Hjälp med tändsystem!
|
Lucke |
Publicerat 09-06-2008 23:03
|
Användare
Inlägg: 34
Registrerad: 22.10.07
|
Hej!
Jag har läst en del
om DLIDFIS och Direct Fire och ville testa detta i praktiken på min FB.
Istället för att köpa en ingiter extra så knåpade jag ihop en förstärkare mha. ett
styrkort till en servomotor.
Bild på denna:
[IMG]
http://i124.photobucket.com/albums/p9/Lucke_bucket/RIMG0051.jpg[/IMG]
Utgången från
leading-ignitern kopplas till detta kort och styr de sex biffiga IGBT-transistorerna som är kopplade 3 st.
parallellt till vardera en tändspole.
Tre
spolar:
Därefter kopplade jag loss tändkablarna från fördelaren
och satte
dem direkt på spolarna.
Bilen startade snyggt, gick fint och ettrigt. Efter en provsväng så såg den ena tändspolen ut så här:
[IMG]
http://i124.photobucket.com/albums/p9/Lucke_bucket/DSC00066.jpg[/IMG]
Uppenbarligen så blev det lite för tufft för spolarna, locket flög av på den ena och
skvätte ut illaluktande olja i hela
motorrummet.. Spolarna var dessutom stekheta!!
Varför?
Behöver jag ha en ballast-resistor på spolarna? Behöver jag
kompensera för den minskade resistansen i tändkablaget när jag kopplar
förbi fördelaren?
Transistorerna på förstärkarkortet var knappt ljumna så det går
nog att montera dit ännu häftigare spolar, förslag?
Lucke |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 09-06-2008 23:15
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Det är ganska tydligt att du laddat upp spolarna för mycket
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Lucke |
Publicerat 10-06-2008 08:14
|
Användare
Inlägg: 34
Registrerad: 22.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Det är ganska tydligt att du laddat upp spolarna för mycket
Spolen fungerade ändå trots att
locket hade poppat upp! Jag märkte
inte att något var galet förrän jag öppnade huven och kände stanken av varm olja..
På bilar med brytare skall man använda en resistor i serie med MSD-
spolen, det hade nog varit läge för en sådan, tänkte inte på det... |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 10-06-2008 08:47
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Varför göra
systemet så
konstigt.
Om du enbart kör direktfire på leading så finns det ett mycket enklare sätt at göra det på .
På mina PP eller BP motorer som andvänds i
tävlingssammanhang så har jag
plockat fram ett kraftfullt direktfire system. Systemet är inte programerbart och därmed tillåtet att åka med i bla klass4 ( 2150
i rallycross ).
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 10-06-2008 14:56
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Den typ av igniter som sitter på FBn
har strömgenerator
som stoppar uppladdningen av spolen då den uppnått önskad maxström.
En funktion som du (än så länge ?) helt saknar i ditt system.
Förkopplingsresistor är en
bonnig
ersättning till detta, men ger sämre gnista vid höga varv.
Redigerat av wankelmats den 10-06-2008 14:57
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Lucke |
Publicerat 10-06-2008 22:21
|
Användare
Inlägg: 34
Registrerad: 22.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Varför
göra systemet
så konstigt.
Om du enbart kör direktfire på leading så finns det ett mycket enklare sätt at göra det på .
På mina PP eller BP motorer
som andvänds i tävlingssammanhang så har jag plockat
fram ett kraftfullt direktfire system. Systemet är inte programerbart och därmed tillåtet att åka med i
bla klass4 ( 2150 i rallycross ).
Vad kostar ett sådant? |
|
|
|
Lucke |
Publicerat 10-06-2008 22:40
|
Användare
Inlägg: 34
Registrerad: 22.10.07
|
wankelmats skrev:
Den
typ av igniter som sitter på FBn
har strömgenerator som stoppar uppladdningen av spolen då den uppnått önskad maxström.
En funktion som du (än så länge ?) helt saknar i ditt system.
Förkopplingsresistor är en bonnig ersättning till detta, men ger sämre gnista vid höga varv.
Strömgenerator? Hur fungerar den?
Jag kan erkänna
att jag inte lade ner
tillräckligt med tid på att undersöka hur sakerna fungerar innan jag körde igång. Jag var mest orolig för att transistorerna skulle bli
överhettade så dem hade jag stenkoll på.
Ibland får man
lära sig den hårda vägen
Programmerbara system laborerar väl med laddningstiden? Det
verkar smart, men det är inte helt enkelt utan att göra ett "intelligent" system. Man måste
ju börja ladda spolen x antal microsekunder innan gnistan
skall skjuta så systemet måste ju ha koll på varvtal och tändläge. Så avancerat kommer mitt lilla kretskort aldrig att bli.. Jag kan
faktiskt inte komma på
någon annan enkel lösning än just en resistor. Om det inte finns färdiga system till en rimlig peng dvs. Jag tycker det känns overkill att sätta ett Pro-Spark på en
standard
12A (headers och weber men ingen portning..). MSD är billigt men skall inte vara bra för Wankel enl. somliga. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 10-06-2008 22:59
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Lucke skrev:
MSD är billigt men skall inte
vara bra för Wankel enl. somliga.
Att MSD inte skall va bra för wankel är skit
snack.
Har i många år andvänt MSD som tändförstärkare på ett flertal tävlingsmaskiner med alla varianter
av apextätningar ( stål, carbon, keramiska ) och
INGEN motor har gått sönder pga tändsystemet.
I staterna så åker många med MSD som tändförstärkare även dom som åker med Haltec och Motec
andvänder MSD som
tändförstärkare så rent kass kan de inte va.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 10-06-2008 23:01
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 11-06-2008 01:14
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
MSD
är inte det minsta farligt för en wankel,
generellt är det bättre än orginalsystemen, men långt ifrån optimalt.
CDI-system med en kraftigare singelgnista
ger både lägre strömförbrukning, mindre slitage på stiften och stabilare gång.
När det gäller strömgenerator hänvisar jag till någon grundkurs i
elektronik.
Redigerat av wankelmats den 11-06-2008 01:15
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Lucke |
Publicerat 22-06-2008 09:20
|
Användare
Inlägg: 34
Registrerad: 22.10.07
|
wankelmats skrev:
MSD är inte det minsta farligt för en
wankel, generellt är
det bättre än orginalsystemen, men långt ifrån optimalt.
CDI-system med en kraftigare singelgnista ger både lägre strömförbrukning,
mindre slitage på stiften och stabilare gång.
När det
gäller strömgenerator hänvisar jag till någon grundkurs i elektronik.
Vad finns det
för CDI-system på marknaden som fungerar väl med Wankel?
Priser?
Om man kör MSD, vilken
av boxarna rekommenderas? Skall den kopplas in före eller
efter ignitern?
Nu vet jag vad en strömgenerator är, jag har f.n. inte tillräckligt med fritid för att implementera en sådan på mitt
förstärkarkort så
det får ligga på is ett tag.
Mvh Lucke |
|
|