Byta ratten
|
Hackman |
Publicerat 29-10-2008 21:07
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Bilbältet arbetar ihop med airbagen. Tillsammans bildar de ett skyddsystem. De är inte avsedda att användas
individuellt.
I en bil som har både airbag och
bälte så är de anpassade till att jobba ihop och ta upp smällen. Bältet har försträckare och troligen också en så kallad kraftbegränsare. Eftersom
dessa
funktioner är avsedda att arbeta ihop med airbagen blir systemet felaktigt och potentiellt farligt om man plötsligt tar bort eller ändrar en del.
Det blir lite
som hur en fjäder och en
stötdämpare arbetar ihop i chassiet. Byter du stötdämparen utan att anpassa fjädern så försämras prestanda väsentligt. Tar du bort
stötdämparen helt så blir det inget bra alls....
I
bilar som saknar airbag har man ett bälte med andra egenskaper för t ex töjning. Finns
försträckare och/eller kraftbegränsare är det troligt att de har helt andra egenskaper aktivering av dessa.
Bilsäkerhet är ingen lätt vetenskap! Är
man enbart ute efter 5 stjärnor i EuroNcap kan man kanske ta lite genvägar men vill man göra bilen säker i fler hastigheter och krocktyper än det
blir det
betydligt svårare!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
you name it |
Publicerat 29-10-2008 21:16
|
Användare
Inlägg: 166
Registrerad: 10.09.08
|
Hackman skrev:
Bilbältet
arbetar ihop med airbagen. Tillsammans bildar de ett
skyddsystem. De är inte avsedda att användas individuellt.
I en bil som har både airbag och bälte så är
de anpassade till att jobba ihop och ta upp smällen. Bältet har försträckare och troligen
också en så kallad kraftbegränsare. Eftersom dessa funktioner är
avsedda att arbeta ihop med airbagen blir systemet felaktigt och potentiellt farligt om man plötsligt tar bort eller ändrar en del.
Det blir lite som
hur en fjäder och en stötdämpare arbetar ihop i chassiet. Byter du stötdämparen utan att anpassa fjädern så försämras prestanda väsentligt. Tar du bort stötdämparen
helt
så blir det inget bra alls....
I bilar som saknar airbag har man ett bälte med andra egenskaper för t ex töjning. Finns försträckare och/eller
kraftbegränsare är det troligt att de har
helt andra egenskaper aktivering av dessa.
Bilsäkerhet är ingen lätt vetenskap! Är man enbart ute efter 5
stjärnor i EuroNcap kan man kanske ta lite genvägar men vill man göra bilen
säker i fler hastigheter och krocktyper än det blir det betydligt svårare!
Det var som fan, detta hade jag ingen aning om. Ska kolla upp om det är samma airbag i rattarna. |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 29-10-2008 21:24
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Gör det. Kan du återanvända RX-8 bagen så har du ju egentligen inte ändrat säkerhetssystemet alls och då är
det ju inget problem
Det nedan skrev jag en gång på ett annat forum när det här med om det här med bilsäkerhet diskuterades. Inte riktigt samma ämne nu
men det skadar inte att klistra texten även här:
Rent
generellt kan man ju lätt inse att man alltid ska undvika att ändra och justera
säkerhetsutrustning utan att ha underlag för vad man gör. Även den minsta ändring kan ge enorma konsekvenser om man
har otur.
Bilsäkerhet är faktiskt en
väldigt svår vetenskap. För att göra prov som används vid lagkrav eller vid så kallad rating (t ex EuroNcap) repeterbara styrs dessa olika krav av strikta
reglementen. Man använder en viss viss standardiserad typ av krockdockor som har standardiserade kläder på sig, ja t o m standardiserade skor. Dockan sitter placerad
i bilen enligt en
standardiserad rutin för inplaceringen och stol och övriga utrustning ställs in enligt samma standard. Allt för att alla prov ska kunna
utföras så lika som möjligt så att olika prov är rättvisa och
jämförbara. Annars blir allt arbete ett rent lotteri.
Detta innebär faktiskt att en bil som
får fem stjärnor i EuroNCAP enbart bevisat att den är säker i just det specifika fallet. Skulle stolen
flyttas så lite som en centimeter bakåt kan det göra så
stor skillnad att betyget lätt sjunker från en femma till en fyra. Likadant om krockdockan skulle sitta med en annan vinkel mellan ben (höft)
och rygg eller om
bältet har ett oväntat slack. Större är inte marginalerna.
En riktigt seriös bilfabrikant försöker naturligtvis göra bilen så säker som möjligt i alla hastigheter
och så att
även mindre skillnader inte spelar någon roll men det är väldigt svårt. För något år sedan råkade t ex BMW (som ju åtminstone av kunderna
anses vara väldigt seriösa) ut för ett förvånande
dåligt betyg i just EuroNCAP. Det berodde garanterat på en missräkning av något slag som resulterade i att
när EuroNCAP utförde samma prov som de själva gjort många gånger innan hamnade de precis
utanför det värde de själva hade trott de skulle få. Då sjönk betyget
omedelbart. Allt arbete kostar pengar och någonstans finns en gräns vad man kan lägga ut utan att bilen blir för dyr för att
kunna säljas alls.
Vad jag
försöker säga är att man alltid måste vara medveten att tester, standarder, prov osv enbart gäller i just det specifika fallet som det bevisats. Det är
naturligtvis troligt och rimligt att en bil som får fem stjärnor i EuroNCAP är säker även i andra hastigheter men det vet man inte. Även om Claes Tingvall och en
massa journalister tycks tro det.
