Lördag, Juni 04, 2005
Första uppdateringen får bestå av en liten bild på min nya skylthållare från GReddy. (Eftersom RX-8an nu har dispens för att använda usa-skyltar) Tyckte att den skulle vara pasande sedan när halva motorn består av GReddys produkter. Upptäckte dock en liten sak som jag inte tänkte på innan jag beställde; usa-skyltarna är något högre än vår svenska variant av dom = jag måste troligtvis modifiera hållaren för att registreringsskylten inte ska trilla bort från den. Får se hur jag gör. Den kommer inte att monteras förräns bodykitet är monterat, så jag löser det då. Fram kommer jag inte ha någon skylthållare. Eventuellt köra med skylten i framrutan...
Söndag, Juni 12, 2005
Nu har jag äntligen fått alla svar och de uppgifterna jag har väntat på för turbokitet. Kitet består av en GReddy T618Z turbo, intercooler, förprogrammerad e-manage med pressure sensor, adapters och plug-in harness, cast-iron manifold och downpipe adapter, aluminium mandrel-bent piping, airinx AY-MG air intake + all hårdvara som behövs för att montera. Ett rent "bolt-on" kit alltså. GReddys uppfigter visar en ökning av hjulhästkrafterna med 30% och en ökning av vridmomentet med 40%. Detta med default-mappningen i e-managen som ger 7psi (ca 0,5bar) laddtryck vid låga varvtal och 5psi (ca 0,35bar) laddtryck vid högre varvtal. Det finns säkerligen ännu mer att hämta om förstärkningar i motorn och bränsletillförseln görs. Till detta kommer även en återcirkulernade BOV typ R/S, en oil catch tank och ny oil pan. Allt från GReddy. Med detta turbokit ser jag även nyttan av Borla´s catback avgassystem som ger ett bättre avgasflöde med sina 3" rör. Gissningsvis hamnar effekten på något över 300hk.
Måndag, Juni 13, 2005
Bodykitet från Extreme Dimensions landade på Landvetter idag! Leverans hem till mig under nästa vecka. Inte fan kan jag vänta tills dess!!! Vill ju helst ha det igår...:)
Tisdag, Juni 21, 2005
Har lite leveransproblem med bodykitet just nu, men hoppas fortfarande att jag hinner få det och testmontera det innan tisdag då det bär av till lackeraren. På bakspoilern och sidokjolarna kommer jag att lacka vissa detaljer matt svarta...
Så till den egentliga anledningen till denna uppdatering. Har precis lagt beställning på GReddy´s turbo och Borla´s avgassystem! :) I år blir det julafton flera gånger!!! :) Det enda negativa är att jag har lite småproblem med en beställning från USA, men jag hoppas att det löser sig snart. Håll ut vänner!
Lördag, Juni 25, 2005
Så här dagen efter midsommar tänkte jag bjuda på en liten bakfylleuppdatering (usch! långt ord). Bodykitet är på väg och i början på nästa vecka bär det av till lackeraren. Ehh, dags för ett toalettbesök igen! Det slog lite slint i huvudet tidigare i veckan då jag helt plötsligt beställde GReddy´s turbokit och avgassystem från Borla... nästan ett impulsköp, även om det varit planerat sedan länge. Det är ju en viss njutning av att göra lite åt gången på bilen. Men mycket vill ha mer! och jag vill inte lägga nästan 50.000 på motorn om det inte syns. (Turbon monteras underifrån bilen och det enda som avslöjar den är ett par feta aluminiumrör som syns när man öppnar motorhuven. Sagt och gjort... Ett samtal till Matt på Mazdaparts.com och jag är ca $1500 fattigare. Så nu väntar jag även på GReddy high performance oil tank, GReddy type R/S återcirkulerande BOV, GReddy oil catch tank, kolfiberbackspeglar från Ganador, kolfibercovers till B-stolparna från Mazdaspeed och air vents i kolfiber från Gemini Composits. Detta är vad som händer när man har för mycket fritid...
Torsdag, Juni 30, 2005
Testmonteringen av spoilerkitet har börjat och det finns en hel del att önska. Sidokjolarna hade ok passform och var inga problem att fixa själv. Men front och bak spoiler var under all kritik. För mycket arbete för att jag ska klara av det i alla fall. Antingen får jag skära i bilen eller göra om bakspoilern. Snacka om att få sista exemplaret från den gjutformen! :( På måndag kör jag med bilen ut till Rosenqvists Motorsport en liten bit utanför Älmhult som ska få rätt på det hela. Killen har lyckats med det omöjliga på tidigare bilar så mina förhoppningar om att han kan hjälpa mig är goda. Jag har även varit i kontakt med lackeraren som inte såg fram emot att lacka delarna. Tydligen är Velocity red en väldigt speciell lack som jag vet att många andra lackerare har haft problem med. Vi får väl se hur det går. Men lite goda nyheter kanske inte heller skadar? Leverantören av turbokitet och avgassystemet har bekräftat leverans under nästa vecka! JA!!!
Fredag, Juli 08, 2005
Den gångna veckan har ängnats åt spoilerkitet och dess icke existerande passform. Nu har jag i alla fall fått ordning på bakspoilern (förutom att den ska plastas på ett ställe och spacklas upp lite på ett par andra ställen). Även den vänstra sidokjolen passar fint nu. Återstår bara att slipa till dom innan det är dags att spackla upp alla repor och annat skit. Frontspoilern och den högra sidokjolen ska jag försöka hinna med i början av nästa vecka, och få in det hela på lackeringen i slutet av nästa vecka. Tyvärr är det alldeles för fint sommarväder för att jag vill hålla på hela dagarna. Fler bilder kommer!