RX-8 är död?
|
fastlane |
Publicerat 19-10-2008 22:55
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Äh du behöver inte ta av locket.. tuta och kör.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
you name it |
Publicerat 19-10-2008 23:20
|
Användare
Inlägg: 166
Registrerad: 10.09.08
|
Fastlane skrev:
Äh du behöver inte ta av locket.. tuta och kör.
Jag har ändå gjort sönder det. Är det något
speciellt batteri till
RX-8an?
Om inte, något märke som rekommenderas? |
|
|
|
Janne |
Publicerat 19-10-2008 23:26
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
you
name it skrev:
Fastlane
skrev:
Äh du behöver inte ta av locket.. tuta och kör.
Jag har ändå gjort sönder det. Är det
något speciellt batteri till RX-8an?
Om inte, något märke som rekommenderas?
Har du hört med din lokala återförsäljare?
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 20-10-2008 06:45
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Se bara till att det är rätt storlek, rätt typ av poler (de kan ha
olika storlek/utseende) samt att polerna sitter
på rätt ställe på batteriet så kommer det att gå med vilket märke som helst.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 20-10-2008 07:31
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Bogsera bilen måste du göra med Bakhjulen i luften, annars får inte växellådan
någon smörjning och kommer skära.
DVS att när dom bogserar din bil kommer den stå på en bärgare med framdäcken i marken eller helt uppe på flaket. Men en
kortare sträcka har ingen betydelse. För en med automat är det ännu värre om
motorn inte är igång. Då kan lådan skära/ta skada efter bara någon km eller
mindre.
Jag säger bara BYT BATTERI, ett batteri har en livslängd på ca 6 år idag.
Lampan i batteriet är inget
att litap å heller. Om du skadat ditt
batteri så köp ett nytt, finns på biltema för under 500kr. Dom fungerar hur bra som helst.
Vi säljer Optima på jobbet men dom kostar ca 1500kr. Men dom
är helt underhållsfria. Låter som ditt batteri är riktigt gammalt bara.
Du kan lätt kolla om den drar tjyvström genom att ta bort pluspolen och sätta en
glödlampa (te.x en blinkerslampa) med
sockeln neråt på pluspolen och så tar du pluskabeln och lägger på sidan av sockeln på lampan, lyser lampan då riktigt
starkt har du tjyvström någonstanns, om den lyser svagt/inget alls så har du
ingen tjyvström oftast.
Men jag tror bara att det är ditt batteri som är
kasst.
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 20-10-2008 09:03
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Det kanske var ett slutet batteri, typ
gelbatteri eller liknande...
Kör själv med optima röd på min och det funkar utmärkt. Du ska nog dock leta upp felströmmen innan du investerar i det, för - rätta mig om jag har fel - men är inte
gelbatterierna bara att slänga om dom laddas ur helt??
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 20-10-2008 10:09
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Tha_MaazA skrev:
Bogsera bilen
måste du göra med Bakhjulen i luften, annars får inte växellådan någon smörjning och
kommer skära. DVS att när dom bogserar din bil kommer den stå på en bärgare med framdäcken i marken eller helt
uppe på flaket. Men en kortare sträcka har ingen
betydelse. För en med automat är det ännu värre om motorn inte är igång. Då kan lådan skära/ta skada efter bara någon km eller mindre.
Ledsen men
det där har du fått om bakfoten. Växellådor har inte trycksmorda lager. Lådan får smörjning oavsett om motorn är igång eller inte eftersom kugghjul och lager ligger i
oljebad/stänksmörjs.
Varifrån har du fått att man måste bärga den med drivhjulen i luften?
Däremot är det riktigt att många automatådor inte tål
bogsering. Gäller visserligen inte alla men
eftersom det är svårt att veta så är det lika bra att låta bli.
Har svårt att se nyttan med ett dyrt
gelbatteri såvida man inte ägnar sig åt att spela stereo mycket och länge utan att ha
motorn igång. I annat fall duger ett vanligt startbatteri bra.
De
flesta batterier av den typ som används i bilar förstörs mer eller mindre av att urladdas fullständigt. Vanliga blybatterier är
troligen ännu känsligare än
"gelbatterier" men inga av dem ska tömmas helt.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 20-10-2008 10:38
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Hackman skrev:
Tha_MaazA skrev:
Bogsera bilen måste du göra med Bakhjulen i luften, annars får inte växellådan någon smörjning och kommer skära. DVS att när dom bogserar din bil kommer den stå på
en bärgare med framdäcken i marken eller helt uppe på flaket. Men en kortare sträcka har ingen betydelse. För en med automat är det ännu värre om motorn inte
är igång. Då kan lådan skära/ta skada
efter bara någon km eller mindre.
