Projekt "Förbättra insug T-II"
|
jocket2 |
Publicerat 03-04-2014 19:40
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Det började som jakt på en vacum-läcka som tillslut spårade ur....
Jag har en S4 T-II vilket verkar ha
de sämsta insuget av alla turbo sjuor, dock passar S5 nedre insug rätt av och det är något lite bättre.
Så jag resonerade som sådant att jag införskaffar ett S5
nedre insug, rensar bort ALL skit och svetsar igen ALLA hål och klär det i inconel eller guldfolie el liknande.
Sagt och gjort, köpte ett S5 nedre insug av mr
Blennow till ett sjysst pris, satte slipstiftet i det och svetsade igen allt....resultatet syns nedan. Det är inte polerat än utan bara grovslipat!
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 03-04-2014 19:41
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Framifrån....mycket rymligare, luftigare och inget som kan läcka!
notera
det öppna hålet där vattenmatning till orginalturbon ska sitta....där har jag en frostplugg i blocket så hålet fick vara kvar
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 03-04-2014 19:50
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Till detta måste man ju ha ett bättre övre insug.....valet slutade på ett från
en FD pga bättre flöde, mer utrymme under, FD spjälhus har 2mm större portar samt det ser bättre ut.
För att passa in det mot ett S5 nedre krävs lite ifyllnad
och matchportning. Jag löste det på detta vis (se bild), finns dock många sätt att flå en katt! Blir hålen för ovala kommer jag runda av dom och då får man även slipa
upp hålen i det nedre insuget oxå lite samt modda packningen lite....vi får se när det är klart!
Alla vacumportar utom 5 svetsades igen,
-2st till wastgates
(dessa kommer bli borrade 1/8 NTP och kommer köra 1/8NTP till AN4 adapter sedan AN4 rostfria syrafasta rör till Laddtryckssolenoiden och vidare till wastgate)
-1st
an6 RFSF rör till bromsservon
-1st an6 RFSF rör som delar sig till 2st an4 som går till mapsensor samt laddtrycksmätare.
-1st an6 RSFS rör som delar sig till 2st
an4 som går till FPR samt BoV
Väntar på delar till detta så det är inte helt klart än....hoppas på att alla adaptrar kommer i morgon!
när alla hål är borrade
och gängade och adaptrarna på plats samt matchportningen är klar kommer jag planfräsa alla flänsar och dit med nya packningar.
FD-spjälhuset blir utrustat med
greddy elbow!
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Redigerat av jocket2 den 03-04-2014 19:56
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 03-04-2014 19:52
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Man måste även göra alla
bulthål utom det mittersta lite "ovala" för att få insugen att matcha, det är dock en väldigt enkel process, sedan blir det komplicerat att mäta in insugen
så att dom ligger rätt mot varandra....när jag gjort det kommer jag borra och stifta dom så att dom blir enkla att få ihop :-)
Fler bilder kommer vartefter som jag
gör något!
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Redigerat av jocket2 den 03-04-2014 19:59
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 03-04-2014 21:26
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
jocket2 skrev:
Man måste även göra alla bulthål utom det mittersta lite "ovala" för att få insugen att matcha, det är dock en väldigt enkel process, sedan blir det
komplicerat att mäta in insugen så att dom ligger rätt mot varandra....när jag gjort det kommer jag borra och stifta dom så att dom blir enkla att få ihop :-)
Fler
bilder kommer vartefter som jag gör något!
Hmm har för mig ha sett en adapter för att passa in S6 UIM till S5 LIM... Funderar på var jag hittade
den....
Kul att du lägger ner så mycket jobb på de.
Finns ju även bättre prylar än s5 insug
Kämpa på!!!
Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 03-04-2014 21:52
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
det finns adaptrar (risingrpm) (feed) men de kostar 2000kr samt
ger lite aviga vinklar, folk som flödestestat insug med adapterplatta vs matchportat hävdar att portningen är bättre samt att insuget inte höjs upp och på så vis inte
passar alla motorhuvar :-)
Ja det finns bättre insug (excessive?) men skillnaden är minimal om man matchportar och extrudehornar orginalet som jag förstått det,
spec till max 500hk, dock saknar man ju 2 extra spridarhållare :-)
projay vore ju en våt dröm annars!
jag hoppas jag kommer kunna göra dynoruns med s4
orginal och mitt egenbyggda förresten ;-)
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 05-04-2014 17:08
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Halvvägs genom
grovslipning
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 05-04-2014 17:12
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Grovslipning klar, detta är gjort med biltemas
roterande hårdmetallfil för 89kr :-)
Nu skall jag gå på med slipstift för att jämna till och försöka få alla portar identiska, även sandpapper kommer användas.
Det syns dåligt på bilderna då kameran inte är centrerad över insuget och det blir lite skumma reflektioner men det ser faktiskt redan bra ut....bättre än jag hade
hoppats på.
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 23-04-2014 08:59
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Side by side....
Det modifierade insuget ger 5cm extra utrymme vid turbo/grenrör/wastgates, detta var en av de största anledningarna till
att jag påbörjade detta projekt, jag vill få plats med värmeskyddsplåtar så att jag kan isolera och styra värmen ut genom ett hål i motorhuven,
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 23-04-2014 09:01
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
ihopsatt, nu med Haltech TPS på FD spjälhuset samt Haltechs IAT sensor
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 23-04-2014 09:04
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Greddy elbow på plats :-)
Nu är det bara finputsning av
nedre insuget kvar samt montering av värmeisolering samt skyddsplåtar
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 24-04-2014 18:52
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
allt är på plats och redo för mappning... ska
bara smacka dit 4-ports boost controllern :-)
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 24-04-2014 22:44
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Härligt Jag kämpar med att få igång min.....det går sådär
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|