Måndag, Augusti 08, 2005
Nåja... vad är det att göra allt arbete själv med bilen om man inte lär sig något? Efter många om och men har jag gett upp arbetet med att få orginal sidoblinkers att passa. Extreme Dimensions som tillverkat bodykitet har tydligen räknat med att alla som köper kitet har tillgång till en "Bodyshop". Här i sverige betyder det ordet tvål och hudvårdsprodukter.
Torsdag. Fredag, September 18, 19, 2005
Hemma från semester,sol och San Miguel! Sista dagen innan jag stack till Spanien för ett par tre veckor sedan avslutade jag arbetet med spoilerkitet. Förhoppningen var att lackeraren skulle hinna lacka det under tiden vi var på semester. Det visade sig vara en dröm... Killen är helt hopplös och får aldrig något gjort. Jag väntar på lackprover och han har knappt påbörjat grundarbetet på delarna. Så för att känna att det händer något med bilen har jag istället monterat på Ganadors elektriska Supermirrors och Mazdaspeeds B-pillars. Allt i kolfiber givetvis! Ganadors speglar hade en passform som jag inte var van vid efter många timmar med spoilerkitet. De passade perfekt! Dörrsidorna visade sig vara en pain in the ass att få bort, men efter lite ryck och slit lossnade dom. Dock inte helt... jag var tvungen att låta dom hänga i högtalarkablarna eftersom jag inte ville koppla bort mer än nödvändigt.
Det enda jag saknade när jag stod där utan dörrsida och backspegel var skruvar att skruva fast dom med. Tack Danne för snabb shopping-service! (Men det hade varit bättre om du hade handlat rätt storlek första gången:-) Ett par turer till järnaffären senare så blev det rätt.
Tyvärr tog jag inga bilder under monteringen, men slutersultatet ser ni på bilderna här.
Mazdaspeeds B-pillar var ett uppdrag som helt enkelt inte kunde misslyckas. Inga foton under denna montering heller, men för er som inte vet hur klistermärken fungerar finns instruktioner att ladda ner här. (Högerklicka och välj "spara mål som"). Den främsta anledningen till att jag valde dessa kolfibercovers var att fingeravtryck syns otroligt väl på den finnish som finns på b-stolparna som standard. Allt som allt kompletterar dessa två kolfiberdetaljer varandra på ett snyggt sätt... och när resten av projektet färdas kommer de att passa ännu bättre.
Onsdag, Oktober 8, 2005
Jag har inhandlat lite mer saker för turboinstallationen. Närmare bestämt 5 st 52mm´s SLM (Smoke Lens Meter) mätare från VIVID Performance. Jag valde mätarna framförallt för att dom är grymt snygga, ljusmässigt passar dom bilens övriga interiörbelysning samt att dom hade ett hyfsat pris. Mätarna är en air/fuel, avgastemp, vattentemp, oljetemp och laddtryck. Kommer att bli grymt snyggt när det är klart. En liten bild på skönheterna också... :-)
Det var väldigt skönt att äntligen hitta dessa mätarna. Känns som jag har letat runt hela jordklotet efter snygga mätare som matchar interiören och håller en bra kvalité. I slutändan visade det sig att dom såldes ca 5 mil hemifrån. Lite ironsikt faktiskt... och dessutom till en bråkdel av priset mot de Defí-mätare jag tidigare tittat på.
Fredag, Lördag, Söndag, Oktober 24, 25, 26, 2005
Efter många turer fram och tillbaka var det äntligen dags att installera turbon från GReddy! Totalt tog det inte mer än ca 20 timmar inklusive en massa kaffe, kanellängder, kanelbullar, coca cola, rökpauser och en massa skitsnack. Dessutom ett par kompressorförband eftersom somliga av oss inte har lärt oss att hantera en mattkniv. (Shit! Dom är ju riktigt vassa dom där bladen! :-) Till min hjälp hade jag JIMA Racing, och jag skulle inte klarat mig utan dom.
Fredagen började vid 6-tiden på kvällen då vi började demontera bilen. Det hela gick smidigt och de största problemen vi hade var luftboxen som Mazda verkligen har fyllt ut motorrummet med, och oljetråget som Mazda dagen innan hade fyllt med nästan 4,5 l ny 5W-30. Det gäller att ha tillräckligt stora fat att tappa ut det i. Vi var klara innan 10 på kvällen...
Tanken var att vi skulle börja tidigt lördag morgon. Vet inte om 10 är tidigt men så blev det i alla fall. Hungriga och i stort behov av frukost och kaffe satte vi igång. Nu började problemen... Redan innan visste jag att det skulle bli trångt att montera en turbo underifrån jämte växellådan men jag visste ingenting. Vi fick först plocka av wastegaten från turbon för att sedan montera på ett nytt exhaustmanifold. Därefter hålla upp wastegaten vid sidan och samtidigt montera turbon. När väl turbon var på plats skulle wastegaten tillbaka på. Sedan utloppet för oljan och resterande delar av avgassystemet. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Alla delar skulle helst sättas dit samtidigt, men det är inte lätt när man får plats med en hand och skulle behöva 8. :-) Större delen av monteringen klarade vi dock av under lördagen. Intercoolerrören var även de ett puzzel att få ihop, men när väl allt var på plats såg det riktigt bra ut. (Även om det öppna luftfiltret är det enda man ser från motorrummet). En riktig stealthturbo!
Söndagen ägnades nästan helt åt att dra sladdar till piggybacken och diverse mätare. Efter vissa modifikationer på ECU-boxen i motorn kunde jag trycka ner även piggybacken där. Inte någon som någonsin kommer att se att den finns där så länge dom inte skruvar bort locket. Besiktningsvänligt! :-) Största problemet för dagen var brandväggen... Det är inte roligt att borra i blindo. Bakom handsfacket gömmer sig en härva sladdar och annat för A/Cn. Men efter lite slarvig mätning, mycket funderande och en massa mod borrade vi ett 2-tumshål bakom behållaren för spolarvätskan. Givetvis har jag tagit mängder med bilder... Om ni vill se något som jag inte tagit med här, släng ett mail till petrusrx8@yahoo.com så ordnar jag det.
FOTOGALLERI hos Jarod.se...
På sidan 4 finns endast bilder från turboinstallationen. Om du mot förmodan inte vill titta på dessa, gå då direkt till sidan 5....Wierdo! :-)
|