Ny
inköpt projekt...
|
Niklas Petersson |
Publicerat 08-09-2008 11:12
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
Jag har precis köpt en krockad Gen1 som planerna är att fixa iordning till nästa sommar.
Bilen hade fått en stor
snuskig Volvo rakt in i förar
dörren, bakre flygeln och fram skärmen.
Fick med en motor som jag själv har provkört i en annan bil så att jag vet att den funkar. Motorn som sitter i bilen är
lite mera tveksamt skick på. Planerna är att ta den motorn som funkar och kasta i den i bilen å den andra ska rivas isär för att lära sig hur allt funkar lite
mer ingående.
Har någon nått
billigt trim tips att ge. Tänkte att allt ska göras själv, är inte allt för imponerad av inhandlade hästkrafter. Så mycket som
möjligt ska göras i det egna garaget.
Har även funderat på grupp B
bräddningen som tex. pirkkas bil har. nån som har formar till detta? |
|
|
|
FB |
Publicerat 08-09-2008 13:17
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Är det orginalmotor i
den eller 13B?
Första steget är ju definitivt att rensa bort
råttboet och satsa på headers och ett matchande avgassystem! Kolla tråden med bromsningen av Magnus 7:a så får du en fingervisning
om vilken skillnad det gör.
Sedan är mekaniska sekundärer på förgasaren ett populärt 2:a steg + att det kanske är läge att kolla över så att den får tillräckligt med luft.
Vissa
hävdar att en uppgradering av fläkten till en elektrisk dito ger ytterligare hästar, medan andra hävdar att detta inte gör nån skillnad. Huvudsaken är väl dock
att den får så bra kylning som
möjligt!? Finns en massa trådar i ämnet på RX7Club.com och
AusRotary.com.
Ja, sen är det väl bara portning som återstår om
du vill få ut ytterlgare...
Ska du ge dig på
väghållningsbiten etc. också, eller är det bara motortrimning du tänkt dig?
/Fredrik
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 08-09-2008 14:17
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Röstar för grupp B breddning om kitet har rimligt pris.
Bilder vill vi
ha
redan NU!
Vill ju se hur illa det är ställt och hur det kommer att gå framåt from nu.
Redigerat av Combat den 08-09-2008 14:24
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 08-09-2008 17:29
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
FB skrev:Vissa hävdar att en uppgradering av fläkten till en
elektrisk dito ger ytterligare hästar, medan andra hävdar att detta inte gör nån skillnad. Huvudsaken är väl dock att den
får så bra kylning som möjligt!?
Finns en massa trådar i ämnet på RX7Club.com och AusRotary.com.
/Fredrik
Det
gör jätteskillnad. Fläkten behövs dessutom bara vid stillastående i varmt väder.
Kasta originalet och skaffa en elektrisk!
Hur slagen är bilen?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Niklas Petersson |
Publicerat 08-09-2008 20:46
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
FB skrev:
Är det orginalmotor i den eller 13B?
Första steget är ju definitivt att rensa
bort råttboet och satsa på headers och ett matchande avgassystem! Kolla tråden med bromsningen av Magnus 7:a så
får du en fingervisning om vilken skillnad det gör.
Sedan är mekaniska
sekundärer på förgasaren ett populärt 2:a steg + att det kanske är läge att
kolla över så att den får tillräckligt med luft.
Vissa hävdar att en uppgradering av fläkten till en elektrisk dito
ger ytterligare hästar, medan andra
hävdar att detta inte gör nån skillnad. Huvudsaken är väl dock att den får så bra kylning som möjligt!? Finns en massa trådar i ämnet på
RX7Club.com och AusRotary.com.
Ja, sen är det väl bara portning som återstår om du vill få
ut ytterlgare...
Ska du
ge dig på väghållningsbiten etc. också, eller är det bara motortrimning du tänkt dig?
/Fredrik
Det är en 12a som sitter i. Jag funderar på att slänga dit en weber 45
som jag har liggandes sen tidigare.
Men då är ju frågan hur man bygger om till
separat oljedropp?
Hittade kitt på ebay men med förgasare å rubbet. Jag är ju bara ute efter insuget.
Kanske får göra flänsar å fixa det själv. Ingen
som han cad ritningar liggandes?
Jag hade en länk till wankeltrim där man kunde se bilder på olika portningar skaffade en andvändare där men
jag löser
inte aktiveringen.
Kunde vara bra om folk har lite bilder på era portningar. Jag vet att det brukar vara det hemligaste av det hemliga men om det är nån som
är villig att släppa
lite bilder å tipps så är jag sugen på att göra ett försök på portning(jag lär säkert porta upp skiten vilket fall men kan ju vara
trevligt om det funkar sen med, brukar ha svårt att hålla
fingrarna borta när jag väl sätter igång).
Redigerat av Niklas Petersson den 08-09-2008 21:12
|
|
|
|
Niklas Petersson |
Publicerat 08-09-2008 20:53
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
Combat skrev:
Röstar för grupp B breddning om kitet har rimligt pris.
Bilder vill vi ha redan
NU!
Vill ju se
hur illa det är ställt och hur det kommer att gå framåt from nu.
Volvon träffade rätt högt upp så jag tvivlar på att
bilen blivit sne ialla fall.
Ska förbi en plåt firma å slänga
upp bilen i jiggen å se så att det inte slagit sig i ramen.
Största broblemet just nu
är att få in bilen i garaget.
