Köpte bilen för många år sedan i ö-vik. Den hade då holley 600 på moddat orginalinsug och hemmasnickrad header. Jag inhandlade relativt snabbt en IDA48 och
insug. Monterade även dubbla msd
6a med blaster spolar för leading stiften.
Körde några år med sugmotor. 2006 fick jag för mig att brisks stift hade en
trevlig design med lång glidgnista och ingen överliggande elektrod.
Monterade i såna och det visade sig efter ett par dagar att ett av stiften släppt ifrån sig
lite isolatormaterial... detta gav att jag var tvungen att riva/renovera motorn.
Bytte ett rotorhus
och alla lager. I efterhand känner jag att jag borde
portat mer och balanserat hela skiten för att veta med säkerhet att det var ok.
Sommaren 07 byggde jag in en liten turbo i bilen. Var lite
pyssel med att få
allt att passa då jag siktade på att ha korta rör för att få bra pulsdrift på turbon.
Turbon är en rotomaster t04b som är uppgraderad med lite större kompressor,
annan lagring
och större avgashus från t04e 1.0 a/r.
Jag trycker genom ida48'an och min förgasare är inte speciellt tät så när det laddar så sölar den
lite soppa vilket inte är så skoj.
Jag kommer
uppgradera till antingen en dco50 sp eller insprut. Hur som helst kommer det bli längre insugninsrör då jag
tycker att den kommer lite sent.
Tror det kommer bli insprut då det ger bättre
justeringsmöjligheter.
Under förra provade jag 402m för första gången
och fick då 13.7 och 169km/h som bäst. Borde kunna kapa lite på den tiden om jag uppgraderar bussningar och dämpare så
jag slipper hjulstuds i starten. Kanske
bör plocka bort all skit jag har i bilen också för att banta vikten. Kan även vara bra om jag övar en aning på att starta snabbt .
Under kvällen så
har jag varit till en polares jobb och lekt på deras rullande landsväg.
Det är en analog rackare som blev över då försvaret flyttade från östersund.
Den tar
fyrhjulsdrivna lastbilar och kan
bromsa 320kw på ena rullen och 160kw på andra.
Vid de första 3-4 försöken så kom jag bara till 120kw och sen började det
spinna även om jag hade två polare som satt i bagaget och spände ner den
så hårt jag kunde. Kom då på att lutningen på spännbanden var för flack så vi flyttade
rullen för att få brantare vinkel och efter det fick jag grepp så det räckte.
Resultatet blev 144kw på
hjulen vid 0.3 bar. Jag kollade alla slangar och
skruvade upp övertrycket på ovansidan membranet massor men ingen skillnad i laddtryck så det verkar som min wastegate har gett upp lite då jag under
förra
sommaren hade 0.4 bar som lägsta tryck.
Får se om jag finner tid att riva isär och kolla vad det är som inte stämmer.
Jag postar lite bilder när jag kommit
tillbaka till
Linköping.
Redigerat av bjorn den 15-08-2008 10:49
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Nej, den är british racing green.
Fotoalbum från gamla sidan: http://bertakeble...p?album=19
En projekttråd jag hade på gamla sidan:
[url]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/forum/viewthread.php?