Mazda RX-4 Dragracing "Team Back In Black"
|
lasse wankel |
Publicerat 29-07-2008 00:16
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Nu efter 6 års
vila från strippen gör Micke o jag ett försök att knäcka 10an med vår sug motorladdade RX-4-74. Kommer bara skriva kort
nu men här kommer lite fakta.
Bil: Mazda RX-4 74 2door hardtop byggd enbart för Dragracing.
Motor: 13B 77a stomme med Pereferiportning.GeneBerg 54mm carb,
Short pimaries med 2
paralella 3" dämpare, Efitec fördelarlöst programmerbart tändsystem. Tungt stålsvänghjul med Tilton 2 skivig 184 mm stum koppling,Effekt 316 hk@9300 rpm i
motorbromsbänk 2006 sen dess inte
körd i bil.
Växellåda: G-Force Usa byggd 5vxl dog ring låda som pallar 1000 hk, ombyggd och anpassad till motor och bil.
Bakaxel: Ford 9" med aluminium spole, utväxling 5.67 Mark
Williams 35 splines drivaxlar,kardanringar och sprängsköld för koppling.
Kaross: Kraftigt
ombyggd lättad och förstärkt med balk i bottern samt rör förstärkningar i chrommoly,McPherson framvagn
med kuggstångsstyrning,framvagsnav i aluminum med
Citroen aluminium ok,glasfiber front och dörrar,kolfiber kofångare, aluminuim inredning och hjulhus,2st dragrace stolar,AutoMeter mätare m.m
Mål: Att bli
Nordens första Wankel doorslammer med att köra en 10a med sug motor samt en sluthastighet över 200 km/h.
Premiärkörning: Nu på Lördag 2/8 Kjula flygfält
Eskilstuna Blacksmiths
Testn'tune.
Uppdateringar projekttråd: När tid och intresse finns
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 01-08-2008 08:16
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Update! Micke o jag jobbar på med 4an men vi har upptäckt några
detaljer som spökade 2002 och som måste åtgärdas. Mer timmar i garaget
alltsåChansen att vi kommer på Lördag är mkt liten men underverk har ju skett förr Vi planerar med att starta upp sent
ikväll. Det blir nog så att vi måste
inrikta oss på Södagen( om då inte regnet kommer).
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 01-08-2008 12:33
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Vill absolut inte vara snorkig men det är 2008
nu och problem ifrån
2002 har ni haft ett antal år på er att fixa.
Gissar på att företagande med mera har hindrat men vill man prestera fina resultat så
bör man nog vara mer organiserad/fokuserad.
Hoppas
ni löser problemen och faktiskt kommer ut på strippen som önskat.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 01-08-2008 18:43
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Hahaa ja det är mkt som kommer emot en när man till slut bestämmer sig för att
köraMicke
har ensam jobbat med bil o motor, jag har bara hjälpt till senaste veckan. Nu bär det av mot Skokloster för lite mek o grillning
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 04-08-2008 07:59
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Igår var Team
Back in Black på Kjula strippen efter ett tokmekande utan dess like sen Fredag kväll. Vi
fick ta ner växellådan sent Fredag kväll då va hade problem med
starten, fixades till Lördag f.m då vi "bara" hade ett antal punkter till att göra innan uppstart, men ack så fel man kan
haDet blev ett trixande
fixande fabricerande så på Lördag kväll startade vi upp Motorn går mkt jämt o fint på 1200 rpm tack vare "snälla" porttider samt hög velocity Gene Berg
förgasaren är också ett lyft mot en gammal IDA 51a. Vi kom till Kjula lite sent p.g.a skön sömn efter allt mek lastade av besikta in samt fyllde på V-Power.
Varmkörde sen var det dags att lina upp.
Vi stod en 7-8 min i upplings kön sen var det RX-4ans tur att bekänna färg. Micke växlade upp till vavstoppet 10200
rpm blixtsnabbt på de fyra förta växlarna men sen började bilen drifta åt vänster
innan han skulle lägga i 5an så det blev ingen riktig utlaunchning. Stagade
in men sen katastrof, bilen läcker vatten! Vi blir bortknuffade och puttar 4an till depån,shiiit Vi kan efter en del
teoriserande konstatera att kylsystemet
är undermåligt då motorn är tänkt att gå på metanol så har vi ingen ojlekylare samt bara en liten elfläkt,Micke lättningsnoja in absurdum Nu monterar vi
oljekyl samt gör några förbättringar sen ska motorn testas hårt i RotoTesten. Vi kommer tillbaka till Kjula 23-24/8 med förhoppningsvis bättre koll så vi kan få lite
tider
/Lasse
Redigerat av lasse wankel den 04-08-2008 08:02
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 04-08-2008 08:49
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Låter jäkligt konstigt så jag måste fråga
varför ni åker med snälla porttider i en racemotor som
varvar så mycket ?
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 04-08-2008 10:29
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Porttiderna är Mazda MFR men med annan
utformning av insugs-avgasport
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 04-08-2008 11:17
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Lasse
wankel
skrev:
Porttiderna är Mazda MFR men med annan utformning av insugs-avgasport
/Lasse
MFR insugs tider är klena
Passar
mer en rallymotor än en race motor
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|