Film: BAD ASS RX-8 Pro Movie!
|
fastlane |
Publicerat 23-10-2008 14:07
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Ni
grabbar ska inte lyssna
förmycket på vad MazdaManiac spyr ur sig, han är svinduktig men samtidigt väldigt arrogant och pissar på allt som inte han har kommit
på/tagit fram.
Jag står fast vid att Cobben inte har
några fler parametrar att leka med jämnfört med tex unichipen. vad mer än luft bränsle vill ni
ställa in?
Dock håller jag med om att borttagen rpm spärr kan ge mer, skulle gärna vilja se
effektkurvan med uppflyttad spärr.
Det finns inte
bara en produkt som funkar... det kan faktiskt vara fler, även om man kanske inte får det intrycket av tex MM.
Ingen som heller ville
svara på var all
extra effekt skulle hittas med cobben, 0,5 sec kräver duktigt mkt effekt och det hittar man inte genom att endast mappa om en N/A motor. Sen spelar det ingen roll om
utrustningen
heter cobb, unichip, interceptor x eller civinco.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 23-10-2008 14:40
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Jag tror att du kan hitta 0.3 sekunder genom att inte behöva lägga i 3an. Nu vet
jag inte om man når till 100 i 2an. Det står 110 på hastighetsmätaren,
men det kan ju betyda vad som helst. Men om du växlar upp till 3an har du en tidsdiff där.
Jag tror att även om kraften
avtar efter 8800 rpm så känns en
växling vid 9750 rpm klockren då du kommer landa runt 7000 rpm. Jag TROR att arean under effekt grafen är betydligt större än om du är begränsad till 9000 rpm. Jag
menar du har ju bara 200 varv efter full effekt, det låter helt tokigt.
Så allt som allt, med en växling mindre och mer effekt area så gissar jag på en
halv sekund snabbare 0-100.
Sen
såg vi på launchen att han är grymt skicklig, han sätter hjulen i spinn i 50 km/h, lättar och de greppar i 40km/h. Det
blir en form av kickstart. Men med träning på launch och bortplockad RPM spärr
tror jag du kan köra lika snabbt.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 23-10-2008 14:44
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Fastlane skrev:
Ingen som heller ville svara på var all extra effekt skulle
hittas
med cobben, 0,5 sec kräver duktigt mkt effekt och det hittar man inte genom att endast mappa om en N/A motor. Sen spelar det ingen roll om utrustningen heter cobb,
unichip, interceptor x
eller civinco.
Du hittar inte mycket mer effekt i en NA motor. Det har jag inte sagt. Jag tror du kan dra
ut en gnutta mer med Cobb om du får full access till
tändningstimingen och kan optimera den för V-power. Om det är så kan väl Lasse svara bäst på om han
utvärderade Cobben.
Som sagt, jag vet inte exakt hur de (Cobb och Unichip) fungerar, men
personligen har jag som programmerare alltid haft mer framgång
med att modifiera en modul än att koppla en piggyback på den.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 23-10-2008 15:24
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nu skriver jag lite som jag minns och inte har full koll
på.
Har för mig att jag har läst att folk rapporterar effektvinster på 6-10hk med cobben.
Vi hittade mellan 10-15hk med Unichipen.
Givetvis går det inte
att jämnföra rakt av
med tanke på olika mätutrustning, annat resterande trim som satt på osv.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 23-10-2008 15:33
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Fastlane skrev:
Ingen som heller ville svara på var all extra effekt
skulle hittas med cobben, 0,5 sec kräver duktigt mkt effekt och det hittar man inte genom att
endast mappa om en N/A motor. Sen spelar det ingen roll om utrustningen heter cobb, unichip,
interceptor x eller civinco.
Det är klart att Mazda
lägger ner mycket mer arbete på att få en programvara som tillåter mappning över ett större register än en
eftermarknadstillverkare.
Mazda ska bl.a. klara
alla olika avgaskrav som gäller världen över vilket medför att bränsle, luft, tändning, lufttemp, luftfukt, motortemp, accelleration, gaspedalläge
är de
variabler som ECU:n hanterar så att bästa prestanda och bränsleförbrukning erhålles i varje sekund eller millisek. (vad vet jag )
Jag vill se den
eftermarnadstillverkare som kan visa att
han tar hänsyn till allt i sin mappning. Han är död innan han är klar med produkten. Det är självklart att kommer vi
in i ECU:n på Rx-8:an skulle jag få mycket bättre resutat av en mappning direkt
i den.
Eftermarknadsgrejor är till för att lura ECU:n att tro att den är
boss men så är inte fallet.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 23-10-2008 15:39
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Är inte Cobben
eftermarknadsgrejer?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 23-10-2008 16:12
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Fastlane skrev:
Är inte Cobben eftermarknadsgrejer?
Jag tror Lennart menar
hårdvara som måste vara ansluten till bilen under körning. Inte något man
bara kopplar in för omflashning
Sen som jag sa tidigare: den snabba 0-100 tiden kommer troligtvis från den
flyttade varvspärren, inte för att man har
hittat lite mer toppeffekt.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 23-10-2008 16:33
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
iZE skrev:
Fastlane skrev:
Är inte Cobben eftermarknadsgrejer?
Jag tror Lennart menar hårdvara som måste vara ansluten till bilen under
körning. Inte något man bara kopplar in för omflashning
Sen som jag sa tidigare: den snabba 0-100 tiden kommer troligtvis från den flyttade
varvspärren, inte för att man har hittat lite mer toppeffekt.
Då tror vi samma sak.
Frågan är hur mkt sliter det mer på motorn att flytta
varvspärren?
Om jag flyttar den kommer jag garanterat utnyttja det minst nångång varje gång jag kör bilen.
Växlar redan idag
ofta precis innan
spärren slår i
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 23-10-2008 18:22
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Fastlane skrev:
Är inte Cobben
eftermarknadsgrejer?
Om jag fattat det rätt har man med cobbens hjälp öppnat ECU:n för att kunna mappa om ECU:n för att
passa min motor och min
körstil. Det har ju jobbats flera år med att hitta ingången i datorboxen och äntligen har man nått resutat.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 23-10-2008 19:07
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Lennart skrev:
Fastlane skrev:
Är inte Cobben eftermarknadsgrejer?
Om jag
fattat det rätt har man med cobbens hjälp öppnat ECU:n för att kunna mappa om
ECU:n för att passa min motor och min körstil. Det har ju jobbats flera år med
att hitta ingången i datorboxen och äntligen har man nått resutat.
Jo jag vet... retades bara...
Synd att vi inte kan dra nytta av denna
produkt.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 23-10-2008 19:08
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nog bråkat grabbar nu njuter vi av nästa film
från samma snubbe:
Mazdaspeed RX-8 High speed throu city
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 23-10-2008 21:42
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Sorry!! Den var inte njutbar, Så nu kan ni räkna med bråk.
Fösta testen: 0,1
............................... svar ??
Andra
testen: 0,84.............................. svar ??
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 24-10-2008 07:00
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Lennart skrev:
Sorry!! Den var inte njutbar , Så nu kan ni räkna med bråk.
Fösta testen: 0,1
............................... svar ??
Andra testen: 0,84.............................. svar ??
Jag fattar inte.
Jag tyckte videon var grymt
stilren
och snyggt ihopsatt.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 24-10-2008 07:24
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Räkna med bråk, har för mig att
ett kapitel i en mattebok hette så...
1. svarar jag cobb.
2.
svarar jag Unichip.
Hehehe
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|