RX-7 FC N/A -86 - SKROTAD
|
Levinsson |
Publicerat 10-07-2010 09:25
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Goran skrev:
Porschen såld och
nästa
steg för Mazdan blir att lacka om den, koppla in diverse motorstyrning och sen i vinter sätta in en båge för eventuella banträffar.
Har ni något tips
på bra bågebyggare så hör gärna av er.
mvh
Goran
Jag kan rekommendera våran kontakt på IGMAB ( Ingvar Gunnarsson Motorsport AB ). Han
byggde vår bur och jag tycker reslutatet talar för sig själv Han håller till
i Horred och jag kan PMa numret till honom om du är intresserad.
[img]
http://wankelregistret.se/forum/attachments/img_3799.jpg[/img]
[img]
http://wankelregistret.se/forum/attachments/img_3803.jpg[/img]
Redigerat av Levinsson den 10-07-2010 10:41
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 10-07-2010 10:20
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Fasiken, de där såg inte dumt ut!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 10-07-2010 13:12
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Härligt att du behåller Rx-7an. Ska bli kul att se vad du kan åstadkomma.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 22-07-2010 00:38
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Wow, det där var underbart att se, men FÖR seriöst för min del. Jag har redan gjort mig av med en
kompromisslös racerbil och vill inte bygga en till. En
båge får räcka för jag kan ändå inte använda baksätet till något vettigt.
Tack för tipset Levinsson,
men jag vill ha något närmare "himmet" i Skånetrakten.
Jag har fått ett
tips på ett företag i Råby som gjort bågar till Miator. Kanske de
kan...
Jag återkommer i höst om det.
Jag såg en FC på Svenska Sportvagnsmästerskapet (SSM) på Knutstorp för ett par
tyre veckor sedan, men den
lät inte alls som en Wankel. Han inte undersöka det närmare då jag var funktionär och stod på min post. Någon som var där och har en aning om vad det var för
"Tjomme" och vad han hade för motor? Han har säkert ett och annat tips till bygget...???
mvh
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 22-07-2010 10:32
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Menar du den orangea, det satt en Volvo
rödmotor i den, utan turbo tror
jag.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 25-07-2010 13:55
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H skrev:
Menar du den orangea, det satt en
Volvo rödmotor i den, utan turbo tror jag.
Volvo! Varför inte en Wankel?
Synd, för jag såg verkligen fram emot att höra den varva ut på
rakan, men så var det bara en kolvmotor.
Tack för infon Bosse.
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 17-10-2010 19:33
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
1. Jag har haft
problem med
att få igång bilen efter en 2 månaders vila. Den totalvägrade men efter diverse frustration och frågor på forumet så visade det sig vara något med
tändningsfördelaren som inte stämde. Jag löste det
genom att koppla in min gamla spole igen. Mer i denna tråden:
http://www.wankel...ad_id=4102
F-n va kul den är att köra. Går dock inte lika rått,
och kanske rappt, som när
tändningsförstärkaren fungerade, men det kan vara en ljud-villa.
2. Jag har installerat ytterligare en tändningsförstärkare till trail'en. En likadan som
den på
lead'en, en MSD 6A, men inte kopplat in den än. Jag ska undersöka den förra innan jag kopplar in de båda.
3. Tutan fungerade inte på senaste
besiktningen och gjorde det inte nu heller.
Jag parallellkopplade in ett vanligt relä med 30, 85, 86 och 87 kontakter över CPU'ns relä till tutan, kablarna
G/O, G/R och G/W på den övre (stora) kontakten och vips så var det problemet
löst.
4. Nu återstår att justera in CO halten som låg på 7,5 vid senaste
besiktningstillfället, men en snäll bilprovare godkände mig ändå.
Snart dags för stereo och båge till
glassracern.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 17-10-2010 20:05
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-10-2010 14:13
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Efter att jag kontrollerat och ev. reparerat min tändningsförstärkare så kommer jag vilja koppla in den gamla
igen och ytterligare en.
