Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.
Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt
här .
Åh nej! Var är
JavaScript ?
Din webbläsare har inte JavaScript aktiverat eller så stöder den inte JavaScript. Vänligen
aktivera JavaScript i din webbläsare för att kunna visa denna webbplats,
eller
uppdatera till en webbläsare som stödjer JavaScript;
Firefox ,
Safari ,
Opera ,
Chrome eller en version av
Internet Explorer som är nyare än version 6.
Skumt oljetryck (motorras eller elfel?)
Bo_H
Publicerat 12-10-2008 19:10
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
Var på sviestad idag och körde, det gick hur fint som
helst men på väg
hem började oljetrycket bete sig mycket kontigt....
Vid oavsett varvtal vid låg belastning (nedförsbackar) gick mätaren ner mot 0,5 bar gav när jag belastade
motorn så kom
trycket direkt och landade på normala 4 bar. Vid motorbroms så låg trycket kvar. På tomgång var trycket lite varierande mellan 1,5-4 bar.
Eftersom Hackaman monterat extra oljetryckslampa
så vet jag att moton aldrig var trycklös.
Men betendet var lite för konsekvent för att jag med
säkerhet ska gissa på elfel. Finns det verkligen något som kan gå sänder som gör att
oljetrycket beter sig på detta sätt.
Oljetempen låg på 80-85 grader
som vanligt vid landsvägsfart, så inget konstigt där som tyder på att lagren gick varma.
Det var inga onormala ljud
från motorn nu när jag kom hem och
ingen extrem rökutveckling heller.
Tack på förhand!
Janne
Publicerat 12-10-2008 19:41
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
Låter som givaren eller kontaktfel.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
Bo_H
Publicerat 12-10-2008 20:30
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
Det är ju onekligen det billigaste så det hoppas jag med.
Bo_H
Publicerat 13-10-2008 17:18
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
TJOOHOO
Nu har jag troligtvis hittat felet, kabeln till
oljetryckskontakten som hängde väldigt lös och gick fakktiskt att få dit bättre. Den har suttit sladdrigt tidigare utan problem. Dessutom
kände jag på den igår
kväll när jag pakniklagade den avkörda gasvajern på en bussficka mitt ute i skogen...
Tänk vad en natt på parkeringen kan fixa...
Hackman
Publicerat 13-10-2008 18:01
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
Det låter ju onekligen bra om
det var så enkelt. Blev orolig där!!
Den extra oljetryckskontakten är
från en vanlig standard Mazda av 80-talsmodell, tror det var 626, ca 1985. Minns
tyvärr inte längre vilket "bryt-tryck" den har på men den borde ju tända lampan långt innan trycket
sjunker under 1 bar...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
Bo_H
Publicerat 13-10-2008 21:05
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
Ja jag hade en spännande eftermiddag efter en
underbar dag på sviestad, först det ytters skumma oljetrycket, sedan gick gasvajern av 8 mil hemifrån. Tur att man har hängt med P.P. på hans
Alfatid runt
banorna då var det alltid något som strulade så jag lyckades skaka fram ett vajerlås och kapa skarva samman. Så jag kunde åka på lite mer än tomgång sista biten hem.
På min
gamla Opel med kombinerad oljetryckskontakt och -givare så tändes inte lampan förrän under 0,5 bar men det var ju ingen exakt vetenskap över den
märkningen... Dock så låg trycket för det mesta som
minst på 2 bar när jag körde så det kändes inte som jag behövde stanna och ta bärjning hem.
När ja
provstartade i eftermidags för att se om det var någon förändring på med kall motor så såg
jag hur kontakten hoppade på givaren, efter snabb bort och dit så
satt den mycket bättre, och mätaren återgick till normal visning.
Nu skajag bara fixa ny gasvajer..... inte lika kul med
"miljögas"...
Gå direkt till forum:
Synpunkter och åsikter ang forum och hemsida.
Träffar! Diskutera inför och efter.
Media.
Elektronik, styrsystem, ljud med mera.
RX - 7 (SA,FB, Generation 1).
RX - 7 (FC, Generation 2).
RX - 7 (FD, Generation 3).
RX-8.
Övriga RX.
Övriga fordon med wankel.
Projektforum.
NSU.
Rotary-racing.
Köpes!
Säljes!
Efterlyses, bytes.
Info om detta nya forum.
Gzon Tuning
Våra sponsorer!
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.
Våra sponsorer!