RX-7 FC N/A -86 - SKROTAD
|
Goran |
Publicerat 08-07-2008 22:43
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Äntligen nere
från pallbockarna ...och det var dags för en första provtur.
Spontana första kommentarer:
Motorn fick ny bensin och spann som en förbannat tyst katt. Jag
trodde
mitt nya avgassystemet skulle morra lite mer på tomgång...men det gjorde det destu mer när man gasade på lite. Faktiskt riktigt bra, ja, nästan så
man rös. Jag bjöd en och annan omkörning på
lite morrande för det kunde de förtjänat på väg hem kl. 21:38.
Kraften tycker jag var en liten besvikelse.
Bilen känns tung och motorn varvar och varvar men...ain't nothing much going on,
som man säger.
OK, jag varvade inte järnet heller, max ca 5000 rpm,
för jag ville ta det lite soft till en början tills den har vant sig vid att den inte ska sova längre utan LEVERERA. Jag har
en SAAB 9000 turbo från 1994 med
170hk och 1,6 ton som känns rappare. Jag hoppas att Mazdan ska ligga på liknande hk men 300 kg lättare. Vi får se vad som händer efter att jag hälsat på hos TS
motor i nästa vecka, om jag hittar barnvakt vill säga.
Bilen beter sig lite nervöst i väghållningen. Hyffsat alert men inte avslappnande. Jag gör nog en
hjulinställning på den så snart jag
får tid på Ringtjänst i Arlöv.
Sen kan de nya M+S däcken göra sitt till, att den känns lite hal. Men de sitter på och är
sprillans nya så det får bli att acceptera. Det kommer nya fälgar och R-
däck så småningom till bankörning.
Bromsarna tar lite långt ner trots min
nyinköpta avluftare. Jag får kolla på den sen. Ytrosten är i alla fall borta och den bromsar bra.
I morgon
ska jag ge mig på en besiktning för att få en
första koll av bussningar och bromsar. Sen vill jag köra omkring med den lagligt också.
Jag ska åka förbi en bilpolerare med, för att visa upp den
och för
att få en tid.
Senare
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 08-07-2008 23:11
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Visst e det härligt att
köra wankel.
Lite intressant det du skriver om att den inte känns så rapp jämfört med
din 9000. Jag upplevde amma fenomen när jag byyte från Saab till Bmw, samma sak gäller även Mazdan.
Det ärju stor skillnad på hur effekten levereras.
Skillnaden mellan sug och turbomotorer känns mycket större än de är på pappret.
Jag tycker att min 84:a kommer först runt 4500 rpm. Dessutom
är det ju
inget turbobottenvrid utan en mer jämn effektkurva.
För att inte tala om hur stor skillnad bakhjulsdrift kontra framhjuldrift gör på just känslan av effekt.
Det är ju så
fullständigt obevärat med mycket effekt tillsammans med bakhjulsdrift.
Ojj vilket långt utlägg, men jag kände igen mig sååå mycket.
Ut och vänj 7:an vid hela registret och du kommer
tilbaka med ett
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 08-07-2008 23:59
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Vilket
trevligt svar. Tack för igenkännandet, det lugnar mig lite. Intressant att du jämför med BMW för jag hade samma erfarenhet med en 320i från -84 med sexa på 136
hk(tror jag). Härligt morrande
men inget drag så jag köpte en Peugeot 505 turbo istället. Härlig bil men topplocket gick när jag tog licensen på Knutan -
97.
Jag ler faktiskt redan när jag tänker på på avgasljudet.
Alla måste ha ett ordentligt effektsystem med ett öppet K&N filter. Mer sådant till
folket.
Det är alltid intressant att läsa när folk vill lägga ut lite mer text kring detaljer än bara
små och korta meningar. Fortsätt med det.
Tack
Goran
Redigerat av Goran den 09-07-2008 00:02
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 09-07-2008 00:13
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Kan säga att jag tycker min
wankel är känns slö och
inget händer...
