May 02 2024 10:01:17
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Rostfritt & en massa j-v skryt :)
nrx
Grin Måste få skryta lite på min gamla 82.a



Jag har varit och pillat lite på den och till min glädje så är det inga problem att lossa gamla skruva.

Finner inte någon rost... snarare är det så rostfri

att det känns konstigt Cool

Bytte spindelleden och ett litet "klick" med nyckeln och sedan skruva med fingrarna, övriga skruvar

var det samma

med Grin Det är inte bara där utan även på andra ställen på bilen... hur många har skruvat isär ett orginal avgassystem och kan sätta ihop det igen med samma skruvar???



Måste

även skryta lite mer på själva Mazda... 1/2 tjocka muttrar som låser varandra, coolt och det är som det var igenomtänkt ordentligt för att man

ska komma åt att jobba på ett enklet sätt. Bärarmen

väger dessutom nästan ingenting. Gen 1 7.an är verkligen en bil för "gör det självaren".




En som har roligt/nr
 
nrx
blev tydligen biten av ett 7.a virus i kväll Wink
Efter att jag bytt

spindelleden tog jag mig en funderare

om bilen inte skulle vara snyggare med andra fälgar och däck. Jag har haft org. 13" alu och... gamla vinterdäck som

bilen har stått på och rullat runt ibland.

Jag hade några 15"

alu (Citroën) fälgar liggande och de har ju ett et och bultcirkel som skulle kunna

funka. Efter att ha provmonterad att det skulle funka, tog jag och tillverkade fälgdistanser mellan navet och

fälgen id 59,1mm och yd 65mm. När jag sedan

ställde ner bilen såg jag att bilen blivit rejält högre, de nya däcken mätte 195/60 15 mot originalet är ju 175/70 13 så ca 50mm ökade höjden.



det

blev att ta av hjulen igen och mätt "vetenskapligt" och sänka bilen.
Så nu är den i samma höjd som tidiga, dvs. fortfarande för hög. Men om jag ska

åtgärda detta, vilket jag kanske

gör någon dag, behöver jag lite bättre prylar till chassit. Gjorde en framvagnsinställning och fixade lite tå ut.

Jag

kollade även om det hade gått att på ett enkelt sätt fixa till bättre

camber, men nja jag tröttnade lite när jag var tvungen att antingen fixa en ny

topplagring eller "fila hålen" eller modifiera bärarmen med en justerbar länk eller modda spindelsidan.



När jag ändå hade bilen på lyften så

tog jag och kollade lite hur mkt chassit kan rolla över bakaxel, innan det börjar kärva... och det är inte mkt. så jag tror att jag kommer att ta bort




krängaren bak, jag har ju inte diff. Tänkte även i ivern att, esab diffa lite snabbt så där, men nä. Gick och hämtande en 940 axel och mätte på den istället till den

har jag en kondiff liggande och

jepp den har nästan samma bredd som originalet. Men kvällen led mot sitt slut.

Tog en sväng för att testa... den går

super bra! jag tog några extra varv i en närliggande rondell. Märkligt

vad 95hk (USA import) kan trycka på Grin (Mats jag saknar ett headers Smile)

I morgon

ska jag åka och smiska, hoppas jag, lite gti bilar på en Golf gti träff.
Jag kommer med bilder och

resultat hur det gick./nr
 
nrx
Tycker att

fälgarna passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?

Ang. Gti

träffen så gick bilen riktigt bra, gav några Golfar ordentligt med Wankel smörj, fast

däcken har några år på nacken och ca 95hk i motorn. skilde 1,5 sek mellan mig och en 440hkr golf med bla diff,

coilover och bredda R däck.

Kan för de

som är intresserade även berätta att, TA BORT KRÄNGAREN BAK! Jag tjänade när 3sek per varv på den bana som jag körde, dvs. greppet blev bättre. Ok

banan var

teknisk vilket gjorde att balansen i bilen ändrades ofta. Men så ser det ju ut i verkligheten. Jag har även ändrat grundbalansen på bilen genom att jag sänkte den lite

mer bak är fram

igår kväll. Men den ändringen hade jag gjort innan mitt krängar test så det påverkar inte resultatet.
Redigerat av nrx den 10-08-2008 22:21
 
Lucke
nrx skrev:
Tycker att fälgarna passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?



Snyggt!!

Hur gjorde du?




Vad

har Citroen för bultmönster?? Inte 4x110 väl? 4x108 kanske? Passade centrumhålet eller fick du lägga i ringar etc..??

Mvh Lucke
 
nrx
Lucke skrev:
nrx skrev:
Tycker att fälgarna

passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?



Snyggt!!

Hur gjorde du?




Vad har Citroen för bultmönster?? Inte 4x110 väl?

4x108 kanske? Passade centrumhålet eller fick du lägga i ringar etc..??

Mvh Lucke

Xantia har 4x108, ET 18, jag tillverkade

fälgdistanser

mellan navet och fälgen id 59,1mm och yd 65,1mm.
/nr
 
FB
Har

vid några tillfällen pratat med olika fälgleverantörer,

senast Svenska Fälg och Specialfälgar och det går ju i vissa fall beställa en fälg med önskat

bultmönster direkt från dom. Wink

Om jag inte minns fel var det en kille utanför Mantorp med en

svart 83:a som hade gjort exakt detta. Tror att magnusrx7

pratade mer med honom så han kan säkert fylla på med info!?
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
nrx


FB skrev:
Har vid några tillfällen pratat med olika fälgleverantörer, senast Svenska Fälg och Specialfälgar och det går ju i vissa fall

beställa en fälg med önskat bultmönster direkt från

dom. Wink

Om jag inte minns fel var det en kille utanför Mantorp med en svart 83:a som hade gjort

exakt detta. Tror att magnusrx7 pratade mer med honom så han kan säkert fylla på med info!?



