köpte för någon månad sen en rx8 -04 192hk automat gått ca 7500 mil (ja jag vet tråkigt) men den är sååå fin
;-)
iallafall den går förjävla slött vet att det är den slöaste modellen men 192hk är 192hk och det har jag verkligen inte ut =/
visste knappt vad en
wankelmotor var en vecka innan jag köpte bilen men har suttit och läst väldigt väldigt mycket inte minst här på wankelregistret =)
iallafall läste en tråd här
där en beskrev ett av symtomen som min bil har att kör man på högsta växeln (i mitt fall 4:an) i 120km/h+ och trycker gasen i botten så händer det i princip ingenting.
i den tråden som jag läste så var det iallafall en tändspole som var kass misstänker att detta kan vara fallet även på min lilla rx8.
Har iallafall bestämt mig för
att det är dags att byta ut spolarna och kablarna? stiften har jag sett att dom är bytta nyligen på service papper som jag fick med av gamla ägaren
har sett att
ebay har ganska billiga "kit", jag har inte 100% koll på vad exakt min bil ska ha. finns det någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med val av
"kit" ? jag kör inte bana och har smal plånbok men skrapar ihop de som krävs för att få ordning på min "råtta" =)
Har förövrigt även det
klassiska "svår startad varm" problemet. tycker dock att den är lite seg även kallstart. så just nu håller man bara tummarna för att när tändningen fungerar
som den ska att det problemet försvinner? borde väl ha lite svårare för att starta om bara 3 stift tänder va?
Har mer frågor om ni orkar läsa vidare xD
-Har sett att jag får lite vitt"slem" på oljestickan typ som det kan se ut på vanliga motorer om det läcker in glykol eller liknande i oljan eller om
oljan kondenserar? är det vanligt eller är något snett där?
-Går det ta bort fartspärren på 200km/h? fråga inte hur jag lyckades få upp min slöa skit till 200
för jag vet inte ^^
-Varför kallas våra fina bilar för "råttor" ? =)
har säkert mer frågor men det är vad jag kommer på just nu.
Utöver
allt detta så gillar jag min "Råtta" jätte mycket =)
Jag gör ett försök. Rätta mig gärna alla wankelgudar som också dräller här. :-)
Första problemet är lite svårt men jag skulle plocka
loss spolarna och kolla om det har vita fläckar under till. Om de har det är det ett tecken på att de börjar ta slut. Då kan det vara dags att kika på nya. Billigast
och fullt ok lösning... hitta mazda original. Inga kassa kopior eller no-name grejor. Vill man ta i lite mer och få ännu bättre, satsa på BHR eller Mr Wankeltrims egna
kit med LS2-spolar. Om detta löser dina problem vet jag eller förmodligen ingen helt säkert. Svårstartad-problemet har också, vad jag vet lösts ibland med en nyare och
större startmotor. Kolla om din har den nyare och större startmotorn. Annars så såg jag någon här om dagen här på forumet som hade en till salu.
Knepigt problem det
där...
Vitt slem. Jag har också det. Ganska vanligt på Råttor vad jag vet. Vissa säger att det löses bäst genom att köra motorn riktigt varm och sedan öppna
huven och dra ut sticka och låt det lilla vatten som vinns i dunsta. Ser oljan längre ned på stickan ok ut är det nog inget att oroa sig över. Men om all olja du har i
motorn är mjölkvit har du en läcka någonstans mellan olja och kylarvatten. Kolla om du har övertryck och "sot/mjölk" i expansionskärlet. Kan också vara ett
tydligt tecken.
Fartspärr? Finns det ens en? Jag har nog varit uppe och snuddat över det sträcket i alla fall. Hur man tar bort den om det finns en har jag