Har du dessutom en annan kroppsform och rörelsemönster än vad en 50% Hybrid III krockdocka har (och det har du garanterat) så
kommer resultatet inte att bli likadant alls.
Samma sak gäller ett
bälte. Har det godkänts i en viss standard så har det goda förutsättningar att klara även
andra typer av prov men det är inte säkert på något vis. När det gäller burar, stolar och bälten som man
själv installerar i bilen så blir det ett rent
lotteri. Även om själva buren och bältet kanske skulle ha funkar bra ihop så kan en ack så lite felinstallation av stolen leda till att resultat blir
helt
annorlunda än vad det hade kunnat vara.
Så vad innebär detta för oss? Jo att det man kan göra själv är att reducera riskerna så mycket som möjligt. I en modern
bil med kraftbegränsare,
bältessträckare, airbags, knäislagsskydd mm så är systemet förhoppningsvis bra optimerat och du lär ställa till det genom att vara
inne och pilla med andra bälten eller stolar. I en äldre bil med
ej dokumenterad säkerhet kan läget blir annorlunda.
Tänker man byta till eftermarknadsbälte
och stolar för bankörning/tävling kan (bör) man tänka ungefär så här:
Har man att välja mellan att
installera 4-punkts eller ett 5/6-punktsbälte så väljer
man självklart 5/6-punkts eftersom det är dokumenterat säkrare. Det finns ingen anledning att chansa. Ska man köpa en "sitta still
stol" så välj en
som är godkänd enligt en standard (förslagsvis FIA) och inte en som helt saknar märkning. När du ska installera stolen så följ de anvisningar som finns osv.
Ska man
använda
bilen för vanligt gatbruk så finns det dock troligen bara nackdelar med att manipulera det som biltillverkaren lagt ner mycket möda och pengar för att
optimera för din säkerhet
Det blev
kanske ett allmänt svamlande och resonerande som halvt halkar ur ämnet men förhoppningsvis kan det ge en
tankeställare till någon...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 29-10-2008 22:14
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Den tankeställaren jag fick var:
"You name it" jag har en
sprillans ny rattballong som
jag plockat ur ratten innan jag monterade ratten i "racecaren" Den är till salu om du behöver ha en org. del. Jag tror att du måste till Mazdaverkstad för
att
få denna krockkudde accepterad som krockskydd i din bil. Jag gissar att din ECU slår frivolter annars och stänger av motorn. Kolla, kolla innan du
gör nå`t
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 30-10-2008 06:52
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Jag tror inte
airbagsensorn kommer att ställa till allt för mycket problem om det görs rätt. Man måste dock koppla loss batteriet, gärna i god tid innan så alla system hinner bli
strömlosa. Sen kopplar man inte på batteriet igen förrän alla delar är inkopplade igen på exakt samma sätt som de var kopplade innan. Gör man så ska sensorn
rimligen inte sätta någon felkod
eftersom den inte vet att bagen ens varit urkopplad.
Även om airbagsensorn skulle indikera felkod är det knappast troligt
att det har inverkan på något annat system i bilen. Så brukar det inte
vara styrt. Motor osv bör alltså fungera normalt ändå. Däremot tänds givetvis
airbaglampan i instrumentpanelen.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 30-10-2008 12:29
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Hackman skrev:
Jag tror inte airbagsensorn kommer att ställa till allt för mycket problem om det görs rätt. Man måste dock koppla loss
batteriet, gärna i god tid innan så alla system hinner
bli strömlosa. Sen kopplar man inte på batteriet igen förrän alla delar är inkopplade igen på exakt
samma sätt som de var kopplade innan. Gör man så ska sensorn rimligen inte sätta någon felkod
eftersom den inte vet att bagen ens varit urkopplad.
Även om
airbagsensorn skulle indikera felkod är det knappast troligt att det har inverkan på något annat system i bilen. Så brukar det inte
vara styrt. Motor osv bör
alltså fungera normalt ändå. Däremot tänds givetvis airbaglampan i instrumentpanelen.
Det borde säkert funka. Om airbagssensorn lyser går den att
släckas.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
you name it |
Publicerat 30-10-2008 22:21
|
Användare
Inlägg: 166
Registrerad: 10.09.08
|
gav upp..behåller kvar ratten |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 31-10-2008 13:40
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
you name it skrev:
gav upp..behåller kvar ratten
För tillfället ja, men snart är du där igen.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
you name it |
Publicerat 31-10-2008 16:58
|
Användare
Inlägg: 166
Registrerad: 10.09.08
|
Lennart skrev:
you name it skrev:
gav
upp..behåller kvar ratten
För tillfället ja, men snart är du där igen.
Ne tror faktiskt inte det, det verkar vara
dyrt,komplicerat och väldigt förvirrat, vilken påminner mig om misson impossible. Så ja
lägger inte ner mer tid på det |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 31-10-2008 20:46
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
you name it skrev:
Lennart skrev:
you name it skrev:
gav upp..behåller
kvar ratten
För
tillfället ja, men snart är du där igen.
Ne tror faktiskt inte det, det verkar vara dyrt,komplicerat och väldigt förvirrat, vilken påminner mig om
misson impossible. Så ja lägger inte ner mer tid på det
Nu!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|