April 24 2014 23:41:54
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Välkommen

Till Svenska Wankel Registrets hemsida! - Som du förmodligen förstår har vi i Svenska Wankel Registret just Wankelmotorer som vår passion. Detta är en mycket speciell motor som inte har så mycket gemensamt med en 'vanlig' kolvmotor. Mest kända är väl NSU Ro80 och Mazda Rx-7, men visste du att nästan alla dom stora bil-tillverkarna höll på med Wankelmotorer på 70:talet? Mazda har haft en ständig utveckling på Wankelmotorn och 2003 lanserades den helt nya sportbilen Rx-8:an med 4 dörrar!.

På senare tid har det börjat dyka upp nya tillverkare av Wankelmotorer, dock ingen som är direkt tänkt för bilar. Nu gäller istället flygplan, stationära motorer och diverse andra tillämpningsområden.
Fordonen i bildspelet till höger är bara en liten del av alla fordon som försetts med wankelmotor mer eller mindre framgångsrikt.
Provkörning av senaste wankelmodell, Mazda RX-8 finns i Teknikens Värld nr 24, Auto Motor o Sport nr 3 och nr 25 (2003) samt Automobil nr 1 2004.

För att läsa mer föreslår vi att du tittar in på vårt Forum, här finns massor av information att läsa!
Du behöver registrera dig som användare i forumet för att kunna ta del av all information som finns där, Välkommen!


NYHET 2012-08-20!
Möjligheten att själv skapa användarkonto borttagen på goda grunder relaterade till hackerscript. För att skapa konto här, klicka på denna länk för mer info: Välkommen att registrera användarkonto.


Senaste aktiva debatterna
  Ämne Antal visningar Svar Senaste inlägg
Rx 7 FD tändproblem?
RX - 7 (FD, Generation 3).
144 11 Mr Wankeltrim
24-04-2014 23:32
HJÄLP!!! Förvirrad
RX-8.
312 29 fastlane
24-04-2014 23:01
Projekt "Förbättra insug T-II"
RX - 7 (FC, Generation 2).
207 12 JOlofsson
24-04-2014 22:44
FC - variable resistor, köpes
Köpes!
113 5 Bo_H
24-04-2014 22:36
Krosseridelar
Säljes!
39 0 DesImp
24-04-2014 19:45
SuperPro bussningar FD
Säljes!
356 7 Marcus
24-04-2014 15:40
Däck o fälgar
RX-8.
115 5 MorbidMiller
24-04-2014 11:54
Intressekoll - Oljetrågsför...
RX - 7 (FD, Generation 3).
3644 71 Durasell
24-04-2014 11:26
stereo auxsladd
RX-8.
27 0 Lowsnuff
24-04-2014 09:49
Säljes: Rx-8 delar, startmo...
Säljes!
168 2 pawel
24-04-2014 00:21
Mätarhus + baksäte
Säljes!
165 3 johnny_rx7
23-04-2014 22:42
TA T-II
Projektforum.
444 12 Chefen
23-04-2014 22:17
Längd på sidotätning?
RX-8.
102 2 Dan T
23-04-2014 18:57
Diverse delar till FD
Säljes!
3271 31 fredda84
23-04-2014 15:53
Slipa eller polera gavlar?
RX-8.
213 4 jocket2
23-04-2014 08:01
MX-5 Racing Clubs bankalender 2013
NyheterHej!
Vår banakalender för 2013 är nu klar, självklart är ni välkomna, bara att anmäla sig via formuläret på hemsidan

http://www.mx5racingclub.se/

Välkomna!

CG Leijonhufvud
Ordförande
Mx-5 RacingClub
www.mx5racingclub.se
Hela skiten uppdaterad.
Svenska Wankelregistret informerar.Som ni kan se har det hänt en väldig massa inatt. Jag har i månader slitit mitt hår för att fundera ut hur uppgradering skulle gå till. Allt komplicerades av att det en gång i tiden gjordes förändringar i profilfilerna samt i tillhörande databastabeller. De ändringarna passade inte ihop med detta nya och en uppgradering kändes hopplös. Fast nu tror jag att jag fått till det.

Jag är väl medveten om att det finns en risk för att något blivit fel i samband med uppgraderingen. Påpeka gärna uppenbara fel för mig men använd en vänlig ton.

Bekanta er med det nya, har tillkommit en hel del förbättringar värda att gotta sig i. Under tiden ska jag försöka anpassa hela klabbet så att ni ska känna er hemma även framöver.
Custom Motor Show 2008
Svenska Wankelregistret informerar.Under påskhelgen kunde man beskåda Svenska Wankel Registrets monter på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping.

Efter ett års uppehåll ställde klubben äntligen ut igen och vädret till trots var det ännu en lyckad helg med ca 75000 besökare! Detta var klubbens första, men knappast sista, event under 2008 och därmed startskottet för säsongen. Håll ögonen öppna på hemsidan och forumet så att Du inte missar kommande träffar!

