RX-7 FC N/A -86 - SKROTAD
|
Goran |
Publicerat 10-04-2011 23:06
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Idag blev en bra dag för bilen.
Ny bromsvätska: ATE Blue Racing
Ny olja: Castrol GTX 15W50
Nytt oljefilter: Bosch
Nyare sulor på begagnade
fälgar; 225/50-16 på FD (senare) original 16x8"
Måste bara reda ut antenn-eländet och sen besiktiga inför säsongen.
Vi ses där ute
Goran
Redigerat av Goran den 17-04-2011 20:33
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 17-04-2011 20:41
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Fixade antennen idag mha ett relä enligt sida på nätet.
Fungerande stereo
med radio numera.
Klar
för besiktning i veckan.
Tjusig med nya FD fälgarna.
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 17-04-2011 20:42
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 17-04-2011 20:43
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bilen kan sänkas lite men hjulen är definitivt tillräckligt
breda 225/50-16".
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 17-04-2011 22:52
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 17-04-2011 22:51
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Tjusigt Goran
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-04-2011 10:44
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Tack
Bosse.
Jag ska upp till Växjö på herrmiddag helgen 21-22/5, dvs om en månad.
Finns
det en möjlighet att träffas på söndagen kring lunch, innan man drar sig neråt mot Skåne?
Jag kör
Mazdan upp, så bilarna kan sniffa på varandra.
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-04-2011 20:18
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Bilbesiktningen avklarad: allt OK
utom CO-halten, som till råga på allt har blivit sänkt på äldre bilar till 3,5. Jag hade 6,2. Något bättre än
7,5 från i fjol.
Så, hur fixar jag detta?
Statusen är:
1. Racing Beat avgassystem
2. Luftpumpen bortmonterad men finns i garaget.
3. Lean-Rich-resistorn satt på minimum dvs Max-
Lean.
Hur får jag den besiktningsbar med dessa komponenter?
Någon som har förslag?
Bo, det ser lite mörkt ut för bilarna att träffas, men vi kanske kan ha
garageträff hos dig
ändå?
Tusen tack på förhand.
Goran
Redigerat av Goran den 18-04-2011 20:19
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 18-04-2011 20:43
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Det
ska
vi nog kunna ordna. Får väl se om den vite e på gatan tills dess!
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-04-2011 20:47
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Hur ska du lyckas hålla CO-halten på din bil?
mvh
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 18-04-2011 21:01
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Först ska motorn ner i hålet....
Men jag
får väl ta en rövare och koppla in luftpumpen annars såg att några FD-
åkare kör med elektrisk luftpump från Saab 900, det kan ju också vara ett alternativ.
Annars verkar det som tjuvlufttricket sänkte från 7,3 till 3,5 förra året, lossa den övre slangen på
bilden.
Bo_H bifogade följande bild:bild:
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-04-2011 22:52
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Tack för tipset. Får nog lossa den i andra änden för att det inte ska synas.
Kan man
köra med den av, om än en liten bit? Så att de inte ser att jag pillar under huven och kanske blir nyfikna och börjar undersöka?
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 13-05-2011 17:10
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bilen ombesiktigad och den gick igenom med 3 hundradels marginal, 4,47 i CO-halt, med översta slangen på insuget avtagen.
Det var på håret.
Tipset från Bosse var klockrent men jag
hade hoppats på något större marginal.
Apropå marginal så verkar det vara si och så med konsekvensen mellan
statliga Bilprovningen och privata Carspect. På Bilprovningen var CO-haltgränsen 4,5
mot 3,5 på Carspect.
Undvik mao Carspect när ni ska besiktiga gamla FC
N/A med bortplockad luftpump.
Besiktningsmannen klagade lite på bilens miljöpåverkan, men jag kontrade med att
kulturella och tekniska värden var mer
värda.
Nu är sommaren räddad och tänkte som första längre runda åka upp med den till Växjö om en vecka.
Trevlig helg
Goran
Redigerat av Goran den 29-06-2011 15:10
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 13-05-2011 19:20
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Gött mos som de säger på
västkusten.
Nästa vecka räknar jag med att hämta guldklimpen till den vita från spa-behandlingen i Skurup.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 13-05-2011 20:33
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Härligt. Ute och rör på dig i helgen eller redan i veckan? Skulle vara kul att se
bilen och motorn
på söndagen, om du är hemma. Går det för sig?
