Rx 7 FB NrX budget racing
|
nrx |
Publicerat 05-09-2008 16:08
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Måste nog starta en projekt tråd på min pendlarbil "SILVER". Rallycross/ISracing bilen "BLÅ" lite längre
ner på tråden.
Silver:
Det är en -82.ans USA
importare med Kalifornia spec. där av ändast 99 hk i maskinen.
Bilen kom till Sverige i mitten av 90
talet och blev undanställd i en "lada" innåt i landet. Mitten av 2000 så kom den
fram och man började att fixa lite med bilen, bla. en ny lack las
på. Sen gick nog luften ur och dåvarande ägare sålde den till mig för en liten slant.
Jag köpte den främst för att ha
resevkaross/sidohus till race
objektet och undertiden som den skulle byggas kunde jag åka till och från jobbet i den
Nu använder jag den även i att gasarunt på lokala raceträffar här uppe
i norr. Tar mer än gärna ut den på kvällen och sladdar runt i någon rondell. Med andra ord har j-v kul till en billig peng.
Nå vad har har jag gjort,
nästan ingenting
KN filter
Bränslefilter
Kablar och stift
Olja
I projekt budget väghållning har jag:
1. kört med urdubbade vinterdäck
(kom ihåg vad jag skulle ha bilen till) blev med bjuden till lite SS
åkande. 1.42.00 var bästa tid med gamla 175.or. RS Porschen körde på 1.22 vid samma
tillfälle, men det lät mest om min bil, skriii skriee
2. Moddat nav centrum att passa 4/108 fälgar och
några 195/60 gatdäck
tog tillfälle att ändra
det som gick att ändar för bättre väghållning dvs. vebo sänkning. Ändrade balansen till lite "baktung". Tog bort bakre krängare. och lite
tå ut fram.
bästa tid på SS blev nu 1.32.20
3. Har monterat R-däck Toyo 888 idag och om jag kommer ut i garaget ska jag justera höjden lite mer på bilen och ändra topplagringen
med mer neg.
vinklar på caster och camber.
På sikt måste jag nog göra mer... då jag skulle vilja köra lite Roadsport och kanske kan jag göra det nästa
sommar. Återkommer med planer och prylar.
Bild på bilen med ny däcken.
nrx bifogade följande bild:bild:
Redigerat av nrx den 15-09-2012 00:04
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 07-09-2008 19:56
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Trim?
Mitt trim består
av en klisterdekal i bakrutan,
gav 1,23 km/h högre toppfart.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 07-09-2008 20:25
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Combat skrev:
Trim?
Mitt trim består av en klisterdekal i bakrutan, gav 1,23 km/h högre toppfart.
Trimma nä inte jag... men lite
"tuning"...
1 KN filtret, låter lite mer när man gasar så det kommer säkert in mer luft.
2 AC. kompressorn lyfte jag bort, blev lättare bil
å ja kan fortsätta att äta .
3 Explosivare soppa,
tankar bara 95okt brinner bra tycker jag
4 Mindre motstånd i dämparen då lättning pågår inne i
burkarna.
5 Ökat komp genom nyttjade av gamla beprövad stift, packningen regält ihoptryckt
6 Vebo säkningen för mindre luftmotstånd.
7 Det galna
flinet på den som gasar (jag riktigt lycklig), obetalbart!!!
Listan kan göras lång men sammataget vet jag inte vad det ger på
mätaren då den slutar vid
85 miles (ca 140km/h) men med alla ljud vägljud, glappet i styrsnäckan, genomslag på dämparna bak och motorns wankel vrål. Känns det som ljusets hastighet.
Men
en dekal skulle inte göra ont. Ja menar att mycket vill ha mer haru nå över?
Redigerat av nrx den 08-09-2008 09:10
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 08-09-2008 00:27
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
sa jag "sänkning". jag tycker att den ser lite hög ut!?
nrx bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 08-09-2008 22:44
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Någon som har
koll på vilka eftermarknads rattnav (bilmärke) som passar på min 1.a. Tackar på förhand/nr |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 08-09-2008 23:17
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
nrx skrev:
Någon som har
koll på vilka eftermarknads rattnav (bilmärke) som passar på min 1.a.
Tackar på förhand/nr
Varför inte köpa en till din bil direkt?
Tror jag tog den jag hade till min mazda
323...
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 08-09-2008 23:41
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
nrx skrev:
Någon som har koll på vilka eftermarknads rattnav (bilmärke) som passar på min
1.a. Tackar på förhand/nr
Varför
inte köpa en till din bil direkt?
Tror jag tog den jag hade till min mazda 323...
I
ärlighetens namn har jag inte kollat marknaden utan antog att den var lite spec. när jag
inte hittade något som passade här hemma.
Tackar så mkt./nr |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 09-09-2008 06:57
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det är nog
Mazdas standardnav (som Galaxi säger). När jag köpte min Momoratt hade de inga problem alls att fixa fram ett nav till den.
Fanns med i handlarnas tabeller.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 10-09-2008 00:59
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
nu är höjden helt okey. drygt 10 cm markfrigång. camber nära 2 grader. tänk vad lite såga
och fila kan göra nästa steg är
justera framvagnen. sen blir det att ta bort lite avgasrening. medans jag väntar på leverans från herr wankel mats. |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 10-09-2008 13:51
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Fälgarna passar kanon tycker jag.