Då
behöver jag en signal från tändningslåset enligt ritningarna från MSD.
Vet någon var i fronten, kring tändningskablarna, man kan ta ut den signalen?
Ge gärna
geografisk position, kabelstam, kontakt och kabelfärgen.
Tusen tack.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 18-10-2010 14:14
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 18-10-2010 17:25
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Jag tror att tändspolarna är har konstant spänningsmatning.... kankse är användbart
Kan väl vara
läge att sätta ett relä om det är stort strömuttag.
Hur är det med säkringboxen vid batteriet, är den konstatmatad eller går den via huvudrelät? Borde
vara lätt att mäta upp.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-10-2010 20:30
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H skrev:
Jag tror att tändspolarna
är har konstant spänningsmatning.... kankse
är användbart
Kan väl vara läge att sätta ett relä om det är stort strömuttag.
Hur är det med säkringboxen vid batteriet, är den
konstatmatad
eller går den via huvudrelät? Borde vara lätt att mäta upp.
Stor ström är det inte på den kabeln, den ska bara köra igång tändningstågsmatningen vid
start och gång.
Borde fungera som ett relä inne i tändningsboxen.
Spänningen måste vara avstängningsbar med tändningsnyckeln, annars fortsätter bilen gå
efter att jag tagit ut nyckeln. Jag vill bara ha 12V när
nyckeln är i startläget och under gång och i övrigt 0V.
Pratar vi om varandra eller har jag
missuppfattat något?
mvh
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 18-10-2010 23:28
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Då
borde det funka att låna ström från tändsoplarna. Jag tänkte
att tändförstärkaren drar en hel del kräm, men den har kanske ett inbyggt relä.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-10-2010 22:45
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Jaha, nu har man fått ordning på den elektriska
installationen av 2st
MSD 6A, en till Lead'en och en till Trail'en. Med hjälp av en signalförstärkare (MSD Tach Adapter PN 8910) av signalen till varvräknaren så spelar allt ihop
nu. Jag
ser en fördel i att använda mig av befintliga hål till allt som är fastskruvat. Därför är det inte optimal skönhetspotential och symmetri i
fastskruvningen.
Så här ser det i alla fall ut under
huven...
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 26-10-2010 22:51
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 26-10-2010 22:57
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Rx-
7an på knutan var nog Svalle och TS Motorsport.
Tyvärr har
de gått från wankel till S2000 till nu volvomotor... det går alltså rakt utför. Tråkigt att
ercupen premierar Volvomotorn så mkt. =( =(
Redigerat av fastlane den 26-10-2010 22:58
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 26-10-2010 23:16
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Goran skrev:
Jaha, nu har man fått ordning på den
elektriska installationen av 2st MSD 6A, en till Lead'en och en till Trail'en.hjälp av en signalförstärkare (MSD
Tach Adapter PN 8910) av signalen till varvräknaren så spelar allt ihop
Får du det inte att fungera utan att andvända signalförstärkare så har
du nog kopplat något fel
Jag har kopplat in ett antal boxar utan att behöva någon tach adapter.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-10-2010 23:28
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Goran skrev:
Jaha, nu har man fått ordning på den elektriska
installationen av 2st
MSD 6A, en till Lead'en och en till Trail'en.hjälp av en signalförstärkare (MSD Tach Adapter PN 8910) av signalen till
varvräknaren så spelar allt ihop
Får du det inte att
fungera utan att andvända signalförstärkare så har du nog kopplat något fel
Jag har
kopplat in ett antal boxar utan att behöva någon tach adapter.
Jag har kopplat enligt MSDs
egna beskrivningar och använt mig av den vita som
tändningssignal. Båda MSD burkarna på precis samma sätt, sen var det det där med den extra kablen på Trail'ens +-sida, som är den enda osäkra
biten, men
jag tror mig ha gjort rätt, för det fungerar bra.
