Otterberg - Azureus7 FD.
|
Johan_K |
Publicerat 16-05-2014 09:23
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Insuget är mycket vackert!
Ta gärna lite fler bilder på de!
Min nästa motor funderar jag starkt på Semi-PP dock har jag en tanke att gå
med spearata spjäll på PP styrda via sprutet. Är lite fundersam till hur tomgång samt låglast blir...
Ska bli mycket intressant att se hur din motor ser ut och går!
Vi har ju "tviling" rotorer med samma spec
Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 17-05-2014 20:46
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Johan_K skrev:
Insuget är mycket vackert!
Ta gärna lite fler bilder på de!
Min nästa motor funderar jag starkt på Semi-PP dock har jag en tanke att gå
med spearata spjäll på PP styrda via sprutet. Är lite fundersam till hur tomgång samt låglast blir...
Ska bli mycket intressant att se hur din motor ser ut och går!
Vi har ju "tviling" rotorer med samma spec
Mvh JK
Ja klart jag bjuder på mer bilder!
tror de blir lite sämre än 4-barrel
insuget när de gäller tomgången.
skulle va kul att se den typen av styrning till semi portarna, dock krävs de kanske separata runners till dem då?
Längtar
efter min motor, tror jag låter jörgen bygga ihop den med. om han hinner..
Liter mer bilder på insuget... för er som vill se de
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-53d959140a57f65101da911c17d532fd.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-bff014bf19ddb78fc4644f06c298d0a4.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-e0ad4dc09a7a558dc483a5d1e297835e.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-de7221efe0dbd864abbf0b5233e50fdf.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-f7ce54fd4917def65ebacd32795c3bb1.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-1fd29dcdb0b43afa5f40aed21e944d9e.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-2421d3f5a23d5b07a5f5d21e83958a37.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-c02103abf38c181c6413bc4f0b6b4706.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-8b514c0565551c90006c19024f57033b.jpg[/img] is not a valid Image.
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 30-11-2014 21:05
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Nu var det mycket länge sedan jag uppdaterade här.
Anledningen till det är
att vi försöker hitta ett hus att köpa, inte det lättaste uppgiften..
Självklart har jag ända haft tid för bilen! dock mest köpt delar..
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-bf4a6282e89c5a066dad8c3a2a56ee47.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-09c91c224bb490d37da61e5dda91de60.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-cac07e7b0a8680d6f8835cd49df77021.jpg[/img] is not a valid Image.
påbörjade polering av alla alu delar, men insåg sedan
att jag vill ha dem lackade istället..
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-d079bd69a9eaf48fbf29e28d4ed807df.jpg[/img] is not a valid Image.
Nu väntar jag på att Jörgen ska bli klar med blocket.
När det väl kommer hem så ska det byggas grenrör,tryckrör,IC, och ett helt nytt bränslesystem för e85.
har fått lite bilder av Jörgen på hur det ser ut just nu i alla fall!
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-
4a1cea4fa14d79e8e56fc931f091496f.jpg[/img] is not a valid Image.
Bussning till 8mm då hålen i insuget var 10mm
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-
afd1f43c3fce1a3702db65fa1e30bd92.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-91913c99e74645cb130e8385a7c88084.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-33f5cbea127d10c9e82cf481c2686a61.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-740e2060539207ff8ff8957c28495c74.jpg[/img] is not a valid Image.
När motorn är hemma och i så ska bilen ner till den
lokala DSG butiken för en himlans massa jobb.
för övrigt så har jag tänkt att köra med luftfjädring. Anledningen till det är att vi mycket troligt kommer ha
en jobbig grusväg till huset då det är en gård vi tänkt skaffa oss.
Det känns helt enkelt praktiskt då jag vill ha en otroligt låg bil men ändå kunna köra till och
från huset utan att fisa omkring i 10km/h
Litet sidospår jag åkte in på!
tänkte slänga denna pall, ända tills jag såg hur den var utformad!
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-e8813544a1b1462460f9115bed18e99b.jpg[/img] is not a valid Image.
slet av den fula blåa IKEA sitsen och hivade på min
nya rotor sits!
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/114/113002/113002-5e5885a14a800f250261fe382bf1c37a.jpg[/img] is not a valid Image.
på återseende om ett par
veckor
Redigerat av otterberg den 30-11-2014 21:19
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
Durasell |
Publicerat 01-12-2014 01:01
|
Användare
Inlägg: 132
Registrerad: 04.08.13
|
Ska du köra ewp på sprutet eller med den separata "modulen"?
Fredrich Tranås
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 01-12-2014 06:58
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Durasell skrev:
Ska du köra ewp på sprutet eller med den
separata "modulen"?
kommer köra den via sprutet.
Jag ska köra utan termostat och istället styra flödet på vattnet via sprutet baserat på
motorns temperatur.
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 01-12-2014 11:23
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Det har varit lite eldiga disskutioner genom
åren angånde ewp pumpar.
Flertaler motorbyggare säger att man inte ska reglera flödet då motorn kan punktkoka om det flöda för dåligt.
Jag kör med en
liknande pump på min bil och den går på full effekt utan thermostat och bilen kommer upp i arbetstemp, Tar ca 10-15 min om det är ca20° utomhus.
Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 01-12-2014 15:35
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
JOlofsson skrev:
Det har varit lite eldiga
disskutioner genom åren angånde ewp pumpar.
Flertaler motorbyggare säger att man inte ska reglera flödet då motorn kan punktkoka om det flöda för dåligt.
Jag
kör med en liknande pump på min bil och den går på full effekt utan thermostat och bilen kommer upp i arbetstemp, Tar ca 10-15 min om det är ca20° utomhus.
Mvh//Jesper
Okej.
Skulle vara intressant med lite mer fakta om detta!
Det lilla jag läst om detta så har jag inte anträffat någon som har
vart med om det du beskriver.
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 01-12-2014 17:54
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Jag vill oxå veta mer. Var inne
på att bygga ewp men blev som Jesper skriver avrådd pga att det skulle punktkoka.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 01-12-2014 20:56
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Du skall INTE styra tempen med
pumpens flöde !!!!
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Durasell |
Publicerat 03-12-2014 01:17
|
Användare
Inlägg: 132
Registrerad: 04.08.13
|
Har försökt att knäcka den där nöten också att inte styra tempen med pumpens
flöde men inte lyckats komma på någon vettig lösning.
Är ja bakom flötet när jag trodde att det nog var enda sättet att styra tempen på?
En vanlig termostat och
mekanisk pump reglerar ju temperaturen med flöde också kan man väl säga?
Fredrich Tranås
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 03-12-2014 13:44
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Tjo!
Har själv funderat över detta. Slutade med att jag hoppade elpump pga brist av ström.
Min plan var att annvända en vanlig termostat. Finns
slangmonterade.. bmw M10 har jag för mig har en...
I min värld vill man ju ha så jämn temperatur i motorn så möjligt dvs ett rejält flöde.
Sedan kanske
man kan tänka sig att köra pumpen på halvfart på tomgång osv...
Pumpen går ju på motorns varv men termostaten skickar ju vatten till kylaren när vattnet är
varmt. Dvs denna effekten borde du kunna få med en eletrisk pump...
Vad vill du vinna på att ha en eletrisk pump?
Ta en titt på elpumpens impeller och
jämför med orginalpumpen
Allt handlar nog om att skaffa sig en egen uppfattning och lyssna på sin motorbyggare och mappare...
Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 03-12-2014 13:48
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Elen är ett problem på våra bilar. Räkna på vad bara bränslepumpar och fläktar
tar så blir det inte mycket kvar. Jag har jätteproblem vid långvarig tomgång/krypkörning trots ett 70Ah batteri. Det går åt mer till pumpar och fläktar än vad
Generatorn levererar helt enkelt. FCns mekaniska fläkt är inte alls dum egentligen...
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 03-12-2014 14:02
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
anledningen till just elpump är väl fullt flås jämt och ingen termostat ivägen.... rejsigt värre :-)
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 03-12-2014 16:39
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Gzon, finns de inge vettiga uppgraderade generatorer som man kan byta till vid situationer som din?
utöver d intressant o läsa hur allas tankar går,
själv inte tänk på elektriskt vattenpump nå vidare men kul o läsa inför framtiden
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 03-12-2014 22:03
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Jag kör ewp pump och borttagen thermostat fullt flås bara,
Funkar kanon! Har 2 st externa BMW thermostater liggandes som jag valde att inte anväda pga krånglig rördragning.
Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
Durasell |
Publicerat 04-12-2014 00:57
|
Användare
Inlägg: 132
Registrerad: 04.08.13
|
Har generatorn suttit i 20 år och levererade 90 ampere från början så kan den
vara lite trött kanske.
Antingen linda om den, köpa ny eller köpa en ny 140 ampere generator typ:
[url]http://www.irperformance.com/?product=irp-140-amp-
alternator[/url]
Eller?
Fredrich Tranås
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 04-12-2014 01:28
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
ja d är IRP's generator ja
kikat lite på... 3000kr hemma med frakt om man inte skickar in sin egna generator... borde ge tillräckligt med ampere över?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 04-12-2014 01:48
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Bra tips Wolf. Helt klart värt att chansa o hoppas det löser strulet.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 04-12-2014 20:21
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Roligt med så mycket diskussion i tråden!
Jag kommer nog att köra pumpen på max effekt hela tiden för utom vid tomgång, då låter ja den minska något på
flödet.
Hur ligger vanliga standard vattenpumpen till i flöde? man lär ju kunna efterlikna det med en ewp? alltså varvtalsbaserat flöde?
aja hur som!
Hämtar nya fälgar nästa vecka!
Blev ett sett Rohana rc22 från Lars K design. 19x9,5 et 20 fram och 19x11 et 28 bak. kommer behöva ca 50mm spacers bak..
[img]https://www.elementwheels.com/prodimages/rohanarc22blktilt.jpg[/img] is not a valid Image.
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
Durasell |
Publicerat 10-12-2014 21:09
|
Användare
Inlägg: 132
Registrerad: 04.08.13
|
160 l / timma har jag för mig att original flödar.
Lite skillnad när en ewp flödar ca 150 l/ min, vilket
min Davies Craig gör iaf.
Fredrich Tranås
|
|
|