May 11 2024 09:38:35
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Ny inköpt projekt...
Niklas Petersson
Jag har precis köpt en krockad Gen1 som planerna är att fixa iordning till nästa sommar.
Bilen hade fått en stor

snuskig Volvo rakt in i förar

dörren, bakre flygeln och fram skärmen.
Fick med en motor som jag själv har provkört i en annan bil så att jag vet att den funkar. Motorn som sitter i bilen är




lite mera tveksamt skick på. Planerna är att ta den motorn som funkar och kasta i den i bilen å den andra ska rivas isär för att lära sig hur allt funkar lite

mer ingående.
Har någon nått

billigt trim tips att ge. Tänkte att allt ska göras själv, är inte allt för imponerad av inhandlade hästkrafter. Så mycket som

möjligt ska göras i det egna garaget.
Har även funderat på grupp B

bräddningen som tex. pirkkas bil har. nån som har formar till detta?
 
FB
Är det orginalmotor i

den eller 13B?
Första steget är ju definitivt att rensa bort

råttboet och satsa på headers och ett matchande avgassystem! Kolla tråden med bromsningen av Magnus 7:a så får du en fingervisning

om vilken skillnad det gör.

Wink

Sedan är mekaniska sekundärer på förgasaren ett populärt 2:a steg + att det kanske är läge att kolla över så att den får tillräckligt med luft.
Vissa



hävdar att en uppgradering av fläkten till en elektrisk dito ger ytterligare hästar, medan andra hävdar att detta inte gör nån skillnad. Huvudsaken är väl dock

att den får så bra kylning som

möjligt!? Finns en massa trådar i ämnet på RX7Club.com och

AusRotary.com.
Ja, sen är det väl bara portning som återstår om

du vill få ut ytterlgare...

Ska du ge dig på

väghållningsbiten etc. också, eller är det bara motortrimning du tänkt dig?


/Fredrik
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Combat
Röstar för grupp B breddning om kitet har rimligt pris.

Bilder vill vi

ha

redan NU!Smile

Vill ju se hur illa det är ställt och hur det kommer att gå framåt from nu.
Redigerat av Combat den 08-09-2008 14:24

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Hackman
FB skrev:Vissa hävdar att en uppgradering av fläkten till en

elektrisk dito ger ytterligare hästar, medan andra hävdar att detta inte gör nån skillnad. Huvudsaken är väl dock att den

får så bra kylning som möjligt!?

Finns en massa trådar i ämnet på RX7Club.com och AusRotary.com.
/Fredrik

Det




gör jätteskillnad. Fläkten behövs dessutom bara vid stillastående i varmt väder.
Kasta originalet och skaffa en elektrisk!

Hur slagen är bilen?
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Niklas Petersson
FB skrev:
Är det orginalmotor i den eller 13B?


Första steget är ju definitivt att rensa

bort råttboet och satsa på headers och ett matchande avgassystem! Kolla tråden med bromsningen av Magnus 7:a så

får du en fingervisning om vilken skillnad det gör. Wink

Sedan är mekaniska

sekundärer på förgasaren ett populärt 2:a steg + att det kanske är läge att

kolla över så att den får tillräckligt med luft.
Vissa hävdar att en uppgradering av fläkten till en elektrisk dito

ger ytterligare hästar, medan andra

hävdar att detta inte gör nån skillnad. Huvudsaken är väl dock att den får så bra kylning som möjligt!? Finns en massa trådar i ämnet på



RX7Club.com och AusRotary.com.
Ja, sen är det väl bara portning som återstår om du vill få

ut ytterlgare...

Ska du

ge dig på väghållningsbiten etc. också, eller är det bara motortrimning du tänkt dig?


/Fredrik






Det är en 12a som sitter i. Jag funderar på att slänga dit en weber 45

som jag har liggandes sen tidigare.
Men då är ju frågan hur man bygger om till

separat oljedropp?

Hittade kitt på ebay men med förgasare å rubbet. Jag är ju bara ute efter insuget.

Kanske får göra flänsar å fixa det själv. Ingen

som han cad ritningar liggandes?Wink

Jag hade en länk till wankeltrim där man kunde se bilder på olika portningar skaffade en andvändare där men

jag löser

inte aktiveringenAngry.

Kunde vara bra om folk har lite bilder på era portningar. Jag vet att det brukar vara det hemligaste av det hemliga men om det är nån som

är villig att släppa

lite bilder å tipps så är jag sugen på att göra ett försök på portning(jag lär säkert porta upp skiten vilket fall men kan ju vara

trevligt om det funkar sen med, brukar ha svårt att hålla

fingrarna borta när jag väl sätter igång).
Redigerat av Niklas Petersson den 08-09-2008 21:12
 
Niklas Petersson
Combat skrev:
Röstar för grupp B breddning om kitet har rimligt pris.

Bilder vill vi ha redan

NU!Smile

Vill ju se

hur illa det är ställt och hur det kommer att gå framåt from nu.


Volvon träffade rätt högt upp så jag tvivlar på att

bilen blivit sne ialla fall.
Ska förbi en plåt firma å slänga

upp bilen i jiggen å se så att det inte slagit sig i ramen.

Största broblemet just nu

är att få in bilen i garaget.

