May 18 2024 08:47:24
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Byta ratten
Hackman
Bilbältet arbetar ihop med airbagen. Tillsammans bildar de ett skyddsystem. De är inte avsedda att användas

individuellt.
I en bil som har både airbag och

bälte så är de anpassade till att jobba ihop och ta upp smällen. Bältet har försträckare och troligen också en så kallad kraftbegränsare. Eftersom

dessa

funktioner är avsedda att arbeta ihop med airbagen blir systemet felaktigt och potentiellt farligt om man plötsligt tar bort eller ändrar en del.

Det blir lite

som hur en fjäder och en

stötdämpare arbetar ihop i chassiet. Byter du stötdämparen utan att anpassa fjädern så försämras prestanda väsentligt. Tar du bort

stötdämparen helt så blir det inget bra alls....


I

bilar som saknar airbag har man ett bälte med andra egenskaper för t ex töjning. Finns

försträckare och/eller kraftbegränsare är det troligt att de har helt andra egenskaper aktivering av dessa.




Bilsäkerhet är ingen lätt vetenskap! Är

man enbart ute efter 5 stjärnor i EuroNcap kan man kanske ta lite genvägar men vill man göra bilen säker i fler hastigheter och krocktyper än det

blir det

betydligt svårare!
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
you name it
Hackman skrev:
Bilbältet

arbetar ihop med airbagen. Tillsammans bildar de ett

skyddsystem. De är inte avsedda att användas individuellt.
I en bil som har både airbag och bälte så är

de anpassade till att jobba ihop och ta upp smällen. Bältet har försträckare och troligen

också en så kallad kraftbegränsare. Eftersom dessa funktioner är

avsedda att arbeta ihop med airbagen blir systemet felaktigt och potentiellt farligt om man plötsligt tar bort eller ändrar en del.



Det blir lite som

hur en fjäder och en stötdämpare arbetar ihop i chassiet. Byter du stötdämparen utan att anpassa fjädern så försämras prestanda väsentligt. Tar du bort stötdämparen

helt

så blir det inget bra alls....


I bilar som saknar airbag har man ett bälte med andra egenskaper för t ex töjning. Finns försträckare och/eller

kraftbegränsare är det troligt att de har

helt andra egenskaper aktivering av dessa.


Bilsäkerhet är ingen lätt vetenskap! Är man enbart ute efter 5

stjärnor i EuroNcap kan man kanske ta lite genvägar men vill man göra bilen

säker i fler hastigheter och krocktyper än det blir det betydligt svårare!



Det var som fan, detta hade jag ingen aning om. Ska kolla upp om det är samma airbag i rattarna.
 
Hackman
Gör det. Kan du återanvända RX-8 bagen så har du ju egentligen inte ändrat säkerhetssystemet alls och då är

det ju inget problem




Det nedan skrev jag en gång på ett annat forum när det här med om det här med bilsäkerhet diskuterades. Inte riktigt samma ämne nu

men det skadar inte att klistra texten även här:

Rent

generellt kan man ju lätt inse att man alltid ska undvika att ändra och justera

säkerhetsutrustning utan att ha underlag för vad man gör. Även den minsta ändring kan ge enorma konsekvenser om man

har otur.
Bilsäkerhet är faktiskt en

väldigt svår vetenskap. För att göra prov som används vid lagkrav eller vid så kallad rating (t ex EuroNcap) repeterbara styrs dessa olika krav av strikta




reglementen. Man använder en viss viss standardiserad typ av krockdockor som har standardiserade kläder på sig, ja t o m standardiserade skor. Dockan sitter placerad

i bilen enligt en

standardiserad rutin för inplaceringen och stol och övriga utrustning ställs in enligt samma standard. Allt för att alla prov ska kunna

utföras så lika som möjligt så att olika prov är rättvisa och

jämförbara. Annars blir allt arbete ett rent lotteri.
Detta innebär faktiskt att en bil som

får fem stjärnor i EuroNCAP enbart bevisat att den är säker i just det specifika fallet. Skulle stolen

flyttas så lite som en centimeter bakåt kan det göra så

stor skillnad att betyget lätt sjunker från en femma till en fyra. Likadant om krockdockan skulle sitta med en annan vinkel mellan ben (höft)

och rygg eller om

bältet har ett oväntat slack. Större är inte marginalerna.
En riktigt seriös bilfabrikant försöker naturligtvis göra bilen så säker som möjligt i alla hastigheter

och så att

även mindre skillnader inte spelar någon roll men det är väldigt svårt. För något år sedan råkade t ex BMW (som ju åtminstone av kunderna

anses vara väldigt seriösa) ut för ett förvånande

dåligt betyg i just EuroNCAP. Det berodde garanterat på en missräkning av något slag som resulterade i att

när EuroNCAP utförde samma prov som de själva gjort många gånger innan hamnade de precis

utanför det värde de själva hade trott de skulle få. Då sjönk betyget

omedelbart. Allt arbete kostar pengar och någonstans finns en gräns vad man kan lägga ut utan att bilen blir för dyr för att

kunna säljas alls.

