Rx 7 FB NrX budget racing
|
nrx |
Publicerat 11-10-2008 20:31
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Målet är att nå 7,2kg/hk, klassgräns i
RoadSport C
Lite data på
första lättningen. Bilen väger nu ca 1000kg och är 39kg snabbare, vad det bli i motsv. hästkrafter vet jag inte men kvickare
borde en bli 280kg kvar till målet
Steg 2 i lättningen blir
att jobba bort isoleringsmattor inne i bilen och skrapa lite på plåten inne och ute. Sen
blir det även bort rationalisering av org. radio och org. bandarn.
Steg 3 blir huvlätting, dörrar
Steg 4... vi får se, någon som har lite tips
Motorn levererar org. 100hk (ev. byter jag till en 13B med 115hk i grunden.)
Hittade en sida där det finns ganska billiga
eftermarknadsprylar. Själv
kollar jag efter ersättningslysen som lättare och inte så dyra. https://www.europaspares.com/ |
|
|
|
nrx |
Publicerat 19-02-2009 20:20
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Nyttjade en av norrlands fördelar...kylan. Nyttjade kylan för att frysa
asfaltsmattan och göra den lättskrapad.
Karossen
skrapad invändigt, blev en 1/3 soppsäck. Återkommer med vikten (lever med självförnekelse dvs. jag har
ingen badrumsvåg )
Tävling, gissa vikten!
nrx bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 19-02-2009 20:23
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Jag har inte en
blekaste aning om vad asfaltsmatta väger, har nog aldrig sett en äns!
Så jag drar iväg en gissning på 15kg!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 19-02-2009 20:27
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Var tvungen att hänga in racestol (skitig och dammig)
Redigerat av nrx den 19-02-2009 20:29
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 19-02-2009 20:31
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
nrx skrev:
Var tvungen att hänga in racestol
(skitig och dammig)
Hur f-n gör jag fler bilder i serie?
Här kommer en till. Får nog ta och sänka, förlänga rattstången. Kanske även flytta
pedalstället.
Redigerat av nrx den 19-02-2009 21:07
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 19-02-2009 20:38
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
asfaltsmatta he he inte jag heller, men det låter bra..tungt och kladdigt |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 19-02-2009 23:50
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/pict2984.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/pict2985.jpg[/img] is not a valid Image.
Du menar bilder så här?
När du skriver inlägget så har du ju raden under där du har
smiley och B I osv...
Där
finns en knapp som ser ut dom en bild...
Om du tar muspekaren över den kommer texten "Visar bild fråån angiven URL"
Skriver in adressen som leder till bilden. Som under.
http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/pict2985.jpg
Markerar hela texten
och trycker på knappen som ser ut som en bild.
[img]
http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/pict2985.jpg[/img ]
Då kommer det se ut som
detta ovan...
Hoppas det hjälper!
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 20-02-2009 07:02
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
nrx skrev:
Målet är att nå 7,2kg/hk,
klassgräns i RoadSport C
Lite data på första lättningen. Bilen väger nu ca 1000kg
och är 39kg snabbare, vad det bli i motsv. hästkrafter vet jag inte
men kvickare borde en bli 280kg kvar till målet
Steg 2 i lättningen blir att jobba bort isoleringsmattor inne i bilen
och skrapa lite på plåten inne
och ute. Sen blir det även bort rationalisering av org. radio och org. bandarn.
Steg 3 blir huvlätting, dörrar
Steg 4... vi får se, någon som har lite
tips
Motorn levererar org. 100hk (ev. byter jag till en 13B med 115hk i grunden.)
Hittade en sida där det finns ganska billiga eftermarknadsprylar.
Själv kollar jag efter
ersättningslysen som lättare och inte så dyra. https://www.europaspares.com/
Huven väger ca 18 kg i original. En stabil
plasthuv väger ca 5 kg. Går utan tvekan att göra ytterliigare
något kilo lättare men då blir den lite fladdrig. Bakrutan är tungt, tror på ca 20 kg. Högt
sitter den också! Jag beräknade att en lexanruta borde väga ca 4-5 kg (med någon form av ram runt).
