May 18 2024 06:32:37
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Film: BAD ASS RX-8 Pro Movie!
fastlane
Ni

grabbar ska inte lyssna

förmycket på vad MazdaManiac spyr ur sig, han är svinduktig men samtidigt väldigt arrogant och pissar på allt som inte han har kommit

på/tagit fram.

Jag står fast vid att Cobben inte har

några fler parametrar att leka med jämnfört med tex unichipen. vad mer än luft bränsle vill ni

ställa in?

Dock håller jag med om att borttagen rpm spärr kan ge mer, skulle gärna vilja se

effektkurvan med uppflyttad spärr.

Det finns inte

bara en produkt som funkar... det kan faktiskt vara fler, även om man kanske inte får det intrycket av tex MM.

Ingen som heller ville

svara på var all

extra effekt skulle hittas med cobben, 0,5 sec kräver duktigt mkt effekt och det hittar man inte genom att endast mappa om en N/A motor. Sen spelar det ingen roll om

utrustningen

heter cobb, unichip, interceptor x eller civinco.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
iZE
Jag tror att du kan hitta 0.3 sekunder genom att inte behöva lägga i 3an. Nu vet

jag inte om man når till 100 i 2an. Det står 110 på hastighetsmätaren,

men det kan ju betyda vad som helst. Men om du växlar upp till 3an har du en tidsdiff där.

Jag tror att även om kraften

avtar efter 8800 rpm så känns en

växling vid 9750 rpm klockren då du kommer landa runt 7000 rpm. Jag TROR att arean under effekt grafen är betydligt större än om du är begränsad till 9000 rpm. Jag




menar du har ju bara 200 varv efter full effekt, det låter helt tokigt.

Så allt som allt, med en växling mindre och mer effekt area så gissar jag på en

halv sekund snabbare 0-100.

Sen

såg vi på launchen att han är grymt skicklig, han sätter hjulen i spinn i 50 km/h, lättar och de greppar i 40km/h. Det

blir en form av kickstart. Men med träning på launch och bortplockad RPM spärr

tror jag du kan köra lika snabbt.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
iZE
Fastlane skrev:
Ingen som heller ville svara på var all extra effekt skulle

hittas

med cobben, 0,5 sec kräver duktigt mkt effekt och det hittar man inte genom att endast mappa om en N/A motor. Sen spelar det ingen roll om utrustningen heter cobb,

unichip, interceptor x

eller civinco.


Du hittar inte mycket mer effekt i en NA motor. Det har jag inte sagt. Jag tror du kan dra

ut en gnutta mer med Cobb om du får full access till

tändningstimingen och kan optimera den för V-power. Om det är så kan väl Lasse svara bäst på om han

utvärderade Cobben.

Som sagt, jag vet inte exakt hur de (Cobb och Unichip) fungerar, men

personligen har jag som programmerare alltid haft mer framgång

med att modifiera en modul än att koppla en piggyback på den.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
fastlane
Nu skriver jag lite som jag minns och inte har full koll

på.




Har för mig att jag har läst att folk rapporterar effektvinster på 6-10hk med cobben.

Vi hittade mellan 10-15hk med Unichipen.

Givetvis går det inte

att jämnföra rakt av

med tanke på olika mätutrustning, annat resterande trim som satt på osv.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Lennart
Fastlane skrev:



Ingen som heller ville svara på var all extra effekt

skulle hittas med cobben, 0,5 sec kräver duktigt mkt effekt och det hittar man inte genom att

endast mappa om en N/A motor. Sen spelar det ingen roll om utrustningen heter cobb, unichip,

interceptor x eller civinco.


Det är klart att Mazda

lägger ner mycket mer arbete på att få en programvara som tillåter mappning över ett större register än en

eftermarknadstillverkare.
Mazda ska bl.a. klara

alla olika avgaskrav som gäller världen över vilket medför att bränsle, luft, tändning, lufttemp, luftfukt, motortemp, accelleration, gaspedalläge

är de

variabler som ECU:n hanterar så att bästa prestanda och bränsleförbrukning erhålles i varje sekund eller millisek. (vad vet jag )
Jag vill se den

eftermarnadstillverkare som kan visa att

han tar hänsyn till allt i sin mappning. Han är död innan han är klar med produkten. Det är självklart att kommer vi

in i ECU:n på Rx-8:an skulle jag få mycket bättre resutat av en mappning direkt

i den.
Eftermarknadsgrejor är till för att lura ECU:n att tro att den är

boss men så är inte fallet.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
fastlane
Är inte Cobben




eftermarknadsgrejer?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
iZE
Fastlane skrev:


Är inte Cobben eftermarknadsgrejer?


Jag tror Lennart menar

hårdvara som måste vara ansluten till bilen under körning. Inte något man

bara kopplar in för omflashning Wink

Sen som jag sa tidigare: den snabba 0-100 tiden kommer troligtvis från den

flyttade varvspärren, inte för att man har

hittat lite mer toppeffekt.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
fastlane
iZE skrev:


Fastlane skrev:


Är inte Cobben eftermarknadsgrejer?


Jag tror Lennart menar hårdvara som måste vara ansluten till bilen under

körning. Inte något man bara kopplar in för omflashning Wink




Sen som jag sa tidigare: den snabba 0-100 tiden kommer troligtvis från den flyttade

varvspärren, inte för att man har hittat lite mer toppeffekt.


Då tror vi samma sak.




Frågan är hur mkt sliter det mer på motorn att flytta

varvspärren?

Om jag flyttar den kommer jag garanterat utnyttja det minst nångång varje gång jag kör bilen.

Växlar redan idag

ofta precis innan

spärren slår i Cool
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Lennart
Fastlane skrev:
Är inte Cobben

eftermarknadsgrejer?

Om jag fattat det rätt har man med cobbens hjälp öppnat ECU:n för att kunna mappa om ECU:n för att

passa min motor och min

körstil. Det har ju jobbats flera år med att hitta ingången i datorboxen och äntligen har man nått resutat.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
fastlane
Lennart skrev:
Fastlane skrev:
Är inte Cobben eftermarknadsgrejer?

Om jag

fattat det rätt har man med cobbens hjälp öppnat ECU:n för att kunna mappa om

ECU:n för att passa min motor och min körstil. Det har ju jobbats flera år med

att hitta ingången i datorboxen och äntligen har man nått resutat.


Jo jag vet... retades bara...




Synd att vi inte kan dra nytta av denna

produkt.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
fastlane
Nog bråkat grabbar nu njuter vi av nästa film

från samma snubbe:



Mazdaspeed RX-8 High speed throu city

Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Lennart
Sorry!! Den var inte njutbarAngry, Så nu kan ni räkna med bråk.Grin
Fösta testen: 0,1

............................... svar ??
Andra

testen: 0,84.............................. svar ??
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
iZE
Lennart skrev:
Sorry!! Den var inte njutbarAngry, Så nu kan ni räkna med bråk.Grin



Fösta testen: 0,1

............................... svar ??
Andra testen: 0,84.............................. svar ??


Jag fattar inte.

Jag tyckte videon var grymt

stilren

och snyggt ihopsatt.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
fastlane
Räkna med bråk, har för mig att

ett kapitel i en mattebok hette så... Grin

1. svarar jag cobb.
2.

svarar jag Unichip.

Hehehe
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.46 sekunder - 173 Förfrågningar 19,025,199 unika besök