Trimma TII
|
Chefen |
Publicerat 29-03-2009 11:32
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ni
som har provat eller sett andra som provat, Kom gärna med tips!
Målet är att bilen ska gå så fort som bara är möjligt runt en bana med så små
modifieringar som möjligt. Funktion före form!
Bilen är en TII -90 med streetportad motor och mest troligt
Apexi PFC, torsendiff och cusco coilovers
är redan fixat.
Kom gärna med förslag på vars man hittar saker till vettig peng me!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 29-03-2009 13:20
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
R-däck och lära sig köra. |
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 29-03-2009 15:53
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Bussningar, coilovers, R-däck, viktlättning (reservdäck ac osv) och kanske
bättre bromsbelägg o...
Om du
ska köra på bana kanske du ska fundera på en ny kylare och ic !
Sedan börjar det ju kosta pengar
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 29-03-2009 17:44
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
bussningar och r-däck
sitter på. även bättre belägg.
IC har jag
funderat på beställa på ebay, kostarrunt 5.000 med alla rör.
Kylare är det nåt man måste byta?
Effektmässigt har jag siktat på ca 400hk
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 29-03-2009 18:09
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Plutten skrev:
bussningar och r-däck sitter på. även bättre
belägg.
IC har jag funderat på beställa på ebay,
kostarrunt 5.000 med alla rör.
Kylare är det nåt man måste byta?
Effektmässigt har jag siktat på
ca 400hk
Om du planerar att ha 400 hk dvs dubbla orginaleffekten måste du
ju bytta en hel del !!! Då tror jag inte du kommer så billlligt undan!
300 hk kan man kanske nå utan att trycka in för mycket...
För att nå 400 hk! skulle jag tro du behöver..
Kylare
olja vatten och laddluft...
Spridare, BTR och soppa-pump..
En trevlig koppling...
Turbo modelle större än orginal grenrör avgassystem (dock kan ju en stor hybrid på orginalsnurran ge 350
hk ?)
APF fixar ju 400 hk utan problem så det verkar ju vettigt som syrsystem..
Jocke siktade på 400 hk om jag inte har fel för mig tror han hade
följande ( Motor såldes till någon här på
forumet om jag inte har fel för mig...)
Haltech sprut
Greddy turbo kit
FMIC
Större Kylare vatten
Spridare
Större soppapump
SP-portad motor ej förstärkt
// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
fc3s |
Publicerat 29-03-2009 19:38
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 16.10.07
|
Man kommer ganska långt med originalturbo,
jag fick ut 287 hk, 253 på hjulen (inte dåligt med tanke på 182 original (S4), just nu siktar jag som du ungefär (Lite över kanske). jag är bara veckor från
mappning så vi får se vad jag får för
resultat.
Hittills:
FD diff (Torsen)
Dämpare/Fjädrar
Koppling
Motor:
SP, bättre kylning,
RA-tätningar, Viton O-ringar, Dowlad + en massa till
Lättare svänghjul
Allt onödigt bortplockat (läs avgasrening) + ABS
Custom Grenrör extern
wastegate (Turbobanditen)
TB60 Turbo /Turbobanditen
3-tums dubbla pipor
Apexi PFC
Profec B
STörre
bränslepump
2x1600, 2x720 spridare
Bränsletrycksregulator
Dragit el direkt från batteri till bränslepump/tagit bort resistorerna för bränslepump
Frontmonterad IC Kit från Corksport
ombyggd med 2,5" Tryckrör (Kom med 2,25"
Dumpventil
Bättre kylare
Alu-huv från skroten
+ en massa annat som jag glömt
Det blir
en del efter ett tag
/Peter
Redigerat av fc3s den 29-03-2009 19:40
FC3S S4 1988
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 29-03-2009 22:51
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Hoppas de går bra med mappningen!
funderar på en 255lph pump och sen måste
man väl ha lite större spridare men 720 & 1600 är inte de lite väl
våldsamt?
Redigerat av Chefen den 29-03-2009 22:52
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 30-03-2009 11:06
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Plutten skrev:
Hoppas de går bra med mappningen!
funderar på en 255lph pump och sen måste man väl ha lite större spridare men 720 & 1600 är inte de lite väl
våldsamt?
Om han siktar på 400+
så är det kanske lite i överkant...
Här kan du räkna ut hur stora spridare du behöver...
http://rx7.com/cg...encalc.cgi
// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
fc3s |
Publicerat 30-03-2009 21:07
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 16.10.07
|
På hjulen...
FC3S S4 1988
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 06-04-2009 17:08
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Upp å hoppa!
Vad kan man mer tänkas behöva? grenrör duger std lr ska man svetsa ihop ett?
Tändförstärkare, nåt man måste ha?
Block off kit har jag sett att
många har, bu eller bä?
Nån som har bra förslag på turbo? snabb spool och klarar ca 400hk utan att producera allt för mycke värme
För att förtydliga
målsättningen: bilen ska gå bra runt banan och bling bling faktorn kan vi skita i! Sen kostar vissa saker pengar men det får man väl ta... Måste ju visa norskarna i
sommar
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 06-04-2009 17:37
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Plutten skrev:
Upp å hoppa!
Vad kan man mer tänkas behöva? grenrör duger std lr ska man svetsa ihop ett?
Tändförstärkare, nåt man måste ha?
Block off kit har jag sett att
många har, bu eller bä?
Nån som har bra förslag på turbo? snabb spool och klarar ca 400hk utan att producera allt för mycke
värme
För att förtydliga
målsättningen: bilen ska gå bra runt banan och bling bling faktorn kan vi skita i! Sen kostar vissa saker pengar men det får man väl ta... Måste ju visa norskarna i
sommar
Oki vi börjar från början då !
Man ska nog kunna komma över 350hk med en hybridsnurra. Då slipper du att göra ett nytt
grenrör...
För 350 bör det räcka med
ett MSD 6L tändsteg eller dylikt HI-6 är ju trevliga också
Block off är ju för att ta bort sånt som inte
"behövs" för att få en renare look... typ ACV Tomgångmotor osv
Ett soppa
system som kan levera lite mer sås kommer ju att behövas Typ nu pump sek
spridare och btr
KYLNING av olja, laddluft, vatten och bromsar!
Om du vill ha mer...
Nytt grenrör en GT35R
som är riktigt trevlig på 13B...
Eller så gör du som jag en T04Z BB så slipper du undra om turbon är för liten mer
JAG tycker att du borde sikta på en hybrid snurra. Power fc ett tändsteg
och lite soppa prylar... kasta bort allt som inte behövs...
Om du vill åka runt runt så är inte effekten 350 eller 450 så jätttte mycket i tid...
Ett Stort TIPS är att prata med den som
har byggt din motor eller den som ska mappa bilen ! De har ju oftas bäst koll på vad som kommer att passa specen på
motorn och ditt tänkta annvändningsområde som du förklarade för den när du
lämnade bort den Om du nu inte har gjort jobbet själv men då kanske denna tråden
hade varit lite onödig
Mvh Johan
Redigerat av Johan_K den 06-04-2009 17:42
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|