March 28 2024 15:43:47
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Otterberg - Azureus7 FD.
Johan_K
Insuget är mycket vackert!
Ta gärna lite fler bilder på de!
Min nästa motor funderar jag starkt på Semi-PP dock har jag en tanke att gå

med spearata spjäll på PP styrda via sprutet. Är lite fundersam till hur tomgång samt låglast blir...
Ska bli mycket intressant att se hur din motor ser ut och går!


Vi har ju "tviling" rotorer med samma spec Grin

Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
otterberg


Johan_K skrev:
Insuget är mycket vackert!
Ta gärna lite fler bilder på de!
Min nästa motor funderar jag starkt på Semi-PP dock har jag en tanke att gå

med spearata spjäll på PP styrda via sprutet. Är lite fundersam till hur tomgång samt låglast blir...
Ska bli mycket intressant att se hur din motor ser ut och går!


Vi har ju "tviling" rotorer med samma spec Grin

Mvh JK


Ja klart jag bjuder på mer bilder! Grin
tror de blir lite sämre än 4-barrel

insuget när de gäller tomgången.
skulle va kul att se den typen av styrning till semi portarna, dock krävs de kanske separata runners till dem då? Smile
Längtar

efter min motor, tror jag låter jörgen bygga ihop den med. om han hinner.. Smile


Liter mer bilder på insuget... för er som vill se de Smile



[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-53d959140a57f65101da911c17d532fd.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-bff014bf19ddb78fc4644f06c298d0a4.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-e0ad4dc09a7a558dc483a5d1e297835e.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-de7221efe0dbd864abbf0b5233e50fdf.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-f7ce54fd4917def65ebacd32795c3bb1.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-1fd29dcdb0b43afa5f40aed21e944d9e.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-2421d3f5a23d5b07a5f5d21e83958a37.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-c02103abf38c181c6413bc4f0b6b4706.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-8b514c0565551c90006c19024f57033b.jpg[/img] is not a valid Image.
Joakim Otterberg



Ludvika
FD -93
 
otterberg
Nu var det mycket länge sedan jag uppdaterade här.
Anledningen till det är

att vi försöker hitta ett hus att köpa, inte det lättaste uppgiften..

Självklart har jag ända haft tid för bilen! dock mest köpt delar..



[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-bf4a6282e89c5a066dad8c3a2a56ee47.jpg[/img] is not a valid Image.



[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-09c91c224bb490d37da61e5dda91de60.jpg[/img] is not a valid Image.



[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-cac07e7b0a8680d6f8835cd49df77021.jpg[/img] is not a valid Image.

påbörjade polering av alla alu delar, men insåg sedan

att jag vill ha dem lackade istället..

[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-d079bd69a9eaf48fbf29e28d4ed807df.jpg[/img] is not a valid Image.






Nu väntar jag på att Jörgen ska bli klar med blocket.
När det väl kommer hem så ska det byggas grenrör,tryckrör,IC, och ett helt nytt bränslesystem för e85.



har fått lite bilder av Jörgen på hur det ser ut just nu i alla fall!

[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-

4a1cea4fa14d79e8e56fc931f091496f.jpg[/img] is not a valid Image.

Bussning till 8mm då hålen i insuget var 10mm
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-

afd1f43c3fce1a3702db65fa1e30bd92.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-91913c99e74645cb130e8385a7c88084.jpg[/img] is not a valid Image.



[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-33f5cbea127d10c9e82cf481c2686a61.jpg[/img] is not a valid Image.



[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-740e2060539207ff8ff8957c28495c74.jpg[/img] is not a valid Image.

När motorn är hemma och i så ska bilen ner till den

lokala DSG butiken för en himlans massa jobb.


för övrigt så har jag tänkt att köra med luftfjädring. Anledningen till det är att vi mycket troligt kommer ha

en jobbig grusväg till huset då det är en gård vi tänkt skaffa oss.
Det känns helt enkelt praktiskt då jag vill ha en otroligt låg bil men ändå kunna köra till och

från huset utan att fisa omkring i 10km/h

Litet sidospår jag åkte in på!

tänkte slänga denna pall, ända tills jag såg hur den var utformad!



[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-e8813544a1b1462460f9115bed18e99b.jpg[/img] is not a valid Image.


slet av den fula blåa IKEA sitsen och hivade på min

nya rotor sits!

[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-5e5885a14a800f250261fe382bf1c37a.jpg[/img] is not a valid Image.

på återseende om ett par

veckor
Redigerat av otterberg den 30-11-2014 21:19
Joakim Otterberg



Ludvika
FD -93
 
Durasell
Ska du köra ewp på sprutet eller med den separata "modulen"?
Fredrich Tranås
 
otterberg
Durasell skrev:
Ska du köra ewp på sprutet eller med den

separata "modulen"?

kommer köra den via sprutet.
Jag ska köra utan termostat och istället styra flödet på vattnet via sprutet baserat på

motorns temperatur.
Joakim Otterberg



Ludvika
FD -93
 
JOlofsson
Det har varit lite eldiga disskutioner genom

åren angånde ewp pumpar.
Flertaler motorbyggare säger att man inte ska reglera flödet då motorn kan punktkoka om det flöda för dåligt.

Jag kör med en

liknande pump på min bil och den går på full effekt utan thermostat och bilen kommer upp i arbetstemp, Tar ca 10-15 min om det är ca20° utomhus.

Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
 
http://www.garaget.org/?car=96819
otterberg
JOlofsson skrev:
Det har varit lite eldiga

disskutioner genom åren angånde ewp pumpar.
Flertaler motorbyggare säger att man inte ska reglera flödet då motorn kan punktkoka om det flöda för dåligt.

Jag

kör med en liknande pump på min bil och den går på full effekt utan thermostat och bilen kommer upp i arbetstemp, Tar ca 10-15 min om det är ca20° utomhus.




Mvh//Jesper


Okej.
Skulle vara intressant med lite mer fakta om detta!

Det lilla jag läst om detta så har jag inte anträffat någon som har

vart med om det du beskriver.
Joakim Otterberg



Ludvika
FD -93
 
rovers
Jag vill oxå veta mer. Var inne

på att bygga ewp men blev som Jesper skriver avrådd pga att det skulle punktkoka.


Tony Granbom, BODEN
http://www.garage...ar=226041#
 
Mr Wankeltrim
Du skall INTE styra tempen med

pumpens flöde !!!!



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Durasell
Har försökt att knäcka den där nöten också att inte styra tempen med pumpens

flöde men inte lyckats komma på någon vettig lösning.
Är ja bakom flötet när jag trodde att det nog var enda sättet att styra tempen på?
En vanlig termostat och

mekanisk pump reglerar ju temperaturen med flöde också kan man väl säga?
Fredrich Tranås
 
Johan_K
Tjo!

Har själv funderat över detta. Slutade med att jag hoppade elpump pga brist av ström.

Min plan var att annvända en vanlig termostat. Finns

slangmonterade.. bmw M10 har jag för mig har en...

I min värld vill man ju ha så jämn temperatur i motorn så möjligt dvs ett rejält flöde.
Sedan kanske

man kan tänka sig att köra pumpen på halvfart på tomgång osv...

Pumpen går ju på motorns varv men termostaten skickar ju vatten till kylaren när vattnet är

varmt. Dvs denna effekten borde du kunna få med en eletrisk pump...

Vad vill du vinna på att ha en eletrisk pump?

Ta en titt på elpumpens impeller och

jämför med orginalpumpenGrin

Allt handlar nog om att skaffa sig en egen uppfattning och lyssna på sin motorbyggare och mappare...

Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
gzon
Elen är ett problem på våra bilar. Räkna på vad bara bränslepumpar och fläktar

tar så blir det inte mycket kvar. Jag har jätteproblem vid långvarig tomgång/krypkörning trots ett 70Ah batteri. Det går åt mer till pumpar och fläktar än vad

Generatorn levererar helt enkelt. FCns mekaniska fläkt är inte alls dum egentligen...
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
jocket2
anledningen till just elpump är väl fullt flås jämt och ingen termostat ivägen.... rejsigt värre :-)
Joachim Hällblad


Göteborg

Rx-7 TII -88 rääser edition
 
Wolf
Gzon, finns de inge vettiga uppgraderade generatorer som man kan byta till vid situationer som din?

utöver d intressant o läsa hur allas tankar går,

själv inte tänk på elektriskt vattenpump nå vidare men kul o läsa inför framtiden Cool
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
JOlofsson
Jag kör ewp pump och borttagen thermostat fullt flås bara,

Funkar kanon! Har 2 st externa BMW thermostater liggandes som jag valde att inte anväda pga krånglig rördragning.

Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
 
http://www.garaget.org/?car=96819
Durasell
Har generatorn suttit i 20 år och levererade 90 ampere från början så kan den

vara lite trött kanske.
Antingen linda om den, köpa ny eller köpa en ny 140 ampere generator typ:
[url]http://www.irperformance.com/?product=irp-140-amp-

alternator[/url]

Eller?
Fredrich Tranås
 
Wolf
ja d är IRP's generator ja

kikat lite på... 3000kr hemma med frakt om man inte skickar in sin egna generator... borde ge tillräckligt med ampere över? Cool
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
gzon
Bra tips Wolf. Helt klart värt att chansa o hoppas det löser strulet.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
otterberg
Roligt med så mycket diskussion i tråden! Smile
Jag kommer nog att köra pumpen på max effekt hela tiden för utom vid tomgång, då låter ja den minska något på

flödet.
Hur ligger vanliga standard vattenpumpen till i flöde? man lär ju kunna efterlikna det med en ewp? alltså varvtalsbaserat flöde?

aja hur som!



Hämtar nya fälgar nästa vecka!
Blev ett sett Rohana rc22 från Lars K design. 19x9,5 et 20 fram och 19x11 et 28 bak. kommer behöva ca 50mm spacers bak..


[img]https://www.elementwheels.com/prodimages/rohanarc22blktilt.jpg[/img] is not a valid Image.
Joakim Otterberg



Ludvika
FD -93
 
Durasell
160 l / timma har jag för mig att original flödar.
Lite skillnad när en ewp flödar ca 150 l/ min, vilket

min Davies Craig gör iaf.
Fredrich Tranås
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 2.06 sekunder - 289 Förfrågningar 18,734,669 unika besök