Bo_H skrev:
Värt att notera kan
ju vara att de inte skadar att använda batterivatten för att späda ut kylvätskan.. lite pengar i
sammanhanget.
Tack för tipsen om Glykolen, däremot är jag lite skeptisk till DI-
vatten. Att blanda med kramvatten kan vara OK för då tillför
man joner till DI-vattnet från kranvattnet men det finns väl egentligen ingen anledning om man inte har väldigt hårt eller förorenat
kranvatten?
Men man
skall inte slå i enbart avjoniserat eller destillerat vatten för det vattnet vill ha joner och kommer att ta dem från metallen i motorn!
Jag kör med kranvatten,
har inte
speciellt hårt vatten där jag bor så det skapar inte några problem.
Ett par klipp från en snabb googling på Deionized Water:
Deionized water is exactly that - water that has
essentially been stripped of all of its ions. Water likes to be balanced in its natural state, however,
and this means that it adds ions to itself to achieve that goal. Therefore, DI water grabs
ions from everything it touches that can be dissolved or absorbed.
It is about a close as you can get to a Universal Solvent. In your case, it will extract metals from all of the brass fittings you
have, and will also pull
carbon dioxide from the air - you get the drift.
Q: How do you turn a brand new aluminum radiator into a sprinkler?
A: Fill it with DI
water
This comes from a radiator engineer, not a chemist, so please forgive my layman approach.
DI water robs ions from the inside of the fluid
flowing circuit (radiator, engine, laser,
pump, etc). The radiator core tubes are typically the thinnest material in the circuit at approx .013" thick, so
it doesn't take long for the radiator to develop leaks. The use of
ionically balanced clean water with corrosion protection additives (whatever the
manufacturer recommends for coolant) is the best practice.
Mvh Lucas
Redigerat av Lucke den 02-10-2008 21:32
|