Men av säkra källor så rör sig den bättre än vad jag tror.
Tror man blir lurad av den jämna effekt kurvan.
Jag
själv har alltid kört turbo och sitter och väntar på turbo
knuffen.
Våran audi på 190hk känns piggare men den har inte en chans mot mazdan...
kanske
är samma för dig?
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 09-07-2008 09:36
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Galaxi skrev:
Kan säga
att jag tycker min wankel är känns slö och inget händer...
Men av säkra källor så rör sig den bättre än vad jag tror.
Tror man blir lurad av den jämna effekt
kurvan.
Jag
själv har alltid kört turbo och sitter och väntar på turbo knuffen.
Våran audi på 190hk känns piggare men den har inte en chans mot
mazdan...
kanske är samma för dig?
Förmodligen, och det du säger låter och är helt riktigt. Man spänner magmusklerna automatiskt när man
trycker ner gasen men derivatan av kraftenflödet är rätt så konstant så att skillnaden inte
registreras/känns lika tydligt som med en turbo. Dock så känns det
som att den drar hela vägen upp till 7000 rpm, vilket jag inte kan säga om mina turbobilar.
I vilket fall som helst, en ny
bekantskap och massor av nya
erfarenheter som kommer ur den "speciella" motorn och dess karaktär. Inlärningskurvan är brant.
Idag har jag bokat tid för polering. Av priset att
dömma finns det en HEL DEL att göra och de vill hålla den kvar i två dagar!
Besiktning senare idag kl 13:50 på Valdemarsro i Malmö. De ska ha bra
tolerans mot bilentusiaster. Håller
tummarna.
mvh
Goran
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 09-07-2008 11:34
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Nu har jag ALDRIG kört en FC utan turbo så jag vet de nada om sådana härken
Någon hästspark lär
man inte känna om man inte
trimmar med slipstift i kanaler eller hänger på en hårfön på avgaseriet.
Jämför jag min 12A RX-7 FB med diverse andra bilar så känns motorn slö. Ändå är jag så
nöjd, vete hundan vilket åsiktsben jag ska stå på. Fakta är dock att motorn går silkeslent från tomgång tills summern tjuter (vill att motorn ska hålla länge
och växlar då) och levererar kraft hela
vägen. Men att köra på detta vis duger bara till att visa hur fint motorn faktiskt går.
Ska det gå undan så att
det syns i jämförelse med andra bilar och känns lite i ryggraden så gäller
det att vara beredd att vispa runt med växelspaken. De som ynkar sig över att det
inte går att ligga i femman i motorvägsfart och köra om utan att växla ner kan ju ta och fixa ett lastbilskörkort
och börja tanka diesel.
Att dra iväg
från stillastående imponerar inte, känns som att min sjua trivs bäst med att ha lite fart i hjulen innan man låter det roliga börja.
Växlar man ner en
eller
två växlar och stampar plattan i mattan så är det sannerligen inget fel på krutet. Det är nästan så att man vill hitta anledningar att växla ner och dra på i tid och
otid. Tur man har
farthållare. Men vid dessa nedväxlingar så kan man känna en antydan till den sovande djävulen som bor inne i motorn och som ger wankeln dess
karaktär.
**************************
I jobbet
kör jag en Golf med diesel, den bilen går det att köra fort med och jag hinner med tjuvar i Audi RS4
och BMW M5 inne på smågatorna, att de sedan försvinner som skott i natten när de kommer ut på
lederna är en annan femma. Egentligen är Golfen himla slö men
fjortontusen mil på samma gator har lärt en att krama ur allt ur den
Att jag hinner med sådana bilar i de områden jag hitills
jobbat i är inget bra betyg
åt golfen eller tjuvarna, det är snarare på det viset att jag nöter samma gator arbetspass efter arbetspass och vet marginalerna och kör därefter
Har testat
sjuan på samma gator och trots att jag ännu inte blivit helt bekant med sjuan så går det att köra oerhört mycket fortare. Skrämmande mycket fortare nästan.
