Fredag, Juli 15, 2005
Så... dags för en liten uppdatering igen. Det har varit varmt i södra småland den senaste veckan = jag har knappast fått något gjort på bilen. Har spenderat mycket tid på stranden och uteserveringar. Har trots allt fixat passformen på den högra sidokjolen och i morgon (lördag) är det bestämt att frontspoilern ska ordnas. Det krävdes lite extra arbete med bakspoilern så den kommer också att få sig en sista testmontering innan lackering. Målet är att hela kitet ska passa och vara klart för lackeraren innan helgen är slut. (Ni som har arbetat med glasfiber tidigare vet hur mycket arbete det kan vara med luftbubblor, repor etc...)
I förgår var en mycket bra dag! Hämtade ut turbokit och avgassystem vilket nu ligger sorterat i vardagsrummet. Faktum är att mitt vardagsrum mer liknar en verkstad än ett vardagsrum just nu. Kanske ordet "motorrum" får en ny innebörd snart? =) Avgassystemet kommer från Borla och jag skulle gärna vilja polera upp allt till spegelfinnish. Återstår dock att se om det är någon mening. Jag är rädd att det kommer att missfärgas efter 10 mil...men det hade varit snyggt eftersom ljuddämparen är synlig till viss del genom/under bakspoilern.
Turbokitet kommer att få ligga ett tag eftersom jag väntar på fler grejer, bla nytt oljetråg, bov och framförallt mätare och specialtillverkade hållare för dom. Nåja, nu till godbitarna! =)
Lördag, Juli 16, 2005
Vad är planering till för om den ska hållas? Hade planerat att färda spoilerkitet idag, men det får vänta pga olika onödiga orsaker. Istället tog jag mig tid att byta ut Mazda´s avgassystem mot ett catback system från Borla. Helt ok sätt att spendera dagen tycker jag, även om det inte tog mer än ett par timmar. Själva installationen tog inte mycket mer än 45 minuter, men att separera det gamla visade sig vara jävligare. Ljudet är mycket mer wankelbetonat och hela varvregistret har ett "dovare" ljud. Det utmärker sig inte speciellt vid normal körning men med plattan i mattan hörs det vad som finns under huven. Lite bilder givetvis.
Söndag, Juli 17, 2005
Frågan är om jag ska lägga spoilerkitet under en ångvält eller försöka hålla ut? Idag kändes frontspoilern helt hopplös... Vid den första provmonteringen var det i princip ingenting som stämde. Efter att ha kapat och slipat bort ca 1kg av frontspoilern såg det mer lovande ut, men långtifrån bra. Det är en labyrint av former som ska passa runt sidomarkeringarna och detta hade jag gett upp fram tills för en stund sedan då jag blev informerad om att det är lag på att ha dom. Scheisse! Får se hur jag löser det... Men spoilern passar ok mot motorhuven och runt framlyktorna så jag har kommit en bit på vägen i alla fall.
Jag har bestämt att jag kommer att specialdesigna ett lufthål i frontspoilern för att ge motorn mer och kallare luft. Det kommer att behövas för framtida installationer. :) De luftintag som sitter idag är enligt mig under all kritik. Hur i helskotta kan motorn få någon luft över huvud taget? Inte konstigt att den luktar brännt. Grillen i frontspoilern är ju bara en "dummy" och är heltäckt med svart plast på baksidan. Luften kommer från 2 "armar" som sitter bakom frontspoilern, varav den ena går rakt ut i spoilern och den andra "armen" slutar vid höger framljus. Inte fan kommer det upp någon kalluft där!? (Se bild) Min design kommer att likna den som Acosta Motorsports har på sin 20B 3-rotor Mazda RX-8a. Jag vet att det inte är särskillt orginellt med den är snygg som fan. Bara att borra ett hål i fronten och spackla upp lite runt om och avsluta med sandpapper. Sedan ett svart plaströr som leder luften in till luftfiltret. Enkelt förklarat alltså...
Tisdag, Juli 19, 2005
Arbetet fortsätter med frontspoilern... Dagens framsteg och baksteg innebar att jag nu har skurit ut ett 100mm hål för luften i spoilern rakt framför luftfiltret. Ser mycket lovande ut måste jag säga och motorn kommer att bli mer än tacksam. Förutom det har arbetet med att få blinkerslamporna på plats. Ingen lätt uppgift och mitt i allt lyckades jag bryta av en viktig del av fästet på spoilern. Bara att bygga nytt. :(
Onsdag, Juli 20, 2005
Idag har jag inte arbetet så mycket på bilen, men de små steg som tagits känns jävligt bra och jag kan känna att jag kommer närmare slutresultatet. Sidokjolarna och bakspoilern har skickats på lackering efter ett par lagningar och lite spackel. Dessutom är lufthålet till frontspoilern tillverkat och i morgon börjar monteringen av det. Sen är det bara dom satans sidomarkeringarna kvar... men det känns som en bagatell nu. :)
Jag har även börjat titta på lite framtida inköp/planer till bilen. Tankarna går i första hand mot lightweight flywheel, lightweight pulleys och en tåligare koppling. I dagsläget lutar det åt att det blir från SR Motorsports i USA, men jag har även Streetperformance till att kolla vad de kan få tag på. Skulle väldigt gärna vilja komplettera mitt Borla catback system med en high flow cat, men pga de problem det ger tillsammans med turbon vill jag vänta med det tills försökskaninerna i USA har löst problemet. :) Först ska det monteras spoilerkit, och den dagen verkar inte vara så långt borta längre.
|