Pelles TII gatlegal banleksak
Bounter
Publicerat 14-08-2010 18:54
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
Inte funderat på V-monterad IC?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
Chefen
Publicerat 14-08-2010 19:25
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
Nop, för att de
ska funka bra med v-mount så måste mycke luft gå under bilen å de vill ja inte.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
Chefen
Publicerat 06-12-2010 21:30
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
http://www.facebo...=632595431 Till
helgen ska de gasas!
Redigerat av Chefen den 06-12-2010 21:31
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
Arvika
Publicerat 06-12-2010 23:19
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
Ahhhh....
AVON
Sköna piggsvin!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83
r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
haggstrom
Publicerat 07-12-2010 19:52
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
Satan så mäktigt!!
Daniel Häggström
Umeå
Chefen
Publicerat 16-12-2010 15:32
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
Va på isbanan igår kväll. Konstaterade snabbt att man skulle behövt riktiga isdäck och inte bara rallydäck.
Körde bara med 0,5 i laddtryck
men fick
ändå bara åka på "smygen"
Nu ska man väl inte va alltför missnöjd, va ingen annan som va närmare 10-15sek/varv att hinna med
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
Tha_MaazA
Publicerat 20-12-2010 07:06
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
Filmaaaa!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
Chefen
Publicerat 25-01-2011 15:09
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
Fick hem BMW lådan idag, en 6petad diesellåda. Återstår att se om man lyckas svetsa ihop den med TII lådan, de som blir mest
kritiskt är att rymma
startmotorn.
Chefen bifogade följande bild:bild:
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
Mr Wankeltrim
Publicerat 25-01-2011 16:07
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
Plutten skrev:
Fick hem BMW lådan idag, en 6petad diesellåda. Återstår att se om man lyckas svetsa ihop den med TII lådan, de som blir mest kritiskt
är att rymma startmotorn.
Har du kollat hur
en sån låda fungerar ihop med en relativt högvarvig motor jämfört med en diesel motor.
En diesel
motor har ett ganska högt vridmoment så dreven i diesel lådorna brukar va rätt grova vilket är
mer vikt.
Högre vikt kombinerat med mer än dubbelt så högt
varvtal kan bli svår synkat när du skall växla.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
Johan_K
Publicerat 25-01-2011 20:15
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
Plutten skrev:
Fick hem BMW lådan idag, en 6petad diesellåda. Återstår att se om man lyckas svetsa ihop den med TII lådan, de
som blir mest kritiskt
är att rymma startmotorn.
Måste ju fråga varför ???
Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
Chefen
Publicerat 26-01-2011 07:21
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
Samma låda
som i M5 men med annan stegning på växlarna.
Dessutom väl utprovade i streetracekretsar som lättväxlade och stryktåliga kommer gå liiite långsammare på ettan och i princip samma på sexan som
std men
med tätare lägen däremellan!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
Johan_K
Publicerat 27-01-2011 21:05
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
Plutten skrev:
Fick hem BMW lådan idag, en 6petad diesellåda. Återstår att se om man
lyckas svetsa ihop den med TII lådan, de som blir mest
kritiskt är att rymma startmotorn.
Då får jag kanske dela med mig av minna funderingar kring detta då :-) Jag kanske inte är
bäst på svenska i
dag har jobbat 12 timmar framför en dator i dag...
Jag gissar på att du tänkte ta sprängkåpan från TII lådan ?
Jag skulle nog fundera en gång till Det kan
vara bra att
ha kvar orginal lådan.
Ta en sprängkåpa från FD med automatare .
Om man gör detta bör man ta FD startmotor till automat och precis som du
gissar på kommer poängen här Den sitter ej
bakåt
DVS är lådan lite större än orginal borde du klara dig ! Verkar som det sitter samma på 20b vilket
borde göra att det finns stort utbud av beg om det inte redan är på stena metal
Dock finns det risk att det blir krock mellan startmotor och motorfästet
i mittengaveln... se bild längre ner...
FD sitter ju under i bakgaveln...
Skaffa en tilton 3skivig koppling och köp
BMW lameller ! Sedan är det ju frågan
hur stor axeln till pilotlagret är ? Men har för mig att rx7 har ganska liten dia... Kanske kan modda och slippa inskaffa ny inaxel...
Kasta in hydraliskt
urtrampningslager. Sedan är det bara ny Kardan och växellänkage samt upphängning kvar typ !
Ska du ha hastighetsmätare ? Hur ser det ut på BMW lådan ?
Är
inte m3 lådan mindre än m5 ?
Frågan är om denna kommer att få plats i kardantuneln...
Pojkarna i USA gillar ju att köra med v8 gjejor ! T56 lådan är inte
helt fel den heller....Den är ju close fit så detta blir nog inte
enklare....
EN FC/FD låda i bra skick som körs på rätt sätt borde fixa runt 500whp...