Vad jag

försöker säga är att man alltid måste vara medveten att tester, standarder, prov osv enbart gäller i just det specifika fallet som det bevisats. Det är




naturligtvis troligt och rimligt att en bil som får fem stjärnor i EuroNCAP är säker även i andra hastigheter men det vet man inte. Även om Claes Tingvall och en

massa journalister tycks tro det.

Har du dessutom en annan kroppsform och rörelsemönster än vad en 50% Hybrid III krockdocka har (och det har du garanterat) så

kommer resultatet inte att bli likadant alls.
Samma sak gäller ett

bälte. Har det godkänts i en viss standard så har det goda förutsättningar att klara även

andra typer av prov men det är inte säkert på något vis. När det gäller burar, stolar och bälten som man

själv installerar i bilen så blir det ett rent

lotteri. Även om själva buren och bältet kanske skulle ha funkar bra ihop så kan en ack så lite felinstallation av stolen leda till att resultat blir

helt

annorlunda än vad det hade kunnat vara.

Så vad innebär detta för oss? Jo att det man kan göra själv är att reducera riskerna så mycket som möjligt. I en modern

bil med kraftbegränsare,

bältessträckare, airbags, knäislagsskydd mm så är systemet förhoppningsvis bra optimerat och du lär ställa till det genom att vara

inne och pilla med andra bälten eller stolar. I en äldre bil med

ej dokumenterad säkerhet kan läget blir annorlunda.
Tänker man byta till eftermarknadsbälte

och stolar för bankörning/tävling kan (bör) man tänka ungefär så här:
Har man att välja mellan att

installera 4-punkts eller ett 5/6-punktsbälte så väljer

man självklart 5/6-punkts eftersom det är dokumenterat säkrare. Det finns ingen anledning att chansa. Ska man köpa en "sitta still

stol" så välj en

som är godkänd enligt en standard (förslagsvis FIA) och inte en som helt saknar märkning. När du ska installera stolen så följ de anvisningar som finns osv.
Ska man

använda

bilen för vanligt gatbruk så finns det dock troligen bara nackdelar med att manipulera det som biltillverkaren lagt ner mycket möda och pengar för att

optimera för din säkerhet


Det blev

kanske ett allmänt svamlande och resonerande som halvt halkar ur ämnet men förhoppningsvis kan det ge en

tankeställare till någon...

Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Lennart
Den tankeställaren jag fick var:
"You name it" jag har en

sprillans ny rattballong som

jag plockat ur ratten innan jag monterade ratten i "racecaren" Den är till salu om du behöver ha en org. del. Jag tror att du måste till Mazdaverkstad för

att

få denna krockkudde accepterad som krockskydd i din bil. Jag gissar att din ECU slår frivolter annars och stänger av motorn. Kolla, kolla innan du

gör nå`t
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Hackman
Jag tror inte

airbagsensorn kommer att ställa till allt för mycket problem om det görs rätt. Man måste dock koppla loss batteriet, gärna i god tid innan så alla system hinner bli



strömlosa. Sen kopplar man inte på batteriet igen förrän alla delar är inkopplade igen på exakt samma sätt som de var kopplade innan. Gör man så ska sensorn

rimligen inte sätta någon felkod

eftersom den inte vet att bagen ens varit urkopplad.
Även om airbagsensorn skulle indikera felkod är det knappast troligt

att det har inverkan på något annat system i bilen. Så brukar det inte

vara styrt. Motor osv bör alltså fungera normalt ändå. Däremot tänds givetvis

airbaglampan i instrumentpanelen.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Lennart


Hackman skrev:

Jag tror inte airbagsensorn kommer att ställa till allt för mycket problem om det görs rätt. Man måste dock koppla loss

batteriet, gärna i god tid innan så alla system hinner

bli strömlosa. Sen kopplar man inte på batteriet igen förrän alla delar är inkopplade igen på exakt

samma sätt som de var kopplade innan. Gör man så ska sensorn rimligen inte sätta någon felkod

eftersom den inte vet att bagen ens varit urkopplad.
Även om

airbagsensorn skulle indikera felkod är det knappast troligt att det har inverkan på något annat system i bilen. Så brukar det inte

vara styrt. Motor osv bör

alltså fungera normalt ändå. Däremot tänds givetvis airbaglampan i instrumentpanelen.


Det borde säkert funka. Om airbagssensorn lyser går den att

släckas.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
you name it
gav upp..behåller kvar ratten
 
Lennart
you name it skrev:


gav upp..behåller kvar ratten


För tillfället ja, men snart är du där igen.Pfft
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
you name it
Lennart skrev:
you name it skrev:
gav

upp..behåller kvar ratten





För tillfället ja, men snart är du där igen.Pfft


Ne tror faktiskt inte det, det verkar vara

dyrt,komplicerat och väldigt förvirrat, vilken påminner mig om misson impossible. Så ja

lägger inte ner mer tid på det Pfft
 
Lennart
you name it skrev:
Lennart skrev:
you name it skrev:
gav upp..behåller

kvar ratten


För

tillfället ja, men snart är du där igen.Pfft


Ne tror faktiskt inte det, det verkar vara dyrt,komplicerat och väldigt förvirrat, vilken påminner mig om




misson impossible. Så ja lägger inte ner mer tid på det Pfft

Nu!!Grin
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.19 sekunder - 125 Förfrågningar 19,025,353 unika besök