May 17 2024 09:19:02
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Artiklar rangordning
Artiklar huvudsida » Projektsidor » Project L.A.M.B
Project L.A.M.B

Tisdag, November 08, 2005
Mer shopping och mer lärdomar idag... Under de senaste 2 dagarna har jag spenderat mycket tid på Yahoo´s emanage-group och lärt mig en hel del om denna piggyback. Jag har även installerat E-Manage Support Tool på datorn och uppgraderat det med den senaste versionen på mjukvara och firmware. När detta var gjort beställde jag även en usb-link för 60£ mellan laptopen och piggybacken. När jag väl får den är det bara att ge sig i kast med mapparna. Jag har fått en ny mappning skickad till mig från GReddy USA som ska fungera bättre ihop med R-flashen på ECUn. Det senaste besöket på Mazda gav mig denna flash utan att jag visste vad det skulle få för följder ihop med turbon. Men det suger verkligen! Återstår att se vad denna nya mappning gör för skillnad.


Ondag, November 09, 2005
Äntligen dags för er andra att uppleva körkänslan och körglädjen i en Renesisturbo!!! Nåja, så gott det går via film i alla fall. Tog en liten tur sent i tisdags kväll för att försöka fånga körglädjen och responsen i bilen nu. Så håll till godo. Kvalitén är inte den bästa (filmat med en vanlig digitalkamera) men det är väl bättre än ingenting i alla fall.

DOWNLOAD! från Savefile.com...





Torsdag, November 10, 2005
Under natten och förmiddagen har jag spenderat mycket tid med mappningen... Efter att jag uppgraderade firmware på e-manage raderades även den mappning som fanns där utan att jag var medveten om det. Behöver jag säga att bilen gick illa när jag försökte köra? Så jag passade på att uppdatera allt jag kunde till de nyaste versionerna när ändå allt var raderat. Nu kör jag version 1.25 på e-manage efter att ha hämtat uppdateringen på www.greddy.com. E-manage support tool är inte helt okomplicerat och det tar ett tag innan man vant sig vid användargränssnittet. Så här följer lite diverse information och tekniska detaljer jag har lärt mig under natten och förmiddagen...
E-manage kan kontrollera 8 spridare, 6 som piggyback och 2 direkt. De som styrs som piggybacks kan endast justeras ett visst antal % mot ECUn. De andra styrs 100% från e-manage men är inte aktuella eftersom de är anpassade för extra spridare som inte sitter i bilen från fabrik. Så de tänker jag inte bry mig om.... för tillfället.
RX-8an har i HI-Power versionen 6 st spridare, 3 st per rotor. (Primär, sekundär och primär2). De primära spridarna är på 290cc och de sekundär och primär2 är båda på 380cc. Spridarna är kontrollerade beroende på rpm och gaspådrag.
De primära spridarna levererar mest bränsle vid mindre gaspådrag och helt vid tomgång. Vid 3500rpm och fullgas når dom sin maxkapacitet. De sekundära spridarna används inte förräns motorn når 4800rpm eller mer, men dom används aldrig mycket mer än 60% av sim maxkapacitet. De primära2 spridarna används när motorn når 6250rpm eller mer, och då aldrig mycket mer än ca 35% av sin maxkapacitet.
Av detta och döma finns det rätt mycket kapacitet kvar i spridarna som kan utnyttjas. 4 av spridarna är styrda som piggybacks via e-manage. Dvs, de kan bara justeras ett visst antal %.
GReddy har kopplat spridarna på följande sätt:
1 P1F
2 P1R
3 SF
4 SR
5/A P2F
6/B P2R

De övriga 2 (primär2) spridarna är kopplade till port 5/A och 6/B vilket gör det möjligt att använda dessa spridarna när de normalt sett inte skulle användas. Dessa skulle då på ett mycket enkelt sätt kunna utnyttjas för eventuella framtida uppgraderingar.

Jag har kört en mindre testrunda med denna mappning och bilen har betydligt mindre turbolag nu... Framtiden får utvisa hur långt jag vågar gå, men nu vet jag i alla fall hur långt spridarna räcker. :-)

Här är de olika inställningarna för den mappning jag använder just nu: (Jag har utgått från en mappning som Mazdamaniac har tagit fram)

IGNITION CONTROL MAP:
ADDITIONAL INJECTION MAP:
SECONDARY INJECTION MAP:
ACCELERATION MAP:
PARAMETER SETTING WINDOW:
MAIN UNIT SETTING WINDOW:

Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.22 sekunder - 48 Förfrågningar 19,022,200 unika besök