Ledsen men det där har du fått om bakfoten. Växellådor har inte trycksmorda
lager. Lådan får smörjning oavsett om motorn är igång eller inte eftersom
kugghjul och lager ligger i oljebad/stänksmörjs.
Varifrån har du fått att man
måste bärga den med drivhjulen i luften?
Däremot är det riktigt att många automatådor inte tål bogsering. Gäller
visserligen inte alla men eftersom det är
svårt att veta så är det lika bra att låta bli.
Det var tydligen jätteviktigt enligt bärgaren. Jag skulle dock inte chansa att bärga bilen
med
drivhjluen i marken.
Edit: Fixade quote-taggen.
Redigerat av FB den 20-10-2008 11:25
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 20-10-2008 10:39
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nu har jag inte min
servicebok framför mig men jag är rätt säker på att det står att man inte ska bogsera bilen
avstängd.
Och jag står fast vid att det inte är bra.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 20-10-2008 10:44
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Annars är Odysses batterier sanslöst bra. Små smidiga, hög cranking amp och kan monteras hur som helst. Tål urladdningar bra och används av
bla svenska militären... Dom brukar vilja ha
batterier som håller..
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 20-10-2008 11:36
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Daniel Gardh skrev:
Annars är Odysses
batterier sanslöst bra. Små smidiga, hög cranking amp och kan
monteras hur som helst. Tål urladdningar bra och används av bla svenska militären... Dom brukar vilja ha batterier som håller..
Vart hittar man
sådana?
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 20-10-2008 15:34
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
http://www.clp.se...
|
|
|
|
you name it |
Publicerat 24-10-2008 20:52
|
Användare
Inlägg: 166
Registrerad: 10.09.08
|
FIXAT
Saknade min
bil som fan, vi laddade batteriet och satt
dit det.
Hade lite problem med att sätta tillbaka batteriskyddet, men det gick efter en stund. Nu kunde jag äntligen öppna bilen med fjärrkontrollen
igen
och alla lamporna gick igång, det blev LIV i bilen igen Men problemet var nu att motorn ville inte starta, testade allt, försökte starta med olika nyklar fyllde på
lite bensin om det var
fallet, men nej motorn var envis.
Ringde till min pappa tillslut och det tog 10sek för honom att få igång motorn igen. Han
trampade lite sådär på gasen samtidigt som han startade, då gick
den igång men fan va RÖÖK det kom från avgassystemet jag kunde knappt se något, han gasade på
lite för att få ut denna rök som hade stannat i motorn.
Nu fungerar den heeelt felfritt igen ,
den startar på direkten
Tack för alla era tips och
råd!
Ps. om ni vill veta så var det bagagelampan som var boven i dramat.
hade glömt att stänga bagageluckan
Redigerat av you name it den 24-10-2008 20:56
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 24-10-2008 21:01
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Vad kul!
Tänk om min ville funka också
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
stoffe_69 |
Publicerat 24-10-2008 23:07
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 25.08.08
|
Fastlane skrev:
Nu har jag inte min servicebok framför mig men jag är rätt säker på att det står
att man inte ska bogsera bilen avstängd.
Och jag står fast vid att det inte är bra.
...och jag står fast vid att jag tycker att det är
enormt roligt påstående :-)
Ska man bogsera bilen med motorn igång menar du ? |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 24-10-2008 23:20
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Det allra viktigaste är att du inte bogserar på följande vis:
http://www.roliga...l,629.html
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 25-10-2008 03:23
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
you
name it skrev:
FIXAT
Ps. om ni vill veta så var det bagagelampan som var boven i dramat.
hade glömt att stänga bagageluckan
Hmmmm!
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 25-10-2008 10:05
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Den skadan
hade aldrig hänt om bakhjulen hade varit uppe i luften!!
Där ser vi hur viktigt det är!
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
malare |
Publicerat 25-10-2008 11:45
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
För att ge mig in i diskutionen lite
Det jag har hört så är det bra om man har en växel i men kopplingen nedtryckt
när man bogserar på drivhjulen. För att då får man bägge axlar i
växellådan att snurra, alltså även "bottenstocken". Då den snurrar så får den oljan
att skvätta upp och smörja även den övre axeln.
Har man ingen växel i kommer bara den övre, utgående
axeln att snurra vilket vid längre bogsering blir
smörjlös.
Men om den utgående axeln ligger underst av axlarna och då i olja så borde detta inte vara nödvändigt... men det vet inte jag om
det är någon
vanlig konstuktion.
På RX-8:an så är den utgående axeln den övre iaf. vilket då är önskvärt att ha en växel i.
Verkar det rimligt tro?
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 26-10-2008 01:07
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Om man bogserar med växel i lådan så drar man ju runt hela
motorn när man bogserar.
|
|
|