryckkammaren fungerar, är att dra ut någon av de två vakuumslangarna var på trycket ska lämna kammaren.
Kammaren ska även klara att hålla tryck under natten, så prova låt bilen stå och dra ut någon av slangarna dagen efter.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/tryckkammare.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/vakuum_tryck.jpg[/img] is not a valid Image.
Vakuumkammaren
Vakuumkammaren är en svart plastlåda som sitter vertikalt mellan generatorn och styrservopumpen. Den får sitt vakuum från baksidan av insuget via en backventil.
Genom att lossa vakuumslangen till charge relief-manöverventilen (den som ser ut som en dumpventil i bilden nedan) kan man testa att kammaren har vakuum. Luft ska strömma in i slangen när den tas loss.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/vakuumkammare-test.jpg[/img] is not a valid Image.
Ett annat sätt att kontrollera vakuumkammaren är att starta motorn, låta den bli varm och sedan stampa till fullgas utan växel ilagd. Stäng sedan av motorn. Samtidigt som du vrider om tändningen till läge ON, tittar du på armen till charge control-klockan (inringad i rött nedan). Den ska åka in såfort nyckeln vrids om.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/cca-arm.jpg[/img] is not a valid Image.
Det finns fyra klockor som styr turbosystemet; wastegate, turbo pre-control, turbo control och charge control.
En tillståndsöverblick för turbokontrollsystemet:
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/overblick.png[/img] is not a valid Image.
Turbo pre-control.
Denna klocka kontrollerar, via en port i grenröret, hur mycket av avgaserna som ska dirigeras till den sekundära turbon, och styrs med tryck via en solenoid precis framför insuget. Då den andra turbon bara ska gå på "halvfart" innan övergången till 4500rpm, börjar styrboxen aktivera solenoiden med duty control (på och av i korta intervaller) vid 3000rpm. Vid 4500rpm ska det vara fullt tryck till klockan för att hålla luckan i grenöret fullt öppet.
För att kontrollera att solenoiden fungerar kopplar man in sin t-koppling och laddtrycksmätare på vakuumslangen som går mellan solenoiden J och klockan (markerad med en svart pil i diagrammet nedan).
YouTube video
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/turbo-pre-control-01.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/turbo-pre-control-02.jpg[/img] is not a valid Image.
Turbo control.
Turbo control-klockan styr det större spjället i grenröret. Till skillnad från turbo pre-control, så är spjället antingen öppet eller stängt, och inte duty kontrollerat. Två solenoider under insuget (inringade i vakuumdiagrammet nedan) styr klockan; den ena via vakuum och den andra via tryck. Vid 4500rpm ska spjället öppnas, och båda solenoiderna ska skicka vakuum respektive tryck till klockan.
Koppla in t-kopplingen och laddtrycksmätaren på en av de två vakuumslangarna som kommer ut under insuget (svarta pilar i diagrammet). Ta bort tryckkammaren för att komma åt.
När väl 4500rpm har nåtts, ska trycket och vakuumet hållas kvar tills varvtalet går ner under 3000rpm. Om varvtalet sjunker ner till t.ex. 3500rpm är alltså båda turbona fortfarande aktiva.
YouTube video
YouTube video
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/turbo-control-01.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/-marcus/dubbelturbo/turbo-control-02.jpg[/img] is not a valid Image.
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,