**************************
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 09-07-2008 11:47
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Combat skrev:
Nu har jag ALDRIG kört en FC utan turbo så jag
vet de nada om sådana härken
Någon hästspark lär man inte känna
om man inte trimmar med slipstift i kanaler eller hänger på en hårfön på avgaseriet.
Jämför jag min 12A RX-7 FB med
diverse andra bilar så känns motorn
slö. Ändå är jag så nöjd, vete hundan vilket åsiktsben jag ska stå på. Fakta är dock att motorn går silkeslent från tomgång tills summern tjuter (vill att motorn
ska hålla länge och växlar då) och levererar kraft hela vägen. Men att köra på detta vis duger bara till att visa hur fint motorn faktiskt går.
Ska det gå
undan så att det syns i jämförelse
med andra bilar och känns lite i ryggraden så gäller det att vara beredd att vispa runt med växelspaken. De som ynkar sig
över att det inte går att ligga i femman i motorvägsfart och köra om utan
att växla ner kan ju ta och fixa ett lastbilskörkort och börja tanka diesel.
Att dra iväg från stillastående imponerar inte, känns som att min sjua trivs bäst med att ha lite fart i hjulen
innan man låter det roliga börja.
Växlar
man ner en eller två växlar och stampar plattan i mattan så är det sannerligen inget fel på krutet. Det är nästan så att man vill hitta anledningar att
växla
ner och dra på i tid och otid. Tur man har farthållare. Men vid dessa nedväxlingar så kan man känna en antydan till den sovande djävulen som bor inne i motorn och som
ger wankeln dess
karaktär.
He-he-he håller fullständigt med. Precis mitt i prick av mina egna erfarenheter.
Nåväl, ska luta mig
tillbaka med den vetskapen och njuta av den oerhört tysta
motorgången vid tomgång och vid lugn körning och morret vid nedväxlingarna.
Tack, nu är jag
mer positivt inställd och faktiskt lite sugen på att ta en tur på lunchen...
Hej
Goran
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 09-07-2008 12:08
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
En annan sak. Hur väl BPU-trimning fungerar på din bil vet jag inte. Sen ska du
väl köra i det närmaste otrimmat?
Men det finns väl en hel del bilar här på forumet som är trimmade med uppdaterad kringutrustning och därtill bromsade
och kan uppvisa finfina siffror och det är beundransvärt att man kan nå så
långt genom att välja rätt delar.
För att bli osams med alla BPU-vänner säger
jag bara att BPU suger. En motor som öppnats och VERKLIGEN trimmats enligt konstens alla regler slår allt.
Karaktären övergår från att kännas som en
oerhört finjusterad symaskin til att bli en ettrig liten jäkel som vill piskas och sen piskas ytterligare
Vill man ha karaktär på motorn så är
det
riktig trimning som gäller, de som inte förstår vad jag menar har antagligen aldrig testat en riktigt välbyggd portad motor, jag säger bara TESTA och ni kommer att
förstå mitt resonemang. Det
är i det närmaste ofattbart att en så liten motor (1,1 eller 1,3 liter) kan bli så ofattbart stygg och även hålla.
Lycka
till med besiktningen!
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 09-07-2008 15:57
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Besiktningen klar...men med negativt
resultat, men inte helt öken ändå.
Motor, bromsar, bussningar och nästan allt annat OK!
Enda anmärkningarna var en trasig bromsljuslampa och en svag vänster strålkastare. Det är en
baggis att fixa själv. Så nu undrar jag var man får tag på nya
eller begagnade (billiga) strålkastare till min bil? Är det Mazda som gäller eller finns det motsvarande på Biltema eller hos annan
eftermarknadsleverantör.
Någon som har en aning eller ett bra tips?
För övrigt var det en mycket sympatisk besiktningsman som blev seriöst intresserad av bilen och tyckte att det
var en
kul och udda motor och att det var längesedan han såg en sådan senast. Sen tyckte han det var synd att den stått ute så länge att lacken blivit så
väldigt matt.