Lysena är nog enklast och billigast att lösa med bara
fyrkantiga insatser och en lexanskiva framför. Hella har små fina insatser som passar.
Kan man inte montera FCns aluminium vattenpump på
tidiga motorer? Där
kanske något kilo finns att vinna,
Stötfångarskenorna fram och bak är redan borta eller?
Sen blir det svårt att lätta mycket mer... Kabelstammen borde du
kunna ta ett
par kilo i kanske. Annars är det ju inte så mycket att ta bort på ett järnspett...
13B har väl mer än 115 hk...? är det inte 135 hk? Min
Fb var reggad med 12A motor och 114 hk.
Kolla
bara med SPVM först så de inte får för sig att den måste vara regbesiktad med 13B. Det beskedet fick nämligen
jag för några år sen. Dock verkar de mera liberala nu.
Mvh
Göran
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 20-02-2009 09:17
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Han här gjuter delar till Fb om det är intressant.
http://www.mazda-...mp;t=15730
Redigerat av Janne den 20-02-2009 13:19
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 20-02-2009 11:27
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Janne skrev:
Han här gjuter delar till Fb om det är
intressant.
Vem?
NRX: orginalradion som
du rivit ut kan man få köpa den?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 20-02-2009 20:02
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
Janne
skrev:
Han här gjuter delar till Fb om det är
intressant.
Vem?
NRX: orginalradion som du rivit ut kan man få köpa den?
Org radio och org bandare + något till högtalarna vet inte riktigt vad den gör
(lilla burken) samt spec. kablarna som ska vara med de olika
burkarna.
Kom med ett bud! |
|
|
|
nrx |
Publicerat 21-02-2009 20:13
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Hackman
skrev:
Huven väger ca 18 kg i original.
En stabil plasthuv väger ca 5 kg. Går utan tvekan att göra ytterliigare något kilo lättare men då blir den lite fladdrig. Bakrutan är tungt, tror
på ca 20 kg.
Högt sitter den också! Jag beräknade att en lexanruta borde väga ca 4-5 kg (med någon form av ram runt).
Lysena är nog enklast och billigast att lösa med bara
fyrkantiga insatser
och en lexanskiva framför. Hella har små fina insatser som passar.
Kan man inte montera FCns aluminium vattenpump på tidiga motorer? Där
kanske något kilo finns att vinna,
Stötfångarskenorna
fram och bak är redan borta eller?
Sen blir det svårt att lätta mycket mer... Kabelstammen
borde du kunna ta ett par kilo i kanske. Annars är det ju inte så mycket att ta bort på ett
järnspett...
13B har väl mer än 115 hk...? är det inte 135
hk? Min Fb var reggad med 12A motor och 114 hk.
Kolla bara med SPVM först så de inte får för sig att den måste vara regbesiktad
med 13B. Det beskedet fick
nämligen jag för några år sen. Dock verkar de mera liberala nu.
Mvh
Göran
Tack för tipsen Göran.
Som en första början tar jag en plåthuv som är
"rensad" på förstärkningar, öppnar upp den för kylar utluft och inluft till filterhuset. Rutorna blir i 3mm lexan, lite tveksam till framrutan. Ang.
pumpen har jag en elpump liggandes,
som jag hade tänkt att nyttja. Tror även att jag kan ha en alu.pump. Kylaren flyttar jag ner bakom oljekylen. Flyttar även
hela motorn och vxllåda så långt bakåt det går.
Lite kablar ryker
även. Men som du skrev är det ju inte så mkt att ta av.
Det är rensat bakom
stötfångarplasten.
Ang. 13B från rx4.an är jag lite osäker på effekten, men hade för mig att den är runt 110-
115hk? Vi får se om jag gör detta eller
behåller 12A.n USA spec.en gör att den inte har 115 i besiktningsunderlaget, utan 95hk. Kanske behöver jag ändå reg.besikta då väghållning/chassit håller på
att förändras, vi får se hur mycket jag gör. Det är bättre att få köra än att nöta verktyg |
|
|
|
nrx |
Publicerat 08-05-2009 00:27
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
nrx skrev:
Tävling, gissa vikten!
