inte har lust att läsa tidigare trådar bygger jag en BMW E30. Bilen ska byggas om med bland annat en hel del glasfiber (M3 breddade skärmar fram och bak, dörrar,
huv, baklucka och kjolpaket), samt
tak av kolfiber.
Har redan rensat bilen och byggt om/renoverat fram och bakvagnen för att stå emot effekten.
Bromsarna
kommer att uppdateras eftersom.
Helbur mm
Motorn är en 13B REW
som är importerad av Gabi och byggd av självaste Mr Wankeltrim (Se recept i länkad
projekttråd).
Tanken med bygget är att få fram en annorlunda E30, och målet i en avlägsen framtid är
Ny uppdatering:
På grund av jobbet (Jobbar numera som ApplikationsIngenjör
istället för Bilelektriker, men inom samma företag) och att jag spenderar så mkt tid i utlandet har jag inte hunnit bygga speciellt mycket tyvärr, vilket har
gjort att jag även funderat en hel del
på om jag ska fortsätta eller sälja bort bilen. Kanske bara sälja Wankeln o bygga en vanlig kolvmotor istället? Jag vill
ju köööra lite också!
Nåja...efter ett uppehåll på nästan ett år, samt en
hel del motivation och bollande med ideer med kompisar har jag nu bestämt mig för
att bygga vidare. Åtminstone karossen kommer att byggas färdigt enligt planerna, och med största sannolikhet även
Wankeln!
Jag jobbar i
Tyskland även i sommar, så jag har bara några veckors semester att bygga på uppdelat i två perioder.
Den första perioden var slutet av Juni och jag
spenderade några veckor i garaget och rensade, sorterade, byggde o beställde.
Jag har nu mer eller mindre monterat framskärmarna (måste fästas lite bättre i
nederkant), monterat dörrar,
köpt, kapat till och monterat Aluminiumplåt invändigt i bilen, skurit till och monterat Makrolonrutor på dom tre bakre rutorna,
samt lite finjusteringar som jag hade ogjort.
Har köpt en
Fuelcell på 45L, samt 2st bränslefilter (Bosch såklart :wink: ). Och för att bilen ska kunna
stanna liiite bättre i alla fall även fast ingen större effekt kommer att plockas ur motorn på ett bra
tag har jag även köpt stålomspunna bromsslangar, Tar-Ox
bromsklotsar, samt att jag kommer att beställa Zimmermann skivor från PPF innan jag åker hem nästa gång.
Dessutom har jag för att bli
kvitt takluckan
beställt ett helt tak i Kolfiber, samt bakspoiler o sidokjolar i glasfiber. Har inte bestämt vilken frontspoiler jag vill ha än.
Tanken är att jag även ska
beställa följande
innan jag åker hem till Sverige till vintern:
* 2st Bosch 044 bränslepumpar
* Makrolonrutor till dörrarna
* Fjäderbensstag från PPF
(Wiechers) Fram och Bak i Aluminium
* Helbur med
extra allt från PPF (Wiechers) i Aluminium (Ej lackad eller polerad)
Min nästa semesterperiod är
inplanerad till mitten av September och jag kommer då troligtvis att spendera ett par veckor
i garaget.
Målet då är att hinna:
* Montera alla
Makrolonrutor
* Montera Bakskärmar, bakspoiler och sidokjolar
* Montera bromsar (hinner nog inte dra alla bromsledningar, men skivor o
klossar iaf)
*
Göra iordning bagaget och montera Fuelcell samt pumpar och filter där.
Troligtvis kommer jag väl inte att hinna med hälften av vad jag har tänkt, men jag ska
försöka iaf!
Jag har också börjat fundera lite på vilken motorstyrning som kan tänka sig att passa till både Wankeln, samt min gamla M20 som
besiktningsmotor. Jag har kvar original motorstyrning till
M20:in, men kabelhärvan är klippt. Kanske går att pussla ihop?
Nån som har ett tips på en bra
motorstyrning som passar Wankel? Tankarna går just nu runt Autronic SM4 eller Nira i3+.
Slutligen några bilder på hur jag lämnade bilen för några
veckor sedan...Återigen har jag tyvärr varit tvungen att censurera bakgrunden pga vart jag håller till, men jag hoppas ni får en lite
blick av hur bilskrället
ser ut! (Huven och bakluckan ligger bara där...ej monterade)
[img]http://www.x-klubben.se/xbilder/upload/DSC00326.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.x-
klubben.se/xbilder/upload/DSC00328.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.x-klubben.se/xbilder/upload/DSC00334.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.x-
klubben.se/xbilder/upload/DSC00346.JPG[/img] is not a valid Image.
Hittade förresten att klipp från Fifth Gear från när Tiff Needell var och hälsade på på jobbet.
Tyvärr var det året innan jag började =/ Dock får man se lite hur det ser ut där jag jobbar samt
själv att det kommer att bli en kul leksak när den är klar. Synd bara att det tar så J*vla många år att bygga klart den! =/
Det stämmer bra att jag
delade garage med Mörtis 2150 bil för
några år sedan...det är den bilen som fick mig att börja med det här projektet. Har även gjort ett besök hos Mörtis för
några år sedan när jag precis hade bestält motorn för att få lite tips...dock
tog det lååång tid innan motorn fanns hemma hos mig, och dom tips jag fått från
honom hade tynat =/
Om ni läst igenom hela min projekttråd ser ni att jag har väldigt ont om tid att bygga på
bilen, men jag hoppas kunna köpa ett
motorstativ innan vintern, så att jag kan skruva ihop motorn i vinter...om jag bara kan lista ut hur delarna ska sitta...eller...framförallt hur mycket av
delarna jag inte behöver?! =)
Jag kommer som sagt att försöka få i motorn utan turbo först och testa en säsong...skulle ju vara skoj om det blev redan nästa
Som sagt, nu är jag hemma i Sverige igen och har några veckor
semester att fördriva. Kommer väl
antagligen inte vilja spendera Hela semestern med att vara instängd i ett garage, men någon vecka i alla fall. =)
Bland det jobbigaste för mig med det
här bygget har ju varit att det tagit mycket längre tid än väntat, och jag vill även Köra nåt kul...inte bara bygga.
Där hittade jag på den finurliga lösningen
att jag köpte mig en ny
"bruksbil". Valet föll på en Mitsubishi Lancer Evolution IX -06. Bilen är steg 1 trimmad och ligger på just under 400hp, samt
lite väghållnings- och broms-trim.
Grymt rolig bil måste
jag säga med en grym väghållning...dock lite mindre komfort än SAABen =)
Känns inte som om det
krävs mer uppgraderingar på den än så länge, utan jag kommer att montera lite ljus solfilm, och sen
får det vara bra...tror jag =)
Bilder kommer...
På BMW-fronten har jag fått mitt kolfibertak, samt sidokjolar och bakspoiler i förra veckan. Dessutom har jag beställt och fått
bromsskivor bak samt en ZF
(328/M3) växellåda.
Jag kommer att sikta på att kapa loss tak, samt bakskärmar och motera plastdelarna nu under semestern...jag gruvar mig en hel del över hur
jag
ska fästa grejjorna och få det bra, men det löser sig förhoppningsvis när jag väl börjar...Tips mottages dock gärna om någon har gjort samma sak...gärna