Skulle behöva lite info vad som bör göras med ett par gavlar innan man sätter
ihop motorn. Det finns lite repor men inget speciellt. Jag ville dock "behandla" de lite nu när allt ändå är isär. Så det blir riktigt jämt och fint på ytan
samt runt vattenkanelerna alltså.
Min fråga är dock vad för sorts planing som är optimal. Är det bäst med en matt yta (som när man honar cylindrar typ eller en
blank yta (som det ser ut nu)?
Jag saknar helt kunskapen om detta och kan tänka mig att en mattare yta sliter ner sidotätningar för snabbt. Är det rätt eller
sök på lapping. Annars kan du ju skicka dom till MR
Wankeltrim...
De är noga med ytan, varken för blank eller för matt, minns inte vilket mått som användes då de inte är nåt man kan åstadkomma själv ändå
fick inget svar. Får försöka ringa och kolla om det är något de kan göra under arbetstid kanske.
Nu när jag fortsatt läsa på så har jag förstått att även det
lilla man tar bort på ytan kan innebära att ny Nikasil (eller om det bara är nickel) måste i princip läggas på igen. Annars håller den slipade ytan för max 1/3 av den
pawel skrev:
Testade självklart med Jörgen först via PM men fick inget svar. Får försöka
ringa och kolla om det är något de kan göra under arbetstid kanske.
Nu när jag fortsatt läsa på så har jag förstått att även det lilla man tar bort på ytan kan
innebära att ny Nikasil (eller om det bara är nickel) måste i princip läggas på igen. Annars håller den slipade ytan för max 1/3 av den vanliga ytan.
Jag
läste ditt pm i all hast och sen glömde jag svara på det. Är lite stressigt för tillfället med tävlingsmotorer o tävlingsbilar mm som skall göras klart så både mail o
pm har blivit lidande så du är inte ensam om att vänta på svar
Att slipa gavlarna är inga problem MEN det är som Chefen skrev viktigt att man får rätt yta
som slutresultat.
För att få denna yta så läppar man gavlarna d.v.s slipar in dem i en speciell maskin till önskat resultat. Efter att man slipat så måste man härda
om gavlarna för att få rätt hårdhet i dessa och skulle man inte göra det så lär man snart få problem med grovt slitage runt avgasportarna.
När man härdar om
gavlarna så får man byta frostpluggar mm som krymper i härdningen.
Pris på vad det kostar beror på hur mycket jobb där är med att slipa dem d.v.s hur grovt slitaget