Det tycker jag med.
Jäklars, glömde att be dem väga den. Nåja, jag ska dit snart igen så då får jag ta det då istället.
mvh
Goran
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 09-07-2008 20:03
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Får
hålla tummarna nästa gång, borde ju inte vara nåt problem. Poleringen gör nog underverk ska
du se, väntar med spänning på bilder med resultatet.
Kul och
läsa om andras reflektioner om motorkaraktären. Tycker själv att motorn inte känns så upphetsande om man trampar ner från 2an
eller 3an, men drar man ur till
8000 rpm 1an och 2an etc. så hinner man märka att det nog går hyfsat iaf just när man ska i med 4an och därefter. Dock svårt att starta med sug-wankel på stripp och
liknande tycker jag, antingen för lågt startvarv och den boggar ner sig eller för högt och bara hjulspinn.
Farsans kommentar efter åktur med en PV med
turbowankel var att han tyckte
karaktären var mer som "motorcykel" än den 4-cyl turbomaskin han är van vid då effekten kom häftigare i en sådan.
Medan wankeln bara matade på, mindre ketchup-effekt antagligen!
Har du möjlighet och filma lite körning så vore det trevligt att se framöver.
Redigerat av Pettersson den 09-07-2008 20:04
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 09-07-2008 21:23
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Pettersson
Ja, vi är många som haft liknande reflektioner.
Min fru provkörde den idag och hon tyckte
den lät "rejsigt"...
Men utan servostyrning och AC får jag nog
behålla den för mig själv.
Jag har ett kamerastativ i Porschen som
sitter fast i bågen. Jag vet inte riktigt hur jag ska få en kamera att sitta stilla vid en accelleration i Mazdan. Ska
jag bygga någon ställning, tar det för
lång tid, och om någon ska hålla i kameran så blir folk åksjuka när den vaggar fram och tillbaka vid växlingarna. Jag ska försöka få spelat in något så
småningom i alla fall och lägger upp det...var? Nåja, det blir ett senare problem.
Snart semester
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 09-07-2008 22:07
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Combat skrev:
De som ynkar sig över att det inte går att ligga
i femman i motorvägsfart och köra
om utan att växla ner kan ju ta och fixa ett lastbilskörkort och börja tanka diesel.
Årets kommentar
Combat - så jälva rätt, därför åker jag automat på i vinterbilen. Vill man
inte växla kan man lika gärna åka automat. Att den sedan petar ned två steg vid
omkörning och gör omkörningen till ett nöje är bara plus.
Finns inget bättre än att köra runt i 7:an och
dubbetramapa |
|
|
|
Goran |
Publicerat 15-07-2008 16:26
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Ombesiktningen klar med godkänt
resultat.
Vägningen på bilprovningens våg gav resultatet 1,29 ton med full tank och 90 kg
förare. Ska egentligen jämföra 1,27 ton med 1,34 som det står i
registreringspapprena med standardförare på 70 kg.
Precis som Göran (Hackman) misstänkte så väger den mindre då den saknar
extrautrustning som AC,
servostyrning, skinnklädsel mm?
Hjulinställning på fredag och polering i nästa vecka står på uppväckningsprogrammet.
Resten av sommaren ser lovande
ut.
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 16-07-2008 11:34
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Nu är bilen gatgodkänd och nästa steg i omvandlingen till racebil tar vid.
Jag är 1,92 cm lång och sitter aningens trångt om huvet i
bilens originalsäte och hoppas att en racestol ska hjälpa upp situationen, annars blir det inte bättre än att det blir till att sälja bilen.
Jag behöver
lite tips för bästa sättet att göra
det. Jag vill undvika att svetsa i bilen så långt det går.
Problemen:
Jag är 1,92 m så stolen och fästena måste komma
så långt bak och så nära golvet som möjligt så sidomontage är
föredraget.
Stolen jag äger nu, OMP Grip, är 40 cm bred i "ändan" och avståndet
mellan bilens originalunderrede är typ 35 cm så stolen kommer inte ner mellan dessa så de åker av.
Jag har fastnat lite i vinkelvolten behöver tips inför
fortsättningen.
Skicka gärna bilder på era sportstolsmonteringar.
mvh
Goran
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 04-08-2008 20:02
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Hur går det, fått dit någon racestol? Hunnit polera
bilen? |
|
|
|
Goran |
Publicerat 07-08-2008 22:29
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Pettersson skrev:
Hur går det, fått dit någon racestol? Hunnit polera bilen?
Tackar som frågar.
Bilen är
numera SKITFIN
Poleringen gjorde underverk. Min förra kamera blev trasig efter en sejour med min 3,5 årige son. Nu har jag en ny som jag ska ta lite mer bilder med.
Ingen
racestol
än dock. Måste landa lite. Precis hemkommen efter en semestertur till Karlskrona - Öland - Gotland - Västervik och nu äntligen hemma.
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 20-08-2008 12:43
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 20-08-2008 09:55
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Första tanken slutkörd med...väntat resultat: 1,37 l/mil
Bilens fel tycker
jag. Den ber mig att smiska den så fort man gasar på lite
och vem är jag att neka den det?
Avgassystemet gör inte det hela bättre, eller jo det gör det
verkligen. Jag ler mer numera, och det har inget med att jag är utvilad efter semestern.
Jag tänkte kolla lite på det här med att utnyttja vätgas för
att förbättra förbränningen: http://www.gascon...nkits.com/
[url]http://www.savefuel.ca/hydrogen/smallproducts.php?
id=carproducts[/url]
Någon som har erfareneter av detta?
Bilen har också börjat bete sig lite konstigt ibland vid jämn belastning/fart. Den går ibland lite hackigt och det låter
och
känns som att den lägger av för att sen återuppta farten igen. Vid tomgång eller gaspådrag försvinner det för att sen komma tillbaka igen vid jämn
belastning.
Kan det vara någon trasig slang som
läcker vakuum eller...?
Är det någon som känner igen beteendet så är jag väldigt tacksam för hjälp?
Jag ska också försöka komma till Sturup i helgen på rejsa.nu's möte. Hoppas få
träffa några av er där.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 20-08-2008 12:49
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 20-08-2008 12:30
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Har läst om att
vissa gen 2 har problem med ryckig gång orsakat av att
jordningen av styrsystemet inte fungerar helt 100%. Om man går över berörda delar av elsystemet och drar
extra jordflätor mellan alla komponenter så försvinner problemet.
Skulle kanske kunna
vara det?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 20-08-2008 16:28
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det
gjordes ganska mycket tester av detta i tillverkarnas motorlabb på 80-talet;
med resultatet att blandning av vätgas och bensin
är alldeles förträffligt i en
wankel
enda problemen är att få tag på gasen att tanka, och att få systemet helt tätt, och
med lämplig motorstyrning kan det nuförtiden inte vara något
problem att programmera om tändkurvorna.
edit: Grejerna du länkar till producerar ju väldigt små volymer med vätgas, så jag vet inte ens
om jag har sett några tester med
så extremt låg inblandning, men för detaljerad info måste jag kolla tillbaka i litteraturen, det har sjunkit för långt bak i
minnet.
Redigerat av wankelmats den 20-08-2008 16:50
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 20-08-2008 20:10
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hackman skrev:
Har läst om att vissa gen 2 har problem med ryckig gång orsakat av att jordningen av styrsystemet inte fungerar helt 100%.
Om man går
över berörda delar av elsystemet och drar extra jordflätor mellan alla komponenter så försvinner problemet.
Skulle kanske kunna vara det?
Tack för
tipset.
Ja där är
en hel del kablar och jag känner mig inte riktigt hemma i alla delarna. Men jag får väl försöka att leta efter svarta kablar och se hur
deras anslutningar ser ut.
mvh
Goran
|
|
|