Förnekelsen
tiden är
över, badrumsvåg införskaffad. 9,7kg väger säcken och vi har en (1) gissare som därmed också är vinnaren, på 15kg. När hämtar du säcken
Tha_MaazA?!
Men säcken växer fortfarande då andra
delar av chassit skrapas.
Kan även tipsa för de som tycker att det är svårt att få in
racestol i gen.1. Recarostolens sidounderrede passar direkt på orginalstolsinfästning. Så det är bara
gänga dit. Otroligt bra bil gen.1an
Redigerat av nrx den 08-05-2009 00:29
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 12-05-2009 21:45
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Införskaffade en 85.as rx-7a. Ska ta framvagn och bakaxel från den.
Sänkningen på "Silver" mer än 5cm mot för
"Guld"
Ang operation lättning är jag nere på
930kg. För att vara en liten bil är den regält tung, så det blir till att jobba vidare. Nu blir det
med rondell och tigersåg
Någon som är sugen på att köpa "Guld", den får
"Silvers axlar" när jag är klar.
nrx bifogade följande bild:bild:
Redigerat av nrx den 13-05-2009 18:02
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 12-05-2009 23:50
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Ang Roadsport C-satsning... kolla reglementet.... Framrutan får ej
bytas bara så du vet. |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 13-05-2009 07:13
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
nrx skrev:
Tävling, gissa vikten!
Förnekelsen tiden är över, badrumsvåg införskaffad. 9,7kg
väger säcken och vi har en (1) gissare som därmed också är vinnaren, på 15kg. När hämtar du säcken
Tha_MaazA?!
Hahaha.. tack för vinsten!
Men tror jag inte kommer ha tid att glida förbi och hämta den
Redigerat av Tha_MaazA den 13-05-2009 07:15
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 13-05-2009 22:00
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
Ang Roadsport C-
satsning... kolla reglementet.... Framrutan får ej bytas bara så du vet.
Jepp jag vet. Sen vet jag att det har förekommit prat om bilen är reg.besiktad
med rutan (ombyggt fordon, motsv.) kan det gå. Kommer nog inte att försöka mig på det trixet. Sen är det samma sak med pratet om inredningen framför stolarna...
golvmattans vara eller inte vara och
hur vida man får ta bort orginal dörrsidorna mot eftermarknads modell alá målad aluminium. Kanske Håkan kan tipsa lite
här, om vad som kan gå igenom? |
|
|
|
nrx |
Publicerat 13-05-2009 22:02
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
nrx skrev:
Tävling, gissa vikten!
Förnekelsen tiden är över, badrumsvåg införskaffad. 9,7kg väger
säcken och vi
har en (1) gissare som därmed också är vinnaren, på 15kg. När hämtar du säcken Tha_MaazA?!
Hahaha.. tack för vinsten! Men tror jag inte kommer ha
tid att glida
förbi och hämta den
Går att skicka eller så bjuder jag på frakten när man gör semester i söder |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 13-05-2009 22:07
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
nrx skrev:
Tha_MaazA skrev:
nrx skrev:
Tävling, gissa
vikten!
Förnekelsen tiden är över, badrumsvåg införskaffad. 9,7kg väger säcken och vi har en (1) gissare som
därmed också är vinnaren, på 15kg. När hämtar du säcken Tha_MaazA?!
Hahaha.. tack för vinsten! Men tror jag inte kommer ha tid att glida
förbi och hämta den
Går att skicka eller så bjuder jag på frakten när man gör semester i
söder
hahha.. söder? bor du
väldigt långt upp eller?
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 16-08-2009 23:40
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Här har det inte hänt så mkt sen senast.
Fick en regäl
arbetsorder från chefen denna sommar. Men nu är ju sem över och man kan börja ha
hobby igen på kvällarna
Gulds framvagn och bakvagn är på plats.
Avgassystem ligger och väntar på att den ska monteras.
Chassit väntar också på ny krängare och fjädrar/stötd.
Tog och budget fixade ett
wattlänkstöd med ett avgasklammer och svetsade plattjärn på den.
Har provat in 7,5x17 med 215 fram och 225 bak. |
|
|