Rostfritt & en massa j-v skryt :)
|
nrx |
Publicerat 09-08-2008 18:12
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Måste få skryta lite på min gamla 82.a
Jag har varit och pillat lite på den och till min glädje så är det inga problem att lossa gamla skruva.
Finner inte någon rost... snarare är det så rostfri
att det känns konstigt
Bytte spindelleden och ett litet "klick" med nyckeln och sedan skruva med fingrarna, övriga skruvar
var det samma
med Det är inte bara där utan även på andra ställen på bilen... hur många har skruvat isär ett orginal avgassystem och kan sätta ihop det igen med samma skruvar???
Måste
även skryta lite mer på själva Mazda... 1/2 tjocka muttrar som låser varandra, coolt och det är som det var igenomtänkt ordentligt för att man
ska komma åt att jobba på ett enklet sätt. Bärarmen
väger dessutom nästan ingenting. Gen 1 7.an är verkligen en bil för "gör det självaren".
En som har roligt/nr |
|
|
|
nrx |
Publicerat 10-08-2008 01:53
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
blev tydligen biten av ett 7.a virus i kväll
Efter att jag bytt
spindelleden tog jag mig en funderare
om bilen inte skulle vara snyggare med andra fälgar och däck. Jag har haft org. 13" alu och... gamla vinterdäck som
bilen har stått på och rullat runt ibland.
Jag hade några 15"
alu (Citroën) fälgar liggande och de har ju ett et och bultcirkel som skulle kunna
funka. Efter att ha provmonterad att det skulle funka, tog jag och tillverkade fälgdistanser mellan navet och
fälgen id 59,1mm och yd 65mm. När jag sedan
ställde ner bilen såg jag att bilen blivit rejält högre, de nya däcken mätte 195/60 15 mot originalet är ju 175/70 13 så ca 50mm ökade höjden.
Så
det
blev att ta av hjulen igen och mätt "vetenskapligt" och sänka bilen.
Så nu är den i samma höjd som tidiga, dvs. fortfarande för hög. Men om jag ska
åtgärda detta, vilket jag kanske
gör någon dag, behöver jag lite bättre prylar till chassit. Gjorde en framvagnsinställning och fixade lite tå ut.
Jag
kollade även om det hade gått att på ett enkelt sätt fixa till bättre
camber, men nja jag tröttnade lite när jag var tvungen att antingen fixa en ny
topplagring eller "fila hålen" eller modifiera bärarmen med en justerbar länk eller modda spindelsidan.
När jag ändå hade bilen på lyften så
tog jag och kollade lite hur mkt chassit kan rolla över bakaxel, innan det börjar kärva... och det är inte mkt. så jag tror att jag kommer att ta bort
krängaren bak, jag har ju inte diff. Tänkte även i ivern att, esab diffa lite snabbt så där, men nä. Gick och hämtande en 940 axel och mätte på den istället till den
har jag en kondiff liggande och
jepp den har nästan samma bredd som originalet. Men kvällen led mot sitt slut.
Tog en sväng för att testa... den går
super bra! jag tog några extra varv i en närliggande rondell. Märkligt
vad 95hk (USA import) kan trycka på (Mats jag saknar ett headers )
I morgon
ska jag åka och smiska, hoppas jag, lite gti bilar på en Golf gti träff.
Jag kommer med bilder och
resultat hur det gick./nr |
|
|
|
nrx |
Publicerat 10-08-2008 21:01
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Tycker att
fälgarna passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?
Ang. Gti
träffen så gick bilen riktigt bra, gav några Golfar ordentligt med Wankel smörj, fast
däcken har några år på nacken och ca 95hk i motorn. skilde 1,5 sek mellan mig och en 440hkr golf med bla diff,
coilover och bredda R däck.
Kan för de
som är intresserade även berätta att, TA BORT KRÄNGAREN BAK! Jag tjänade när 3sek per varv på den bana som jag körde, dvs. greppet blev bättre. Ok
banan var
teknisk vilket gjorde att balansen i bilen ändrades ofta. Men så ser det ju ut i verkligheten. Jag har även ändrat grundbalansen på bilen genom att jag sänkte den lite
mer bak är fram
igår kväll. Men den ändringen hade jag gjort innan mitt krängar test så det påverkar inte resultatet.
Redigerat av nrx den 10-08-2008 22:21
|
|
|
|
Lucke |
Publicerat 10-08-2008 22:27
|
Användare
Inlägg: 34
Registrerad: 22.10.07
|
nrx skrev:
Tycker att fälgarna passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?
Snyggt!!
Hur gjorde du?
Vad
har Citroen för bultmönster?? Inte 4x110 väl? 4x108 kanske? Passade centrumhålet eller fick du lägga i ringar etc..??
Mvh Lucke |
|
|
|
nrx |
Publicerat 10-08-2008 22:40
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Lucke skrev:
nrx skrev:
Tycker att fälgarna
passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?
Snyggt!!
Hur gjorde du?
Vad har Citroen för bultmönster?? Inte 4x110 väl?
4x108 kanske? Passade centrumhålet eller fick du lägga i ringar etc..??
Mvh Lucke
Xantia har 4x108, ET 18, jag tillverkade
fälgdistanser
mellan navet och fälgen id 59,1mm och yd 65,1mm.
/nr |
|
|
|
FB |
Publicerat 10-08-2008 23:50
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Har
vid några tillfällen pratat med olika fälgleverantörer,
senast Svenska Fälg och Specialfälgar och det går ju i vissa fall beställa en fälg med önskat
bultmönster direkt från dom.
Om jag inte minns fel var det en kille utanför Mantorp med en
svart 83:a som hade gjort exakt detta. Tror att magnusrx7
pratade mer med honom så han kan säkert fylla på med info!?
