Har sedan i våras gått och funderat på om det är värt mödan att bygga om
bromsarna på min 85:a, i synnerhet när det visade sig att Mazda inte längre har några nya bromsok att tillgå
på sitt Europa-lager vilket begränsar
tillgängligheten av nya delar.
Hur pass komplicerat är det att genomföra, vad bör man kunna, vilka moment behöver man gå igenom och vad ska man tänka på om
man bestämmer sig för att satsa på en dylik ombyggnation??
Ös gärna på med info, ni som har koll på läget.
så lär man ju bli tvungen att bygga om för att kunna köra. Fast Mazdatrix har ju fortfarande delar i alla
fall. Visserligen inga kompletta ok men renoveringssatser... Det räcker väl?
Ska man
byta oken så krävs inga speciella kunskaper men än lite
finurlighet. Däremot kan det vara bra med lite maskiner för att tillverka delar. Det beror ju lite på vilka ok man vill byta till men med
största sannolikhet
lär man behöva tillverka nya hållare för oken. Alternativt om man kan modifiera originalhållarna. De flesta ok har olika CC mått på infästningarna, dessutom har de
olika offset
mellan infästning och själva skivan. Någon form av adapter måste därför tillverkas.
Det kanske lämpligaste alternativet är 4-kolvs ok från
Volvo. 164 samt vissa 240 har ventilerade skivor fram.
Relativt billiga och väldigt styva men dock något tunga. De är de avsedda att få plats i ganska små
fälgar så de lär gå att få plats med även på en originalbil.
Beroende på kolvstorlek så är det
troligt att även huvudbromscylindern måste bytas för att
matcha de nya oken. Man kan ju ta även den från Volvo om man vill. Då kan man dessutom göra om till Volvos tvåkretsfunktion som ju är
överlägsen det mesta
annat.
Det går även att montera skivor och ok från generation 2 men det kräver att man maskinberarbetar fram distanser för att få på navet. Dessutom behövs det
nya
okhållare också. Jag har kollat på det och det blir inte speciellt smidigt. Fast oken är snygga om man glasblästrar dem!
Tänk dock på att det
inte är lagligt att byta bromssystem på en
bil. Enklaste lösningen är naturligtvis att göra det så snyggt att inte bilprovaren förstår att man har bytt