precis lika ut! Även dom gula lysena... LEH 361 hette den har jag för mig.. undrar var den är nu..
// magnus
Du får la ta reda
på det då
jue.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
idag, tidigare har hon fått åka med i wanklar av olika slag. Denna dag var det dags
för henne att sköta om ratten i "Lelle Svarten", efter en
raksträcka samt en lättare böj och påföljande raksträcka valde jag att kliva ur.
Hon fick dra en sväng i industriområdet
utan mig, Jimmie åkte med och
tydligen tyckte han att hon körde för fort.
Kunde där jag stod för första gången notera att den faktiskt går ganska tyst trots läckande avgas. Vid acceleration
var det ljud som hördes det typiska wankelväsandet ur avgaseriet.
Handen på hjärtat. Tittar man på hastighetsmätaren under acceleration så inser man att
bilen är för jäkla slö. Får ge fan i
att titta på den i fortsättningen, känns betydligt snabbare på så vis;
Vad som var lagom snabbt i början på 80-
talet är mossigt idag.
Men lika glad är jag för det!
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Tid på Bilprovningen beställd.
Redigerat av Combat den 11-12-2007 17:50
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
HJÄRNTVÄTT av sambo tog ett nytt steg idag, tidigare har hon fått åka med i wanklar av olika slag.
Denna dag var det dags för henne att sköta om ratten i
"Lelle Svarten", efter en raksträcka samt en lättare böj och påföljande raksträcka valde jag att kliva ur.
Hon fick dra en
sväng i
industriområdet utan mig, Jimmie åkte med och tydligen tyckte han att hon körde för fort.
Kunde där jag stod för första gången notera att den faktiskt går
ganska tyst trots läckande
avgas. Vid acceleration var det ljud som hördes det typiska wankelväsandet ur avgaseriet.
Handen på hjärtat. Tittar man på
hastighetsmätaren under acceleration så inser man att bilen är för
jäkla slö. Får ge fan i att titta på den i fortsättningen, känns betydligt snabbare på så
vis;
Vad som var lagom snabbt i början på 80-talet är mossigt idag.
Men lika glad är jag för
det!
Säger bara ett ord: DOFTGRAN
!!!!!!!!!!!!!!!!
Aldrig mera DOFTGRAN, är den bortplockad så är den.
Vill inte belasta räsern med onödig vikt vettu.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
till Skurup sent på fredagskvällen, har varit hela lördagen i lekstugan och letat delar samt SPINKAT en RX-7. Kul och skruva på gamla bilar som inte stått inne
i mååånga år, går lätt att demontera
då jue.
Lite prylar ska jag nog kunna få med mig tillbaka till Göteborg, arbetet fortsätter imorgon. Nu är jag
trött och lederna värker så sängen nästa.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Tog bilen till lyften på OKQ8 sent på torsdagskvällen, syftet var
att montera packning mellan termoreaktor och övriga
avgassystemet. Körsträckan från garage till mack var kort men gud så varmt avgaseriet blev, fick kyla ner
det med högtryckstvätten för att kunna skruva. Efter en del kämpande fick jag isär delarna
och kunde stoppa dit en ny packning samt två av de tre muttrarna som
saknades sedan köpet. Den tredje med tillhörande pinnbult ville inte ta i gängorna, gissar att packningen inte stämmer riktigt
så sista hålet kommer fel.
Aningen tystare blev bilen och avgasmängden i motorrummet minskade dramatiskt, tyvärr hann jag inte göra jobbet 100% då macken skulle till att stänga. Däremot hann
jag med att slita lite med två muttrar i främre dämparen, fick lite mer kraft då jag kunde stå under bilen istället för att krypa under densamma. Så nu ska jag
förhoppningsvis kunna plocka loss
röret samt bakre ljuddämpare för lite seriösare lagning när tid finnes.
Killen som stod vid lyften sidan om kom fram
och kollade, min bil var väl roligare än hans Opel Corsa? Skämtar bara,
det visade sig att han äger en gråmetallic FD och bor i Kortedala. Ibland är världen
bra liten, och senare blev den ännu mindre. Då jag stod på utsidan av macken kom en kille genande: -Är det en
wankel, coolt!
Det visade sig att även
denna person var wankelägare, han har haft två RX-7 och jag gissar att det är han som rotary köpte sin reservdelsbil av. Wankelmotorn behöll han själv
och har
stoppat i en Beach Buggy.
Som sagt världen kan vara bra liten emellanåt!
Den obligatoriska provrundan var lite av en skräckfärd, behövdes inte mycket
för att bakvagnen skulle
tappa greppet. Måste vara riktigt gamla och usla sommardäck jag har?
Tomgången vill fortfarande inte infinna sig trots att den
GRYMT skitiga förgasaren fick en snabbrengöring hemma i skåne,
ska kolla detta senare när avgassystemet blivit ännu tystare.
Ett problem som jag dragits
med sedan Hackis tittade på bilen är motorn inte vill riktigt och varvräknaren gör bara sitt
jobbsporadiskt. Trodde först att detta kunde ha och göra med att
jag och Hackis fick kämpa med att få igång motorn efter mitt oförsiktiga tvättande av motorrummet.
När varvräknaren fungerar
så går bilen som FAN, när
varvräknaren inte vill riktigt så går det fortfarande undan men inte med samma entusiasm ifrån motorn.
Hur lösa detta problem?
Kollade elschema för bilen
och
petade lite, vips gick bilen som den skulle apropå respons. Efter en stunds körning så var problemet åter.
Provade att flytta om fördelarna, ingen
verkan.
