Renovering av motor
samt. lite effektök.
|
Dille |
Publicerat 24-05-2012 22:51
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Gött med ett facit för hur man bygger bur i Sjua
Man behöver alltså inte ha något stag mellan framåtsträvorna
under instrumentbrädan?
Hur har du tänkt göra
med dörrsidorna, för jag antar dem inte passar nu när du har fullbur?
Gött bygge, kul å följa o att
du uppdaterar med mkt bilder!
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 25-05-2012 07:27
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Olle_L skrev:
Sen tog jag av turbo och grenrör för att plana flänsarna mot motorn samt kolla efter sprickor. Inga sprickor! TACK brorsan
för ett bra
grenrör! =) Inte snyggt på utsidan men riktigt bra på insidan!
Planade flänsarna lite och lindade på ett nytt avgasbandage.
Shysst burbygge
brorsan! BLir svinbra
det där!
Ja där ser ni allihopa som sa att mitt grenrör inte skulle hålla! Inga problem med det, inte så snyggt kanske, men
funktion!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Blackseven |
Publicerat 25-05-2012 16:49
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 17.03.09
|
Fan va nice
det ser ut.
Gillar bur bygget!=)
Du har inte bilder på hur du löste det med fäste till stolarna i golvet?
(PS, Ses på mantorp!)
Alexander Bellander
Helsingborg
FD3S -93, Singel, 400HK
_Wankelfrälst_
|
|
|
|
Olle_L |
Publicerat 25-05-2012 22:31
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 08.12.09
|
Dille skrev:
Gött med ett facit för hur man bygger bur i Sjua
Man behöver alltså inte ha
något stag mellan framåtsträvorna under instrumentbrädan?
Hur har du tänkt göra med dörrsidorna, för jag antar dem inte passar nu när du har fullbur?
Gött
bygge, kul å följa o att du uppdaterar med mkt bilder!
Ja det är alltid bra att kunna titta lite på hur andra gjort när man håller på
själv. Dock tycker jag det är viktigt att man
bygger sin egen bur efter hur man själv vill ha den. Till exempel ville jag ha "toyotastaget" men
slopade det i sista sekunden då det skulle bli tajt som fan vid ratten. Och jag vet av
erfarenhet att man sitter och rattar som satan med händerna när man
sladdar. Då vill man inte slå i toyotastaget med ena handen vilket resulterar att man sätter bilen, stadigt, i väggen på start-
och målrakan på Mantorp ;-)
Det där med sträva bakom instrumentpanelen kanske går om man tar bort den befintliga "strävan" som går där original och sedan på något sätt gör nya
fästen för instrumentpanelen. Eller om man slopar värmepaketet. Enligt SBF:s regler för drifting behöver man inte ha den strävan. Antar att man måste det i vissa
racingklasser. Men som sagt, inte i
driftingen. Men visst, jag skulle vilja ha både den strävan och toyotastagen samt mcphersonstagen =) Men allt är en fråga
om jobb. Däremot tycker jag att man bör lägga mycket energi på lådorna som
buren står på.
Dörrsidor blir inga alternativt bara en aluplåt som man skär
till.
Mazda Rx7 FD -95
Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
|
|
|
|
Olle_L |
Publicerat 25-05-2012 22:32
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 08.12.09
|
Tha_MaazA skrev:
Olle_L skrev:
Sen tog jag av turbo och grenrör för att plana flänsarna mot motorn samt kolla efter sprickor. Inga sprickor! TACK brorsan för ett bra
grenrör! =) Inte snyggt på
utsidan men riktigt bra på insidan!
Planade flänsarna lite och lindade på ett nytt avgasbandage.
Shysst
burbygge brorsan! BLir svinbra det där!
Ja där ser ni
allihopa som sa att mitt grenrör inte skulle hålla! Inga problem med det, inte så snyggt
kanske, men funktion!
Ja det där grenröret är ju både matchportat mot turbon och slipat
invändigt i kollektorn för bästa flöde =)
Mazda Rx7 FD -95
Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
|
|
|
|
Olle_L |
Publicerat 25-05-2012 22:35
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 08.12.09
|
Blackseven skrev:
Fan va nice det ser ut.
Gillar bur bygget!=)
Du har inte bilder på hur du löste det med fäste till stolarna i golvet?
(PS, Ses på mantorp!)
Tjena! Så du
kommer till Mantorp i år igen? Ska du köra något denna gång?
Ja, jag kan säga att det är trångt som fan när man bygger stolsfästen. Jag byggde en ram
runt stolarna. på så sätt kommer stolen ned på golvet i bakkant. Sen fick jag banka lite med släggan i
kardantunneln för att stolen skulle kunna komma in så
långt mot mitten som möjligt. Detta för att den annars hade hamnat "offcenter" annars. Jag har tyvärr inga bilder nu. Annars får du
kolla på dom på
Mantorp =)
Mazda Rx7 FD -95
Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
|
|
|
|
Blackseven |
Publicerat 13-06-2012 17:58
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 17.03.09
|
I år
ska den få bekänna färg!
Jag har nu lyckats klämma
ner stolen med nöd & näppe..
Fick ju med fäste till stolen som jag satte på fint från
början.
Men när jag satte mig i bilen så hamna jag uppe i taket...
(är rätt så lång) så jag skippa
det och montera den utan fäste ända nere i golvet och
nu sitter jag bättre=)
Alexander Bellander
Helsingborg
FD3S -93, Singel, 400HK
_Wankelfrälst_
|
|
|
|
Blackseven |
Publicerat 19-06-2012 17:49
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 17.03.09
|
Härlig körning i helgen!
Riktigt kul när det är fler wanklar på banan.=)
Vad låg din vattentemp på som mest?
Alexander Bellander
Helsingborg
FD3S -93, Singel, 400HK
_Wankelfrälst_
|
|
|
|
Olle_L |
Publicerat 09-08-2012 22:30
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 08.12.09
|
Blackseven skrev:
Härlig körning i helgen!
Riktigt kul när det är fler wanklar
på banan.=)
Vad låg din vattentemp på som mest?
Ja visst var det kul!
Jag skippade fronten efter
första rundan för den ville bli
varm direkt. Jag kommer kanske ett halvt varv och sen är den på 100 grader. Men utan fronten håller den sig ganska bra faktiskt. Jag tror att jag behöver en mer
öppen front och en huv med hål i. Och självklart en tunnel som leder luften in i kylaren.
Däremot på Rudskogen, där fick man inte köra utan front =( Så det
var ju konstant 105 grader...
Hehe, fick kyla ett helt varv och sen gasa 3 kurvor ;-)
Kul att din bil går så bra i år! Dom verkar väldigt jämnsnabba!
Däremot så ska jag investera lite pengar i lite kringutrustning till
nästa år. Tanken är att vrida upp laddet till 1,6 bar. Vad var det för turbo du snackade
om att du skulle byta till?
Mazda Rx7 FD -95
Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
|
|
|
|
Blackseven |
Publicerat 19-02-2013 23:07
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 17.03.09
|
Hur går det här?
Blir nog nått kul från Turbobanditen faktiskt, har dock inte bestämt mig för vilken än..
Vad heter
din?
Alexander Bellander
Helsingborg
FD3S -93, Singel, 400HK
_Wankelfrälst_
|
|
|