SWR tackar alla som bidrog till genomförandet, inte minst Mazda Sverige som skickade material till montern. På återseende nästa år!?
Höst, ny server och Elmia
NyheterSå var det höst igen med allt vad det innebär. Ännu en sommar har passerat fylld av trevliga, inspirerande träffar och möten med likasinnade runt om i landet. Nu är det ju bara att börja ladda och hoppas på många trevliga återseenden inför nästa sommar. Nästa år blir dessutom något alldeles extra att se fram emot när SWR äntligen ger sig på att arrangera en ordentlig wankelträff igen. Klicka här för mer text!
Buggvarning.
Svenska Wankelregistret informerar.Sidan har nu öppnats, antingen permanent eller tillfälligt, det beror på hur mycket BUGGAR sidan innehåller. Buggarna kan komma sig av att vissa sidor som styr hela skiten;) fått låna modifierade kodsnuttar ifrån den sida som låg på det förra webbhotellet. Jag hoppas ni påpekar på ett FINT sätt vilka buggar ni upptäcker om det nu finns några buggar vill säga.

Sidan förefaller fungera och allt som ni nu saknar ifrån det gamla webbhotellet ska jag nu ta itu med att flytta in på detta nya webbhotell. Jag kan tyvärr inte hålla samma tempo och lägga lika mycket tid som tidigare då jag fortfarande måste sköta om i stort sett all hushållsverksamhet. Jag stretar dock på så gott det går, håll ut.

Mvh
Bert-Åke Blennow
Angående registrering.
Svenska Wankelregistret informerar.Nu pågår allt som hänger samman med byte av webbhotell. Vi har tjuvstartat lite med att låta användare registrera sig här, främst är det tänkt för de som var med redan på den gamla goda tiden (läs: senaste veckan och bakåt). Givetvis får purfärska wankelnyfikna också registrera sig ifall de hittar hit. Gällande Combats påpekande om att ni nu har världens chans att byta användarnamn i samband med webbhotellsbytet så ser vi att en del tagit tillfället i akt. Det krävs lite detektivarbete för att lista ut vilka alla är, i synnerhet när epostadresserna har ändrats.

Det arbetas för fullt med att hjälpa er då ni stöter på problem i samband med registreringen, därtill arbetas det hårt med att lista ut vilka som är betalande medlemmar 2007. Känner ni att ni blivit missade. Skicka ett mejl till bertblennow@wankeltrim.se därigenom bidrar ni till att allt blir rätt och det snabbare;)

En liten granskning av användarnas aktivitet sedan registreringarna började visar att ett par utav er utnyttjat möjligheten att fylla i EXTRA information i era användarprofiler. Bra jobbat, hoppas fler hakar på.
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna skriva ett meddelande.

24/04/2014 23:31
Hade turbo konversation med någon som hette Dan eller nåt på superiourimport för någta veckor sedan och dom skulle kolla 600 hp regeln för wankel i reglementet va ja förstod då 600 / 1.3 = ca 460 wank

24/04/2014 00:23
imorrn oxå.. Smile

24/04/2014 00:22
Va bra, då tänkte jag i rätt riktning, för oljespillet från lådan ville jag undkomma. Diffen sitter lite kärvt i ppf'en, men jag får rycka å knycka lite till! Får två hjälpande händer med mig imor

23/04/2014 23:42
precox, lossa kardan o PPFen från diffen ja.. men inte från lådan... sätt pallbock o håll d uppe... drar du ur kardan rinner d olja ur lådan så...

23/04/2014 19:05
Ska man behöva ta bort PPF'n och kartan för att ta ner diffen?

23/04/2014 16:29
En T04Z passar bra under huven på en FC Grin

23/04/2014 16:28
Chefen Svar kommer ikväll! Har varit Busy busy Cool

23/04/2014 15:21
Jo de har jag också konstaterat! Cool

23/04/2014 12:51
6266an borde vara en klockren turbo och ska inte kunna ge 600Hk på en Wankel.

23/04/2014 11:52
tittar på prescion 6266 & T04Z

23/04/2014 10:58
Är kravet max 600 hk eller? vad för turbo tittar du på?

23/04/2014 10:33
Johan K har du kollat dina PM, kanske boxen är full?

23/04/2014 09:48
Målet är en turbo som överlever banåka med runt 500 hp

23/04/2014 09:47
Låter bra de gzon för de är precis de jag ska men turbon är rätt sliten så ja måste ha en ny å de vore ju synd att köpa nåt man inte får använda. Specen säger 730hp så de borde ju räcka till 565wanke

23/04/2014 09:25
Finns det någon som har en reservdels katalog till Nsu Ro 80 till salu eller låna ut för kopiering.

23/04/2014 08:53
Till Nsu Ro 80 1969 års modell.Finns det någon som kan hjälpa mig att få tag i packboxen som sitter vid ingående axel i växellådan.Den boxen som sitter i hylsan för urtrampningslagret
.

23/04/2014 08:09
Om det är TimeAttack.nu som du tänkt köra så kan jag hjälpa dig i diskutionen.

22/04/2014 22:11
Jo de är ju de å de vet ju dom som säljer också men frågan är vad som godkänns å inte. Har mailat en fråga till arrangörerna också så får vi se förhoppningsvis men de börjar va lite tid..

22/04/2014 16:41
ahhh d va till de du ville ha de.. nä då vettefan.. men allmäntkänt, innomwankelvärlden
, är väl att ca 30% mer luft o soppa behövs på en wankelmotor för o få jämförbara effekt på en kolvmotor.

22/04/2014 14:48
Nja, vet inte om de där är godkänt som bevis på turbostorlek inom TA... Vore ju lite trist om man blir diskad för att man har för stor turbo

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.05 sekunder 6,693,905 unika besök