Lycka till
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 14-05-2011 00:04
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Får se hur det faller sig men
tanken är att flexa lite i veckan för att kunna tillbringa hela helgen med montering,
möjliheterna för inspektion bör vara goda.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 22-05-2011 19:01
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Var på en långresa med bilen till Växjö och hälsade bl a på Bo
Hugsén i hans garage.
Bilen drog något under 1,2 l/mil
efter att marschat 100-140 km/h i ca 36 mil. Snålast hittills. Avgassystemet låter lika tufft som det
blir prövande i längden, men med hörselproppar gick det utan problem. Bilen spårade lite med de
nyare och bredare FD-fälgarna och däcken. Ska försöka få det
bättre vid nästa hjulinställning.
Bosses bil var i väldigt fint skick och den nyrenoverade motorn från Jörgen Blennow satt som en
guldklimp i
motorrummet. Det var väldigt roligt att träffa en forumdeltagare när man ändå var ute och rörde på sig. Lycka till med hopsättningen Bo.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 29-06-2011 15:11
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 22-05-2011 21:42
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Tack Goran
Det var
trevligt att få lite ytterligare inspiration, och att jämföra åk, kul med bilar som används!
Nu ska bara delarna från Mazda komma så jag kan sätta dit
de sista delarna.
M.v.h
/Bo H.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 06-10-2011 19:40
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Var och hälsade på Johan i Laholm i helgen. Såg hans två turbobilar. En originalare och ett monsterbygge med ursprung från
Jörgen i Skurup. Fantastiskt bygge. Allt är nytt
eller nybyggt av honom själv. Och vilken miljö han har att arbeta i. Ed China i Wheeler Dealers hade varit
avundsjuk, då Johans garage är uppvärmt vilket inte Ed's är.
Han hade
tidigare haft en FC N/A så han fick provköra min bil för att jämföra och gå
en runda längs "memory lane". Han drog på rätt bra och tyckte att det var bättre drag i min motor än vad han
minns från sin egen (eller villa han
bara var snäll), men dömde ut originalbussningarna, då den var alldeles för mjuk för hårdkörning.
Jag är lika glad då jag fick blodad tand att montera in
mina nya polyuretanbussningar med coilovers under vintern.
En negativ sak jag märkte innan vi tog provturen var att det hade läckt ut vatten från
expansionskärlet på batteriet. Men då det
inte bubblade medans bilen gick på tomgång tänkte jag inte mer på det. Hade väl bara fyllt på för mycket senast...
De nio milen på vägen hem hade jag inga problem att hålla bra tempo och dra
på lite. Den gick som en klocka. När jag sedan kommit hem och flyttat undan
vardagsbilarna för att få in Mazdan i garaget, så var bilen något svårstartad men kom igång men med ett stort vitt
rökmoln efter bilen...SHIT! Kände igen det
från min gamla Porsche där också kompressionen valt vägen genom expansionskärlet. Då var det bara att ta av toppen och byta toppackning. Nu är en Wankel
ett
helt annat djur. Jag känner mig inte säker på att renovera motorn själv. Gör jag fel får jag göra om och kanske ändå vända mig till Jörgen Blennow i Skurup.
Hur som
helst så har jag sänkt
priset på bilen till 15000 kr, för en renovering går på 15000-20000+ kr. Men då blir den som ny, och inte som en Porsche som bara bytt
toppackning. Jag ville köpa båge istället...
Nu måsta
jag tömma den på vatten och olja och plocka isär den, så jag kommer åt bara blocket.
Målet är
att göra en standardrenovering men med 3mm apex - för längre livslängd, skvalpplåt - för bättre
race-egenskaper samt att byta ut pulsdämparen. Sen kommer
inredning och allt annat att plockas ut, för vid besöket hos Johan så provsatt jag hans monterade racestol och hade gott om plats för
huvudet. Så det lutar åt
racerbil i alla fall.
Fortsättning följer...
mvh
Goran
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 06-10-2011 20:52
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Trist
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 07-10-2011 21:10
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Usch vad surt, vet hur det känns! Men det finns
ljus på andra sidan om
det svarta hålet i plonkan.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 08-10-2011 12:55
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Combat och Bo_H: Ja, men den blir bättre efteråt.
Jag har varit
sugen på att få gjort en riktig
genomgång av motorn och det får jag nu. Det blir lättare svänghjul, bafflad sump och ny bättre koppling med så...framtiden kan bli intressant på en eller flera banor
i Skåneland.
mvh
Goran
|
|
|