Bilder kommer i veckan |
|
|
|
Niklas Petersson |
Publicerat 08-09-2008 20:54
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
Hackman skrev:
FB skrev:Vissa hävdar att en uppgradering av fläkten till en elektrisk dito ger ytterligare hästar, medan andra hävdar
att
detta inte gör nån skillnad. Huvudsaken är väl dock att den får så bra kylning som möjligt!? Finns en massa trådar i ämnet på
RX7Club.com och
AusRotary.com.
/Fredrik
Det gör jätteskillnad. Fläkten
behövs dessutom bara vid stillastående i varmt väder.
Kasta originalet och skaffa en
elektrisk!
Hur slagen är bilen?
Fläkten är
redan borta såg ju ut som skit med den framför. |
|
|
|
LindeMan |
Publicerat 08-09-2008 21:31
|
Användare
Inlägg: 189
Registrerad: 16.10.07
|
inte denna du menar? [url]http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?
article_id=4[/url] |
|
|
|
FB |
Publicerat 08-09-2008 21:47
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
nicke_P skrev:
Det är en 12a som sitter i. Jag funderar på att slänga dit en weber 45 som jag har liggandes sen tidigare.
Men då är ju frågan hur man bygger om till
separat oljedropp?
Hittade kitt
på ebay men med förgasare å rubbet. Jag är ju bara ute efter insuget. Kanske får göra flänsar å fixa det själv. Ingen
som han cad ritningar liggandes?
Nu har jag ju ingen egen
praktisk erfarenhet av Weber, men enda fördelen som jag kan tänka mig med att
byta org.förgasaren mot en 45:a är de utökade möjligheterna att bestycka och finjustera Webern. Kan i och för sig tänka
mig att Hackis har en del att
tillägga!?
Flödesmässigt ska det annars inte vara nån vinst då org.fuggen har tillräckligt flöde för att klara standardportar + lite till.
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 08-09-2008 22:03
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
nicke_P skrev:
Har även funderat på grupp B bräddningen som tex. pirkkas bil
har.
nån som har formar till detta?
Får ett kit nu i vinter som jag skall göra formar på när det blir tid över.
Redigerat av LindeMan den 06-10-2008 02:07
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 08-09-2008 22:16
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Mr
Wankeltrim skrev:
nicke_P skrev:
Har även funderat på grupp
B bräddningen som tex. pirkkas bil har. nån som har formar till detta?
Får ett kit nu i vinter som jag skall göra formar på när det blir tid över.
Hmm, intressant
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Niklas Petersson |
Publicerat 08-09-2008 22:26
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
LindeMan skrev:
inte denna du menar? [url]http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?
article_id=4[/url]
Det kan nog stämma. Inte konstigt att jag inte hittar nått då. Tackar |
|
|
|
Niklas Petersson |
Publicerat 08-09-2008 22:31
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
FB skrev:
Nu har jag ju ingen egen praktisk erfarenhet av Weber, men enda fördelen
som jag kan
tänka mig med att byta org.förgasaren mot en 45:a är de utökade möjligheterna att bestycka och finjustera Webern. Kan i och för sig tänka mig att Hackis har en del att
tillägga!?
Flödesmässigt ska det annars inte vara nån vinst då org.fuggen har tillräckligt flöde för att klara standardportar + lite till.
Ja ifall orginalet är så bra så varför skjuta en
vinnande häst. Sparar ju en jäkla massa tid på att slippa göra insug. |
|
|
|
Niklas Petersson |
Publicerat 08-09-2008 23:08
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
Förra ägarens bilder
Redigerat av Niklas Petersson den 08-09-2008 23:09
|
|
|
|
Niklas Petersson |
Publicerat 08-09-2008 23:11
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
Förra ägarens bilder |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 08-09-2008 23:23
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Gamla tråden på min:
[url]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/forum/viewthread.php?
forum_id=39&thread_id=6090&rowstart=0[/url]
Nya tråden på min:
http://www.wankel...ead_id=481
Tänkte om du behövde lite idéer
Weber är väl mest för
portade bilar.
Köpa RacingBeats headers med avgassystem är nog det du tjänar mest HK på.
Både Hackis och jag har haft sämre lycka att ställa in webern bra.
På
högfart så får man bra extra skjuts... Dock problemen med lågfart finns där hur vi än miklar.
Är original förgasaren hel så satsa på header och avgas
först...
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 09-09-2008 15:07
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
nicke_P skrev:Kunde vara bra om folk har lite bilder på era portningar. Jag vet att det brukar vara
det hemligaste av
det hemliga men om det är nån som är villig att släppa lite bilder å tipps så är jag sugen på att göra ett försök på portning(jag lär säkert porta upp skiten vilket
fall men kan
ju vara trevligt om det funkar sen med, brukar ha svårt att hålla fingrarna borta när jag väl sätter igång).
Det finns portningsmallar
att köpa från t ex Mazdatrix eller Racingbeat. Kan
nog vara väl värda sina pengar om du ska få det bra.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 09-09-2008 15:52
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Hmmm, det är väl Jonas bil ? jag trodde försäkringsbolaget löste in den...
Redigerat av wankelmats den 09-09-2008 16:30
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Niklas Petersson |
Publicerat 09-09-2008 21:52
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 22.03.08
|
Japp. Det är Jonas gammla. Jag ska se till att rädda stackaren
i stället... |
|
|
|
ABIEX |
Publicerat 10-09-2008 01:26
|
Användare
Inlägg: 201
Registrerad: 19.10.07
|
Mohlins fd. bil helt klart grymmaste looken!!!
FD3S 13B-REW 809Hp @ high boost
[url]g-
r.se[/url]
MER ÄN BARA KARTONGTRIM
”Det är lättare att vara elak på Internet men det är bättre att vara elak i verkligheten”
|
|
|