Bytte även tändkablar då de andra
var helt slut, hoppade gnistor som mexikaner smiter över gränsen till USA.
Kontrollerade gulgröna sladden som
går från Leadingtändspole till fördelare, verkade ok men provade att dra en parallel
sladd för att stötta för säkerhets skull, gjorde ingen skillnad.
Funderar på om Emission Control Unit eller något relaterat till fördelaren bråkar med mig?
Vad säger experterna om
detta?
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Om nu inte någon har pillat allt för mycket på bilen så ska
varvräknaren vara kopplad till
trailing tändningen. Om den lägger av så får du antagligen ingen gnista till trailing. Vilket ju kan stämma ganska bra med att bilen fortfarande går men inte alls
lika bra.
Varför blir det så så? Kan vara "ignitorn", dvs tändförstärkaren, som gått sönder. Inte så bra i så fall för de är ganska dyra. Sitter på
fördelaren, du minns var vi kopplade
ifrån tändningen när du skulle köra motorn torr efter att den surat ner sig. Troligare är nog dock att det är kablaget
mellan ignitorn och spolen som glappar. Eller så har möjligen spolen lagt av
men jag tror dock mer på att det är kablaget som är problemet.
Det var ju
ganska mycket oxid och skit på alla kablar så ta loss kabelskorna från spole och ignitor och putsa rent allt. Kanske
t o m byta ut kablarna. Det borde göra
susen.
Vad menar du med att du "flyttade om fördelarna". Det finns ju bara en fördelare....??
nu inte någon har pillat allt för mycket på bilen så ska varvräknaren vara kopplad
till trailing tändningen. Om den lägger av så får du antagligen ingen gnista till trailing. Vilket ju kan stämma
ganska bra med att bilen fortfarande går men
inte alls lika bra.
Varför blir det så så? Kan vara "ignitorn", dvs tändförstärkaren, som gått sönder. Inte så bra i så fall för de är
ganska
dyra. Sitter på fördelaren, du minns var vi kopplade ifrån tändningen när du skulle köra motorn torr efter att den surat ner sig. Troligare är nog dock att det är
kablaget mellan ignitorn
och spolen som glappar. Eller så har möjligen spolen lagt av men jag tror dock mer på att det är kablaget som är problemet.
Det
var ju ganska mycket oxid och skit på alla kablar så ta loss
kabelskorna från spole och ignitor och putsa rent allt. Kanske t o m byta ut kablarna. Det borde
göra susen.
Vad menar du med att du "flyttade om fördelarna". Det finns ju bara
en fördelare....??
Ehh, ursäkta jag var nog
lite trött när jag skrev. Menade tändspolarna.
Jag satt och googlade lite inatt efter att jag skrivit min förra post. Kan ju
konstatera att boken jag
fick med på köpet av bilen inte är att lita på. Enligt den boken skulle varvräknaren vara kopplade till Leadingspolen och inte Trailingspolen som alla andra hävdar
samt
andra elscheman visar.
Urk, ignitor. Klart att en så´n är kass, det har drabbat alla mina 626: or genom åren förutom den röda (fast det är väl en
tidsfråga) så varför skulle jag inte drabbas
för att det råkar vara en wankel.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Åkte ner till RE i Kungsbacka för att hämta längre hjulbultar som ska passa till SA-fälgarna, de som hör till
rotorfälgarna på FB är för korta.
Träffade även mazda323 13BT, kollade in hans
FETFRÄCKA 323. Mums för den!
mazda323 13BT lånade ut lite tändningsprylar
till mig som jag ett par timmar senare insåg att jag inte behövde något av det.
Har haft problem med att sjuans
varvräknare och trailingspole inte
fungerat. I köpet av bilen följde en Haynes verkstadsmanual med, det elschemat suger kan jag säga. Efter lite länktips och support ifrån brorsan Mr Wankeltrim så
skar jag upp kabelhärvan och fann ett litet kabelbrott som nu är fixat och bilen går alldeles för bra i det hala väglaget, bakvagnen vill nästan köra om fronten
nu
Skruvade lite på förgasaren
och jag har något som kan liknas vid tomgång nu, så nu stannar inte motorn såfort man släpper gasen.
Söndag:
Tejpade ihop kabelhärvan efter att jag försäkrat mig om att allt fungerade. Tog
ut båda framstolarna samt baksätet då planen var att byta till fräschare
enfärgade röda som ser lite trevligare ut. Förarstolen har för övrigt fler inställningsmöjligheter än originalet, gott med
en lite nyare stol som har svankstöd
och höj- och sänkbar framkant.
Fann också att under baksätet var det en mindre sjö, fann orsaken vid höger hjulhus, ROST. Den ska bort såfort jag kan ta
bilen lagligt ner till Skurup. Tog bort dräneringspluggar och satte in en byggfläkt samt en halogenslampa för att torka upp. Det gick snabbare än väntat och
inredningen är nu på plats och det ser
onekligen trevligare ut nu.
Det går framåt!
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Jag är tillbaka i stan nu, kom igår kväll. Hör av dig när/om du vill ha hjälp.
För att spinna
på årsbytet inatt, det får bli nästa år i så fall som jag behöver hjälp.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
En ledig helg, undrar om det kommer finnas tid för lite
meckande?
Kontrollerade
tändningen häromdagen med en kollegas gamla Feltemalampa, det gick sådär. Den fungerade när den kände för det. Leading
stod rätt, trailing stod likadant som leading, sedan ville
stroboskoplampan inte mer. Inget hände vid justering av vakumklockan. Får leta efter fler fel på
tändsystemet om jag hittar ut i garaget denna helgen.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,