Hellre NA istället för ett avancerat dubbelturbosystem som generar mer värme än laddtryck.
Mazdas
tvinnar var en av de mest revolutionerande
turbosystemen någonsin. Det ända som motsvarar detta idag är Porsches twinturbo med VTG (variable turbine geometry) för att få tryck över hela registret.
Tvinnarna har bra mkt bättre respons än något annat som byggdes under den tiden som de tillverkades (Skyline, Supra, 300ZX, 200SX, 3000GT, MR2T). Att de inte
ändrade sig på de 10 åren den
producerades tyder på att det inte alls var så dåligt som många säger.
Vist har VW löst det med kompressor och turbo, men
då är det inte enbart ett turbosystem längre.
Jag förstår
alla som går över till singel. Jag kommer göra det jag med. Men det är av andra anledningar
än värme och ett krångligt system. Om inte RX7an får turbo så måste de dit med en till rotor (eller 2)!!
Eftersom jag läser så in i bänken mycket på SWR så har jag fått
en generell
uppfattning. Typ att turboaggregatet överlag fungerar bra men att styrutrustningen fungerar mindre bra
Vakumslangar och allt vad det nu är
som torkar o ballar ut, kankse på grund av värme,
men vill minnas att jag läst att de sista årsmodellerna av RX-7 befriades från vakumeländet.
Rätt
elelr fel, vad vet jag? Det är bara en uppfattning jag fått av att läsa, jag själv är ju
turbolös och behöver inte bry mig.
Solen skiner, får bli en
runda i den turbolösa idag då ja!
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,