April 30 2024 03:04:16
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Björns RX-4, -76
bjorn
Köpte bilen för många år sedan i ö-vik. Den hade då holley 600 på moddat orginalinsug och hemmasnickrad header. Jag inhandlade relativt snabbt en IDA48 och

insug. Monterade även dubbla msd

6a med blaster spolar för leading stiften.
Körde några år med sugmotor. 2006 fick jag för mig att brisks stift hade en

trevlig design med lång glidgnista och ingen överliggande elektrod.

Monterade i såna och det visade sig efter ett par dagar att ett av stiften släppt ifrån sig

lite isolatormaterial... detta gav att jag var tvungen att riva/renovera motorn.
Bytte ett rotorhus

och alla lager. I efterhand känner jag att jag borde

portat mer och balanserat hela skiten för att veta med säkerhet att det var ok.
Sommaren 07 byggde jag in en liten turbo i bilen. Var lite

pyssel med att få

allt att passa då jag siktade på att ha korta rör för att få bra pulsdrift på turbon.
Turbon är en rotomaster t04b som är uppgraderad med lite större kompressor,

annan lagring

och större avgashus från t04e 1.0 a/r.
Jag trycker genom ida48'an och min förgasare är inte speciellt tät så när det laddar så sölar den

lite soppa vilket inte är så skoj.
Jag kommer

uppgradera till antingen en dco50 sp eller insprut. Hur som helst kommer det bli längre insugninsrör då jag

tycker att den kommer lite sent.
Tror det kommer bli insprut då det ger bättre

justeringsmöjligheter.

Under förra provade jag 402m för första gången

och fick då 13.7 och 169km/h som bäst. Borde kunna kapa lite på den tiden om jag uppgraderar bussningar och dämpare så

jag slipper hjulstuds i starten. Kanske

bör plocka bort all skit jag har i bilen också för att banta vikten. Kan även vara bra om jag övar en aning på att starta snabbt Grin.

Under kvällen så




har jag varit till en polares jobb och lekt på deras rullande landsväg.
Det är en analog rackare som blev över då försvaret flyttade från östersund.
Den tar

fyrhjulsdrivna lastbilar och kan

bromsa 320kw på ena rullen och 160kw på andra.
Vid de första 3-4 försöken så kom jag bara till 120kw och sen började det

spinna även om jag hade två polare som satt i bagaget och spände ner den

så hårt jag kunde. Kom då på att lutningen på spännbanden var för flack så vi flyttade

rullen för att få brantare vinkel och efter det fick jag grepp så det räckte.
Resultatet blev 144kw på

hjulen vid 0.3 bar. Jag kollade alla slangar och

skruvade upp övertrycket på ovansidan membranet massor men ingen skillnad i laddtryck så det verkar som min wastegate har gett upp lite då jag under

förra

sommaren hade 0.4 bar som lägsta tryck.
Får se om jag finner tid att riva isär och kolla vad det är som inte stämmer.

Jag postar lite bilder när jag kommit

tillbaka till

Linköping.
Redigerat av bjorn den 15-08-2008 10:49
 
Combat
Kul läsning är det den gula fyran?



Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
bjorn
Combat skrev:
Kul läsning är det den gula fyran?





Nej, den är british racing green.
Fotoalbum från gamla sidan:
http://bertakeble...p?album=19
En projekttråd jag hade på gamla sidan:
[url]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/forum/viewthread.php?

forum_id=21&thread_id=1711&rowstart=0

[/url]
 
Chefen
ser ju ut som en -75, mycket snyggare än min -76Wink
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.14 sekunder - 76 Förfrågningar 18,932,588 unika besök