Det stämmer. Det går att göra med de flesta/många

fälgar på marknaden. Det räcker med att kolla med din lokala däck/fälg handlare så ordnar de det. Men att göra så som jag är ett

relativt billigt sätt, spec.

som de låg i förrådet Smile . Ett annat är att fixa spacer som ändrar bultcirkeln till något som är mer vanligt på marknaden./nr
 
Pettersson
Vart var du och

sladdade med gti-bilar??

Ska fixa i ordning skrället så får vi åka till Heden och leka.
 
http://skallerackers.se
nrx
Gör du det, jag hade buskul/nr
 
Chefen
Ett tips om du vill ut å rejsa i helgen är att åka till Mo i Rana!


där får du köra så mycket du vill/orkar fre, lör, sön för

500spänn på en av europas bästa banor... Ska dit å plåga livet ur min TII Cool
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
nrx
Plutten skrev:



Ett tips om du vill ut å rejsa i helgen är att åka till Mo i Rana!
där får du köra så mycket du vill/orkar

fre, lör, sön för 500spänn på en av europas

bästa banor... Ska dit å plåga livet ur min TII Cool


Skulle mer än gärna göra det. Men tror inte att jag får permis från hemmet speciellt

som jag

fick göra en raceresa Smile på när nog 700 mil för någon vecka sedan. Jepp jag är hårt hållen Sad
/nr
 
Lucke
nrx

skrev:

Lucke skrev:
nrx skrev:
Tycker att fälgarna passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?





Snyggt!!

Hur gjorde du?




Vad har Citroen för bultmönster?? Inte 4x110 väl? 4x108 kanske? Passade centrumhålet eller fick

du lägga i ringar etc..??

Mvh Lucke

Xantia har 4x108, ET 18, jag tillverkade

fälgdistanser mellan navet och fälgen id 59,1mm och yd 65,1mm.


/nr


Om jag fattar dig rätt så svarvade du ringar som fyller ut mellanrummet mellan nav och fälg. Ungefär som de

plastringar som finns att

köpa hos däckhandlare.

Men hur gjorde du med hjulbultarna? Använde du bultar med lös kona, eller använder du standard bultar? Var du tvungen att fila upp hålen

i

fälgen något? (Annars kommer det väl att bryta i bultarna när de tvingas att centrera i hålen som är i fälgen?)

Mvh Lucke
 
nrx
Lucke skrev:
nrx skrev:
Lucke skrev:
nrx skrev:
Tycker att fälgarna

passar riktigt bra på bilen, vad tycker ni?





Snyggt!!

Hur gjorde du?

Vad har Citroen för bultmönster?? Inte 4x110 väl?

4x108 kanske? Passade centrumhålet eller fick du lägga i ringar etc..??

Mvh Lucke


Xantia har 4x108, ET 18, jag tillverkade fälgdistanser

mellan navet och fälgen id 59,1mm och yd 65,1mm.
/nr


Om jag fattar dig rätt så svarvade du ringar som fyller ut

mellanrummet mellan nav och

fälg. Ungefär som de plastringar som finns att köpa hos däckhandlare.

Men hur gjorde du med hjulbultarna? Använde du bultar med lös kona, eller använder du




standard bultar? Var du tvungen att fila upp hålen i fälgen något? (Annars kommer det väl att bryta i bultarna när de tvingas att centrera i hålen som är i

fälgen?)

Mvh Lucke





1 Ja som ringarna som finns hos däckhandlarn. Men det finns inte de måtten, i alla fall inte här där jag bor.




2.Längre bultar med fastkona, då det är alu.fälg. Om jag hade tagit

plåtfälgen hade jag nyttjat orginalbulten. Du behöver inte fila hålet i och med att hålen

är tillräckligt stora. Brytningen bedömer jag som försumbar, spec. när det nära nog inte finns någon

utväxling (längd mellan nav och kona) kvar på hjulbulten

när den är dragen i botten. vidare blir inte bulten nämnvärt påverkad i konan, förrän i slutgäng. Sen skadar det inte att kontrollera

bultarna med jämna mellan

rum och om behov/säkerhet finns byta ut dem. Biltema har billiga bultsatser. Viktigt är dock att centrum på fälgen är avlastad så att inte allt hänger på bultarna. Än

har

jag inte sätt några sprickor ej heller är bultarna sneda. Jag har även valt att dra bultarna hårdare än rekomenderat i alu.fälg.

Jag har genom

"empiriska tester" hårdtestat Grin och

än så länge sitter fälgarna kvar på bilen, trots semislicks och regäla sidoövningar.

Jag ser dock inte

det här som den bästa tänkbara lösningen. (Men den funkar för mig och min krav för

tillfället.) Då är det bättre att göra specers med 4x110 och nytt mönster 4x

XXX med pinnbult eller helt enkelt byta nav. Nyare 7.an eller Volvo 240-940 passar efter modifiering av spindeltappen

alt. att du tar fjäderben från en 740

(den har styrarmen bakåt) och modifierar spindelfästet och längden på benet.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.18 sekunder - 121 Förfrågningar 18,972,776 unika besök