Vad kör du för ET osv?
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 10-09-2008 21:46
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Fälgarna passar kanon tycker
jag.
Vad kör du
för ET osv?
ET = 15.
Annars är det 7,5" x 15" på fälgen och 205/50 - 15 på fram och bakdäck.
Ångrar att jag
inte tog 215 bak... får bli såna eller lite breddare när
de nuvarande är slut.
Redigerat av nrx den 12-09-2008 01:24
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 12-09-2008 13:10
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Då har man haft lite nattarbete och bytt
nav/skiva på racern.
En av glidkolvarn på oket hade kärvat fast därav mycket hög värme på navet vilket lede till att skivan sprack.
Sprickorna gick även
längsmed navcentrum. Hade kunnat bli spännande.
Måste tacka Wankelmats för den snabba leveransen, kanon. (Mats behöver/vill du ha tillbaka lagren, de som
satt i gamla
navet var riktigt fina, så jag använde dem.)
nrx bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 12-09-2008 15:42
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
nrx skrev:
Mats behöver/vill du ha tillbaka
lagren, de som satt i gamla navet var riktigt fina, så jag använde dem.
Det beslutet lämnar jag till dig, du får returnera
dem och få tillbaka
pengarna om du vill
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 13-09-2008 01:37
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
kollade vikten på bilen idag, 1020kg bränslet på reserven och ingen i bilen.
kvällens projekt blev "bil bantning ". kv räddad vilken
lättnad
stötfångarna rensades till bara plasten. inner taket isolerin bakom paneler mm
markfrigången ökade med nära nog 1cm. ska bli spännande att testa
morgnens SS.
Redigerat av nrx den 13-09-2008 01:42
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 13-09-2008 22:19
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Har
fundering på halvljuset. skulle vilja byta till lättare variant. att i org. hålet ersätta popuppen med en till två små fasta lysen som jag täcker med lexanplast
motsv. Skulle se snyggt och rent ut
och kanske framför allt lättare än nuvarande konstruktion.
Är det någon som vet av små godkända (E) halv/hel
strålkastare?
/nr |
|
|
|
FB |
Publicerat 13-09-2008 23:21
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
De som sitter på 2:a generationens 323F är väl inte så stora, men om dom skulle funka är väl en annan sak!?!
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 14-09-2008 04:45
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
nrx skrev:
Har fundering på halvljuset. skulle vilja byta
till lättare variant. att i org. hålet ersätta popuppen med en till två små fasta lysen som jag täcker med
lexanplast motsv. Skulle se snyggt och rent ut och
kanske framför allt lättare än nuvarande konstruktion.
Är det någon som vet av små godkända (E) halv/hel strålkastare?
/nr
Fick et
tips av Hackman om denna http://rejsa.nu/f...sc&start=0
och ramlade på dessa efter lite sökande.
http://www.rallyl...
http://www.hella....e/Home.jsp
Tänkte själv göra nån typ av
lösning så småningom.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 20-09-2008 19:19
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Måste fråga...
Min mätaruppsättning är riktigt nice.
Skulle dock önska att varvräknaren hade ett större rpm område, kanske att det finns? kanske till 10 krpm
Det andra är min hastighetsmätare. Den mäter upp
till 140km/h (85 mph) vilket jag tycker är fränt. Är det vanligt med ett så litet mätområde? finns det alternativ?
Redigerat av nrx den 21-09-2008 00:29
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 21-09-2008 00:36
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
nrx
skrev:
Måste fråga...
Min mätaruppsättning är riktigt nice.
Skulle dock önska att varvräknaren hade ett större rpm område,
kanske att det finns? kanske till 10 krpm
Det andra är
min hastighetsmätare. Den mäter upp till 140km/h (85 mph) vilket jag tycker är fränt. Är det vanligt
med ett så litet mätområde? finns det alternativ?
Behöver inte någon längre skala
på hastigheten... var på en "avlyst" väg och testade
nu i kväll. 180km/h visserligen med 205.or och lyse uppe.
Får nog ta tag och ruska om kusarna i maskinen, det är inte några
direkt pigga 100.a hk,
som springer runt på exentern där inne. (combat den där dekalen som du har skulle även jag behöva ) |
|
|
|
nrx |
Publicerat 07-10-2008 22:36
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Har några funderingar kring väghållning på min 7-a
Tycker
med de
mycket enkla medel som jag har använt att jag har fått en bil som uppträder riktigt bra. Den rastar i kurvor riktigt avancerade bilar.
Nu funderar jag att
uppgradera med
eftermarknadsprylar och vill ha lite råd i teamat.
Ni som har Uppgraderat/bytt fjädrar och dämpare hur är eran uppfattning om
"hur" bilen blev bättre?
Samt vilka fjädrar
och dess hårdhet/frek
Markfrigång (sänkning)
Dämpare, justermöjligheter (gärna kurvor)
Krängare, justeringsmöjligheter, grovlek
Vikt på bilen
Däck typ profil bredd
Någon som
har vägt den ofjädrade vikten på chassit? så slipper jag
väga. Utan kan börja räkna på fjädrar och krängare direkt. |
|
|