Offset (ET) i sig säger inte allt, det beror på hur bred fälgen (och däcket)
är också. Offset anger hur långt navets anliggningsyta är förskjutet från
fälgens centrum. Stor offset förskjuter fälgen inåt.
Ska du ha en 7" fälg så bör du ligga på en offset som är
någonstans mellan 40 och 30, annars
kommer du att skrapa däcket mot fjädertallriken fram. Du bör snarare hålla dig mot 30-35 än mot 40. Beror på hur breda däcken är naturligtvis. Observera att däck
av olika farbrikat kan ha helt olika bredder trots samma märkning. På en FB är det dessutom sidan på däcket som tar i tallriken så själva slitbanans bredd är inte
lika intressant som hu mycket
"skuldrorna" sväller ut.
När du närmar dig ET 30 kommer däcket att ta i skärmkanten istället. Man måste nästan
prova just den däcks/fälg-kombination man tänkt använda på bilen.
Bak funkar det med större offset, tror man skulle kunna gå uppåt 50 nästan med en
rekomendation från däcktillverkare dvs. 6" funkar riktigt bra med 205.or. En possitiv bi effekt när man har llite breddare däck än fälg är minskat behov av
negativ
camber. (något som mazda kanske räknat med på sina 84-85 spec, då den inte är i grunden justerbar, vad vet jag )
Det jag menar är att däcket
redan har en viss negativ camber och därmed ger
profilen en större däcksyta i kurvorna då sidan redan "håller i mot".
/nr