Wankel och E85 bra/dåligt
|
Gone |
Publicerat 03-01-2016 21:40
|
Användare
Inlägg: 26
Registrerad: 21.05.15
|
Hej
Har suttit och lusläst massa forumposter osv just om denna fråga och det verkar inte finnas ett "bra" svar vissa säger bu, vissa säger helt klart. Men stora fråga av er som kör på etanol, hur ser era rotorhus osv ut?. Har sätt bilder som sägs vara körda med E85 och dom ser ut som F*n, men det borde väl inte va problem om du kör med en bra och rätt olja som tål E85 samt tillför bra smörj och *låg friktion*som alltid är bra i wankel
Kan vara så att det är bara ännu en gång frågan kommer upp på tavlan men tycktes inte hitta nå bra svar
Jag tar gärna era tips och funderingar kring detta då E85 är ju bättre än bensin vid effekt ökning
Tack på förhand alla wankel körare
Tommy Johansson
Västerås
Mazda rx-7 FD3s 1997 Glidarn
Mazda rx-7 FD3s 1993 Räsern
|
|
|
|
Love |
Publicerat 04-01-2016 23:55
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 20.06.12
|
För våran del så tänkte vi åka E85 men vi blev avrådda av Blennov att inte åka E85 på rallycrossmotorn, om jag inte minns fel så var det nå't med att e85 tvättade bort oljefilmen.
Love Magnusson
Bollnäs
|
|
|
|
Gone |
Publicerat 05-01-2016 01:13
|
Användare
Inlägg: 26
Registrerad: 21.05.15
|
Jo men det har jag hört och läst om också, men klart det måste finnas en olja som bihåller filmen även med E85 och håller samma smörjning i rotorhusen som med vanlig bensin. Ska försöka få tag i min gamla leverantör av oljor och prata mer ingånde om deras olika oljor och se om man kanske hittar nått som är hållbart.
Skulle gärna vilja höra mer åsikter av er som kör, har kört eller funderat på köra på det.
Tommy Johansson
Västerås
Mazda rx-7 FD3s 1997 Glidarn
Mazda rx-7 FD3s 1993 Räsern
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 06-01-2016 06:41
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Många jänkare kör med redline 2t e85 olja och även castrol 2t e85 olja, både på race och gata utan problem men jag har oxå blivit avrådd och tänker lyssna på det.....
Svenska triboron garanterar att deras 2t olja är e85 vänlig och t.om e85 optimal, även på wankel, dock avhjälper den inte oljedillutionen som dödar lager osv, supertäta oljebyten kanske hjälper men byta mina typ 6-7liter efter bara några timmar blir ap dyrt....
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Gone |
Publicerat 06-01-2016 11:47
|
Användare
Inlägg: 26
Registrerad: 21.05.15
|
Jo tillsatser finns det flera av som är riktigt bra, men ska man som sagt behöva byta motorolja hela tiden för den blir för utspädd med E85 på blir det inte värt då är det bättre att gå 104 oktan bensin istället. Dyrare javisst! men billigare i längden en E85 skulle jag tippa på.
Fått pris på både 104 och 115 oktan men det är samma där, körs det mycket då är det ju inte värt då priset ligger ungefär på 10kr mer än vanlig macksoppa 98 oktan. Men samtidigt skulle va mer intressant att mappa om nya bilen med lite bättre soppa
Tommy Johansson
Västerås
Mazda rx-7 FD3s 1997 Glidarn
Mazda rx-7 FD3s 1993 Räsern
|
|
|
|
Gone |
Publicerat 06-01-2016 11:52
|
Användare
Inlägg: 26
Registrerad: 21.05.15
|
jocket2 skrev:
Många jänkare kör med redline 2t e85 olja och även castrol 2t e85 olja, både på race och gata utan problem men jag har oxå blivit avrådd och tänker lyssna på det.....
Svenska triboron garanterar att deras 2t olja är e85 vänlig och t.om e85 optimal, även på wankel, dock avhjälper den inte oljedillutionen som dödar lager osv, supertäta oljebyten kanske hjälper men byta mina typ 6-7liter efter bara några timmar blir ap dyrt....
Föresten du kanske kan förklara, Men har själv funderat på det men hur fasen kan egentligen motoroljan bli utspädd vid E85 körning? Den är ju inte kontakt med nån av dom utrymmerna ju, den matas in i rotorhusen går sin gång och sedan förbränns.
Kanske jag som tänkt fel och missat nu
Tommy Johansson
Västerås
Mazda rx-7 FD3s 1997 Glidarn
Mazda rx-7 FD3s 1993 Räsern
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 06-01-2016 16:22
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Wanklar läcker åt alla håll å kanter, jag är inte säker på i vilken fas just bränslet tar sig förbi oljeringarna men det tar sig förbi...även på kolvmotorer sker detta då ingen motor är 100% tät, men problemet är mindre på kolvbilar, dom går "snålare" och har nog mindre leak down men ändå får dom byta olja oftare då de kör på e85
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Gone |
Publicerat 08-01-2016 12:04
|
Användare
Inlägg: 26
Registrerad: 21.05.15
|
Jo Det är förvisso sant, Men stor problemet är väl ändå oljefilmen i rotorhusen. Pratat med en som håller på med oljer och han sa att det finns ett medel för E85 samt en olja som borde kunna motverka det, han visste dock inte hur mycket det skulle göra i wankel men han vet i kolvmotorn så är det snudd på noll extra slitage.
Tommy Johansson
Västerås
Mazda rx-7 FD3s 1997 Glidarn
Mazda rx-7 FD3s 1993 Räsern
|
|
|
|
Gone |
Publicerat 08-01-2016 12:06
|
Användare
Inlägg: 26
Registrerad: 21.05.15
|
Det är lite dött på svar från andra tycker jag .. Borde ju finnas fler här på forumet som har kört eller "forskat" i E85 körningen i wankel med bra alt dåliga resultat!?
Tommy Johansson
Västerås
Mazda rx-7 FD3s 1997 Glidarn
Mazda rx-7 FD3s 1993 Räsern
|
|
|
|
2_2low |
Publicerat 08-01-2016 16:01
|
Användare
Inlägg: 25
Registrerad: 10.09.13
|
Ås har tävlat på E85 i timeattack. Men han skriver inte här längre.
Oskar Eklund
På landet runt Göteborg
|
|
|
|
malare |
Publicerat 14-01-2016 14:53
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Funderar på det där med "leak down". Mängden bränsle som trycks ner i tråget är en effekt av laddtrycket, alltså att det vid 1,8bar trycks ner mer bränsle än vid 0,9bar? Förstås är möjlighet till högre laddtryck anledning till att man väljer E85, men tänker mest teoretiskt. Sen kanske även E85 är ett "tunnare" bränsle än bensin?
Är det känsligt hur hårt man kan blanda 2T E85 olja?
Känns som den inte har samma förmåga att sota stift som vid bensinbaserad 2T...
Redigerat av malare den 14-01-2016 14:58
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
malare |
Publicerat 14-01-2016 14:58
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Borde väl kunna gå att destillera bort E85 från oljan direkt vid utlopp till oljekylarna? ...ska fnula på den idéen tror jag!
Kreativa tankar idag...
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|