Sen kan jag inte bilens elektriska kopplingspotential (inte 12 V), så där kan säkert förbättras.
Jag ska
ner till Ystad i
början av nästa vecka på konferens. Jag kan titta förbi på vägen tillbaka på onsdag förmiddag, om du är på plats, så kan du få komma med bra
tips. Funkar det?
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 17-01-2011 21:32
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
1. Skaffat FD
originalfälgar 16x8"
2. Spacers 20mm beställda
3. Megan Racing Coilovers Street Series beställda
4. Dubbelt generatorremhjul med nya remmar
beställt
...lite att göra i vår.
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 19-01-2011 21:19
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
fastlane skrev:
Rx-7an på knutan var nog Svalle och TS Motorsport.
Tyvärr har de gått från wankel till S2000 till nu
volvomotor... det går alltså rakt utför. Tråkigt att ercupen premierar Volvomotorn så
mkt.
=( =(
Vad hände med 3-rotorn då?
Goran, är det bara vikt/effekt förhållande i Roadsport C? Dvs. chassit får man laborera fritt med?
Goran
skrev:
Vikt/effekt
Vikt/Effekt enl. Roadsport C reglemente (20080504): 1250/157,5=7,94 kg/hk
Verklig racevikt/effekt: 1250/168=7,44 kg/hk
Optimal racevikt/effekt enl.
Roadsport C reglemente: 1103/168=6,57 kg/hk
Bilen får väga minst 1103 kg enligt Roadsport C reglementet för att ligga på gränsen 7kg/hk.
...med bara vinge:
1158 kg
...med bara ABS: 1158
kg
...med vinge och ABS: 1213 kg
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 19-01-2011 21:30
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Levinsson skrev:
Goran, är det
bara vikt/effekt förhållande i Roadsport C? Dvs. chassit får man
laborera fritt med?
Goran skrev:
Vikt/effekt
Vikt/Effekt
enl. Roadsport C reglemente (20080504): 1250/157,5=7,94 kg/hk
Verklig racevikt/effekt: 1250/168=7,44
kg/hk
Optimal racevikt/effekt enl. Roadsport C
reglemente: 1103/168=6,57 kg/hk
Bilen får väga minst 1103 kg enligt Roadsport C reglementet för att ligga på gränsen 7kg/hk.
...med bara
vinge: 1158 kg
...med bara ABS: 1158 kg
...med vinge och ABS: 1213 kg
Japp, chassiet fritt. Här ligger reglementet:
[url]http://www.spvm.se/index.php?
page=reglemente[/url]
I MSCCs klubbmästerskap måste det dock finnas en riktig passagerarstol samt vingar och diffusor får
inte eftermonteras.
MSCCs specialreglemente: http://mscc.se/km...emente.php
Sugen på att tävla?
mvh
Goran
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 21-01-2011 06:27
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Jo det är klart man är Men med kommande tillbyggnad av huset, fortsättning av renoveringen av garaget, FD:n delvis
nerplockad & FC
projektet så är det nog inte läge att köpa på sig något mer. Men Roadsport C verkar vara en ganska bra serie för plånboken
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 21-01-2011 15:38
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Roadsport C är kanon
för Wankelbilar för att man med enkla och tillåtna
medel (läs: nytt och öppnare avgassystem) får många extrahästar som inte tas upp i vikt/effekt-förhållandet.
Jag kommer köra MSCC
klubbmästerskap någon
gång under året, och om bilen blir i raceskick, och väljer RX-7 för att ingen annan har en. Alltid kul med det lite udda i ett startfält.
Min kommer inte vara
viktmässigt
optimerad då jag vill ha den hyffsat bekväm för gata med. Men er bil borde kunna balansera på vikt/effekt gränsen och med rätt förare...ha
möjligheten att vinna många race, kanske tom hela SPVM-
serien.
mvh
Goran
|
|
|