Bilder kommer i veckan
 
Niklas Petersson
Hackman skrev:
FB skrev:Vissa hävdar att en uppgradering av fläkten till en elektrisk dito ger ytterligare hästar, medan andra hävdar

att

detta inte gör nån skillnad. Huvudsaken är väl dock att den får så bra kylning som möjligt!? Finns en massa trådar i ämnet på

RX7Club.com och

AusRotary.com.
/Fredrik

Det gör jätteskillnad. Fläkten

behövs dessutom bara vid stillastående i varmt väder.
Kasta originalet och skaffa en

elektrisk!

Hur slagen är bilen?



Fläkten är

redan borta såg ju ut som skit med den framför.
 
LindeMan
inte denna du menar? [url]http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?

article_id=4[/url]
 
http://www.garaget.org/?

car=20770
FB
nicke_P skrev:





Det är en 12a som sitter i. Jag funderar på att slänga dit en weber 45 som jag har liggandes sen tidigare.
Men då är ju frågan hur man bygger om till

separat oljedropp?

Hittade kitt

på ebay men med förgasare å rubbet. Jag är ju bara ute efter insuget. Kanske får göra flänsar å fixa det själv. Ingen

som han cad ritningar liggandes?Wink


Nu har jag ju ingen egen

praktisk erfarenhet av Weber, men enda fördelen som jag kan tänka mig med att

byta org.förgasaren mot en 45:a är de utökade möjligheterna att bestycka och finjustera Webern. Kan i och för sig tänka

mig att Hackis har en del att

tillägga!? Wink
Flödesmässigt ska det annars inte vara nån vinst då org.fuggen har tillräckligt flöde för att klara standardportar + lite till.
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Mr Wankeltrim
nicke_P skrev:
Har även funderat på grupp B bräddningen som tex. pirkkas bil

har.

nån som har formar till detta?

Får ett kit nu i vinter som jag skall göra formar på när det blir tid över.
Redigerat av LindeMan den 06-10-2008 02:07


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Janne
Mr

Wankeltrim skrev:

nicke_P skrev:
Har även funderat på grupp

B bräddningen som tex. pirkkas bil har. nån som har formar till detta?


Får ett kit nu i vinter som jag skall göra formar på när det blir tid över.


Hmm, intressant Cool
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Niklas Petersson
LindeMan skrev:
inte denna du menar? [url]http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?

article_id=4[/url]





Det kan nog stämma. Inte konstigt att jag inte hittar nått då.Pfft Tackar
 
Niklas Petersson
FB skrev:
Nu har jag ju ingen egen praktisk erfarenhet av Weber, men enda fördelen

som jag kan

tänka mig med att byta org.förgasaren mot en 45:a är de utökade möjligheterna att bestycka och finjustera Webern. Kan i och för sig tänka mig att Hackis har en del att

tillägga!? Wink



Flödesmässigt ska det annars inte vara nån vinst då org.fuggen har tillräckligt flöde för att klara standardportar + lite till.




Ja ifall orginalet är så bra så varför skjuta en

vinnande häst. Sparar ju en jäkla massa tid på att slippa göra insug.
 
Niklas Petersson
Förra ägarens bilder
Niklas Petersson bifogade följande bild:bild:
getattachment.jpg

Redigerat av Niklas Petersson den 08-09-2008 23:09
 
Niklas Petersson
Förra ägarens bilder
 
Galaxi
Gamla tråden på min:


[url]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/forum/viewthread.php?



forum_id=39&thread_id=6090&rowstart=0[/url]
Nya tråden på min:


http://www.wankel...ead_id=481

Tänkte om du behövde lite idéer

Smile
Weber är väl mest för

portade bilar.
Köpa RacingBeats headers med avgassystem är nog det du tjänar mest HK på.
Både Hackis och jag har haft sämre lycka att ställa in webern bra.




högfart så får man bra extra skjuts... Dock problemen med lågfart finns där hur vi än miklar.
Är original förgasaren hel så satsa på header och avgas

först...
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Hackman
nicke_P skrev:Kunde vara bra om folk har lite bilder på era portningar. Jag vet att det brukar vara

det hemligaste av

det hemliga men om det är nån som är villig att släppa lite bilder å tipps så är jag sugen på att göra ett försök på portning(jag lär säkert porta upp skiten vilket

fall men kan

ju vara trevligt om det funkar sen med, brukar ha svårt att hålla fingrarna borta när jag väl sätter igång).

Det finns portningsmallar

att köpa från t ex Mazdatrix eller Racingbeat. Kan

nog vara väl värda sina pengar om du ska få det bra.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
wankelmats
Hmmm, det är väl Jonas bil ? jag trodde försäkringsbolaget löste in den...
Redigerat av wankelmats den 09-09-2008 16:30
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Niklas Petersson
Japp. Det är Jonas gammla. Jag ska se till att rädda stackaren

i stället...
 
ABIEX
Mohlins fd. bil helt klart grymmaste looken!!!
FD3S 13B-REW 809Hp @ high boost
[url]g-

r.se[/url]
MER ÄN BARA KARTONGTRIM

”Det är lättare att vara elak på Internet men det är bättre att vara elak i verkligheten”
 
www.g-r.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.49 sekunder - 188 Förfrågningar 18,997,697 unika besök