Kan tänka mig att sviktstålaxlar hjälper lite (Gör underverk på EVO i allfall )
Har du problem med
lådan ? Slö att växla med ? En renovering av den kanske
är på plats ? Med allt ovan gissar jag på att du landar på minst 20kkr...
I min värld kommer jag att byta låda sist dvs när den inte fixar
det längre... Då
det blir mycket jobb för en växel till...
Du växlar inte så mycket snabbar mot orginal fc låda i bra skick. Dock skulle du växla snabbare med en dog låda...
Så här långt
har jag kommit i växellådsämnet och tankeverksamheten...
Hoppas du har någon nytta av det !!!
Lycka till // Johan
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
Johan_K
Publicerat 27-01-2011 21:07
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
EN
t56 låda vs fd låda---
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Johan_K den 27-01-2011 21:08
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
Johan_K
Publicerat 27-01-2011 21:10
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
Hittade en tråd för ett tag sedan men hittar inte den.. Har bara bilder kvar...
bultcirkeln
mellan fd och fc är samma.. Dock kanske du får fixa till gaveln på sidan!
På bilen.. FD gaveln , FD Automat sprängkåpa samt startmotor, samt adapter
till T56 lådan, Samt en t56 låda från en
GTO...
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Johan_K den 27-01-2011 21:15
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
Mr Wankeltrim
Publicerat 27-01-2011 22:26
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
Bakre gaveln på Fd auto och 20B har uttag för starten så det går inte att plocka ihop detta med en manuel gavel.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
Janne
Publicerat 28-01-2011 03:12
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
Hej.
Har inte orkat läsa hela tråden nu om hur mycket effekt du ska ha och hur du ska använda kärran.
Tänkte bara inlägga att Marco från NL kör FD med 20B med ca 550hk i motorn med en
standard FD låda som inte är renoverad och det håller ett god stund.
Ska
tilläggas att han inte burnar eller kliver av koppling i varenda korsning utan tar det lite vackert i starten, blir mer
autobahn race
Han bytte lådan
efter tre år och då snackar vi en orenoverad låda från -92 som har fått fett med vrid från en 20B!
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
Johan_K
Publicerat 28-01-2011 08:27
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
Mr Wankeltrim skrev:
Bakre gaveln på Fd auto och 20B har uttag för starten så det går inte att plocka ihop detta med en manuel gavel.
He he den som vet mest kan mest eller vad säger man !
Borde man inte kunna sätta gavel i fräsen eller kommer man rakt i någon go vatten /
Oljekanal ?
Jag tror det är
jävligt svårt att montera startmotorn på orginalpositionen med en BmW låda...
Har inte Tegis varit inne på detta med BMW
låda ???
Vad är det som skulle bli tokigt att montera en FD
Automat gavel på en S5 motor? DVS om man bygger om / ny motor ?
Plutten jag kan
köpa din växellåda bara att åka till posten med den ! så kan vi hitta ett pris på den som passar båda !
Mvh Johan
Redigerat av Johan_K den 28-01-2011 08:28
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
Chefen
Publicerat 31-01-2011 08:22
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
Problemen med FC lådorna är många enligt
mig, alldeles för långt mellan växlarna är den största anledningen...
Dessutom passar BMW lådan bättre än
väntat, samma axeldiameter för pilotlagret och där startmotorn sitter är det bara några
flänsar ivägen som nog ska gå att modda till! Lamellerna från M5
(dubbellamell) hoppas ja ska gå att använda i min OS koppling.
Johan vill du ha S4 eller S5 låda?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
Johan_K
Publicerat 31-01-2011 08:42
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
Plutten skrev:
Problemen med FC lådorna är många enligt mig, alldeles för långt mellan
växlarna är
den största anledningen...
Dessutom passar BMW lådan bättre än väntat, samma axeldiameter för pilotlagret och där startmotorn sitter är det
bara några flänsar ivägen som nog ska gå att modda
till! Lamellerna från M5 (dubbellamell) hoppas ja ska gå att använda i min OS koppling.
Johan vill du
ha S4 eller S5 låda?
Jag behöver en S5 låda ! Jag har ju
"nerdrevad" bakaxel så jag får kortare mellan växlarna...
Ja just
det du har en os giken koppling :-) Då är det ju bara rock and roll ! Vad kostade de nya lamellerna till den ?
Nu
får du skita ur dig lite bilder !!!!!!!!
Har funderat lite på vad man ska göra om inte FC lådan fixar effekten i längden!
Men helt klart ett bra alternativ om det fungerar... !
Lycka
till !
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
Chefen
Publicerat 19-03-2011 11:27
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
Oooo va de har hänt lite med bilen i vinter
Tror ja ska fara å leta fram
bilen å försöka få dit dom breddade framskärmarna senare idag
Tills vidare kan ja ju bjucka på en
film från i sommras som ja hitta i kameran igår...
YouTube video VIDEO
Redigerat av Combat den 19-03-2011 12:49
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel