Är ny här och har länge dreglat över rx-7:or, speciellt FD modellerna.
Har kollat passivt på blocket genom åren och nu kanske jag till och med kommer till skott...
Har hittat en Rx-7 -92 högerstyrd, länk nedan.
http://www.blocket.se/kalmar/Rx_7_stylad_61059378.htm?sa=1
Jag har varit i kontakt med honom och jag har sagt att jag ej ville ha med ljudet i (tycker att har man rx-7:as motorljud behöver man väl ingen stereo.. ;), så då gick han ner lite i pris.
Men i alla fall. Den har gått 12xxx mil, stått avställd i 5 år i garage, och nyss gjort oljebyte med vettig olja. Enigt honom har motorn aldrig genomgått renovering, men han visste ej vad som gjordes i england (import därifrån -05)
Problemet är att den är svårstartad när den är varm, och jag har läst lite att det kan bero på flera saker (Startmotor, apex tätningar, batteri(?),tändstift(?)). Men han har dock bytt startmotor, och han har ej gjort ett kompressionstest. Jag vet inte vad ett komptest kostar att göra, men vet att byta apextätningar/renovera motorn ej är billigt.
Han säljer den även obess, är det något speciellt som brukar vara vanligt strul vid besiktningar?
Har ni wankelexperter någon tanke på vad det kan bero på? säljaren tror att det kan bero på batteriet.
Välkommen, bra inställning till att LJUDET finns under huven.
Batteri, det är ju världens enklaste sak att kolla upp.
Släng i ett fräscht batteri och testa hur det påverkar viljan att starta.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Välkommen, bra inställning till att LJUDET finns under huven.
Batteri, det är ju världens enklaste sak att kolla upp.
Släng i ett fräscht batteri och testa hur det påverkar viljan att starta.
Tack!
Ja jo det är väl sant, men frågan är om det är värt att chansa? Kan vara batteriet men kan väl vara något med motorn också? bilen är 3 timmar bort så det är väl inte det längsta jag har åkt för att hämta en bil...
Vart kan man göra komptest? är det vilken mazda verkstad som helst eller någon trimfirma?
Svårtstartad när bilen är varm kan mycket väl innebära trasiga vattentätningar/gavel.
Generellt så är följande ett bra tips, startar inte bilen eller inte går som den ska, budgetera en motorrenovering och köp bilen till därefter rätt pris.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
Svårtstartad när bilen är varm kan mycket väl innebära trasiga vattentätningar/gavel.
Generellt så är följande ett bra tips, startar inte bilen eller inte går som den ska, budgetera en motorrenovering och köp bilen till därefter rätt pris.
Okej! Har du eller någon en tanke på vad det kan kosta att lämna in motorn för renovering? Mellan tummen och pekfingret
Ska man köpa en bil som är paj så bör man räkna med ca 30k i renovering med bättre tätningar o nya lager. Ej inräknat om en gavel är dålig eller om andra skador finns. Då tänkt att man gör allt jobb runt blocket själv. Lämnar du in för urtagning o iplockning inklusive genomgång av kringutrustning, uppstart och nya vätskor etc så bör du budgetera ca 70k.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
Ska man köpa en bil som är paj så bör man räkna med ca 30k i renovering med bättre tätningar o nya lager. Ej inräknat om en gavel är dålig eller om andra skador finns. Då tänkt att man gör allt jobb runt blocket själv. Lämnar du in för urtagning o iplockning inklusive genomgång av kringutrustning, uppstart och nya vätskor etc så bör du budgetera ca 70k.
Oj, det var ingen dålig summa...
Känns som att det är bättre att vänta tills någon som är renoverad dyker upp.. Då denna skulle ersätta min nuvarande "vardagsbil", men senare hade jag planer på att köpa en vinterbil....
Kan stilla intresset för de som är nyfikna, fick den billigt.
Motorn är mer eller mindre skrot, båda husen är reält sönder och spruckna, ena rotorn har typiska skador från detonation.
2 av gavlarna gick iallfall att slipa den 3e va skrot.
Ena turbon har sannolik käkat en apex eller två.
Växelådan rätt slutkörd, 3 synkringar slut, flertalet lager va skrot.
Svänghjul och tryckplatta duktigt spruckna, misstänker de börnats mer koppling än däck.
Någon har försökt sig på att renovera motorn en gång i tiden dock utan riktig kunskap då mycket är fulmeck och himpajimpa lösningar och 15liter packingsilikon överallt.
Fått tag på de mesta till motorn nu, bara packningsats och apex som saknas.
Lite bilder, kan kompletera med fler om någon är nyfiken