Fredag, Mars 03, 2006
Liten uppdatering från dagens lådrivning... Köra 2 mil i blixthalka på oplogade vägar inte inte något man drömmer om. Ej heller komma fram till en verkstad med en oplogad infart/gård. För er som inte är medvetna om det så har det snöat frenetiskt här i Älmhult de senaste 3-4 dagarna och det verkar inte sluta heller. Men nog har vi rivit ner växellådan i bilen alltid!!! Det tog sin lilla tid och lite av arbetet fick göras genom trial and error. Hela kardanen (som förresten är gjord i kolfiber orginal) fick plockas ner. Därmed också power plant frame, som det säkert finns ett svenskt ord för. =) Startmotor och lite andra godbitar. Ärligt talat tror jag att plastclipsen som alla sladdar sitter fast med runt om i bilen var svårast att få bort. Catalysator och delar av avgasssytemet fick också rivas för att få ut lådan. Men nu ligger den under bilen och allt är klart inför morgondagen. JA! Detta var allt vi hann med på ca 5 timmar! =) Som vanligt inklusive rökpauser, skitsnack och denna gången även snöskottning. Jag har tagit massor med bilder som kommer med nästa uppdatering (tror jag).
Vi kommer även att passa på att svetsa på sensorn för avgastempen och ytterligare en gänga för fetbandslambdan när ändå allt är ur vägen. Känner mig ganska trygg i att få bilen klar till Elmia....som vanligt är det lackeraren som jag oroar mig för. =)
Söndag, Mars 05, 2006
Ja, vad ska man säga. Helgen har bjudit på både med och motgångar... Har inte kommit mycket längre än att riva ner kopplingen eftersom det visade sig att svänghjulet från SR inte hade någon motvikt medskickad. Inte särskillt monteringsvänligt alltså... Efter ett dygns kallsvettande har jag lyckats få tag i en passande motvikt och får den förhoppningsvis tills onsdag. Men lite annat har jag hunnit med istället... Adaptern för oljetemp passade jag på att sätta dit när ändå lådan är nere. Faktikst lite lättare att komma åt underifrån för tillfället. Även remhjulen är utbytta mot SR Motorsports som är lättare:
SR MOTORSPORTS |
VS |
ORGINAL |
93 gram |
VS |
181 gram |
265 gram |
VS |
328 gram |
370 gram |
VS |
796 gram |
Har även förhoppningar om att kunna hämta mitt spoilerkit hos lackeraren under den kommande veckan. Har haft ett allvarligt snack med honom idag. Så håll tummarna. Här kommer lite bilder från helgen.
Ett stort tack till Wankeltrim.se för att snabbt och enkelt ordna en motvikt till svänghjulet. Nu finns det trots allt hopp om att få bilen klar till Elmia. Svänghjul och koppling monteras under veckan som kommer, sen kan bilen ställas ner igen och jag kan fortsätta ligga på golvet och dra sladd. :) Slog även lite slint i huvudet tidagre ikväll då jag helt plötsligt bestämde mig för att lacka mätarhållarna profisionellt. Så på med sandpapper och våtslipa ner "apelsinskalet" igen för att sedan lacka dom med en riktigt sprutpistol istället för en sprayburk. Återkommer med mer info och nya bilder på hur detta blir. Ska även se till att svetsa fast mutter för bredbandslambdan i det nya catalysatorröret samt en mutter för att hålla givaren för avgastempen. Apropå temp så har jag fortfarande inte hittat något bra ställe att ta vattentempen. Jag letar fortfarande efter bilens egna tempgivare och funderar på att sno den signalen om den är rätt.
Torsdag, Mars 09, 2006
Ingen är mer gladare och mer lättad än jag när den nya kopplingen och svänghjul äntligen sitter på plats. Möjligen JIMA Racing som återigen har varit till stor hjälp vid arbetet. Det fanns onekligen ett par problem med arbetet som jag inte förutspått innan. Bl a behovet av en 52mm´s hylsnyckel och en luftpistol som klarar av att driva den, för att få bort svänghjulet. När väl allt är nere är det faktiskt ett ganska enkelt jobb att byta ut detta om allt flyter på ok... vilket det aldrig gör egentligen. =) Vid första försöket att montera tillbaka växellådan gick den inte att få på... det saknades ca 2cm. Våra huvud rullade och många dumma slutsatser drogs och avskrevs rätt snabbt (som tur var). I slutändan visade det sig att vi glömt byta nållagret som blivit lite lätt skadat när vi tog ner lådan. Shit happens! När väl det var utbytt gick det mycket smidigt att få upp lådan och t om dom supertighta splincen gick smidigt.
JIMA!: Vad var det jag sa? Det var rätt prylar jag hade fått och de skulle sitta som vi satte dit dom från början! =) =) Ha ha... Skönt att kunna skämta om arbetet efter att det är slutfört - och denna bilen kommer att ha många historier som man kan skratta åt innan den är klar.
Måndag, Mars 13, 2006
Har strippat bilen idag så nu är det bara till att hämta det L A C K A D E spoilerkitet hos lackeraren och montera det! Ingen är mer lättad än jag, det kan jag lova! Även mätarna fick sin sista sladd inkopplad idag, den till "illumination" som gör att även VIVIDs mätare dimmas ner tillsammans med övriga interiören när jag så önskar. Vände på växelspaken, (som jag på något sätt lyckades montera bak-och-fram förra veckan när vi bytte koppling. Det är mycket enklare att växla nu. :) GReddy´s Profec B Spec II Boostcontroller har jag börjat att installera, dragit lite slang och sladd genom brandväggen och dyligt.
Måndag, Mars 20, 2006
Igår kopplades återigen minuspolen på batteriet på. Måste erkänna att det var aningen nervöst att vrida om nyckeln, men det visade sig inte vara någon fara. Det hände nämnligen ingenting. :) Felet hittades ganska snabbt och det visade sig vara en glappkontakt i tändningen där jag splicat in turbotimerns jord och strömkälla. Kommer att koppla om detta under veckan (måste inhandla mer elprodukter). Det visade sig också att alla 5 mätarna från VIVID inte fick någon ström. Även detta var relativt lätt att åtgärda. Eftersom jag vill kunna dimma ner belysningen på mätarna ihop med övriga interiörbelysningen kopplades mätarna till "illumination-klustret" där servicemanualen var vad jag tyckte självförklarande. Kopplade jord till karossen och ström till "illumniation"-kontakten. FEL! Mätarna skulle ha kopplats med konstant strömkälla och jordkabeln till "illumination"-kontakten. Det är jorden som styr motståndet här. Ett par erfarenheter rikare alltså.
Den nya catten från SR Motorsports är monterad med sensorer för avgastemperatur och en extra sensor för bredbandslambda. Inga problem här.- Borrade även upp ett extra hål framför växelspaken för att dra upp dessa kablar och slippa dra fram dom i motorn och in genom brandväggen. Allt gick smidigt som bara den.
Bodykitet är hämtat hos lackeraren och ligger nu vid bilen. Allt som allt är jag rätt nöjd med lackeringen. Färgmatchingen är mycket bra, dock finns det vissa "mindre bra" detaljer på det. Funderar på bästa sättet att lösa detta. Dessutom lyckades frontspoilern skavar rätt ordentligt på ett par ställe under höger framlyse under frakten... även detta ska jag fundera på hur jag ska fixa på bästa sätt. Skavningen är så illa att det har gått in på glasfibret. (Trots att det packeterades och lindades in enligt konstens alla regler). Shit happens!
|