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 11-08-2008 00:04
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
FB skrev:
Har vid några tillfällen pratat med olika fälgleverantörer, senast Svenska Fälg och Specialfälgar och det går ju i vissa fall
beställa en fälg med önskat bultmönster direkt från
dom.
Om jag inte minns fel var det en kille utanför Mantorp med en svart 83:a som hade gjort
exakt detta. Tror att magnusrx7 pratade mer med honom så han kan säkert fylla på med info!?
Det stämmer. Det går att göra med de flesta/många
fälgar på marknaden. Det räcker med att kolla med din lokala däck/fälg handlare så ordnar de det. Men att göra så som jag är ett
relativt billigt sätt, spec.
som de låg i förrådet . Ett annat är att fixa spacer som ändrar bultcirkeln till något som är mer vanligt på marknaden./nr |
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 11-08-2008 17:49
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Vart var du och
sladdade med gti-bilar??
Ska fixa i ordning skrället så får vi åka till Heden och leka. |
|
|
|
nrx |
Publicerat 11-08-2008 21:09
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Gör du det, jag hade buskul/nr |
|
|
|
Chefen |
Publicerat 14-08-2008 10:05
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ett tips om du vill ut å rejsa i helgen är att åka till Mo i Rana!
där får du köra så mycket du vill/orkar fre, lör, sön för
500spänn på en av europas bästa banor... Ska dit å plåga livet ur min TII
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 14-08-2008 19:34
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
Ett tips om du vill ut å rejsa i helgen är att åka till Mo i Rana!
där får du köra så mycket du vill/orkar
fre, lör, sön för 500spänn på en av europas
bästa banor... Ska dit å plåga livet ur min TII
Skulle mer än gärna göra det. Men tror inte att jag får permis från hemmet speciellt
som jag
fick göra en raceresa på när nog 700 mil för någon vecka sedan. Jepp jag är hårt hållen
/nr |
|
|
|
Lucke |
Publicerat 20-09-2008 22:28
|
Användare
Inlägg: 34
Registrerad: 22.10.07
|
nrx
skrev:
Lucke skrev:
nrx skrev:
Tycker att fälgarna passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?
Snyggt!!
Hur gjorde du?
Vad har Citroen för bultmönster?? Inte 4x110 väl? 4x108 kanske? Passade centrumhålet eller fick
du lägga i ringar etc..??
Mvh Lucke
Xantia har 4x108, ET 18, jag tillverkade
fälgdistanser mellan navet och fälgen id 59,1mm och yd 65,1mm.
/nr
Om jag fattar dig rätt så svarvade du ringar som fyller ut mellanrummet mellan nav och fälg. Ungefär som de
plastringar som finns att
köpa hos däckhandlare.
Men hur gjorde du med hjulbultarna? Använde du bultar med lös kona, eller använder du standard bultar? Var du tvungen att fila upp hålen
i
fälgen något? (Annars kommer det väl att bryta i bultarna när de tvingas att centrera i hålen som är i fälgen?)
Mvh Lucke |
|
|
|
nrx |
Publicerat 21-09-2008 00:27
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Lucke skrev:
nrx skrev:
Lucke skrev:
nrx skrev:
Tycker att fälgarna
passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?
Snyggt!!
Hur gjorde du?
Vad har Citroen för bultmönster?? Inte 4x110 väl?
4x108 kanske? Passade centrumhålet eller fick du lägga i ringar etc..??
Mvh Lucke
Xantia har 4x108, ET 18, jag tillverkade fälgdistanser
mellan navet och fälgen id 59,1mm och yd 65,1mm.
/nr
Om jag fattar dig rätt så svarvade du ringar som fyller ut
mellanrummet mellan nav och
fälg. Ungefär som de plastringar som finns att köpa hos däckhandlare.
Men hur gjorde du med hjulbultarna? Använde du bultar med lös kona, eller använder du
standard bultar? Var du tvungen att fila upp hålen i fälgen något? (Annars kommer det väl att bryta i bultarna när de tvingas att centrera i hålen som är i
fälgen?)
Mvh Lucke
1 Ja som ringarna som finns hos däckhandlarn. Men det finns inte de måtten, i alla fall inte här där jag bor.
2.Längre bultar med fastkona, då det är alu.fälg. Om jag hade tagit
plåtfälgen hade jag nyttjat orginalbulten. Du behöver inte fila hålet i och med att hålen
är tillräckligt stora. Brytningen bedömer jag som försumbar, spec. när det nära nog inte finns någon
utväxling (längd mellan nav och kona) kvar på hjulbulten
när den är dragen i botten. vidare blir inte bulten nämnvärt påverkad i konan, förrän i slutgäng. Sen skadar det inte att kontrollera
bultarna med jämna mellan
rum och om behov/säkerhet finns byta ut dem. Biltema har billiga bultsatser. Viktigt är dock att centrum på fälgen är avlastad så att inte allt hänger på bultarna. Än
har
jag inte sätt några sprickor ej heller är bultarna sneda. Jag har även valt att dra bultarna hårdare än rekomenderat i alu.fälg.
Jag har genom
"empiriska tester" hårdtestat och
än så länge sitter fälgarna kvar på bilen, trots semislicks och regäla sidoövningar.
Jag ser dock inte
det här som den bästa tänkbara lösningen. (Men den funkar för mig och min krav för
tillfället.) Då är det bättre att göra specers med 4x110 och nytt mönster 4x
XXX med pinnbult eller helt enkelt byta nav. Nyare 7.an eller Volvo 240-940 passar efter modifiering av spindeltappen
alt. att du tar fjäderben från en 740
(den har styrarmen bakåt) och modifierar spindelfästet och längden på benet. |
|
|